Hulp gevraagd bij assembleren FWD-46 diffusers

Gestart door kappa9, januari 27, 2026, 21:13:18

Vorige topic - Volgende topic

kappa9

Beste forumleden,
Ik heb een vraag waar ik hopelijk met hulp uit de community verder mee kan.
Ik ben bezig met een project rond Folded Well Diffusers (FWD-46, ontwerp ReadScapes).
Een bedrijf heb ik inmiddels gevonden dat alle onderdelen exact op maat kan fabriceren (CNC, juiste MDF-diktes etc.), dus dat deel is geregeld.
Waar ik echter tegenaan loop, is het assembleren van de panelen.
Ik heb daar eerlijk gezegd nul ervaring mee, terwijl ik begrijp dat dit bij dit type diffusers nauwkeurig moet gebeuren (lijmen, schroeven, haaks werken, juiste volgorde).
Daarom mijn vraag:
Is er iemand hier op het forum die ervaring heeft met houtbouw / akoestische panelen / diffusers en het leuk zou vinden om mij te helpen of begeleiden bij de assemblage?
Dat mag samen doen, meekijken, of praktisch ondersteunen — alles in overleg natuurlijk.
Het gaat om 14 panelen totaal, halffabricaten, met duidelijke tekeningen en assemblage-instructies. Zie ook https://drive.google.com/drive/folders/ ... 22c3lVgh01 De voorwand (achter de luidsprekers (analysis audio omega's)) komen er 6 en aan de zijkanten 4 per zijde.
Uiteraard sta ik open voor een vergoeding voor tijd en moeite.
Ik woon in Schiedam (regio Rotterdam), maar ben flexibel binnen heel nederland.
Alvast dank voor het meedenken,
en mocht je vragen hebben of eerst wat meer details willen: stuur gerust een PB.
Hartelijke groet,
Joost
Alleen de wijste en domste mensen veranderen nooit

ruud2

Er staat toch een video op realscapes hoe eea. te monteren?
met een beetje handigheid kom je ver, zo moeilijk is het niet.
heb ze zelf ook gemaakt en gezaagd daarna verlijmd en geniet ipv. schroeven.
kijk even twee topics naar boven daar staat al de handleiding van Knor ( Toine D.)
Akoustiek thuis.  op deze pagina
Niets is moeilijk voor degene die het zelf niet hoeft te doen....

kappa9

Citaat van: ruud2 op januari 27, 2026, 21:43:52Er staat toch een video op realscapes hoe eea. te monteren?
met een beetje handigheid kom je ver, zo moeilijk is het niet.
heb ze zelf ook gemaakt en gezaagd daarna verlijmd en geniet ipv. schroeven.
kijk even twee topics naar boven daar staat al de handleiding van Knor ( Toine D.)
Akoustiek thuis.  op deze pagina
Maar daar zit nu het probleem, ik heb echt 2 linkerhanden. Ik wil geen fouten maken. Vandaar mijn vraag

ruud2

Citaat van: kappa9 op januari 27, 2026, 21:54:39Maar daar zit nu het probleem, ik heb echt 2 linkerhanden. Ik wil geen fouten maken. Vandaar mijn vraag

https://dngmns.home.xs4all.nl/fwd.html

gewoon even op je gemak doorlezen, assemblage instructie.
staat stap voor stap hoe te monteren.
bang voor fouten ? gebruik even schilderstape alvorens te schroeven.
helaas woon ik net te ver weg.

Sjaak_Banaan

Ik heb ze hier ook zelf gemaakt, ook met twee linker handen, is best goed te doen hoor en erg leuk.
Het hout strak op maat laten zagen heb ik wel door de lokale houthandel laten doen.
Ook hier een pneumatische tacker en houtlijm gebruikt i.p.v. schroeven, dat scheelt echt een hoop tijd.

Zeker wanneer je ze zwart maakt valt een kleine f*ck up helemaal niet op. ;)
Hij adviseerde ook een parketlak als finish zodat het nog beter reflecteert.

