Ascendo luidsprekers, subwoofers & DSP versterkers

Gestart door Vik, april 23, 2026, 10:41:07

Vorige topic - Volgende topic

Vik

Leverbaar via CineMike Benelux:

Ascendo zal veel home cinema liefhebbers niet zijn ontgaan. Het merk heeft de afgelopen jaren een sterke naam opgebouwd met hoogwaardige luidsprekers en subwoofers voor zowel stereo- als dedicated cinema-opstellingen. Van krachtige infrabass subwoofers tot Dolby Atmos speakers en compacte oplossingen voor kleinere ruimtes: Ascendo biedt voor uiteenlopende toepassingen een passende oplossing. Inmiddels hebben we ook in de Benelux en hier op ons forum tevreden klanten.

Wat het merk extra interessant maakt, is de technische openheid. Waar veel fabrikanten weinig meetdata delen, publiceert Ascendo uitgebreide resultaten, zoals Klippel analyses en anechoïsche metingen in half-space (2π). Dat geeft vertrouwen en laat zien dat prestaties niet alleen subjectief worden beleefd, maar ook objectief zijn onderbouwd.

Heb je interesse in Ascendo of ben je benieuwd welk model het best past binnen jouw ruimte? Neem gerust contact op voor prijzen, advies of meer informatie.

Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

Adeo Screens - Arcam - Ascendo - Barco - CineMike - Denon - JL Audio - JVC- Kef - Lyngdorf - Lumagen - M&K Sound - Marantz - REL - Screen Research - Sony - Stewart - Trinnov

devil

Wil binnenkort de THE16 SUB ACTIVE SEALED halen bij vik!!!
Stereo:  || Audio Note Edma dac ||Sony Theater Bar 9 ||
HT: Marantz AV10 Auro 3D || Musical Fidelity M6x 250.11  ||
Bron: ||Oppo 203 || Media box next || humax 5200 || Apple TV 4K||
Beeld: ||LG 65 G5 || JVC NZ 500 || iVisions Cinema 4K ||
Speakers:F Phonar Veritas P10 Edma|| R Phonar P5,5 Edma||C Phonar Veritas C8.5 EdMa || A Cabasse || Ascendo THE16 SUB ACTIVE SEALED || 5.1.4

Vik

Drie interessante Ascendo producten:

Ascendo the 16Th sub

Krachtige sub met 1000W Class D + Linear PSU. Goed voor Trinnov Waveforming. Past in cinema/stereo setups.

The Passive 6th on-wall

Compact coaxial design, makkelijk te plaatsen. Speelt luid, eenvoudig aan te sturen. Geschikt voor LCR/surround.

The Passive Wedge 30

Coaxiale Atmos met 30° wedge. Flexibele montage.

Adeo Screens - Arcam - Ascendo - Barco - CineMike - Denon - JL Audio - JVC- Kef - Lyngdorf - Lumagen - M&K Sound - Marantz - REL - Screen Research - Sony - Stewart - Trinnov

RvD

De voeding van de 16 sub is sinds kort veranderd naar een SMPS, ook is er nu een trigger input toegevoegd. ;)

Hier nog een uitgebreide review waar ook de voeding besproken wordt. Review

Zelf al enige tijd de 6 Wedge 30 in gebruik naar volle tevredenheid veel output voor zo'n kleine speaker en ook makkelijk te integreren in een bestaande set voor atmos. De sub op de foto die Vik gepost heeft heb ik nu enkele maanden en dat is een beest van een sub. :headbanging:
Speakers: Quadral Aurum Titan 9 - Base Titan 9 - Phase 9 CM - Ascendo Passive 6 Wedge 30 CM - Ascendo the28 sub squared pro passive sealed shallow
Pre/amps: Trinnov Altitude 16 CineMike/Amplitude 16 - Advance Paris XA1200 CM Ultimate Edition (3x) - Dynacord L3600FD CineMike
Bronnen: Oppo UDP-205 Final edition + stereo analog CineMike - Apple TV4K 2021 CM - Zappiti Reference CM - PS5 TV: LG OLED77G26LA  Streaming: CineMike Netwerkswitch - Roon Nucleus One + Lifetime Diverse: 2 aparte stroomgroepen  - Furutech e TP66 + e TP86 - AudioQuest Dragon 48 CM - AudioQuest William Tell Zero CM (3x) - CineMike netkabels (13x) - Mway 3DW Reference XLR (3x) - Trinnov Breakout Cable (2x) - Acoustic Revive RD3 - Isotek - Wireworld Akoestiek: Artnovion - Sonitus

