Bias hulp voor buizen.

Gestart door J.A.F._Doorhof, november 14, 2025, 10:42:08

Vorige topic - Volgende topic

J.A.F._Doorhof

Aangezien we uiteindelijk buizen moeten vervangen (bij mij elke 2 jaar) en ik het toch zelf wil kunnen doen maar niet meteen tussen 6 plankjes terecht wil komen ;)

De vraag
Wie heeft er ervaring mee bij de eindtrappen van gitaar versterkers en wil het een keer samen met me doen zodat ik het in real life zie.

Video's zijn leuk en als ik er naar kijkt lijkt het me niet uitzonderlijk moeilijk maar weet ook de stroom sterkte ;)

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"
"Een ban krijg je niet, die verdien je"

RCD

Je weet me te wonen.

Rob

J.A.F._Doorhof

Dat is helemaal waar.
Als er niemand wat dichterbij zit dan gaan we zeker weer even buurten. Heeft geen haast aangezien er pas een jaartje op zit.
Custom installer

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

mmuetst

Ik had begrepen dat @Contour misschien gaat stoppen met buizen, maar heeft wel het nodige gekocht aan meet apparatuur, misschien wil hij die ook gaan verkopen?
Verder zou ik wel kunnen helpen met meten van bias, maar kan niet de kwaliteit van de buizen meten.
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

Contour

Ik ga niet stoppen met buizen, alleen momenteel niet aangesloten. De meetspullen gaan derhalve zeker niet weg! De TAD biasmaster is een zeer handige tool voor het meten van de bias, wel relatief prijzig.

mmuetst

Citaat van: Contour op november 18, 2025, 21:27:55Ik ga niet stoppen met buizen, alleen momenteel niet aangesloten. De meetspullen gaan derhalve zeker niet weg! De TAD biasmaster is een zeer handige tool voor het meten van de bias, wel relatief prijzig.
Verkeerd begrepen Walter, mijn excuses.

J.A.F._Doorhof

Meet apparatuur heb ik niet nodig.
Multimeter schijnt genoeg te zijn.
Koop normaal gewoon een setje buizen en laat ze dan biassen maar dat word steeds moeilijker qua afstand.

Let wel dit is geen audio apparatuur maar eind buizen van een gitaar versterker van 50-100w ;)
Custom installer

Contour

Ook dan dient de bias wel afgesteld te worden, zeker bij push/pull concept.

mmuetst

Citaat van: J.A.F._Doorhof op november 19, 2025, 16:39:23Meet apparatuur heb ik niet nodig.
Multimeter schijnt genoeg te zijn.
Koop normaal gewoon een setje buizen en laat ze dan biassen maar dat word steeds moeilijker qua afstand.

Let wel dit is geen audio apparatuur maar eind buizen van een gitaar versterker van 50-100w ;)
Vaak zit er bij een gitaarversterker wel een uitleg hoe je de bias kan instellen en en wat je moet meten.

mmuetst

Om welk merk en type gitaar versterker gaat het eigenlijk?

J.A.F._Doorhof

@Contour
Alle video's die ik kijk doen het met een standaard multimeter terwijl de versterkers aan staan. Heb nog nooit zo een unit gebruikt zien worden ?

Maar daarom vraag ik ook hulp ;)
Ga zo even kijken wat het kan, de juiste multimeter hebben we wel. Doe normaal zelf het kleine onderhoud en pre amp buisjes  ;)

Qua versterkers heb ik de handleidingen en overal word afgeraden het zelf te doen. Maar goed dat was 40-50 jaar geleden en liep je om de hoek een winkel in en kon je erop wachten. 

Onder de 50w heb ik 2 versterkers met een auto bias dat is dus makkelijk, gematchde set kopen en plaatsen.

Effect apparatuur is meestal ook niet echt een probleem, veel draait op een lager voltage tenzij je naar de Digitech en Rocktron gaat. Maar dat zijn pre amp buizen dus gaan zeer lang mee.

Wat gevaarlijk is zijn de 50w Bogner eindtrap in een spydervalve en een 100w carvin v3 met hotrod circuit. Vooral die laatste ga ik zeker niet zelf bezig zonder dat iemand het me goed heeft laten zien. Internet staat vol met mensen die een doodklap hebben gehad (letterlijk).

Verschil met audio en wat "wij" doen is dat bij deze versterkers vooral de eind trappen staan te "koken" buizen gaan 1-2 jaar mee. Om het leuk te houden hebben we zogenaamde loadboxen aan de speaker uitgang hangen. Anders ben je doof met een 25w buizen bak, 100w is niet veel harder maar geeft meer headroom. Dus geen idee hoe zich dit vergelijkt met de audio buizen versterkers.

Geinig weetje ;)
Ze hebben ooit een plexi gemeten die redelijk voluit stond en een db meter schijnt niet hoger dan 131db te gaan ;)

Custom installer

mmuetst

Heb veel televisies gerepareerd met een ouderwetse beeldbuizen, dus ben wel wat spanning gewend.
Kan je dus wel helpen. Heb in het verhaal nog niet het idee om welke versterkers het gaat.
Maar als je geen gebruik wilt maken van mijn aanbod is dat ook prima.

RCD

Hoi Frank,

Je kan ook wat foto's sturen en dan FaceTime.

Rob

J.A.F._Doorhof

@mmuest. Ik noem de versterkers
Een carvin v3 met hotrod en bogner ;)

@Rob_Dingen
We maken er een keer een dagje uit van en zaken dan die kant op ;)
Custom installer

J.A.F._Doorhof

@mmuest
Dit is een v3
IMG_5932.jpeg
IMG_5931.jpeg

IMG_5933.webp
Custom installer

J.A.F._Doorhof

@Contour
Lijkt handiger als een multimeter
Lees alleen dat je er niet de plate mee kan meten.

Ik ga wel eerst een keer bij Rob wat knutselen kan dan altijd zo een ding erbij nemen.
Custom installer

J.A.F._Doorhof

En een manual van de Bogner
Op zich leuke combo maar als je alleen de eindtrap gebruikt klinkt het ding geniaal.

http://bee.mif.pg.gda.pl/ciasteczkowypotwor/%23pro_audio/Line6/Line_6_Spider_Valve_HD100_sm.pdf
Custom installer

J.A.F._Doorhof

@Rob_Dingen
Natuurlijk komen we nog steeds een keer langs :D

Kleine update
Dank voor de tip over de Bias adjuster.
Dat is exact wat ik nodig schijn te hebben.
heb op Ali een versie besteld met digitale readout en 4 sensoren.
Voor de 85.00 is dat na 1 beurt er al uit, en voel me daar een stuk veiliger bij dan het meten met een multimeter.

Custom installer