Ervaringen om aktieve en passieve luidsprekers gecombineerd te gebruiken in HT?

Gestart door Audiof. zonder budget, december 2, 2025, 18:11:05

Vorige topic - Volgende topic

Audiof. zonder budget

Even een (korte)inleiding op mijn ietwat cryptische omschrijving van het onderwerp.

Ik ben hier een hele tijd afwezig geweest, hoofdzakelijk omdat ik in mijn woonkamer moeite had om een 5.1 opstelling te maken. Dus toen ik hier bijna 8 jaar geleden kwam wonen heb ik een LG-setje gekocht en neergezet. Heeft altijd netjes zijn werk gedaan maar geluid was niet top te noemen.

Dus om lekker te luisteren moest ik naar de zolder waar ik dan lekker kon zitten en luisteren. Maar ja, dan zit je daar alleen (soms wel lekker, maar niet altijd).

Kort geleden kwam ik een Audica 7.1 setje tegen met een rel quake subwoofertje voor een leuke prijs, dus die ben ik gaan halen. Mijn gedachte was "dat is vast beter dan die standaard LG-speakertjes. Dat bleek ook zo te zijn, echter de REL ( en die is klein) kon ik nergens in de woonkamer fatsoenlijk parkeren.

Dus zoals dit dan vaak gaat wordt het een door het ander opgevolgd en moest er een andere amp komen. Best lang aan het zoeken geweest omdat de voorwaarde was dat hij "klein" moest zijn. Mijn eerste interesse ging uit naar een Marantz Cinema 70, gewoon omdat ik een Marantz fan ben.

Wat geluisterd en verder gezocht en uiteindelijk bij een Canton Smart amp 5.1 uitgekomen (maar tegelijk is dit ook een 7.1.4 😳). De Audica's klinken hiermee verbazingwekkend goed, dus voor nu helemaal happy.

En hier is waar mijn vraag om de hoek komt, omdat de smart amp de mogelijkheid bied om bedraad een 5.1 te zijn, maar draadloos ook anders ingezet kan tot een 7.1.4 en deze mix vond ik vooral interessant omdat je niet meer draadgebonden bent en dus wat meer vrijheid om de (dan wel actieve) speakers op te stellen. Ieder kanaal is namelijk te benoemen hoe je deze wilt gebruiken, heel erg flexibel dus.

Canton heeft trouwens een best goed klinkende actieve speakerlijn, dus daar is keuze genoeg en de prijzen zijn best acceptabel als je in ogenschouw neemt dat de versterking er in zit. Ik heb er hier diverse van beluisterd en wel onder de indruk (if money is no object).

Nu ik binnenkort ga verhuizen (duurt nog wel 6 maanden) heb ik wel weer de mogelijkheid om e.e.a. op te stellen maar wil zeker in het begin mijn huidige fronts en center blijven gebruiken en als rears dan aktief (als eerste stap). Om dan op een later moment verder uit te breiden met nog meer aktief.

Ik ben benieuwd of er hier gebruikers zijn welke ervaring om dus passief en actief is hun setup door elkaar gebruiken en hoe jullie bevindingen hiermee zijn? Ik doel dan overigens niet op de sub, maar dan juist de andere kanalen.
Nunquam perfectum, Marantz PM-80, Marantz SA 8400
Set 1: Canton smart amp 5.1, Audica CS-T1, CS-LCR, Loewe compact sub.
Set 2: Marantz SR7005, UD7006, Pioneer S-71-k (front), S-71C-k (center), BK XXLs-400 sub met antimode 8033 en Aurelex subdude.

pameijer

Ik heb mijn gehele grondlaag actief (7.2) en mijn 4 atmosspeakers worden versterkt door de Marantz Cinema 40. Voordeel van de Marantz is dat ik de eindversterkers van de kanalen met actieve speakers kan uitschakelen. Werkt probleemloos.
Marantz Cinema 40 | Sony UBP-X800M2 CM| Technics SL2000 + NAD PP2i | Apple TV 4K en Nvidia Shield en Vero V en Ugoos AM6B+| Vu+ Duo2 | LG OLED65C4 | JVC X7900 met HDFury Integral2 en iVisions Cinema 4K 260 cm | AVI ADM9.1RS actieve speakers front en center + AVI DM5 surrounds en rears + 4x Micca M-8C Atmos + Rythmik E15HP en F15-SE subs en héél veel muziek!

Audiof. zonder budget

Goed om te lezen dat je positieve ervaringen hebt met het gebruik van passief en actief door elkaar heen.

Mijn angst was dat het geluid niet met elkaar zou matchen (of blenden).

Ik heb inmiddels een stelletje canton soundbox 3 gekocht welke ik draadloos aanstuur via de Canton smart 5.1 amp. De bedoeling is om ze in het nieuwe huis als rears te gaan gebruiken.

Ondanks dat mijn huidige kamer anders is dan in het nieuwe huis ben ik in ieder geval positief verrast door de compacte Cantons. Voor mij is duidelijk geworden dat mijn angst ongegrond was en het blenden heel goed gaat.
Nunquam perfectum, Marantz PM-80, Marantz SA 8400
Set 1: Canton smart amp 5.1, Audica CS-T1, CS-LCR, Loewe compact sub.
Set 2: Marantz SR7005, UD7006, Pioneer S-71-k (front), S-71C-k (center), BK XXLs-400 sub met antimode 8033 en Aurelex subdude.