BenQ W5800

Gestart door J.A.F._Doorhof, maart 4, 2026, 11:35:04

Vorige topic - Volgende topic

J.A.F._Doorhof

Disclaimer :
https://www.htforum.nl/index.php?topic=189550.0

let wel, de W5800 is ondertussen vervangen door de W5850.
Deze heeft een andere lens waardoor het beeld wat groter geprojecteerd kan worden of de projector dichterbij geplaatst kan worden. En het beeld zou iets scherper moeten zijn.

BenQ W5800
Na de review van de W4100i was ik erg benieuwd wat de W5800 me kon geven.
Gezien de W5800 een stuk duurder is mag je natuurlijk wel wat verwachten, en aangezien de W4100i me al erg verraste.

Ik raadt je aan om eerst de review van de W4100i te lezen voor wat achtergrond informatie, en ga hier verder op die review.

specs
De W5800/W5850 kan natuurlijk overweg met Rec709 materiaal maar ook met HLG, HDR10+ en HDR10.
Zoals op de meeste projectoren is Dolby Vision niet aanwezig.

De laser engine geeft meer dan genoeg licht, de W4100i was al helder, maar de W5800 knalt daar met een dikke 80% overheen, nu klinkt dat veel heftiger dan het is, licht en helderheid werken wat apart :D
Maar feit is wel dat hij een stuk helderder is vooral in wat lichtere kamers of presentaties is dit echt een dikke winst.

Waarom zeg ik presentaties.

kleur echtheid
Ik geef vaak lezingen over fotografie bij clubs en kleine/grote events en kan je uit ervaring vertellen dat het vaak een absolute ramp is om uit te moeten leggen hoe belangrijke goede belichting is terwijl op het beeld al je foto's uitbeten zijn en zwart detail missen.

meestal nemen we zelf een projector mee maar ook die is niet ideaal, om de simpele reden, ze halen de kleuren niet in presentatie mode die ik eis. Maar je moet het ermee doen.
Mischien is het tijd om dit soort projectoren mee te nemen nu ze zoveel lichtoutput hebben, want zoals je in de W4100i review hebt kunnen lezen is kleurechtheid iets waar BenQ echt mee voorop loopt. En ook de W5800 is smullen voor de calibrateur en nerd in me :D

w5850-id.avif

Uitvoering
De W5800 is zeker geen grote projector en zal daarmee vooral in home theater opstellingen erg goed vallen bij de partners.

De afstandsbediening is beter uitgevoerd dan op de W4100i, je ziet hier duidelijk dat de W5800 een professioneel gerichte projector is, waar de W4100i meer gericht is op de "standaard" maar zeer kritische kijker. Ook backlight is duidelijker en alles werkt gewoon net wat fijner, dit is maar een klein verschil maar bij een calibratie wel handig.

Metingen
Laten we hier maar meteen met de deur in huis vallen.
Contrast metingen zijn net als bij de W4100i full on en full off gedaan en dan kom ik uit op een waarde van 1225:1.

Je moet je met dit soort waardes 1 ding heel goed realiseren, als ik het blacklevel IETS lager instel knalt die waarde letterlijk omhoog. Vandaar dat ik tegenwoordig de elektronica uit laat, met alle settings aan krijg je met gemak waardes die nergens meer over gaan, en wil daarom die waardes maar weg laten en me richten op wat je echt ziet, ipv marketing gebabbel (het moet ik weet het, maar niet voor ons publiek :D).

ANSI contrast is voor mij toon aangevend en ook net als de W4100i stelt de W5800 hier niet teleur.
550:1

Dit betekend dat je een waanzinnig mooi beeld voor geschoteld krijgt, gecombineerd met de hogere lightoutput van de W5800 maakt dit echt een Home Theater monster.

Maar natuurlijk is er meer.

cinema-w5800-connectivity.avif

Kleur echtheid
Nogmaals, lees eerst de review van de W4100i om meer inzicht te krijgen over de visie van zowel BenQ als mij als fotograaf/creator en calibrateur/filmgek.

De W5800 is wederom ZEER indrukwekkend qua metingen en ook is de calibratie net als op de W4100i iets waar andere fabrikanten van mij een voorbeeld aan mogen nemen, zelden heb ik zo een uitgebreidt, maar vooral WERKEND menu systeem gezien als op de BenQ projectoren.

