Reparatie Adam zuiltjes

Gestart door mmuetst, januari 9, 2026, 17:52:26

Vorige topic - Volgende topic

mmuetst

Vanmiddag was Erikjan (lid van hififorum) bij mij om zijn zuiltjes na te kijken. Het zijn Artist 6/6H
Er is iets met de voeding aan de hand.
Ik heb uiteindelijk het relais in de voorschakeling overbrugd en dit zorgt er voor dat de zuiltjes weer muziek geven (ze schakelen nu alleen niet automatisch in).
Ik heb dit gedaan als tijdelijk work-a-round zodat hij in ieder geval weer muziek heeft. Ook deze reparatie werd weer beloond met een bier pakket  :D
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

mijkie

Heb ze ook gehad, heerlijke speaker(tjes) !!
* Focal Alpha 50 * Auralic Altair G1.1 *

mmuetst

Citaat van: mijkie op januari  9, 2026, 18:04:18Heb ze ook gehad, heerlijke speaker(tjes) !!
Heb jij ook dezelfde problemen gehad?

mmuetst

De vergoeding  :D

Dura

Mooi gedaan!
Dit is overigens precies mijn grootste bezwaar tegen actieve speakers; enerzijds is het systeem superieur aan versterkers plus passieve speakers, het crossover verdwijnt naar de voorversterking (of helemaal met dsp) en de versterkers kunnen per driver geoptimaliseerd worden. En per saldo is het ook nog goedkoper.
Maar anderzijds, versterkers en de overige electronica gaat gemiddeld veel sneller kapot dan passieve luidsprekers, en niet iedereen is zo handig.
Harbeth P3ESR, Powernode N331, LG G3 55'. Less is more.

mmuetst

De versterker is nu eigenlijk niet gereageerd, maar tijdelijk een oplossing zodat deze wel speelt. Ik ga kijken of er meer over bekend is bij deze luidsprekers. Zowel de linker als de rechter luidspreker hadden hier last van. De linker was helemaal dood. Totdat je de luidspreker uit zette, dan hoorde je kort het relais klikken en lichte de led op de voorkant op. Er zit een klein printje met een kleine geschakelde voeding als een soort stand-by voeding. Ik vermoed dat daar de ellende in zit. De spanning uit die voeding was ook heel laag (lager dan 2 volt, en ik zou iets van 5 volt verwachten). Om in één middag de hele schakeling reverse te onderzoeken ging te veel tijd kosten. Dus hopelijk is er ergens een schema te vinden van deze luidsprekers.

mijkie

Citaat van: mmuetst op januari  9, 2026, 18:17:00Heb jij ook dezelfde problemen gehad?

Helemaal niets eigenlijk
* Focal Alpha 50 * Auralic Altair G1.1 *

mmuetst

Ik lees net een artikel op hififorum dat dit wel eens een dubbelzijdige printplaat probleem is, dan een doorsoldering niet werkt.

jossie

Meervoudig hersteld, standby circuit is ws het probleem. Ik heb nooit een printprobleem vastgesteld.

Wooferrandjes willen ook wel af en toe scheurtjes vertonen, even checken.
Omni !

mmuetst

Citaat van: jossie op januari  9, 2026, 21:33:17Meervoudig hersteld, standby circuit is ws het probleem. Ik heb nooit een printprobleem vastgesteld.

Wooferrandjes willen ook wel af en toe scheurtjes vertonen, even checken.
Heb jij een schema van deze luidsprekers? Ik vind geen schema op internet. Be-tweeter heeft ooit zo'n setje gerepareerd en toen was het een doorvoer van de dubbelzijdige print.
Misschien laat Erikjan het hierbij zitten, hij heeft weer geluid  :D. Hij is wel aan het kijken naar iets anders. Eigenlijk zou hij wel Magnepans willen neerzetten, maar de WAF is te streng  ;)

jossie

Geen schema, print analyseren, datasheets onderdelen erbij zoeken en doorploeteren...
Omni !

mmuetst

Citaat van: jossie op januari 10, 2026, 09:01:39Geen schema, print analyseren, datasheets onderdelen erbij zoeken en doorploeteren...
Tja, dan had Erikjan die luidsprekers achter moeten laten, op die manier vind ik niet in één middag het probleem. We hebben natuurlijk ook even koffie gedronken en bijgekletst. En die ouwewijven tijd ging allemaal van de pure reparatie tijd af  :D.
Deze luidsprekers worden niet meer verkocht, zou kunnen wagen om Adam een mail te sturen. Mijn ervaring is dat men meestal geen schema's opstuurt.

mmuetst

Citaat van: jossie op januari 10, 2026, 09:01:39Geen schema, print analyseren, datasheets onderdelen erbij zoeken en doorploeteren...
Kan je nog herinneren wat je bent tegen gekomen?
Bij dit exemplaar ging de powerled niet branden. Pas bij uitschakelen zag je heel even de powerled aangaan en hoorde je het relais schakelen. Alle tips zijn natuurlijk welkom  :thumbs-up:

RZeemering

Citaat van: mmuetst op januari 10, 2026, 08:57:22Heb jij een schema van deze luidsprekers? Ik vind geen schema op internet. Be-tweeter heeft ooit zo'n setje gerepareerd en toen was het een doorvoer van de dubbelzijdige print.
Misschien laat Erikjan het hierbij zitten, hij heeft weer geluid  :D. Hij is wel aan het kijken naar iets anders. Eigenlijk zou hij wel Magnepans willen neerzetten, maar de WAF is te streng  ;)
Dan zullen mijn Magnepans al wel helemaal de WAF niet doorkomen ;)
Plixir Elite BAC 1500 MKI, Nuc7i3 Roon ROCK server, Auralic Aries G1 streamer, Holo Audio Spring 2 level 1 DAC, Denafrips Athena 12th voorversterker, Bryston 4bSST eindversterker, Driade Flow 405 kabels, Magnepan 20.1 speakers. En het belangrijkste: akoestische aanpassingen.
"It's expensive for a stereo, it's cheap for a Time Machine"
"Listening to music is perhaps the greatest and most profound source of happiness I have ever known."- Henry Rollins

mmuetst

Citaat van: RZeemering op januari 11, 2026, 14:50:33Dan zullen mijn Magnepans al wel helemaal de WAF niet doorkomen ;)
Nee, dat wordt een echtscheiding.