Mcintosh ma-5300 alleen als voorversterker gebruiken.

Gestart door Samro, juni 12, 2026, 13:13:55

Vorige topic - Volgende topic

Samro

Ik wil de Mcintosh ma-5300 als voorversterker gebruiken. Dus de brugjes van pre naar main-in verwijderen en vanaf de pre een andere eidversterker aansluiten. Dan zitten er dus geen luidsprekers aangesloten op de Mcintosh. Ik DENK dat dit wel kan maar ik twijfel of de eindversterker dan stuk kan gaan van de Mcintosh? Bij sommige versterkers kan dit maar sommige niet begreep ik. Weet iemand heel zeker of dit geen probleem is bij de Mcintosh? (er zitten geen autoformers op)

Mvg, Samro

Richi

Ik ben heel benieuwd naar het antwoord, maar het doel van die brugjes lijkt mij juist voor dit doel. Waarom anders die brugjes toevoegen aan de achterzijde als je ook een interne rechtstreekse verbinding kan maken tussen voor- en eindversterker? Een equalizer ga je er niet tussen hangen bij zo een prachtig apparaat.
Zolder Classé CP-800mkII • Classé CA-2300 • Eversolo T8 • Marantz SA-11s2 • Dynaudio Confidence C2 II • Classé SSP-800 • Classé CA-5300 • Apple TV 4K • Oppo BDP-93EU • PlayStation 5 • Elac Debut 6.2 • A*BNB 2x12" • JBL Stage 200P • Audioquest Niagara 1200 • Philips 55POS9002 • Cisco Meraki ms220-8P • Roon Woonkamer Sonos Arc Ultra • Philips BDP-9700 • Philips 55PUS8909 Zitkamer Naim Atom HE • Focal Elegia & Elear

Spijkie

T+A Symphonia, Audiosolutions figaro S2, Atlas power, atlas mavros LS grun, Ansuz A3 digital, Axxess ethernet, Axxess switch.

Samro

Citaat van: Richi op juni 12, 2026, 13:26:59Ik ben heel benieuwd naar het antwoord, maar het doel van die brugjes lijkt mij juist voor dit doel. Waarom anders die brugjes toevoegen aan de achterzijde als je ook een interne rechtstreekse verbinding kan maken tussen voor- en eindversterker? Een equalizer ga je er niet tussen hangen bij zo een prachtig apparaat.
Voor bi-amping o.a? Of een losse voorversterker op de Mac-intosh.

minplus

Zoals Richi al aangeeft, daar zijn de brugjes voor.
Maar waarom precies een andere eindversterker?
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

Samro

Citaat van: minplus op juni 12, 2026, 17:18:05Zoals Richi al aangeeft, daar zijn de brugjes voor.
Maar waarom precies een andere eindversterker?
Wil eens weten hoe de klank is met de Leema tucana als eindversterker er aan.

minplus

Citaat van: Samro op juni 12, 2026, 17:23:03Wil eens weten hoe de klank is met de Leema tucana als eindversterker er aan.

Mogelijk een klein beetje anders want een voorversterker bepaalt veel.
Maar bevalt je iets niet met de schitterende machine?
Dan kun je beter naar een heel ander geluid gaan, bv analytischer en/of killer.

Van dat schitterende apparaat alleen de voorversterker gebruiken is doodzonde.

Porsche4Life

Dus je wil 2 geïntegreerde versterkers doorlussen, Leema is echt ondermaats en niet Mcintosh waardig

Richi

Citaat van: Samro op juni 12, 2026, 17:23:03Wil eens weten hoe de klank is met de Leema tucana als eindversterker er aan.
Dat kan je gewoon veilig uitproberen. Laat vooral ook hier even weten wat je bevindingen zijn.
Zolder Classé CP-800mkII • Classé CA-2300 • Eversolo T8 • Marantz SA-11s2 • Dynaudio Confidence C2 II • Classé SSP-800 • Classé CA-5300 • Apple TV 4K • Oppo BDP-93EU • PlayStation 5 • Elac Debut 6.2 • A*BNB 2x12" • JBL Stage 200P • Audioquest Niagara 1200 • Philips 55POS9002 • Cisco Meraki ms220-8P • Roon Woonkamer Sonos Arc Ultra • Philips BDP-9700 • Philips 55PUS8909 Zitkamer Naim Atom HE • Focal Elegia & Elear

Samro

Citaat van: Porsche4Life op juni 12, 2026, 19:20:38Dus je wil 2 geïntegreerde versterkers doorlussen, Leema is echt ondermaats en niet Mcintosh waardig
Op de av ingang kan dat prima!

minplus

De Leema Tuscana is ook een geïntegreerde, mi lang niet zo mooi als je Mac, zoals Porsche al aangeeft.
Maar als je die ziet zitten, gewoon los uitproberen.
Over het uiterlijk vergeleken met je Mac heb ik het maar niet.

