USB drive, Externe SSD of ... ?

Gestart door Kingpin, januari 16, 2026, 12:52:55

Vorige topic - Volgende topic

Kingpin

Ben me aan het orienteren of er kwaliteitsverschillen zit in het opslag medium.
Ik gebruik nu WiFi via NAS naar mijn streamer.
Maar mijn streamer heeft ook een aantal opties om een SSD, USB stick of Micro SD Card op aan te sluiten.

Mijn vraag is of men hier dit al eens heeft getest of er uberhaupt verschillen zijn waar te nemen ?
Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Volumio Rivo Plus Streamer, Kingpin Volumio Power Supply, Gustard X26 III DAC, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye RCA, WireWorld I2S HDMI, IsoAcoustics.

katwax

Bij een goed ontworpen streamer zou je geen verschil mogen waarnemen.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

WillyP

Ooit heb ik kort de volgende vergelijking uitgevoerd: een 1 TB SSD tegen een NAS die bedraad was aangesloten. Ik hoorde verschil, alleen ik vond het moeilijk om te duiden in beter of slechter. Het was anders, maar het maakte me niet zoveel uit. Ik gebruik een eenvoudige USB kabel voor de SSD, ik wil nog altijd een keer testen of daar winst te behalen valt.

Zelf vind ik de handhaving van een SSD veel fijner, al zit er wel een adder onder het gras. Een USB 2.0 poort levert doorgaans 500 mA, genoeg voor mijn 1 TB SSD maar niet voor mijn 2 TB SSD. Voor een grote capaciteit heb je dan een SSD met eigen voeding nodig.

De enige die ik tot nog toe heb kunnen vinden van een gerenommeerd merk is een SanDisk van 4 TB en die is niet goedkoop. Een USB 3.0 poort levert 900 mA, volgens mij heeft jouw streamer die.

In ieder geval zou ik nagaan of jouw streamer je SSD van voldoende stroom kan voorzien.

Kingpin

@WillyP : Dat is een goede !
Mijn streamer heeft inderdaad zowel USB2.0 als 3.0.
Zal eens kijken wat de specs zeggen ivm stroom/capaciteit inderdaad.
Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Volumio Rivo Plus Streamer, Kingpin Volumio Power Supply, Gustard X26 III DAC, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye RCA, WireWorld I2S HDMI, IsoAcoustics.

Kingpin

Spec:

USB:
- 1X USB 2.0 ,
- 1X USB 3.0 (memory units dedicated),
- 1X USB 2.0 5V power filtered (DAC dedicated), up to PCM 768kHz/32bit, DSD256

Memory card slot:
- SDSC/SDHC/SDXC support

Staat niets bij wat de max is.

Kingpin

AI:

The Volumio Rivo Plus does not have a strict internal SSD size limit for adding local music storage; its compatibility largely depends on the drive's format.
The device has one USB 3.0 port and one USB 2.0 port for connecting external drives, as well as a microSD card slot for expanding its standard 16 GB internal flash storage.

Storage Guidelines
- External SSD Drives: There is no official maximum capacity specified by Volumio for external USB SSDs. Compatibility depends on proper formatting, with EXFAT, FAT32, or NTFS recommended for best results.

- MicroSD Cards: The Rivo Plus can support microSD cards up to 2TB, provided they are correctly formatted (FAT32 is recommended for optimal compatibility).

Kingpin

Dura

Ik heb op mijn vorige Powernode het verschil geprobeerd te horen tussen een USB SSD direkt aangesloten versus een via wifi benaderde PC share. Ik had de indruk dat de USB schijf ietsje gedetailleerder of juist ietsje scheller klonk en daardoor gedetailleerder leek, maar het verschil was miniem als het er al was en ik kon niet zeggen wat beter was.
Ik heb dus gekozen voor praktische overwegingen, en dat was in mijn geval de share.
Dat kan uiteraard vast ook nog per apparaat verschillen.
Harbeth P3ESR, Powernode N331, LG G3 55'. Less is more.

J.A.F._Doorhof

De vraag is of je bij het kopiƫren van audio een achteruitgang hoort als het een digitaal bestand is.
Een van de redenen dat we naar digitaal zijn gegaan en kopieerbeveiligingen omdat je via een simpele USB kabel een 100% 1:1 kopie kan maken, van harddisk, SSD, CF, SD etc.

Dus hoe zou dan een USB kabel of Harddisk een verschil kunnen maken in de kwaliteit van je audio is de vraag als de streamer het digitale bestand binnen heeft ?

Dit betekent niet dat er een verschil kan zijn tussen streamers, begrijp me goed :D
Maar als je leest dat een Samsung HDD meer detail laat horen dan een WD (is hier niet gezegd) dan moet je je afvragen waarom je zo graag van je geld af wil :D

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"
"Een ban krijg je niet, die verdien je"

Kingpin

Citaat van: J.A.F._Doorhof op januari 20, 2026, 16:14:39De vraag is of je bij het kopiƫren van audio een achteruitgang hoort als het een digitaal bestand is.
Een van de redenen dat we naar digitaal zijn gegaan en kopieerbeveiligingen omdat je via een simpele USB kabel een 100% 1:1 kopie kan maken, van harddisk, SSD, CF, SD etc.
Niet.
In digitale copieen zitten geen verschil dat heeft alles te maken met checksums e.d.
Al haal je een bestand van de andere kant van de wereld op dan nog zal het uiteindelijk (als het goed is) hetzelfde zijn.
Als dit niet het geval is en de checksums kloppen niet dan heb je een corrupt bestand en werkt het niet.

CiteerDus hoe zou dan een USB kabel of Harddisk een verschil kunnen maken in de kwaliteit van je audio is de vraag als de streamer het digitale bestand binnen heeft ?
Het gaat om de hf 'noise' die eventueel mee kan liften in je systeem.
Die hf noise hoor je niet maar kan wel een component dermate beinvloeden dat het terug te horen is in de audioband.
Denk aan de controller van een SSD, daar zitten ook verschillen in.
Of een USB aansluiting van streamer naar DAC.
Mijn streamer heeft een aparte low noise aansluiting voor naar de DAC en dat is niet voor niets.

J.A.F._Doorhof

Vandaar dat ik aangeef dat er verschil kan zitten tussen streamers. Zodra het signaal binnen is ;)

Maar de opslag methode maakt bij digitale gecomprimeerde bestanden niet uit. Tenzij je dropouts krijgt natuurlijk. Maar meer detail of strakker laag door te streamen vanaf een USB drive, nas of harddisk maakt niet uit.

Netwerk heeft daarnaast foutcorrectie.

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"
"Een ban krijg je niet, die verdien je"