Flauwe vraag misschien, maar waarom deze diffusers in jouw ruimte?
Is jouw ruimte groot genoeg? Je moet er namelijk niet te dichtbij zitten.
Bij ons heeft Toine in eerste instantie absorptie aanbevolen i.p.v. deze diffusers.
Eigenwijs als ik was wilde ik gewoon diffusers omdat het gaaf uit ziet.
Inmiddels ben ik daar weer vanaf en heb ik ingezet op breedbandige absorptie.
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch KS-525-THX® Ultra2 • Klipsch THX-5000® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • 21" DIY sub 18Sound •  dual XTZ Cinema 3x12 • dual XTZ Cinema 1x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC NP5 • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

kappa9

Citaat van: ruud2 op januari 27, 2026, 22:05:47https://dngmns.home.xs4all.nl/fwd.html

gewoon even op je gemak doorlezen, assemblage instructie.
staat stap voor stap hoe te monteren.
bang voor fouten ? gebruik even schilderstape alvorens te schroeven.
helaas woon ik net te ver weg.
Naast dat ik geen routine heb met houtbewerking ben ik bang voor kleine tolerantiefouten (en die zijn bij diffusers hoorbaar). Het lijmen + uitlijnen is kritisch, haaksheid en herhaalnauwkeurigheid zijn essentieel,
één fout en een paneel resoneert of diffracteert verkeerd. Het luistert best nauw zegt Toine vandaar mijn hulpvraag om ervaring. Daarnaast ben ik bezig met een studie en heb ik 2 hele jonge kinderen (8maanden en 2jaar) waardoor ik praktisch geen vrije tijd heb. Desondanks zit ik nog steeds enkele uren (vaak late nachtuurtjes) muziek te luisteren en heeft het voor mij ook geen haast maar lijkt het mij de allerbest upgrade die ik kan doen in mijn set. Voor mij zou zelf afstand geen probleem zijn om ze bijv. ergens anders goed te assembleren en dan met een busje naar huis te rijden. Voor goed geluid heb ik alles (nou ja bijna alles) over.
Citaat van: Sjaak_Banaan op januari 27, 2026, 23:07:36Hij adviseerde ook een parketlak als finish zodat het nog beter reflecteert.

Flauwe vraag misschien, maar waarom deze diffusers in jouw ruimte?
Is jouw ruimte groot genoeg? Je moet er namelijk niet te dichtbij zitten.
Bij ons heeft Toine in eerste instantie absorptie aanbevolen i.p.v. deze diffusers.
Eigenwijs als ik was wilde ik gewoon diffusers omdat het gaaf uit ziet.
Inmiddels ben ik daar weer vanaf en heb ik ingezet op breedbandige absorptie.

Dat van die lak heeft hij mij ook geadviseerd, MDF met lakdragende folie zodat er geen primer nodig is was ook een tip. Hij heeft op basis van een plattegrond en foto's deze diffusers aangeraden, de voorwand zit ik sowieso wel op genoeg afstand van en de zijkanten komen losstaand zodat ik nog kan schuiven maar ook daar adviseerde hij FWD 46 diffusers.

Dank trouwens voor jullie reacties

Groet Joost

ruud2

Citaat van: kappa9 op januari 28, 2026, 15:34:59Naast dat ik geen routine heb met houtbewerking ben ik bang voor kleine tolerantiefouten (en die zijn bij diffusers hoorbaar). Het lijmen + uitlijnen is kritisch, haaksheid en herhaalnauwkeurigheid zijn essentieel,
één fout en een paneel resoneert of diffracteert verkeerd. Het luistert best nauw zegt Toine vandaar mijn hulpvraag om ervaring. Daarnaast ben ik bezig met een studie en heb ik 2 hele jonge kinderen (8maanden en 2jaar) waardoor ik praktisch geen vrije tijd heb. Desondanks zit ik nog steeds enkele uren (vaak late nachtuurtjes) muziek te luisteren en heeft het voor mij ook geen haast maar lijkt het mij de allerbest upgrade die ik kan doen in mijn set. Voor mij zou zelf afstand geen probleem zijn om ze bijv. ergens anders goed te assembleren en dan met een busje naar huis te rijden. Voor goed geluid heb ik alles (nou ja bijna alles) over.
Dat van die lak heeft hij mij ook geadviseerd, MDF met lakdragende folie zodat er geen primer nodig is was ook een tip. Hij heeft op basis van een plattegrond en foto's deze diffusers aangeraden, de voorwand zit ik sowieso wel op genoeg afstand van en de zijkanten komen losstaand zodat ik nog kan schuiven maar ook daar adviseerde hij FWD 46 diffusers.