Dura

Zo te lezen is het alleen een tijdelijk experiment uit nieuwsgierigheid.
Als het geen kwaad kan en snel ongedaan gemaakt kan worden, waarom niet? Het kan best leerzaam zijn.
Harbeth P3ESR, Bluesound Icon, XRL, Audiophonics LPA-S450ET Purifi 1ET6525SA, LG G3 55'. Less is more.

Samro

Citaat van: minplus op juni 12, 2026, 19:44:57De Leema Tuscana is ook een geïntegreerde, mi lang niet zo mooi als je Mac, zoals Porsche al aangeeft.
Maar als je die ziet zitten, gewoon los uitproberen.
Over het uiterlijk vergeleken met je Mac heb ik het maar niet.
Niet mooi vinden de Leema dat mag maaris een kwestie van smaak. Ik vind zowel de Macintosh als de Leema erg mooi. De Leema heeft een diepere strakkere bas. Veel meer druk in het laag zeg maar.

minplus

Duidelijk toch.
Gewoon de Mac verkopen en een Leema kopen. Ben je veel goedkoper uit en is veel meer jouw smaak.
Waarom klooien met een mix?

Samro

Citaat van: minplus op juni 12, 2026, 21:54:54Duidelijk toch.
Gewoon de Mac verkopen en een Leema kopen. Ben je veel goedkoper uit en is veel meer jouw smaak.
Waarom klooien met een mix?
Die Leema heb ik al een poos. Iets uitproberen vind ik gewoon leuk. 😉

Spijkie

Citaat van: Porsche4Life op juni 12, 2026, 19:20:38Dus je wil 2 geïntegreerde versterkers doorlussen, Leema is echt ondermaats en niet Mcintosh waardig

Daar kun je zomaar flink naast zitten, ik vraag me af waarop het gebaseerd is.
T+A Symphonia, Audiosolutions figaro S2, Atlas power, atlas mavros LS grun, Ansuz A3 digital, Axxess ethernet, Axxess switch.

FS249

Je hebt jumpers, dus het kan. Dan kun je mooi uitproberen of de VV van de Mc iets anders doet met de EV van de Leema dan de VV van de Leema zelf. Een VV heeft het meeste invloed op het karakter van een EV.
TV Set: Versterker Denon PMA 2010ae, Speakers: Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase: Versterker E-3000, CD speler: DP 410, Tuner T 109. Speakers: Elac FS 249.3 en BS 403, sub ESP 2040 2x, Draaitafel: Sony PS- X4.

Samro

Bedankt voor alle reacties! Een handleiding zit er wel bij maar in het Engels. Daar ben ik niet zo goed in. Maar er wordt geen voorbeeld gegeven hoe je de Mcintosh als voorversterker kan gebruiken.

Maar mijn vraag was eigenlijk of het kwaad kan dat er dan geen luidsprekers aan de Mcintosh zitten als ik alleen de voorversterker van de Mcintosh wil gebruiken.

Kurt

door die brugjes te verwijderen, stuur je je eindtrap ook niet uit. Maw, geen gevaar.

minplus

Je zet alleen maar 4000 euri in ruststand. Kan hij even bijkomen.

Samro

Citaat van: minplus op juni 13, 2026, 16:50:40Je zet alleen maar 4000 euri in ruststand. Kan hij even bijkomen.
Nou dat valt wel mee hoor. ;D  Het is alleen maar als test bedoeld. Dus komt goed. ;) 

Samro

Mijn Mcintosh ma-5300 kan heel goed als alleen de voorversterker naar zwaardere eidversterker gebruikt worden volgens de  Mcintosh dealer. Dat gaan we dus eens uit proberen. Voorlopig wordt het even niks. Druk met andere werkzaamheden  ;)

Kurt

Citaat van: Samro op juni 17, 2026, 13:41:23Mijn Mcintosh ma-5300 kan heel goed als alleen de voorversterker naar zwaardere eidversterker gebruikt worden volgens de  Mcintosh dealer.
"Wij van WC Eend...". Dat is toch van in Nl, niet? :)

Samro

Ik heb al een poosje kunnen luisteren naar de Mcintosh voorversterker aan de eindversterker Leema Tucana.Wat is nu het verschil? Mcintosh geeft de voorsterking prima weer naar de Leema eindversterker. Mooi strakke bas en detairijke klank! Is dus niks mis met deze combinatie. De bas is wat slanker, en het hoog is iets rustiger, dat is soms wel een voordeel.
Ik kan de de Leema dus heel goed als alleen het eindversterker gedeelte inzetten (av ingang) De voorversterker van de Leema wordt dan omzeilt dus.
Ik vond het leuk om dit uit te proberen. Audiokast van de Mcintosh ook maar eens afgestoft. Was heel noodzakelijk!

Mvg, Samro20260617_210226.jpg