Barco neemt Focal/Naim eigenaar over

Gestart door CinéHome, maart 12, 2026, 12:45:47

Vorige topic - Volgende topic

CinéHome

CinéHome Whatsapp +32(0)495475580 - [email protected]
"High to mid end hifi aan real world" prijzen
Home to A*BNB - A*Brand NewBox
Actieve speakers, subs en versterkers op maat. PrePro: Acurus, Trinnov en Storm Audio.
Officieel dealer van oa. Arcam, Bryston, M&K Sound, Monitor Audio, Audiovector, Elipson, Q-Acoustics, Atoll Electronique, Pro-Ject Audio, JBL, MoFi, EAT Audio, Earthquake subs & more, Atlas Cable, Supra, QED en WireWorld.

Richi

Zolder Classé CP-800 mkII • Classé CA-2300 • Matrix Audio MS-1c • Marantz SA-11s2 • Dynaudio Confidence C2 II • A*BNB 2x12" push-pull subwoofer • Audioquest Niagara 1200 • Audioquest bekabeling • Cisco Meraki ms220-8P • Mac Mini M2 Roon server Zitkamer Naim Atom HE • Focal Elegia & Elear

Church of Noise

Interessante move.
Ik ken een paar mensen die daar de strategie mee (helpen) bepalen, stuk voor stuk erg snugger, dus er zal wel een plan achter zitten.

Wil dat dan zeggen dat Focal en Naim nu Belgisch zijn?  ;D
(grapje, grapje...)
Woonkamer:   Sonus Faber Cremona (L,R&C) |  B&W M-1 (S) |  Merovinger 1/53  |  Rythmik E15HP  |  Electrocompaniet AW180  |  Marantz Cinema 30 + Dirac ART  |  nVidia Shield Pro  |  Sony UBP-X800M2  |  Bluesound Node 2i
Werkkamer:    Sonus Faber Electa Bi-Wiring  |  Michell Alecto Mono  |  Michell Argo HR & Hera  |  Michel Iso  |  Custom platenspeler  |  Chord Hugo TT  |  Audio Analogue Paganini  |  Bluesound Vault 2

Kurt

Kin toltit gezeid: westvloandern roeles! :)

Church of Noise

Wuk zechje gie?*

*: wat zeg je (in een of andere versie van West-Vlaams, want dat verschilt ook nog eens van stad tot stad tot dorp)
Woonkamer:   Sonus Faber Cremona (L,R&C) |  B&W M-1 (S) |  Merovinger 1/53  |  Rythmik E15HP  |  Electrocompaniet AW180  |  Marantz Cinema 30 + Dirac ART  |  nVidia Shield Pro  |  Sony UBP-X800M2  |  Bluesound Node 2i
Werkkamer:    Sonus Faber Electa Bi-Wiring  |  Michell Alecto Mono  |  Michell Argo HR & Hera  |  Michel Iso  |  Custom platenspeler  |  Chord Hugo TT  |  Audio Analogue Paganini  |  Bluesound Vault 2

Kurt

Buiten dat ik ben opgegroeid in de achtertuin van Barco, dat het een klant is, ben ik benieuwd hoe zij Naim/Focal gaan integreren, gezien ze al een tijdje niet meer op de consumer markt focussen.

In de jaren 80 had iedereen bij ons id buurt een Barco kleuren tv. We konden die, met korting, aan 't fabriek afhalen. Maar Barco kon geen tred houden met de evolutie van de TVs van oa Philips, of tov Japanese merken. Men heeft zich - op een faillissement na - begin de jaren 90 herontieerd op bioscoop projectoren en video walls. Is hun redding geweest, en ze zijn erin geslaagd om daarin een wereldleider te worden.

Zoals ik zei, totaal ander segment. Looking forward hoe je dit alles integreert met een Muso-ke

Maar natuurlijk wel vet, dan een KMO (mijn kindertijd), nu Focal & Naim vlotjes overneemt. :)

Church of Noise

donaldk

Onderdeel van de entertainment divisie, inderdaad commercial audio, als aanvulling op beeld en videoprocessing. Dat stond ook in het persbericht. Iets dat Christie al vele jaren geleden deed, verdwenen de originele speakers ook van het toneel. Christie stootte onlangs alweer twee bedrijfonderdelen af naar (originele) management.

Ongetwijfeld ook wat verkrijgbaar als Barco Residential? Maar zoals altijd blijven dat soort zaken onbenoemd.

donaldk

Citaat van: Kurt op maart 14, 2026, 20:14:10Buiten dat ik ben opgegroeid in de achtertuin van Barco, dat het een klant is, ben ik benieuwd hoe zij Naim/Focal gaan integreren, gezien ze al een tijdje niet meer op de consumer markt focussen.

In de jaren 80 had iedereen bij ons id buurt een Barco kleuren tv. We konden die, met korting, aan 't fabriek afhalen. Maar Barco kon geen tred houden met de evolutie van de TVs van oa Philips, of tov Japanese merken. Men heeft zich - op een faillissement na - begin de jaren 90 herontieerd op bioscoop projectoren en video walls. Is hun redding geweest, en ze zijn erin geslaagd om daarin een wereldleider te worden.

Zoals ik zei, totaal ander segment. Looking forward hoe je dit alles integreert met een Muso-ke

Maar natuurlijk wel vet, dan een KMO (mijn kindertijd), nu Focal & Naim vlotjes overneemt. :)

Bioscoop projectoren kwamen later er waren CRT projectoren. Ook deed men nog monitoren, eerst met Philips later Mitsubishi CRTs. Zelfs tot mind 90s? Grade A reference monitoren. Maar tweede helft jaren 90 stonden ze op IBC alleen nog met productie monitoren, en vooral het management systeem waarvan mij de naam niet meer herinner, dat zowel beeld en productie als de DVB hed-end systemen bediende en signalen managede. Dit ging mee in Barco-NET naar SA en Daarna Cisco. De (kabel-)head-end systemen werden in NL verkocht door Bosch in Hoofddorp, de verantwoordelijke man zit nu nog steeds bij Cisco zag ik.

Edit was dus Barco, Barco-NET, Scientific-Atalanta, Cisco? ROSA EMT/NMT. Barco verdween van IBC, na spltsing in Barco New en Barco-NET. Bleef nog even meedoen in Big Screen Experience, maar zowel Christie als Barco zijn inmiddels uit broadcast verdwenen.

Deze dingen staan dan ook niet meer in de huidige time-line op Barco's website.

Volgens wikipedia hadden ze al eens een audio divisie gekocht, die al lang weer is afgestoten Barco-EMT.