Even op de soapbox
Dit zal voor veel lezers misschien te ver gaan, maar ik denk wel dat het een belangrijk punt is.
Ik loop al heel lang mee in HT land, op mijn zolderkamer bij mijn moeder speelde ik al met surround en Betamax vs VHS was een levensdoel.

Toen ik begon met professioneel kalibreren was het soms een kwestie van met een schroevendraaier aan de instelschroeven draaien in het chassis, terwijl de TV/projector aanstond. Dat was niet ideaal, om het zacht te zeggen.

Toen kwamen we in de tijd dat je speciale codes moest invoeren om een toestel te calibreren, de settings waren verstopt in het service menu. Kan een boek schrijven over wat hier allemaal fout kon gaan als klanten mee keken en de codes opzochten.

En toen eindelijk kwamen de settings in het normale menu, en kwam langzaam aan zelfs CMS erbij.
Maar als we een projector calibreren is het soms een ramp.
We gebruiken een meter gericht op het scherm, of projector. Dit betekend natuurlijk dat we geen menu's willen zien in het meet gedeelte. Gelukkig hebben veel fabrikanten dit door, maar het gebeurt nog veel te vaak dat menu's gewoon niet werken.

Instellingen hebben een VEEL te grote range, waardoor je nooit iets echt perfect kan krijgen, is ook niet nodig maar goed je wil toch wel graag dat het kan. Maar erger zijn al die grayscale en CMS menu's die recht in het midden staan, niet weg willen of waar je eerst door interne patronen moet schakelen, en dat elke keer weer.... dit kan erg irritant zijn.

Hier zie je echt dat er nagedacht is.
Menu's staan uiterst onderin, totaal buiten het meet gedeelte.
Instellingen zijn ZEER subtiel, je moet meer doen voor je wat ziet, maar oh wat nauwkeurig.
En vooral, het schakelen tussen kleuren in het CSM gaat super makkelijk zonder het menu te verlaten, jammer dan weer dat dit met de grayscale niet kan, tenzij je naar de 10 punts calibratie gaat.
Ach je kan niet alles perfect doen zullen we maar zeggen :D
Er moet wat te klagen zijn, want verder houdt het al snel op....

Kijkervaring
De W4100i was al een verassing, maar de W5800 liet me echt even genieten :D
Motion flow is op de low stand een echte toevoeging en haalt op een probleem scene een groot deel van de problemen weg, het is niet zo "perfect" als de Sony maar ik daag je uit om de verschillen te zien.

HDR afhandeling is subliem.
Meer dan genoeg instellingen om alles te fine tunen, net als bij de W4100i.
Het beeld is gigantisch dynamisch, heldere scenes doen pijn aan je ogen en definitie in het zwart is niet op het niveau van de betere modellen van Sony, maar doet niet onder voor andere projectoren. Sony heeft misschien niet het diepste zwart maar wel de meeste definitie in het zwart.

Ik denk ook dat dit totaal niet belangrijk is voor de W5800.
Dit is een projector die echt volledig tot zijn recht komt in een goed verduisterde ruimte met lichte muren, en behoorlijk overeind blijft als je de lichten (een beetje) aan doet. Het deel zwart detail wat je mist is zoals gezegd het deel wat ook op veel TVs en projectoren niet te zien is.

Geluidsniveau
Wil dit toch even apart noemen.
Het eerste wat Annewiek zei toen ze in de ruimte kwam voor een kleine demo "wat is hij stil".
En dat kan ik beamen, ik zit met de calibraties letterlijk naast de projectoren en het is soms duidelijk te horen dat er aandacht word besteed aan het beeld maar minder aan het geluid. De BenQ serie is enorm rustig. En dit word oa bepaald door een slim systeem van licht circulatie.

w5850-tailored-1.avif

Kan alleen maar zeggen, het werkt.

In het volgende deel, de metingen.

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"
"Een ban krijg je niet, die verdien je"

J.A.F._Doorhof

Grasycale en CMS
Uit de doos is de W5800 niet slecht, maar na calibratie is hij nagenoeg perfect.

BenQ2-4.jpg
BenQ2-5.jpg

Totale gemiddelde dE : 1.2 
Maximale afwijking dE : 2.2
Dit is voor een projector echt ZEER indrukwekkend als we de HDR metingen ernaast zetten.