Sisirider68

Wat is de luisterervaring met the passive 6th onwall, heeft iemand deze al eens beluisterd? Ze zouden heel direct klinken, is dat dan te vergelijken met het geluid van electrostaten alsof het geluid direct naast je oor is?

Vik

Het design is bewust extreem open en direct gehouden voor maximale dynamiek en detail. Dat betekent wel dat je hem echt moet EQ-en, het is een dedicated home cinema speaker. Ik zou hem zelf niet zo snel wegzetten in een onbehandelde stereo setup of huiskamer, dat is in mijn ervaring vragen om problemen en geen fijne speaker om naar te luisteren.

Voor dedicated stereo zijn er veel mooiere opties.

Forum lid Remco gebruikt de 6th onwall in zijn dedicated bios.

Citaat van: Sisirider68 op april 26, 2026, 09:35:08Wat is de luisterervaring met the passive 6th onwall, heeft iemand deze al eens beluisterd? Ze zouden heel direct klinken, is dat dan te vergelijken met het geluid van electrostaten alsof het geluid direct naast je oor is?

Vik

Dat kan goed kloppen. Ik heb ook vernomen dat de 12 Sub Active vented is verbeterd, wat waarschijnlijk ook met de nieuwe versterker te maken heeft. Ze zijn momenteel de nieuwe prijslijst aan het afronden; zodra ik die heb, zal ik wat prijzen posten. Voor € 1.350 was de 12 Active al een absolute 'fun-factor' topper, zeker met de XLR-aansluiting erbij.

Fijn om te horen dat je nog steeds super tevreden bent.  8)

Citaat van: RvD op april 25, 2026, 17:19:50De voeding van de 16 sub is sinds kort veranderd naar een SMPS, ook is er nu een trigger input toegevoegd. ;)

Hier nog een uitgebreide review waar ook de voeding besproken wordt. Review

Zelf al enige tijd de 6 Wedge 30 in gebruik naar volle tevredenheid veel output voor zo'n kleine speaker en ook makkelijk te integreren in een bestaande set voor atmos. De sub op de foto die Vik gepost heeft heb ik nu enkele maanden en dat is een beest van een sub. :headbanging:

DofN

Interessant.. Goed metende platte actieve subs!
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
Voorversterker: Anthem STR PRE, Eindversterker: Bryston 3B³ Cubed, Fronts: Analysis Audio Omega en 2 x JL-E112 subwoofers, met als DSP:  Bacch Audiophile+, ORC binaural software (bass absorbers) en akoestische maatregelen.

Remco

Citaat van: Sisirider68 op april 26, 2026, 09:35:08Wat is de luisterervaring met the passive 6th onwall, heeft iemand deze al eens beluisterd? Ze zouden heel direct klinken, is dat dan te vergelijken met het geluid van electrostaten alsof het geluid direct naast je oor is?

