Advies mbt behandeling ruimte achter AT scherm

Gestart door Dreamer, mei 31, 2026, 17:34:17

Vorige topic - Volgende topic

Dreamer

Na wat AI adviezen zou ik toch ook hier graag advies willen vragen.
Deze zomer wordt mijn projectiedoek vervangen door een gewoven AT scherm.
De ruimte hierachter tot aan de muur is 75cm.
Ik heb 2 boekenplankspeakers met (30cm diep met baspoort achterzijde) op standaards, centerspeaker en een Rel Quake sub. Er komt geen baffle wall.
Nou wil ik deze ruimte akoestiek behandelen zonder al te veel te moeten verbouwen/vertimmeren.
Volgens AI zou volstaan kunnen worden om tegen de hele achtermuur (baksteen) rockwool platen van 20cm te zetten tot aan het plafond. Eventueel ondersteund door houten regelwerk.
Lijkt me vrij eenvoudig, of iets dat toch iets te simpel gedacht?

RCD

Nee hoor gaat perfect werken.
Wel moet je er stof voor spannen.

Rob

Dreamer

Dat zou mooi zijn, eventueel een paar cm van de muur (kleine spouw) of kan gewoon direct tegen de muur? Minder dan 20cm dik zou dat ook kunnen?
Ik wil er waarschijnlijk speakerdoek voor spannen.

RCD

Hoe dikker de demping hoe lager de frequentie die je absorbeert.
Zou geen spouw maken dan is de demping het vlakste, maar dat kan wel.

Rob

Sjaak_Banaan

Als je 75 cm loze ruimte over hebt, waarom dan maar zo dun absorberen?
Ik weet niet hoe jouw ruimte er verder uit zit en wat je nodig hebt aan absorptie, maar wellicht kun je die ruimte beter benutten.
Zoveel ruimte heeft i.i.g. potentie voor een hele dikke basstrap. :)
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch KS-525-THX® Ultra2 • Klipsch THX-5000® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • 21" DIY sub 18Sound •  dual XTZ Cinema 3x12 • dual XTZ Cinema 1x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC NP5 • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

Dreamer

Ik zou de ruimte eventueel nog wat kleiner kunnen maken en het doek verder kunnen verplaatsen om mijn kijkafstand te kunnen vergroten, deze is nu 2,8m wat eigenlijk best wel kort is. Maar ja dan komen de speakers ook verder naar achteren, deze zijn 30cm diep. Het scherm wordt 275cm breed 2.40:1.
Is toch altijd een compromis.

Dreamer

Ik ga eens denken om een complete profesionele akoestiekmeting te laten uitvoeren. Heb ik destijds bij opstarten laten doen door Toine Dingemans aka Thingman. De belangrijkste aanbevelingen heb ik toen aangepakt. Maar hij doet dat helaas niet meer. Iemand nog goeie suggesties?

Sjaak_Banaan

Als het alleen om een meting gaat, zou je zelf ook een Umik-1 kunnen kopen of lenen, die worden regelmatig tweedehands aangeboden voor zo'n 75 euro.
I.c.m. REW-software is die erg handig en leuk.

Toine is destijds ook bij ons geweest en heeft ook ons goed op weg geholpen.
Zijn rapport vond ik destijds zo interessant dat ik daarna veel meer ben gaan lezen en experimenteren met akoestiek.
Op zijn website is nog erg veel informatie te vinden: https://dngmns.home.xs4all.nl/readscapes.html

Wat ik zelf nog niet heb geprobeerd is om mijn eigen metingen aan AI te voeren.
Je zou @denoontje eens kunnen vragen of hij daar meer info over heeft en wat zijn ervaring is.
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch KS-525-THX® Ultra2 • Klipsch THX-5000® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • 21" DIY sub 18Sound •  dual XTZ Cinema 3x12 • dual XTZ Cinema 1x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC NP5 • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

CinéHome

Wel heel veel moeite en kosten (bij professionele meting), terwijl je die bvb ook in een grotere sub zou kunnen investeren.
En die zou ik persoonlijk niet achter het scherm zetten. Ik kan me moeilijk inbeelden dat dat de optimale plek is.

Begrijp me niet verkeerd, demping achter je speakers is zeker een waardevol idee en moet je doen.
Welke speakers heb je trouwens? Want met die opstelling zou ik de baspoorten zeker gaan dichtstoppen.
CinéHome Whatsapp +32(0)495475580 - [email protected]
"High to mid end hifi aan real world" prijzen
Home to A*BNB - A*Brand NewBox
Actieve speakers, subs en versterkers op maat. PrePro: Acurus, Trinnov en Storm Audio.
Officieel dealer van oa. Arcam, Bryston, M&K Sound, Monitor Audio, Audiovector, Elipson, Q-Acoustics, Atoll Electronique, Pro-Ject Audio, JBL, MoFi, EAT Audio, Earthquake subs & more, Atlas Cable, Supra, QED en WireWorld.

Dreamer

Om een meting zelf te doen zie ik niet zo zitten, door een professioneel iemand het te laten doen weet ik zeker dat het goed en objecief is. Dus ook geen bedrijf dat hun eigen produkten wil verkopen.
Ik heb boekenplank speakers Kef Q350 met bijbehorende center een een kleine sub Rel quake. Ruimte is niet groot en vrij smal, maar prima om film en muziek te kijken.  :)

denoontje

Mail eens met gik...die geven gratis advies wel met hun producten maar kan een start zijn

Dreamer

Dank voor de tip. Ik kreeg ook een tip om eens naar Klinktbeter.nl te kijken, deze heeft geen eigen produkten. Iemand wel eens van gehoord?

RCD

Blijf gewoon bij je eerste plan dat is prima.
We weten niets over de rest van de ruimte.
Maar als je een laag probleem zou krijgen dan zou je in de hoeken nog een basstrap kunnen maken die dieper zijn.
Daar zijn online voldoende voorbeelden van.

Rob

Dreamer

Lijkt me zo simpel dan terwijl ik toch vaker lees dat akoestiek behandeling best wel complex is.
Zoals jij het stelt ben ik snel klaar.  :bigsmile:

RCD

Nee dat is niet zo.
Maar een wand achter je scherm gaat de zaak zeker niet verslechteren en is al meer als wat de meeste hebben.
Wil je het onderste uit de kan halen, moet je meten en een uitgewerkt plan laten maken met jou voorkeuren.
Dat kost veel geld.
Als je er dat voor over hebt zeg ik doen.
Als dat niet zo is begin je in stapjes.
En de eerste stap die je wil gaan doen is een behoorlijke stap.
Je kunt er ook nog voor kiezen om de eerste reflectie punten aan te pakken met demping of diffusie.
Maar dat zou ik pas na de voorwand doen.
Dan zou ik wel een microfoon kopen en gaan meten waar je staat.
Als je dat dan hier weer post kunnen we wel wat helpen.
Maar dan hebben we dus meer info nodig, ook jou voorkeur voor Audio of Film en goede metingen.

Rob

Dreamer

Ik ga er eens rustig over nadenken of het inderdaad wel de moeite waard is.
Dank voor het meedenken!