Welke Center

Gestart door Yep, november 8, 2025, 12:57:10

Vorige topic - Volgende topic

Yep

Hallo

Ik ben in het bezit van een Denon 2400H met als fronts de Davis Acoustics Millesime 5F, center Davis Acoustics Millesime 2c en de sub is een BL Gemni II.

Hoeveel ik ook afregel in de receiver, de center blijft wat wollig en hol klinken, vooral bij mannenstemmen en digitaal geluid. Audyssey heb ik sowieso altijd uit staan alles via de EQ handmatig afgeregeld. Voor muziek gebruik ik alleen de fronts, zonder sub daar ben ik uitermate tevreden mee.
Ik zoek dus een center die wat meer neutraler in geluid geluid is, wel et een open en levendig karakter.

Ik heb een shortlist van 2 centerspeakers die ik heb gezien op marktplaats

Monitor Audio silver vor 250 euro
Triangle Voce EZ voor 270 euro

Heeft iemand ervaring met een van deze centers, en zit ik in de goede richting qua klankkleur?

Alvast bedankt voor de reacties

Job

Wat je beschrijft lijkt me eerder een probleem met akoestiek dan met de speaker, eerlijk gezegd.

Christof_G

Misschien moet je eens een foto posten van de opstelling.
HT speakers (7.4.4): 3 x M&K S150 | 2 x M&K S150T | 2 x M&K MP150 | 4 x B&W CCM663RD | 2 x A*BNB 10PP sub | 2 x JL Audio E112
HT elektronica: Acurus Muse + Arcam PA720 + PA410 | miniDSP 2x4 HD | Bluesound Node 2i
HT video: JVC N7 | Vero V | Panasonic UB424
Woonkamer (4.1): 2 x Focal 300 IWLCR6 + 2 x Focal Dome | SVS 3000 Micro | Arcam AVR550 | Vero 4K+ | Bluesound Node nano

CinéHome

Je gebruikt geen Audyssey, dus heb je de afstanden ook manueel ingeregeld?
Indien ja, heb je de subwoofer 80cm tot 1m verder weg in afstand gezet dan hoe hij in werkelijkheid staat?
Dus als hij met zijn achterkant (!) 3,5m weg staat van je luisterpositie hoort hij in de Denon op 4,3m te staan - of daar in de buurt van. Dit vanwege de delay die de versterker in de subwoofer geeft aan het signaal.

Staan je luidsprekers verder ook als small ingesteld? Met een 80Hz crossover? Dat geeft doorgaans het beste resultaat, zeker wat middengebied betreft en dus ook verstaanbaarheid.

En als laatste tip zou ik zeker kijken om de kabel naar de centerspeaker te verbeteren indien mogelijk.
CinéHome Whatsapp +32(0)495475580 - [email protected]
"High to mid end hifi aan real world" prijzen
Home to A*BNB - A*Brand NewBox
Actieve speakers, subs en versterkers op maat. PrePro: Acurus, Trinnov en Storm Audio.
Officieel dealer van oa. Arcam, Bryston, M&K Sound, Monitor Audio, Audiovector, Elipson, Q-Acoustics, Atoll Electronique, Pro-Ject Audio, JBL, MoFi, EAT Audio, Earthquake subs & more, Atlas Cable, Supra, QED en WireWorld.

Vik

Waarschijnlijk is het een akoestisch en plaatsingsprobleem, de center is een van de lastigste speakers in een surround set, wordt te vaak onderschat en vaak diep in meubels weggestopt.

Heb je een foto van de situatie?
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

Adeo Screens - Arcam - Ascendo - Barco - CineMike - Denon - JL Audio - JVC- Kef - Lyngdorf - Lumagen - M&K Sound - Marantz - REL - Screen Research - Sony - Stewart - Trinnov

Yep

Ik heb alles wel met audyssey ingemeten. Daarna de audessey uitgezet en de EQ handmatig gedaan. Center staat op 80 Hz small, speakers staan op groot want met stereo gebruik ik alleen de fronts en niet de sub erbij.

Ik zal later een foto van de opstelling doen. Eerder had ik een Dali suite center en daar had ik het probleem niet

Yep

Sub staat op lfe, een kwart open  Op de receiver lfe 250hz

Front L -6.5 db
Front R -6   db
Center  +0.5 db
Sub       -1.5 db

https://www.amazon.nl/ANGEEK-luidspreker-Geluidsisolatiemat-Geluidsabsorberend-Geluidsversterkend/dp/B08MVPZ42Q?source=ps-sl-shoppingads-lpcontext&ref_=fplfs&smid=AETO64PHCI4NL&th=1

Zou dit wat zijn om eronder te leggen?

Yep

Morgen krijg ik een JBL stage 245c te leen, kijken hoe die klinkt. Eerlijk gezegd zou het mij ook niet verbazen dat de DSP-Chip van de receiver niet goed is

CinéHome

250Hz lfe voor de sub lijkt me veel te hoog. Dat zou 125Hz max mogen zijn.

Als je je fronts ook als small instelt, kan je toch stereo direct kiezen voor muziek. Zonder de sub.
CinéHome Whatsapp +32(0)495475580 - [email protected]
"High to mid end hifi aan real world" prijzen
Home to A*BNB - A*Brand NewBox
Actieve speakers, subs en versterkers op maat. PrePro: Acurus, Trinnov en Storm Audio.
Officieel dealer van oa. Arcam, Bryston, M&K Sound, Monitor Audio, Audiovector, Elipson, Q-Acoustics, Atoll Electronique, Pro-Ject Audio, JBL, MoFi, EAT Audio, Earthquake subs & more, Atlas Cable, Supra, QED en WireWorld.

Yep

Ik heb even een andere center geleend, de jbl 245c. Prima geluid,niet ho, dof. Ik vraag mij af of mijn center nog wel ok is.

Lfe naar 125hz gezet, fronts op small gedaan en stereo op direct. Thanks voor de tip.

GPO

Citaat van: Yep op november 11, 2025, 19:17:57Ik heb even een andere center geleend, de jbl 245c. Prima geluid,niet ho, dof. Ik vraag mij af of mijn center nog wel ok is.

Lfe naar 125hz gezet, fronts op small gedaan en stereo op direct. Thanks voor de tip.

Klinkt de center echt wezenlijk anders dan de fronts? Hoe oud is de center eigenlijk? Het kan zijn dat de solderingen op de printplaat mss niet meer goed zijn. Heb ik ook wel eens gehad met mijn center (zelf opgelost overigens).
Epson EH-QB1000B | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVC-A10H | Denon DBT-1713UD | Panasonic DP-UB424 | Dune BD Prime 3.0 | 5.1.2 Dolby Atmos setup : Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW - Teufel Reflekt (aan het plafond) | RUconnected + Krüger&Matz kabels | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | Xbox One | Google TV streamer

Yep

Citaat van: GPO op november 15, 2025, 17:51:45Klinkt de center echt wezenlijk anders dan de fronts? Hoe oud is de center eigenlijk? Het kan zijn dat de solderingen op de printplaat mss niet meer goed zijn. Heb ik ook wel eens gehad met mijn center (zelf opgelost overigens).

Ben erachter gekomen dat de tweeter kapot is, helaas.
De JBL deed het best goed, maar wat een inmens apparaat is dat zeg. Ik heb inmiddels een tweedehands KEF Q200c gekocht, ben er content mee