Ik heb zelf geen ervaring met elektrostaten. De Ascendo P6 is echt ontwikkeld voor home theater en dat doen ze uitmuntend. Dynamisch bereik in film is aanzienlijk groter dan in muziek en daar is in het ontwerp rekening mee gehouden. Ze klinken zeer open, maar zeker niet schel. Ik speel er nu ook al weer 2 jaartjes mee en dat is nog steeds naar volle tevredenheid. Ze hebben ook nog eens een hoog rendement waardoor ze makkelijk aan te sturen zijn. Ik kan ze echt van harte aanbevelen! ;) 
HT ruimte: Zolder | Sonitus Acoustics |
Versterker/Bron: Marantz SR8012 CM Stufe1 | Oppo UDP-203 CM Stufe2 |
Luidsprekers 5.2.4 : Ascendo The6 Passive CM upgrade | Ascendo The6 Passive Wedge30 CM upgrade | Cabasse Eole-4 (Atmos) | 2x JL Audio E-112 |
Beeld: Sony VPL-VW360ES CM Stufe2 | Screen Excellence Enlightor Neo 108 inch 21x9 |

Sisirider68

Bedankt voor de reacties, vooral het compacte (platte) formaat zou ideaal in mijn bios zijn die relatief smal is! Ik vraag me alleen wel af of ze te combineren zouden zijn met mijn huidige front speakers (Sonus Faber) welke ik niet wil vervangen :blush: Tevens was ik aan het kijken om mijn achter subs te vervangen door the15 ported welke ook een compact formaat hebben qua diepte en vriendelijk geprijsd zijn echter weet ik niet of daar in Nederland wel aan te komen is.
@Remco heeft U de p6 speakers ook als front stage?

Remco

Citaat van: Sisirider68 op april 26, 2026, 21:58:57Bedankt voor de reacties, vooral het compacte (platte) formaat zou ideaal in mijn bios zijn die relatief smal is! Ik vraag me alleen wel af of ze te combineren zouden zijn met mijn huidige front speakers (Sonus Faber) welke ik niet wil vervangen :blush: Tevens was ik aan het kijken om mijn achter subs te vervangen door the15 ported welke ook een compact formaat hebben qua diepte en vriendelijk geprijsd zijn echter weet ik niet of daar in Nederland wel aan te komen is.

Je schrijft dat je deze wil combineren met je huidige front speakers? Ik heb de P6 inderdaad als front stage en de Wedge 30 als surround.
HT ruimte: Zolder | Sonitus Acoustics |
Versterker/Bron: Marantz SR8012 CM Stufe1 | Oppo UDP-203 CM Stufe2 |
Luidsprekers 5.2.4 : Ascendo The6 Passive CM upgrade | Ascendo The6 Passive Wedge30 CM upgrade | Cabasse Eole-4 (Atmos) | 2x JL Audio E-112 |
Beeld: Sony VPL-VW360ES CM Stufe2 | Screen Excellence Enlightor Neo 108 inch 21x9 |

donaldk

80" woofer heeft een betonnen behuizing nodig van 30 kuub 8)  :-X .

Vik

Ik kan alles van Ascendo leveren. De 15 inch vented is een passieve subwoofer hou daar rekening mee.

Misschien handig om wat informatie te delen over je ruimte en de rest van de setup? Je geeft aan dat je de fronts niet wilt vervangen: welke S.F. speakers heb je in gebruik? Zijn dit vrijstaande speakers en luister je ook stereo?

Citaat van: Sisirider68 op april 26, 2026, 21:58:57Bedankt voor de reacties, vooral het compacte (platte) formaat zou ideaal in mijn bios zijn die relatief smal is! Ik vraag me alleen wel af of ze te combineren zouden zijn met mijn huidige front speakers (Sonus Faber) welke ik niet wil vervangen :blush: Tevens was ik aan het kijken om mijn achter subs te vervangen door the15 ported welke ook een compact formaat hebben qua diepte en vriendelijk geprijsd zijn echter weet ik niet of daar in Nederland wel aan te komen is.

Vik

Lowbeats.de heeft de Ascendo THE16 Sub Active Sealed getest. Leuk leesvoer  8)

De Ascendo The 16th kost normaal €2.880,-.

Forumledenprijs: €2.592,-

Dan ontvang je de nieuwste versie met de geüpdatete versterker en trigger input.

