Audiolab 9000P vs ......

Gestart door sschot, november 18, 2025, 18:51:44

Vorige topic - Volgende topic

sschot

Met de aanschaf van de Audiolab 9000Q, ben ik zeer tevreden en ook content met de prestaties.

Nu draai ik met de Teac AP-701 EV. Dit is een klasse De eindversterker.

De Audiolab 9000P is een klasse AB EV. Iemand hier ervaring mee, kent de "kwaliteiten" en of hoe deze zich tot elkaar zouden verhouden?

Gewoon benieuwd naar en nieuwsgierig.
TEAC AP-701 | Audiolab 9000Q | Volumio Rivo+ | TEAC PD-301 | Acoustic Energy AE509

Huub-13

Alle apparatuur van Audiolab krijgt steevast goede tot heel goede beoordelingen in testen/reviews.
Vooral de prijs-kwaliteitsverhouding wordt vaak hoog geprezen.
Zelf heb ik ooit de M-DAC gehad en die presteerde inderdaad boven zijn prijsniveau.

Deze test ken je wellicht al wel:
https://www.alpha-audio.net/nl/review/review-audiolab-9000q-audiolab-9000p/
Ik weet het: van Alpha-Audio hebben ze op dit forum veelal geen hoge pet op: amateurs en nitwits.
Meten kunnen ze misschien niet goed, maar ze zullen met hun oren toch wel een versterkercombinatie naar waarde kunnen beoordelen.
Hifi Rose RS151 | Lyngdorf TDAI-3400 | Dynaudio Heritage Special | Stax SR-009 + Paltauf KHV-ES buizenversterker

ElpeeTwaalf

Technisch gezien is alle Audiolab na de eerste 8000 serie helaas wegwerpapparatuur.
Zeer slechte kwaliteit condensatoren en twijfelachtige designkeuzes wbt warmteontwikkeling en warmteafvoer.
Herstellen vaak onbegonnen werk, te gaar.

Binnen de eerste paar jaar als je ze nieuw koopt is het prima apparatuur maar ouder dan 5 jaar is met een boog omheen lopen.

sschot

Citaat van: ElpeeTwaalf op november 19, 2025, 10:46:27Technisch gezien is alle Audiolab na de eerste 8000 serie helaas wegwerpapparatuur.
Zeer slechte kwaliteit condensatoren en twijfelachtige designkeuzes wbt warmteontwikkeling en warmteafvoer.

Binnen de eerste paar jaar als je ze nieuw koopt is het prima apparatuur maar ouder dan 5 jaar is met een boog omheen lopen.

Dus de Audiolab 9000 serie kan na 5 jaar de prullenbak in? Benieuwd hoe je aan deze info en wijsheid komt. Voor de 9000Q herken ik hier in ieder geval nog niets van, totaal geen warmte ontwikkeling merkbaar
TEAC AP-701 | Audiolab 9000Q | Volumio Rivo+ | TEAC PD-301 | Acoustic Energy AE509

ElpeeTwaalf

5-10 jaar en je zit aan een recap, maar dat geldt ook voor meer merken.
Britse ontwerpen kennende, zitten er nog altijd strategisch geplaatste vermogensweerstanden in om elco's op te bakken. Dat ga je pas zien als je er een IR camera op loslaat.

De 8200 serie was dramatisch slecht bijv.

sschot

Tsja, een goede recap heb ik prima ervaringen mee met Rotel, en zie dat niet bepaald als een afgeschreven product. Tuurlijk is het wel "rap", maar niet onoverkomenlijk, dus wat dat betreft sta ik er denk ik iets anders in als jij.

Kurt

Citaat van: ElpeeTwaalf op november 19, 2025, 10:46:27Technisch gezien is alle Audiolab na de eerste 8000 serie helaas wegwerpapparatuur.

Een vriend die die beroepsmatig repareert, vertelt hetzelfde. Meer uitgesproken, ttz, rommel over de ganse lijn.

ElpeeTwaalf

En het is oprecht doodzonde, want het klinkt allemaal dikke prima maar is gewoon slecht ontwerpen, ondoordacht of expres.

De Britten hebben een ware fetisj om dit soort dingen te flikken - slechte condensatoren in combinatie met heet wordende componenten.
Zag laatst reparatie van een Atoll CD-50, ook geen goedkoop apparatuur, maar wederom vol rommelelco's (Lelon enz.) en bloedheet wordende stabilisatoren in de voeding.

SpaceJS

Citaat van: ElpeeTwaalf op november 19, 2025, 22:58:20En het is oprecht doodzonde, want het klinkt allemaal dikke prima maar is gewoon slecht ontwerpen, ondoordacht of expres.

De Britten hebben een ware fetisj om dit soort dingen te flikken - slechte condensatoren in combinatie met heet wordende componenten.
Zag laatst reparatie van een Atoll CD-50, ook geen goedkoop apparatuur, maar wederom vol rommelelco's (Lelon enz.) en bloedheet wordende stabilisatoren in de voeding.

ik denk dat je wel een beetje generaliseerd, ik zie dit niet terug bij Linn, Arcam en Meridian.
Meridian 861v4, Mark and Levinson No. 29,  2 * Linn LK85 , meridian G98,  meridian UHD722, Linn LP12, Musical Fidelity X-LPS v3, Empire vandenhul MC1000 , Marantz UD 5005, NVidia shield, Roon endpoint, Thiel CS2.4,  Thiel CS1.6 rear, Audio Physic Celcius centre, Rel Quake Sub

Roelov

Citaat van: ElpeeTwaalf op november 19, 2025, 22:58:20En het is oprecht doodzonde, want het klinkt allemaal dikke prima maar is gewoon slecht ontwerpen, ondoordacht of expres.

Atoll is Frans

ElpeeTwaalf

Scherp, zat in de war met Myryad.

sschot

Denk dat ik het experiment niet ga doen.

1 huidige combi speelt voor mij uitstekend
2 zit ook niet op een korte termijn oplossing te wachten
3 TEAC is gewoon een top EV, die moet lekker zijn ding doen, en lijkt een erg lekkere match met de AE509

Xander32

Verder met het genieten van muziek 🎶
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  NuPrime CDT-10