Dank trouwens voor jullie reacties

Groet Joost

Dag Joost, als alles recht is gezaagd is het monteren geen enkel probleem, je voelt met je vingers of de plankjes gelijk liggen.
Laat je niet gek maken voor tolerantie foutjes en resonantie. zo hard zal je nooit draaien dat het gaat resoneren en kleine missers zijn onhoorbaar.
Mocht je in jouw omgeving echt niemand vinden dan kan je bij mij langskomen en kan ik je instrueren hoe en wat.
stuur dan maar een PM.

kappa9

. Foutje

kappa9

Goedemorgen allen,

Een vraag.

Inmiddels heb ik een zagerij gevonden welke alles op maat kan zagen.
Nu is het zo dat sommige plaatdiktes niet in gegrond MDF te leveren zijn waardoor meer dan de helft van alle onderdelen per paneel ongegrond zullen zijn. Is het dan verstandig om alles maar in ongegrond MDF te bestellen? Dat drukt de kosten (al is het nog steeds echt significant goedkoper dan kant-en-klare panelen) misschien wat en ik zal uiteindelijk toch moeten gaan schuren en gronden. Of is het beter om zoveel mogelijk wel gegrond laten leveren want dat scheelt juist weer een hoop werk? Ik weet even niet wat een verstandige keuze is  :unsure:

Porsche4Life

Alles ongegrond en lekker in de latex zetten

Sjaak_Banaan

Volgens mij heeft normaal MDF nog een soort waslaag welke je eerst moet verwijderen. Anders hecht de verf mogelijk niet goed. Destijds hebben wij zo'n doekjes van Alabastine daarvoor gebruikt. Gewoon verkrijgbaar in de bouwmarkt. Extra werk dus, maar ik kan niet in jouw portemonnee kijken of dat de moeite is. Bij het dunne MDF is het misschien tricky? Ik weet niet of het 100% recht blijft als je dit grond voordat het geassembleerd is. Als je het achteraf moet doen heb je van die lastige hoeken.

Je hebt ook zwart MDF, dat al door en door gekleurd is. Volgens mij is dat ook harder, maar dat zou je even moeten checken. Ook wel een stuk duurder, maar wellicht scheelt het je enorm veel tijd. Hoogstens nog een transparante harde toplaag erop spuiten.
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch KS-525-THX® Ultra2 • Klipsch THX-5000® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • 21" DIY sub 18Sound •  dual XTZ Cinema 3x12 • dual XTZ Cinema 1x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC NP5 • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

RCD

Ik heb alles licht geschuurd en grondlak op waterbasis gebruikt (snel droog)
Dan weer licht schuren en een keer verven.
Toen alles gemonteerd en alles met een elektrische verfspuit alles nog eens gespoten.
Mijn tip is schuur niet te veel, dat heb ik wel gedaan en kun je weer opnieuw gronden.

Rob

kappa9

Dank voor alle reacties.

Ik lees dat inderdaad de juiste stappen zijn -> ontvetten -> schuren -> primer -> schuren -> lakken/verven. Officiëel zelfs 2 lagen grondverf en lak/verf dus ook nog 2 schuursessies erbij.

Best veel werk allemaal. Ht hoeft voor mij geen superjoogwaardig afgewerkt product te worden.

@Sjaak_Banaan zwart MDF is helaas alleen in 2 diktes te verkrijgen 12 en 18mm en ik heb voor deze diffusers ook nog 6, 9 en 22mm nodig. Anders had het denk ik wel een hoop gescheeld omdat ik ze uiteindelijk ook zwart wil lakken.

Ik denk dat ik de methode ga volgen die Rob gebruikt heeft.
@RCD Eigenlijk gewoon 2 of 3x eroverheen met fijn schuurpapier na de grondlaag?