DofN

Wat kost een paartje actieve platte gesloten subwoofers van Ascendo? Ik vrees het ergste, maar ben toch benieuwd. Mag ook per PM hoor.
Voorversterker: Anthem STR PRE, Eindversterker: Bryston 3B³ Cubed, Fronts: Analysis Audio Omega en 2 x JL-E112 subwoofers, met als DSP:  Bacch Audiophile+, ORC binaural software (bass absorbers) en akoestische maatregelen.

Sisirider68

Citaat van: Vik op april 29, 2026, 11:50:56Ik kan alles van Ascendo leveren. De 15 inch vented is een passieve subwoofer hou daar rekening mee.

Misschien handig om wat informatie te delen over je ruimte en de rest van de setup? Je geeft aan dat je de fronts niet wilt vervangen: welke S.F. speakers heb je in gebruik? Zijn dit vrijstaande speakers en luister je ook stereo?

Mijn ruimte is ongeveer 5 x 3 meter en luister inderdaad ook stereo op de sf Electa amator 1 via een buizenversterker. Ik heb 2 monolith 12 ported subs in de front staan en 2 teufel thx subs achterin die ik evt zou willen vervangen voor de 15" ascendo ported. De rest van mijn 7.4.4 opstelling wordt aangestuurd door losse 2 kanaals eindtrappen van xtz verbonden aan een cinema 40.

Vik

De "Sealed Shallow" serie bestaat enkel uit passieve subwoofers, maar dat kun je eventueel oplossen met een externe versterker.

Heb je een bepaald type gezien? Dan informeer ik even naar de prijzen, ze zijn nog bezig met een nieuwe prijslijst.

Citaat van: DofN op april 29, 2026, 16:20:23Wat kost een paartje actieve platte gesloten subwoofers van Ascendo? Ik vrees het ergste, maar ben toch benieuwd. Mag ook per PM hoor.

Peerless Monster

Citaat van: Sisirider68 op april 30, 2026, 07:26:42Mijn ruimte is ongeveer 5 x 3 meter en luister inderdaad ook stereo op de sf Electa amator 1 via een buizenversterker. Ik heb 2 monolith 12 ported subs in de front staan en 2 teufel thx subs achterin die ik evt zou willen vervangen voor de 15" ascendo ported. De rest van mijn 7.4.4 opstelling wordt aangestuurd door losse 2 kanaals eindtrappen van xtz verbonden aan een cinema 40.

Welke Teufels heb je?
Audio Research SP-11 of Classé SSP-75 | ARC VT130SE, Rotel RHB-10 Audio GD Master 3  | PS Audio P10  | PS Audio Directstream DSD DAC modded | HifiRose RS130 | Acoustat model two + two | Technics SP-10

DofN

Citaat van: Vik op mei  1, 2026, 08:21:01De "Sealed Shallow" serie bestaat enkel uit passieve subwoofers, maar dat kun je eventueel oplossen met een externe versterker.

Heb je een bepaald type gezien? Dan informeer ik even naar de prijzen, ze zijn nog bezig met een nieuwe prijslijst.

Ik heb hem gevonden, en met prijs.. Dat is me toch te pittig..

https://www.dreamzound.nl/product/20491049/ascendo-sub18-active-sealed

Vik

Wat denk je er precies mee te winnen als je de twee achterste subs vervangt?

Persoonlijk ben ik geen voorstander van het mixen van speakers van verschillende fabrikanten, en zeker niet in de front stage.
Ik zou ook de versterkers onderling gelijk houden.

Citaat van: Sisirider68 op april 30, 2026, 07:26:42Mijn ruimte is ongeveer 5 x 3 meter en luister inderdaad ook stereo op de sf Electa amator 1 via een buizenversterker. Ik heb 2 monolith 12 ported subs in de front staan en 2 teufel thx subs achterin die ik evt zou willen vervangen voor de 15" ascendo ported. De rest van mijn 7.4.4 opstelling wordt aangestuurd door losse 2 kanaals eindtrappen van xtz verbonden aan een cinema 40.

