Vervanging Denon AVR-1910?

Gestart door StijnVL, juni 22, 2026, 09:03:20

Vorige topic - Volgende topic

StijnVL

Dag allemaal

Ik zoek advies i.v.m. mijn huidige (en nieuwe) home cinema-opstelling. Deze ziet er als volgt uit:
  • TV Panasonic TX-P42V10 (plasma), ca. 16j oud
  • Receiver Denon AVR-1910, ca. 16j oud
  • 5 Speakers B&W M1 (zone 1)
  • 1 Subwoofer Earthquake Sub-80X (zone 1)
  • 2 Speakers B&W CCM616 (zone2)
  • Universele afstandsbediening Logitech Harmony Elite
  • Mediaspeler Eminent (die ik amper/nooit gebruik)
  • Bluray-speler Sony
  • In de toekomst misschien een Apple TV 4K of Google TV Streamer

Aangezien de TV stilaan aan vervanging toe is, plan ik de aankoop van een Samsung QN90F 55"; heel veel ramen in m'n woonkamer, zowel in muren als in dak. 😊
De vragen die bij me opkomen hierbij:

1. M'n receiver is volgens mij totaal nog niet "versleten" (verslijt zo'n ding zelfs?), maar wel verouderd qua technologie, bv. sowieso geen 4K-ondersteuning, enz. Lijkt het jullie aangewezen/noodzakelijk om te investeren in een nieuwe AVR? Ik vind het in ieder geval erg jammer om een nog perfect werkend toestel overboord te gooien.

2. Zoja: een waardige vervanger voor de Denon? Ik denk zelf aan de Denon AVR-X1800H of een Marantz Cinema 70s. Om één of andere reden heb ik nogal heel veel vertrouwen in beide merken. 😊 Maar wat denken jullie van beide? Eventueel betere alternatieven in dezelfde prijsklasse (€ 500 à €700)?

3. Algemeen: wat denken jullie van deze setup? Tips voor verbetering?

Alvast heel hard bedankt voor jullie mening!
Stijn

denoontje

Hoi

Wat wil je gaan bereiken met een nieuwe AVR?
Als je de 4k bronnen direct aansluit op tv en je tv op je avr heb je geen 4k (switch) avr nodig toch?
Je speelt nog geen 7.1 of zelfs atmos (speakers aan plafond of als top on op je fronts).

Als ik ook lees veel ramen etc...dan vraag ik me af of een nieuw type roomcorrectie  (wat een evt voordeel zou kunen zijn) kan brengen voor je. Je moet dan toch al wel iets van behandeling hebben dat meehelpt.

Heb je foto/layout van de opstelling
En hoe ver wil je gaan in het HT geweld qua end goal maar ook qua inregelen, akoestiek etc?