Smartphone met zeer goede camera

Gestart door Kingpin, februari 25, 2026, 09:01:53

Vorige topic - Volgende topic

Kingpin

Ik ben op zoek naar een smartphone waarbij de camera toch wel een belangrijk aandachtspunt is.
Ik wil de smartphone 'vervangen' voor mijn systeemcamera zodat ik deze niet overal mee heen hoef te slepen.
Vervangen zal moeilijk worden maar de huidige smartphones zijn wel heel erg goed aan het worden.

Mijn oog is gevallen op de vivo X300 Pro maar ik ken het merk niet.
Deze is in samenwerking met Zeiss lenzen gemaakt en de camera shots zijn echt verbluffend.
Heeft of kent iemand de Vivo smartphones en kan daar wat over zeggen mbt betrouwbaarheid en veiligheid (chinees ?)?
Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Volumio Rivo Plus Streamer, Kingpin Volumio Power Supply, Gustard X26 III DAC, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye RCA, WireWorld I2S HDMI, IsoAcoustics.

Littletycoon

Ik heb een x100 ultra.

Technisch zijn ze goed en lijken betrouwbaar (ik heb die van mij nu een half jaar). Maar.......

Wees je bewust van de risico's met Chinese firmware (modellen die niet in EU worden uitgebracht). Er zit chinese functionaliteit in waar je niets aan hebt (b.v. AI advisor), bloatware die je er wel grotendeels afkrijgt en af en toe overblijvende chinese tekens. Dat is dan wel 5% "irritatie" voor die 40% goedkopere prijs t.o.v. andere "flagship" modellen.

Waar ik niet over te spreken ben is hun software upgrade kwaliteit. Van android 15 naar 16 (origin os5 naar os 6) was voor mij een ramp, telefoon werkte amper meer. Heeft me een maand gekost om dit herstellen (os downgrade). Geen support (ja, de Chinese customer service waar je niet doorheen komt vanwege taal), Chinese websites en handleidingen, etc. Maar als een global Rom hebt, heb je deze shit niet (moet het model wel globaal zijn uitgebracht).

Kingpin

Bedankt. Ja mocht ik voor de X300 Pro gaan dan wordt het wel een EU versie (helaas met iets kleinere batterij).
Maar die foto's zijn gewoonweg verbluffend goed.
Andere opties ben ik nog aan het overwegen.
Heb zelf nu al veels te lang een Motorola en die heeft me werkelijk waar nog nooit in de steek gelaten, niet 1 fail.
Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Volumio Rivo Plus Streamer, Kingpin Volumio Power Supply, Gustard X26 III DAC, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye RCA, WireWorld I2S HDMI, IsoAcoustics.

J.A.F._Doorhof

Ga niet zomaar uit van specs.
Bij die super kleine censoren is de software vele malen belangrijker dan 38mp vs 20mp.

Als je echt gaat voor de camera let dan op een paar punten.

1. Hoe groot is de censor
2. Kan de camera op RAW opnemen
3. Als je ook video wil doen check dan goed of de camera niet alleen variable framerate gebruikt.

Dat laatste is erg frustrerend op de iPhone, maar gelukkig op te lossen met andere apps.
Huawei en Samsung staan beide bekend op zeer goede cameras, de onbekende merken laten vaak de steken vallen in de software en dan heb je wel mooie specs maar als je de foto's opent op je desktop is het net een schilderij.

De iPhone doet het redelijk goed (en dan bedoel ik extreem goed voor een smartphone).
iPhone, Huawei, Google, Sony en Samsung hebben allemaal goede camera's in de high end modellen.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"
"Een ban krijg je niet, die verdien je"

Pjotr27

Vivo wordt heel veel verkocht in Indonesië en is daar top3 merk. Kijk ook eens naar IQOO15 dat is echt een pracht toestel, wordt ook gemaakt door Vivo.
Sansui Au-8500, Sun Audio SVC-500 voorversterker, Sun Audio SV-2A3PE eindversterkers, zilver luidsprekerkabels, Silindo Interlinks, Silindo stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, Silindo netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.

