Hulp bij UST projector

Gestart door katwax, november 16, 2025, 13:26:40

Vorige topic - Volgende topic

katwax

Mijn Epson LS10000 heeft zo'n 6maanden geleden de geest gelaten, ondertussen zijn we ook een huis aan het bouwen en omdat in de nieuwe woning de ruimte voor HT/Stereo in lengte is voorzien hadden we besloten geen projector meer te nemen. Vooral omdat deze dan halverwege moet hangen en dit toch wat "stoort" in de ruimte.
Bedoeling was om in nieuwe huis voor een TCL van 98 inch te gaan.

Mijn top scherm had ik dan ook te koop gezet, maar animo is laag, is dit te klein of onbekend geen idee. Dus kan het nog goedkoper maken en iemand bijna gratis top scherm verkopen of ander idee is een UST.

Nu de vraag is zijn de UST projectors ondertussen al van een zeer degelijke kwaliteit, LS10000 of beter als referentie.
Zo ja welke merken en/of type is dan de moeite om te bekijken?
Waarop moet ik vooral letten bij een UST?

Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

J.A.F._Doorhof

Persoonlijk ben ik geen voorstander van dit type voor HT gebruik. Je betaald meer voor een mindere kwaliteit.

Als er ook maar een mogelijkheid is om een standaard projector te gebruiken ga je op alles vooruit.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"
"Een ban krijg je niet, die verdien je"

skoebiedoe

"Je betaald meer " is vrij te relativeren héé .
Ik zeg gewoon ga eens langs bij een dealer die ze in demo heeft . ;)

Als het niet puur voor Ht is , blijft het meestal wel goedkoper dan een tv met dezelfde diagonaal maar ...ieder systeem heeft zijn voor en nadelen . ;)

J.A.F._Doorhof

@skoebiedoe
Sorry, nee
Je betaald een flink bedrag meer en als je ze naast elkaar zet is het verschil enorm.

Heb nu al een flinke hoeveelheid getest en nog nooit een UST gezien die niet aan alle kanten word ingehaald door het alternatief.

Je kan in hardware reviews verschillende reviews lezen die ik gemaakt hebt. Metingen liegen niet ;)

UST is geniaal in bepaalde situaties maar heb je de optie om een gewone projector te gebruiken kom je altijd beter uit voor minder geld.

Daarnaast is een tv iets anders als een projector ;)
Een projectie werkt via gereflecteerd licht waar een tv via direct straling werkt. Beide hebben voor en nadelen. Voor rust en film ervaring gaat er op DIT moment nog niets boven reflectie ;)

Wat niet wegneemt dat er in de meeste situaties een TV de perfecte oplossing is omdat je bv niet kan verduisteren of op een muur wil projecteren ;)
Custom installer

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

katwax

Ik dacht dat de UST nog ok was in prijs. Ruimte zal niet volledig duister zijn en feit is dat het scherm ook een "daylight" is dat hierop voorzien is.

Zo en zo is het niet de bedoeling beide te hebben, dus het is TV of projectie.
De vrouw des huizes wil geen "bak" meer hangen dus, tenzij je een zwevende projector hebt zie ik niet echt een oplossing buiten TV of UST.

J.A.F._Doorhof

Als je niet kan verduisteren zou ik voor een tv gaan.

Ben echt een projector liefhebber maar verduisteren is wel echt noodzakelijk voor film kijken. En als je niet verduisterd is overdag kijken niet echt ideaal.
Custom installer

katwax

Citaat van: J.A.F._Doorhof op november 18, 2025, 00:05:42Als je niet kan verduisteren zou ik voor een tv gaan.

Ben echt een projector liefhebber maar verduisteren is wel echt noodzakelijk voor film kijken. En als je niet verduisterd is overdag kijken niet echt ideaal.
Verduisteren kan wel, maar het pik donker maken zal niet mogelijk zijn.

Fox

Misschien heb je iets aan dit vergelijk.
https://youtu.be/6bqKbFj04IQ

Aan het begin een test met een redelijke verduistering en daarna steeds minder.

En overigens wel met een ALR scherm voor het beste resultaat, dus hoe ga je UST projecteren dan?

J.A.F._Doorhof

Je moet er altijd vanuit gaan dat in het meest duistere scenario op dat moment het wit wat van je scherm af komt het aller zwartste is wat je gaat zien, maar vaak word minder gerealiseerd dat je ook al het detail onder dat niveau verliest.

Je kan een ALR scherm nemen en een kleine shadow box bouwen dat zou voor een groot deel het probleem oplossen met een standaard projector.
Custom installer

skoebiedoe

Ikzelf kijk nu al 5 jaar tv op een ust projector en heb daar echt geen spijt van .
Is dit hetzelfde als een tv ...nee want het is projectie dus als je echt een vibratie beeld wild ...koopt een tv .