HDR-1.jpg

Uit de doos vs na calibratie:
En ik weet 100% zeker dat als ik een paar dagen langer met de W5800 speel de waardes nog lager kunnen. Alleen dat ga je niet meer zien, maar is gewoon leuk :D

HDR-2.jpg

HDR goed krijgen zelfs op P3 is maar voor weinig projectoren en zelfs TV weg gelegd, het is indrukwekkend om te zien hoe makkelijk dit gaat bij de W5800.

Een beetje achtergrond informatie.
Met HDR zeggen metingen eigenlijk maar "weinig" om een echt goed HDR beeld neer te zetten is er veel meer nodig, en zolang we geen "eye burning" lightoutput hebben gecombineerd met 0lumen zwart level zal het altijd een kwestie zijn van tone mapping en local/global contrast aanpassen. En als je dit niet zelf wil doen.... gebruik dan de HDR Ai setting. het werkt verassend goed moet ik eerlijk zeggen.
Custom installer

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

J.A.F._Doorhof

De gevreesde colorchecker meting
Een grafiekje voor REC709 of zelfs P3 is leuk maar laat je de performance alleen zien op die punten.
Soms zie je een meting dat je denkt, daar klopt iets niet maar het beeld is fantastisch en soms zie je een meting waarvan je denkt "helemaal perfect" en je kijkt naar een enorm slecht beeld.

Ik word regelmatig ingeschakeld bij "calibraties" die op papier kloppen maar waar de klant totaal niet tevreden mee is. Dat is het verschil tussen alleen naar de cijfertjes kijken of de samenhang.

En daarom is de colorchecker test denk ik een van de meest brute manieren om een projector te testen, een paar jaar geleden was dit een slachtveld, en kijk nu eens :D

CALMAN-20260303-131331.png

CALMAN-20260303-131339.png

CALMAN-20260303-131344.png

Gemiddelde dE : 1.2 en Max 2.2 is gewoon bizar goed en zal zelfs de meest kritische kijker kunnen bekoren.

Custom installer

J.A.F._Doorhof

Conclusie
De W5800 zit in het segment wat razend populair is bij de klanten die al wat langer een projector hebben en echt een flinke stap willen zetten.

Om je een idee te geven wij zijn zelf van een projector van 15K terug gegaan naar een projector van 6K en kan je vertellen dat we op nagenoeg alle vlakken vooruit zijn gegaan, en daar zit maar 2 generaties tussen.

Wat BenQ met de W5800 neer zet is fantastisch voor de home theater eigenaar die simpelweg geen genoegen neemt met marketing babbels over kleur echtheid, maar gewoon eist dat het goed is. Dit is de perfecte projector voor high-end presentaties, voor boardrooms/klaslokalen waar je kleuren moet kunnen beoordelen, hoewel daar ook omgevingslicht en scherm natuurlijk een zeer grote invloed heeft (laten we dat niet vergeten, er is altijd een zwakste schakel maar dat is zeker niet meer de projector)

Door de hoge lightoutput is dit een van de meest interessante projectoren die ik in de afgelopen tijd onder handen heb gehad.

Nadelen zijn er natuurlijk ook.
Het blijft een DLP, hoewel ik zoals ook bij de W4100i van de W5800 geen hoofdpijn heb gekregen en het is geen native 4K projector. Met DLP zou ook blijven aanraden dit even goed te testen in een demo. Qua 4K kan ik heel simpel zeggen, ik daag je uit het verschil te zien tussen moderne pixel shifts en native 4K.

Eind conclusie
BenQ heeft me met beide modellen zeer aangenaam verrast, en zoals ook al aangegeven bij de W4100i we gaan even in onderhandeling dat wij ze ook gaan leveren, en dat zal vast wel goed komen :D

Custom installer

pameijer

Mooie review, maakt nieuwsgierig! Ik mis wel hier de prijs van dit apparaat en wat nou z'n gespecificeerde en gemeten lichtoutput is.
Ook handig om te melden dat dit een laser is.
Marantz Cinema 40 | Sony UBP-X800M2 CM| Technics SL2000 + NAD PP2i | Apple TV 4K en Nvidia Shield en Vero V en Ugoos AM6B+| Vu+ Duo2 | LG OLED65C4 | JVC X7900 met HDFury Integral2 en iVisions Cinema 4K 260 cm | AVI ADM9.1RS actieve speakers front en center + AVI DM5 surrounds en rears + 4x Micca M-8C Atmos + Rythmik E15HP en F15-SE subs en héél veel muziek!