Pjotr27

Naast specs is voor mij ook belangrijk voldoende nieuwe Android versies en veiligheidsupdates. Vivo is 5 jaar nieuwe Android en ik dacht 7 jaar veiligheidsupdates. Honor is nog beter qua softwarebeleid maar relatief lastig te koop in Indonesië of Europa.
Sansui Au-8500, Sun Audio SVC-500 voorversterker, Sun Audio SV-2A3PE eindversterkers, zilver luidsprekerkabels, Silindo Interlinks, Silindo stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, Silindo netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.

Kingpin

Klopt, maar ik houd me wel bij europese versies, geen import.
Shortlist

Vivo X300 Pro
Xiaomi 15 Ultra (en de aankomende 17 Ultra)
Oppo find X9 Pro

Littletycoon

Citaat van: Kingpin op februari 25, 2026, 17:09:53Klopt, maar ik houd me wel bij europese versies, geen import.
Shortlist

Vivo X300 Pro
Oppo find X9 Pro
https://www.dxomark.com/smartphones/

Pjotr27

Citaat van: Kingpin op februari 25, 2026, 17:09:53Klopt, maar ik houd me wel bij europese versies, geen import.
Shortlist

Vivo X300 Pro
Oppo find X9 Pro

Natuurlijk, ik zou als ik alleen hier leefde ook een Nederlandse versie kopen. Maar omdat ik veel in Azië ben en de IMEI code van een Europese telefoon wordt geblokkeerd ga ik voor een geïmporteerde. Xiaomi heeft wel matig software beleid en veel bloatware...

Kingpin

Citaat van: Pjotr27 op februari 25, 2026, 19:37:35Natuurlijk, ik zou als ik alleen hier leefde ook een Nederlandse versie kopen. Maar omdat ik veel in Azië ben en de IMEI code van een Europese telefoon wordt geblokkeerd ga ik voor een geïmporteerde. Xiaomi heeft wel matig software beleid en veel bloatware...
Thanks

Kingpin

Heb de titel even aangepast.
Na wat onderzoek neig ik toch meer naar de iets oudere (half jaar) Xiaomi 15 Ultra.
Alhoewel de Vivo denk ik qua scherpte een tikkie beter is (als je inzoomt) maar de Xiaomi is veel meer filmisch en heeft duidelijk betere kleuren waarbij de Vivo de nadruk op groen en rood in elke foto naar voren brengt.
Denk dat dat op den duur gaat irriteren.
Ook de Bokeh effecten van de Xiaomi zijn zoveel beter.

Dit weekend komt de 17 Ultra uit .. eens kijken wat dat met de prijs van de 15 gaat doen.
Moeilijk.

sschot

Moet het perse in je broekzak passen?

En over wat voor formaat systeemcamera praten we, full frame, APS, Four Thirds, ...?

Ik vind mijn Pixel 8 als telefoon camera prima, maar ga deze toch echt niet vergelijken met mijn R6, want dat slaat voglens mij nog steeds echt helemaal nergens op.....

TEAC AP-701 | Audiolab 9000Q | Volumio Rivo+ | TEAC PD-301 | Acoustic Energy AE509

Kingpin

Nee ik heb nooit een phone in m'n broekzak.
Maar ik wil mijn Nikon systeemcamera niet meer meesleuren.
Dus vandaar een phone met goede camera.

sschot

Citaat van: Kingpin op februari 26, 2026, 14:47:48Nee ik heb nooit een phone in m'n broekzak.
Maar ik wil mijn Nikon systeemcamera niet meer meesleuren.
Dus vandaar een phone met goede camera.