Ik kijk ook op een ALR scherm voor ust en ik kijk ook gewoon in de dag en tijdens de zomer dagen staat de zon er niet direct op maar het beeld blijft kijkbaar , gtegenover wanneer ik in het donker kijk is er natuurlijk wel een verschil maar dat ga je ook hebben met tv en een dure projector

Is er een verschil tussen een dure projector en een ust projector ...jazeker maar als je af en toe maar eens een filmpje kijkt en het stoort u niet dat de beeldkwaliteit "iets " minder is want echt veel minder is het niet als je een deftige ust koopt als je in dezelfde prijs catagorie blijft kijken .
Is het beeld ondermaats ...nee zeker niet

Heb nu overlaatst alle foto's dieik genomen had van mijn beeld verwijderd maar dit was er ene van (en had veel betere )

https://imgur.com/a/yYCToEb

Is niet in vol daglicht maar ook niet in volledig duister .  ;)

Dus mijn raad blijft ...ga eens kijken naar een dealer die ze in de showroom heeft staan en kan demonstreren want de techniek daar staat ook niet stil . ;)

katwax

Xtrem scherm is een ALR scherm en we keken daar al jaren naar met de LS10000, mijn vrouw wil niet dat alles donker is.
Natuurlijk als het dan echt donker is komt is zo'n ALR nog mooier in weergeven van beeld.

Ik merk langs de andere niet direct veel animo voor UST hier op forum.

Richard70…

Citaat van: katwax op november 18, 2025, 20:02:57Xtrem scherm is een ALR scherm en we keken daar al jaren naar met de LS10000, mijn vrouw wil niet dat alles donker is.
Natuurlijk als het dan echt donker is komt is zo'n ALR nog mooier in weergeven van beeld.

Ik merk langs de andere niet direct veel animo voor UST hier op forum.

Korte pijn denk ik , je hebt lang genoten van je scherm , er is gewoon weinig vraag naar deze schermen.
En nu met BF koop je gewoon een top 98inch voor rond de 3500.
Dat gaat echt vele malen beter beeld geven dan een ust
Beeld; JVC NZ8. Stewart Firehawk masking screen  . Processor; Lyngdorf mp40 Versterking. Arcam PA240 Arcam PA720.Speakers.Front M&K IW500 , center M&K IW500, Surround M&K S150. Subwoofer .M&K X15+
Bronnen; Oppo 203. Apple tv 4K.  Zidoo z9x8k

J.A.F._Doorhof

De markt voor UST is heel groot.
De projectoren zijn perfect voor kantoren, jachten, tuinkamers en ook zeker huiskamers.

Ik denk echter waarom er hier wat minder "enthousiasme" voor is, is dat je een behoorlijke concessie doet op prijs/beeldkwaliteit. We hebben hier verschillende UST projectoren geleverd en gereviewed en het is zeker geen "troep" alleen zet hem naast een standaard projector in dezelfde prijsklasse en het is een flink verschil.

Daarnaast ben je vaak qua lens instellingen en vervorming een stuk slechter af wat je vooral in de hoeken ziet, vooral in het iets lagere segment zie je in de hoeken wat chromatische abberation en scherpte verloop. Zelfde geldt voor hotspotting.

Dit alles bij elkaar opgeteld denk ik dat op Home Theater forum de voorkeur voor een standaard projector of een goede TV groter is aangezien je dan "geen concessies" doet puur voor het gemak van plaatsing.

BTW.
een projector aan het plafond is soms minder in zicht dan een UST. Een UST hangt/staat altijd in het zicht ook als hij uit staat, een beugel kan je ook achter de bank plaatsen. Tenzij je natuurlijk elke keer de projector verplaatst. Nu zijn de meeste UST projectoren wel wat mooier qua ontwerp :D

Custom installer

Richard70…

Ik heb hier een offerte liggen voor een Sony Bravia 5 Mini-LED K98XR55 (2025)
€3599,00 , veel beter wordt het echt niet voor deze prijs .
Je mag een pm sturen als je de gegevens wil van dit bedrijf
Beeld; JVC NZ8. Stewart Firehawk masking screen  . Processor; Lyngdorf mp40 Versterking. Arcam PA240 Arcam PA720.Speakers.Front M&K IW500 , center M&K IW500, Surround M&K S150. Subwoofer .M&K X15+
Bronnen; Oppo 203. Apple tv 4K.  Zidoo z9x8k

Fox

Dat is een hele mooie prijs tip  :worship:
Onderstaand wat links naar deze Tv  :tounge2:

Sony Bravia 5 Mini LED 98XR5(0)5 met de XR video processor.
En die heeft geen last van het QD effect met het XR Triluminos Pro-scherm  ;)

https://www.youtube.com/watch?v=wTDqvgZooCU

https://www.youtube.com/watch?v=0NOCnxHx8eI

Citaat van: Richard70... op november 19, 2025, 11:50:41Ik heb hier een offerte liggen voor een Sony Bravia 5 Mini-LED K98XR55 (2025)
€3599,00 , veel beter wordt het echt niet voor deze prijs .
Je mag een pm sturen als je de gegevens wil van dit bedrijf

ferry34

Voor hetzelfde bedrag heb je een LG OLED 83 INCH G5 met woled scherm die dus veel feller en mooier is dan vorige generaties waaronder de C5.

Moeilijk moeilijk

Had ook gekeken naar UST maar dat is dezelfde prijs als een 83 inch G5 en duurder dan zo'n 100 inch miniled die n beter beeld heeft bij omgevingslicht
LG 65 inch C1 OLED
Denon AVR X250 BT
Harman Kardon 5 1
Xbox series X