Vik

De oude retailprijs voor de 18" Sealed shallow passive is €4.860 per sub. Is dat geen optie? Daar zou je bijvoorbeeld een goede Crown of Dynacord versterker bij kunnen kopen dan ben je ook klaar. Nog steeds een hoop geld maar stukken goedkoper.

Citaat van: DofN op mei  1, 2026, 08:40:37Ik heb hem gevonden, en met prijs.. Dat is me toch te pittig..

https://www.dreamzound.nl/product/20491049/ascendo-sub18-active-sealed

PascalP

Die 16" Sealed lijkt me wel een goede deal, heel benieuwd hoe zoiets presteert t.o.v. bijvoorbeeld een REL HT/1510 of een MK X12  :devil:
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - Adeo Reference White 2 - 21:9 314cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Side Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Rear Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono - Cisco Meraki MS220-8P

DofN

Citaat van: Vik op mei  1, 2026, 08:56:16De oude retailprijs voor de 18" Sealed shallow passive is €4.860 per sub. Is dat geen optie? Daar zou je bijvoorbeeld een goede Crown of Dynacord versterker bij kunnen kopen dan ben je ook klaar. Nog steeds een hoop geld maar stukken goedkoper.

Daar moet ik even over nadenken, want ik wil eventueel alleen andere subwoofers omdat dit visueel rustiger oogt in mijn luisterhoek. Niet omdat ik qua subs ontevreden ben over wat ik nu heb.

Ik maak er sowieso een google-alert van, mocht ik eens een tweedehands paartje tegenkomen, maar daar heb jij weer niets aan Vik.

RvD

De 18" Sealed shallow passive gaat vervangen worden door een 19 inch model, zelfde behuizing alleen een volledig nieuwe driver met een nog fraaiere rollof en iets meer output. Op dit moment zouden er extern metingen gemaakt worden en foto's voor binnenkort op de website. Ben zelf wel benieuwd naar deze:

Tweedehands zal tegen vallen alleen de 12 pro shallow heb ik eens voorbij zien komen van iemand die wilde overstappen naar de 18 pro shallow variant. Op zich zegt dat ook wel iets dat er nauwelijks aanbod is gebruikt.
Speakers: Quadral Aurum Titan 9 - Base Titan 9 - Phase 9 CM - Ascendo Passive 6 Wedge 30 CM - Ascendo the28 sub squared pro passive sealed shallow
Pre/amps: Trinnov Altitude 16 CineMike/Amplitude 16 - Advance Paris XA1200 CM Ultimate Edition (3x) - Dynacord L3600FD CineMike
Bronnen: Oppo UDP-205 Final edition + stereo analog CineMike - Apple TV4K 2021 CM - Zappiti Reference CM - PS5 TV: LG OLED77G26LA  Streaming: CineMike Netwerkswitch - Roon Nucleus One + Lifetime Diverse: 2 aparte stroomgroepen  - Furutech e TP66 + e TP86 - AudioQuest Dragon 48 CM - AudioQuest William Tell Zero CM (3x) - CineMike netkabels (13x) - Mway 3DW Reference XLR (3x) - Trinnov Breakout Cable (2x) - Acoustic Revive RD3 - Isotek - Wireworld Akoestiek: Artnovion - Sonitus

Vik

Snap ik helemaal. Je hebt twee prachtige JL subwoofers, en die zou ik persoonlijk ook niet zomaar van de hand doen.
Als je een tweedehands paartje tegenkomt, dan moet je gewoon toehappen.  8)

Citaat van: DofN op mei  1, 2026, 10:23:03Daar moet ik even over nadenken, want ik wil eventueel alleen andere subwoofers omdat dit visueel rustiger oogt in mijn luisterhoek. Niet omdat ik qua subs ontevreden ben over wat ik nu heb.

Ik maak er sowieso een google-alert van, mocht ik eens een tweedehands paartje tegenkomen, maar daar heb jij weer niets aan Vik.