Is dan een Four Thirds met pancake lensje geen betere optie?
Is niet zo compact als een telefoon, maar er zitten ook echt hele leuke opties tussen, zover mijn kennis en ervaring gaat
En echt groot tov van een "joekel" telefoon is het ook niet, naar mijn persoonlijke mening
TEAC AP-701 | Audiolab 9000Q | Volumio Rivo+ | TEAC PD-301 | Acoustic Energy AE509

Kingpin

Citaat van: sschot op februari 26, 2026, 14:57:12Is dan een Four Thirds met pancake lensje geen betere optie?
Is niet zo compact als een telefoon, maar er zitten ook echt hele leuke opties tussen, zover mijn kennis en ervaring gaat
En echt groot tov van een "joekel" telefoon is het ook niet, naar mijn persoonlijke mening
Nee helaas. Mijn telefoon moest sowieso al nodig geupgrade worden en ik merk dat ik mijn systeemcamera nauwelijks meer gebruik (heel jammer).
Vandaar de combi.

sschot

Citaat van: Kingpin op februari 26, 2026, 15:46:50Nee helaas. Mijn telefoon moest sowieso al nodig geupgrade worden en ik merk dat ik mijn systeemcamera nauwelijks meer gebruik (heel jammer).
Vandaar de combi.

Dan zou ik gewoon voor een Pixel of Pixel A gaan. Ik vind het prima kwaliteit voor het geld, stock android, prima update beleid en evt. lekker op beta's draaien om te zien wat er aan ontwikkeling gebeurd.

Maar, ieder zijn ding.

Op basis van software, ik hoef geen Samsung, Xiaomi of wat dan ook, veel te veel zooi.

Pixel met grapheneos is ook leuk, heb je meteen niets meer met Google te maken, als je dat belangrijk vind.

Pjotr27

Citaat van: Kingpin op februari 26, 2026, 13:09:25Heb de titel even aangepast.
Na wat onderzoek neig ik toch meer naar de iets oudere (half jaar) Xiaomi 15 Ultra.
Alhoewel de Vivo denk ik qua scherpte een tikkie beter is (als je inzoomt) maar de Xiaomi is veel meer filmisch en heeft duidelijk betere kleuren waarbij de Vivo de nadruk op groen en rood in elke foto naar voren brengt.
Denk dat dat op den duur gaat irriteren.
Ook de Bokeh effecten van de Xiaomi zijn zoveel beter.

Dit weekend komt de 17 Ultra uit .. eens kijken wat dat met de prijs van de 15 gaat doen.
Moeilijk.

Max 4 Android updates, standaard is Android 15 (2025) geinstalleerd, je laatste Android versie zal dus in 2028 zijn. Voor mij reden dit toestel niet te kopen..

Kingpin

Citaat van: Pjotr27 op februari 27, 2026, 00:34:34Max 4 Android updates, standaard is Android 15 (2025) geinstalleerd, je laatste Android versie zal dus in 2028 zijn. Voor mij reden dit toestel niet te kopen..
6 jaar beveiligingsupdates.
Dus tot 2031 ...

Even wachten wat de 17 doet.

sschot

Citaat van: Kingpin op februari 27, 2026, 07:33:496 jaar beveiligingsupdates.
Dus tot 2031 ...

Vanaf de Pixel 8, 7 jaar OS en beveiligingsupdates

Okay, ik weet dat je het niet aan mij vroeg en niet voor dit merk, sorry

Pjotr27

Citaat van: Kingpin op februari 27, 2026, 07:33:496 jaar beveiligingsupdates.
Dus tot 2031 ...

Waar heb je die info vandaan? Bij GSMArena (grote testsite) spreekt men over 4 updates vanaf Android 15. Ik ben benieuwd want ik vind het wel een heel mooi toestel

Kingpin

https://trust.mi.com/misrc/updates/detail?tab=phone

We regularly publish and update the end-of-life (EOL) product list below to help you check whether your device can receive security updates. We also provide detailed software support information for some products on the Product Software Support Information page.

