Epson QB1000: probleem met Ivisions RF Trigger

Gestart door mathneogeo, mei 29, 2026, 17:53:35

Vorige topic - Volgende topic

mathneogeo

Onlangs kocht ik deze RF Trigger om te gebruiken in combinatie met mijn iVisions cinema HD scherm en Epson QB1000 beamer.

Deze trigger reageert op het stroomverbruik van de projector. Ik heb dus een laserprojector (Epson QB1000). Deze schakelt in de dynamische modus bij zwarte scenes de lamp volledig uit. Hierdoor gaat bij zwarte scenes het scherm telkens omlaag en opnieuw omhoog. Je kan je voorstellen dat dit nogal vervelend is.

Eveneens bij de instellingen dat de resolutie en verversingssnelheid automatisch moeten worden aangepast in mijn Apple TV 4K geeft dit problemen. Het beeld gaat bij starten van een stream in 4K voor ongeveer 3-5 seconden op zwart waardoor het scherm omhoog gaat en daarna terug omlaag als het beeld verschijnt.

Vermoedelijk is het stroomverbruik bij een laserprojector als de lamp wordt uitgeschakeld laag genoeg om de RF trigger de projector te laten uitschakelen. Bij een projector met lamp zal dit niet het geval zijn.

Ik heb hiervoor de leverancier (Thenextshop) gecontacteerd. Zij hebben dit ook uitgebreid getest en zijn tot de conclusie gekomen dat deze RF Trigger dus niet werkt in combinatie met de Epson QB1000 in dynamische modus.
In een andere modus werkt het wel zonder problemen.

Vermoedelijk zal dit dus ook het geval zijn bij de combinatie van deze trigger en andere Laserprojectors die full fade to black doen.

Dit is dus ter info aan andere forumleden die toevallig deze combinatie van materiaal hebben en er aan denken om een RF Trigger erbij te kopen.

Thenextshop gaat mij een RF Trigger kabel van 15m als oplossing opsturen.

Ik kan deze misschien niet (makkelijk) tot aan de beamer krijgen maar wel aan mijn Denon AVC-X3800h die ook een Trigger uitgang kan activeren bij HDMI Monitor 2 (waar de beamer op aangesloten zit).
Unison Research Simply Italy - Klipsch Forte III - Technics SL-1200G - Ortofon Kontrapunkt B

GPO

Citaat van: mathneogeo op mei 29, 2026, 17:53:35Onlangs kocht ik deze RF Trigger om te gebruiken in combinatie met mijn iVisions cinema HD scherm en Epson QB1000 beamer.

Deze trigger reageert op het stroomverbruik van de projector. Ik heb dus een laserprojector (Epson QB1000). Deze schakelt in de dynamische modus bij zwarte scenes de lamp volledig uit. Hierdoor gaat bij zwarte scenes het scherm telkens omlaag en opnieuw omhoog. Je kan je voorstellen dat dit nogal vervelend is.

Eveneens bij de instellingen dat de resolutie en verversingssnelheid automatisch moeten worden aangepast in mijn Apple TV 4K geeft dit problemen. Het beeld gaat bij starten van een stream in 4K voor ongeveer 3-5 seconden op zwart waardoor het scherm omhoog gaat en daarna terug omlaag als het beeld verschijnt.

Vermoedelijk is het stroomverbruik bij een laserprojector als de lamp wordt uitgeschakeld laag genoeg om de RF trigger de projector te laten uitschakelen. Bij een projector met lamp zal dit niet het geval zijn.

Ik heb hiervoor de leverancier (Thenextshop) gecontacteerd. Zij hebben dit ook uitgebreid getest en zijn tot de conclusie gekomen dat deze RF Trigger dus niet werkt in combinatie met de Epson QB1000 in dynamische modus.
In een andere modus werkt het wel zonder problemen.

Vermoedelijk zal dit dus ook het geval zijn bij de combinatie van deze trigger en andere Laserprojectors die full fade to black doen.

Dit is dus ter info aan andere forumleden die toevallig deze combinatie van materiaal hebben en er aan denken om een RF Trigger erbij te kopen.

Thenextshop gaat mij een RF Trigger kabel van 15m als oplossing opsturen.

Ik kan deze misschien niet (makkelijk) tot aan de beamer krijgen maar wel aan mijn Denon AVC-X3800h die ook een Trigger uitgang kan activeren bij HDMI Monitor 2 (waar de beamer op aangesloten zit).

Je hebt er niet bijgeschreven welke RF trigger je hebt, maar is het deze -->
https://www.thenextshop.nl/artikel/250/ivisions-iviconnect-rf-trigger.html

Die heb ik namelijk ook en ik heb ook de Epson QB1000 en ook een iVisions scherm. Ik heb geen problemen met de trigger. Had hiervoor de Epson 9300 ook met deze RF trigger en toen ik overstapte naar de QB1000 heb ik wel de RF trigger opnieuw moeten instellen omdat ie precies dat probleem wat jij aangeeft ook had; bij elke donkere scene ging het scherm omhoog.

Dus is het misschien een kwestie van de RF trigger opnieuw instellen?

Als het de bovenstaande kastje is, dan zou dat echt prima moeten werken. Die trigger kabel heb ik volgens mij ook wel eens geprobeerd met de oude beamer (Epson 9300), maar dat werkte bij mij niet. Het scherm reageerde niet volgens mij op die trigger. Misschien dat het bij de QB1000 wel werkt.
Epson EH-QB1000B | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVC-A10H | Denon DBT-1713UD | Panasonic DP-UB424 | Dune BD Prime 3.0 | 5.1.2 Dolby Atmos setup : Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW - Teufel Reflekt (aan het plafond) | RUconnected + Krüger&Matz kabels | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | Xbox One | Google TV streamer

mathneogeo

Ja het is die RF trigger.

Het werkt, behalve in de dynamische modus van de QB1000. Gebruik je die modus en werkt het bij jou dan wel?

Ik heb de trigger ingeleerd op de beamer volgens de handleiding onderaan de productpagina op Thenexstshop. Veel kan je er niet verkeerd aan doen. Ik dacht eerst dat mijn trigger een probleem had maar Thenextshop heeft het zelf getest en kwam tot dezelfde conclusie. Misschien moet ik het nog eens opnieuw proberen.
Unison Research Simply Italy - Klipsch Forte III - Technics SL-1200G - Ortofon Kontrapunkt B