J.A.F._Doorhof

Laser aangepast. Dank voor het melden.
Lightoutput kan ik in de toekomst meenemen.

De reden dat ik dit niet doe in de reviews is omdat het afhankelijk is van het scherm en de afstand van de projector (hoeveel je de lens zoomt).

Wat ik kan doen is een lichtmeter voor ons scherm hangen en de waardes in de reviews meenemen voor een scherm van ons formaat.
Custom installer

pameijer

Ik zat nog wat te googlen op de W5850, maar het schijnt dat BenQ heeft erkend dat deze pj altijd op 60 Hz projecteert. Dat zal wel een downer zijn. @J.A.F._Doorhof , kun je dit bevestigen?
BRON
Marantz Cinema 40 | Sony UBP-X800M2 CM| Technics SL2000 + NAD PP2i | Apple TV 4K en Nvidia Shield en Vero V en Ugoos AM6B+| Vu+ Duo2 | LG OLED65C4 | JVC X7900 met HDFury Integral2 en iVisions Cinema 4K 260 cm | AVI ADM9.1RS actieve speakers front en center + AVI DM5 surrounds en rears + 4x Micca M-8C Atmos + Rythmik E15HP en F15-SE subs en héél veel muziek!

J.A.F._Doorhof

Ik zal dat navragen bij BenQ of dit nog steeds via een 3/2 pull-down werkt.

Ik heb in het beeld verder geen gekke dingen gezien die me meteen opvielen.
Custom installer

squeek

@J.A.F._Doorhof

Tegenwoordig zie ik meer projectoren in deze prijsklasse komen van verschillende merken. Als ik me niet vergis zit de benq rond de 5000 euro.

Wat is volgens jou de betere keuze in deze prijsklasse? Welke zou jij kiezen en waarom?

Heeft de lcd van epson nog steeds een voordeel tov single chip dlp projectoren?

Grtz
Onkyo TX-RZ50| Panasonic DP-UB424 | Epson tw9200 | Projecta | PS5 | Monitor audio Silver 7G 500 fronts, 100 surrounds,  AMS atmos | SVS pc13 Ultra |

J.A.F._Doorhof

Persoonlijk zou ik een goed verduisterde ruimte de Sony of Epson de voorkeur geven.
In lichtere ruimtes is de BenQ zeker een goede optie.
Helemaal als het gaat om kleur echtheid.
Custom installer

pameijer

Citaat van: J.A.F._Doorhof op maart  4, 2026, 21:42:19
Citaat van: pameijer op maart  4, 2026, 19:14:01Ik zat nog wat te googlen op de W5850, maar het schijnt dat BenQ heeft erkend dat deze pj altijd op 60 Hz projecteert. Dat zal wel een downer zijn. @J.A.F._Doorhof , kun je dit bevestigen?
BRON
Ik zal dat navragen bij BenQ of dit nog steeds via een 3/2 pull-down werkt.
En..., wat zeiden ze?

J.A.F._Doorhof

Goed dat je even post.
Zal een follow up doen. Ze hadden een aantal events.
Custom installer

Annewiek

we hebben eindelijk een reactie van BenQ

"W5800 and W5850 are a new platform extended from a professional optional lens one, so they have native high brightness with DCI-P3.
Due to platform limitations, we were unable to include 24P; however, it will be standard on all upcoming high-end models."

www.hometheater.nl
www.studioFD.nl

pameijer

Jammer, aangezien bijna alle films op 24p geschoten worden. Ben wel benieuwd welke platformbeperkingen dat dan zijn. De nieuwe Xgimi kan ook al geen 24p projecteren.

J.A.F._Doorhof

Ik moet wel eerlijk zeggen dat het film materiaal er goed uitzag, heb geen overdreven schokjes gezien.
Maar je hebt helemaal gelijk, voor mij is 24P ondersteuning een must.

Wat niet weg neemt dat in een lichte ruimte de BenQs het enorm goed zullen doen.
Custom installer