Product Name
Xiaomi 15 Ultra
Security Update EOL Date
2031-03-01

*Security updates cover product hardware (firmware), pre-installed software, software that implements necessary product functions, and external control software.
*We may support the security updates for 3 years or longer for some models, which are subject to actual conditions. If a very serious security vulnerability is discovered, we may also provide the necessary security fixes to you, even if your device is in the EOL product list.

Pjotr27

Citaat van: Kingpin op februari 27, 2026, 15:48:39https://trust.mi.com/misrc/updates/detail?tab=phone

We regularly publish and update the end-of-life (EOL) product list below to help you check whether your device can receive security updates. We also provide detailed software support information for some products on the Product Software Support Information page.

Product Name
Xiaomi 15 Ultra
Security Update EOL Date
2031-03-01

*Security updates cover product hardware (firmware), pre-installed software, software that implements necessary product functions, and external control software.
*We may support the security updates for 3 years or longer for some models, which are subject to actual conditions. If a very serious security vulnerability is discovered, we may also provide the necessary security fixes to you, even if your device is in the EOL product list.

Dat is wel iets anders als een nieuwe Android versie... Security updates is overal wel 5 jaar of soms zelfs veel langer. Een andere Android versie is een ander verhaal... Ik heb een Xiaomi MI10 gehad die na een kleine drie jaar al geen nieuwe Android versie kreeg.En dat is bij sommige nieuwe applicaties dan erg vervelend.

Kingpin

Citaat van: Pjotr27 op februari 27, 2026, 17:10:58Dat is wel iets anders als een nieuwe Android versie... Security updates is overal wel 5 jaar of soms zelfs veel langer. Een andere Android versie is een ander verhaal... Ik heb een Xiaomi MI10 gehad die na een kleine drie jaar al geen nieuwe Android versie kreeg.En dat is bij sommige nieuwe applicaties dan erg vervelend.
Ok. Nou doe ik niet veel met een smartphone dan alleen browsen, whatsapp en telefoneren.
Betalingen doe ik nooit via phone en zal ik ook niet gaan doen gewoonweg omdat ik het niet vertrouw qua security.

Maar die security updates zijn toch in principe goed om je smartphone 'safe' te houden of zitten er ook aparte security updates in OS updates ?

Pjotr27

Citaat van: Kingpin op februari 27, 2026, 19:45:32Ok. Nou doe ik niet veel met een smartphone dan alleen browsen, whatsapp en telefoneren.
Betalingen doe ik nooit via phone en zal ik ook niet gaan doen gewoonweg omdat ik het niet vertrouw qua security.

Maar die security updates zijn toch in principe goed om je smartphone 'safe' te houden of zitten er ook aparte security updates in OS updates ?

Software (Android) updates zorgen ervoor dat het OS besturingssysteem up to date blijft. Bijvoorbeeld door nieuwe app loopt je batterij snel leeg. In een nieuwe Android versie kan dit worden verholpen. Maar ook nieuwe mogelijkheden zitten alleen in nieuwe Android versies.  Security updates is echt veiligheid, dus anti malware etc. Het is verder niet erg als er niet veel Android updates komen, alleen is je telefoon wel snel verouderd...

LittleNinja

Ik geloof niet meer zo erg in de smartphone als camera. Wat mij mateloos irriteert is dat ze softwarematig de camera terug lijken te schroeven in de loop der jaren. De kwaliteit van de foto's lijkt namelijk af te nemen met de jaren. Nu heb ik deze theorie al vaker voorbij zien komen, maar voor het eerst dat ik een smartphone langer heb dan voorheen (nu 4 jaar) en hij begint steeds meer te lijken op de foto's van enkele generaties terug!

Daarnaast vind ik het vervelend als ik veel fotografeer dat ik dan een lege telefoon heb of een powerbankje mag gaan aansluiten. Ontzettend vervelend. Ik hou het bij een losse camera.