Dedicated audio groep/lijn. Nieuwbouw

Gestart door katwax, oktober 2, 2025, 09:16:57

Vorige topic - Volgende topic

katwax

Aangezien ik bezig ben met een nieuw huis te laten bouwen en ik daarin een "dedicated" ruimte zal hebben voor audio en video vroeg ik mij af wat ik juist aan de electrieker kan meegeven ivm dedicated stroom voor die ruimte.

Het gaat om nieuwbouw in Belgie, er is voorzien voor stroom 3-fase 400V +N 32A (zoiets)
Normaal zal er ook gebruik worden gemaakt van Niko HomeControl (als dit al van invloed is)

Aangeien het nog in opboww is, heb ik nu natuurlijk de vrijheid om eventueel iets te laten voorzien zodat deze ruimte zijn eigen stroom heeft, maar wat moet ik juist vragen.

Voor alle duidelijkheid de zaken die nuttig kunnen zijn, niet van die zekering toestanden (geloof ik niet zo in).
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

J.A.F._Doorhof

Als je nog alles kan veranderen zou ik zorgen voor 2 groepen voor het HT en een vaste netwerk aansluiting.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"
"Een ban krijg je niet, die verdien je"

Refie

zo te zien heb je niet al te veel zware gebruikers in de dedicated ruimte? dus 2 groepen is prima.
Je zou ze nog kunnen voorzien van 4mm2 draden.

Je hebt de beslissing voor Niko home control al gemaakt?  Zou zeker Loxone eens overwegen.
Marantz AV10 + Dirac ART, Parasound A21+, A52+, Quadral Aurum: Orkan 9, Base Maxime 9, Phase 9, Sub Orkus DSP, Chromium Phase. 2x Dayton MX15-22, Dynacord L1800FD, ButtKicker Pro + BKA1000,  ATV 4K, Sony UBP-X800M2, JVC N7, XR-65A90J
Outdoor: Loxone Audioserver 4x Stereo extension 4xPolk Atrium 8, 2x Aurum Phase 9, 4x Quadral C7, XR-75X90J
Loxone, Tesla

katwax

Citaat van: J.A.F._Doorhof op oktober  2, 2025, 09:25:17Als je nog alles kan veranderen zou ik zorgen voor 2 groepen voor het HT en een vaste netwerk aansluiting.
Wat bedoel je met alles nog veranderen? Ze zijn deze week net begonnen met het uitgraven etc om de bodemplaat te kunnen leggen.

En de voorziening van de 3fase kabel zoals hierboven vermeld is ook voorzien, aangezien aannemer ook electricteit nodig heeft.

Citaat van: Refie op oktober  2, 2025, 09:35:31zo te zien heb je niet al te veel zware gebruikers in de dedicated ruimte? dus 2 groepen is prima.
Je zou ze nog kunnen voorzien van 4mm2 draden.

Je hebt de beslissing voor Niko home control al gemaakt?  Zou zeker Loxone eens overwegen.
2 groepen voor de ruimte voorzien dan? Wat moet ik verstaan onder een "groep" is dat dan een dedicated zekering vanwaaruit enkel de stopcontacten in die ruimte gebruik maken?
Indien dit zo is ben ik dan best met 2 groepen naar daar? 1 voor de hifi en 1 voor al het andere? (usbladers, tv, ...)?

Niko is nog niet beslist, zal is navragen voor die Loxone. Waarom zou dat jou voorkeur zijn?

PascalP

Weet niet wat de eisen zijn in Belgiƫ maar als je een dedicated groep (of 2) aanlegt heb ik deze nog in de aanbieding, heb er zelfs 2 stuks van beschikbaar ;)

https://www.htforum.nl/index.php?topic=188833.0
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - Adeo Reference White 2 - 21:9 314cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Side Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Rear Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

J.A.F._Doorhof

@katwax
We zijn bij een paar nieuwbouw projecten betrokken geweest waar het niet meer mogelijk was om dingen te veranderen als ze eenmaal begonnen waren, vandaar :D

Als je trouwens dingen gaat wegwerken in plafonds neem zo breed mogelijke goten.
We hebben een aantal keer meegemaakt dat we speciale HDMI kabels moesten bestellen en we met een trekveer bezig moesten om een HDMI kabel te trekken, volgens de aannemer was het dik genoeg (voor stroom ja). Je kan denken aan kabelgoten bv, dan heb je meer dan genoeg ruimte voor kabels.

Qua stroompunt voor de projector zou ik dat ook in het plafond weg laten werken met een andere route dan je signaal kabel.
Custom installer

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

katwax

@PascalP Als keuze gemaakt is van wie de electriciteit zal voorzien kan ik het voorleggen, maar eerlijk gezegd ben ik niet overtuigd dat een zekering veel invloed heeft op geluid.

Je doelt dan op wachtbuizen, daar we nog veel kunnen inwerken/wegwerken, begrijp je punt dat ze niet te smal mogen zijn voor oa HDMI kop of wat toekomst zal brengen.

Als ik het goed begrijp voorzie ik dan beter 2 groepen voor deze ruimte -> 1 voor de "gevoelige" audio/video zaken en dan 1 voor de "vervuilers"? Een kabeltje meer of minder maakt in kader van volledig huis weinig uit, dus beter nu dan achteraf.

J.A.F._Doorhof

Airco, lucht reinigers, led lampen etc.

En inderdaad de brede buizen. We pakken meestal 10-15cm kan alles er met gemak doorheen.
Custom installer

myself

2 groepen idd. 1 voor je av apparatuur en 1 voor al je verlichting en andere stoorzenders.
En laat dan de leiding uit elkaar leggen om crosstalk te voorkomen.
En je av apparatuur groep met 1 ononderbroken kabel laten leggen, dus geen lassen ergens onderweg
Stereo: Linn Selekt Edition dual mono Organic DAC + Klimax Twin, Arcam CD33T, B&W 802D3, Audes ST-3000DC
LS. Kabel+Analoog+Stroom: Crystal Cable Ref. Diamond. Digitaal: Siltech, Chord. Stroom: ook Audes 8N
HT: Sony A84J (65"), Arcam AVR300 + DV79, VU+ Ultimo 4K, Rel strata II, Kemp powerstrip

katwax

Ok bedankt alvast voor de input, weet ik wat vragen voor mijn kerst  ;D
@Refie hebben volgende week afspraak met elektrieker die Loxone doet, zal eens horen en vergelijken.

Refie

Zou ik zeker doen, als je ooit een specifieke vraag hebt, stuur me maar een PM
Marantz AV10 + Dirac ART, Parasound A21+, A52+, Quadral Aurum: Orkan 9, Base Maxime 9, Phase 9, Sub Orkus DSP, Chromium Phase. 2x Dayton MX15-22, Dynacord L1800FD, ButtKicker Pro + BKA1000,  ATV 4K, Sony UBP-X800M2, JVC N7, XR-65A90J
Outdoor: Loxone Audioserver 4x Stereo extension 4xPolk Atrium 8, 2x Aurum Phase 9, 4x Quadral C7, XR-75X90J
Loxone, Tesla