Epson EH-LS9000W/B

Gestart door J.A.F._Doorhof, augustus 28, 2025, 17:45:33

Vorige topic - Volgende topic

J.A.F._Doorhof

Het is me heel vaak gevraagd, dus ik denk dat dit de meest geanticipeerde release is in tijden.
De opvolger van de ondertussen legendarische TW9400 lijn.

Waarom legendarisch ?
De TW9xxx serie was altijd een serie die enorm veel projector gaf voor het geld. Ik zei regelmatig dat met de TW9xxx serie Epson eigenlijk de gehele markt opeiste, het was gewoon de perfecte instapper voor serieus home theatergebruik, en niet eens zoveel duurder als projectoren die duidelijk minder presteerden. Een geniale prijs/prestatie dus.

En zonder het op te zoeken, ik gok dat de TW9xxx ook bij ons een van de meest verkochte projectoren is. En als je dan al een flinke tijd zit te wachten op een update, snap je het enthousiasme nu ik jullie eindelijk een kijkje mag geven naar de nieuwe Epson die waarschijnlijk niet aan te slepen zal zijn.

De LS9000W/B
Met een prijs van €3299,00 zit de LS9000 iets hoger in de prijs dan de TW9400, maar hier krijg je wel een laser projector voor met een zeer mooie spec sheet. De TW9400 is trouwens niet meer in productie.

Metingen
We doen de metingen deze keer behoorlijk uitgebreid aangezien dit het eerste unit is wat getest word.
Als eerste de grayscale.
Epson LS9000B-4.png
Redelijk netjes uit de doos, maar na calibratie zeer netjes.

Daarna gaan we naar de REC709 kleurspace
Epson LS9000B-5.png
Ook hier een fantastisch resultaat.
Dit geeft hoop voor de meer uitgebreide "torture" tests.

Maar we gaan natuurlijk eerst kijken naar de:
Contrast ratio's
Let wel
Soms komen waardes laag over, dit kan zeer vertekenend zijn.
De LS9000 is een projector die zeer zeker in een batcave kan projectoren maar ook gericht is op de meer "standaard" leefruimtes waar ook zeer veel waarde word gehecht aan light output en ANSI contrast. En laat die laatste nu verassend hoog zijn wat meteen aangeeft hoe enorm dynamisch de LS9000 over komt.

De paneel contrast ratio komt uit op 1244:1
Als we het dynamisch contrast gebruiken schiet de waarde naar de : 7400:1
Op zich geen slechte waardes in combinatie met de flinke lichtoutput.
Maar voor een echt dynamisch beeld is de volgende waarde enorm belangrijk. De ANSI contrast meting.

Bij de ANSI contrast meting projecteren we een zogenaamd checkerboard en worden de zwarte en witte vlakken gemeten waar een gemiddelde uitkomt. Vooral vroeger waren deze waardes vaak erg slecht wat leidt tot een uitgewassen beeld waar geen "puf" in zit. Waardes rond de 300-350:1 geven al een lekker dynamisch beeld, dus wat geeft de LS9000?

Waarschijnlijk wat meer, aangezien ik de spanning opvoer :D
De LS9000 scoort een fantastische 485:1

Dit zorgt voor een beeld wat letterlijk van het scherm afknalt, zowel in HDR als in SDR zit er een enorme diepte in het beeld en geeft de hogere lichtoutput een fantastische film ervaring. Voor je het weet ben je een uur verder :D

We zijn er nog niet
In de volgende post komt de rest van de metingen.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"
"Een ban krijg je niet, die verdien je"

J.A.F._Doorhof

Sweeps
Een calibratiegrafiek is leuk, maar laat vaak niet alles zien.
Bij het calibreren van een projector heb je een beperkte range waarin je kan werken. Daarin kun je vaak een projector zeer goed afstellen. Maar ook de projector zelf zal intern goed moeten werken om een perfecte kleur weergave te geven over het volledige spectrum.

Om dit goed in beeld te brengen gebruiken we zogenaamde sweeps.
Deze sweeps beginnen in de schaduw gebieden en lopen door naar de highlights.

Zoals je kan zien, scoort ook hier de LS9000 erg goed.
In deze grafiek zie je de kleursweeps en performance

CALMAN-20250828-160523.png
CALMAN-20250828-160549.png

En dezelfde grafiek voor de luminantie
CALMAN luminance.png

In de volgende post een wat meer uitgebreide "torture" test.

Custom installer

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

J.A.F._Doorhof

additivity
Zo een woord wat je niet zo vaak hoort.
Laten we het erop houden dat deze letterlijke "torture" test de gehele projector test qua kleur echtheid en hoe goed de projector de primaries en ook "bekende" kleuren kan weergeven.

CALMAN-20250828-163126.png
CALMAN-additivity 2.png 
CALMAN-additivity 4.png
CALMAN-additivity 3.png

Ik zal deze testen ook bij de andere projectoren gaan gebruiken zodat we uiteindelijk een goed vergelijk kunnen krijgen. Projectoren worden steeds beter en vooral dit soort testen kunnen de goede van de toppers scheiden :D

Custom installer

J.A.F._Doorhof

HDR
HDR afhandeling word steeds belangrijker.
Sony en JVC hebben hier denk ik wel nog steeds de edge. Maar de LS9000 zet een verdraaid mooi HDR plaatje neer, een stuk meer dynamiek en vooral rust in het beeld dan de TW9400. Op onze demo disc is dit echt genieten en hier zie je echt een flinke sprong voorwaarts.

Het water in onze testserie lijkt wel van glas en ook Annewiek (die altijd even mee kijkt gedurende dit deel) riep tegelijkertijd met mij "wat een diepte".

En die diepte is nu juist iets wat je normaliter alleen bij de wat hogere segment projectoren echt gaat zien. Dat de LS9000 dit ook laat zien is een mooie sprong voorwaarts, helemaal gezien het prijs segment.

HDR kleurspace en EOTF curve.
Let wel, er is nog geen enkele projector die hier wat "fatsoenlijks" van maakt op papier.
Ik ben ook nooit zo een fan van deze grafieken posten mede omdat het HDR beeld voornamelijk gemaakt word door de enhancements zoals tonemapping en dynamisch contrast.

CALMAN-20250828-165642hdr3.png

CALMAN-20250828-165618 hdr.png 

Custom installer

J.A.F._Doorhof

Conclusie
Er zijn van die projectoren waar je naar uitkijkt.
En het is mooi om te zien dat we een echte waardige opvolger hebben voor een van de meest populaire Home Theater projectoren in het sub 5K segment (tenminste bij ons).

En helemaal als je naar de prijs kijkt van €3299,00 is dit eigenlijk de perfecte projector voor mensen die een echt serieus Home Theater willen bouwen en net niet het budget hebben voor de Sony/JVC maar eigenlijk ook geen echte concessies wil doen.

Waar doe je de concessie ?
Blacklevel ligt iets hoger, in een ruimte met witte muren zal het zwartlevel in de meeste gevallen nog steeds lager liggen dan het aanwezige licht. In een echte batcave met donkere muren kan dit wel een punt zijn. Dit wordt meer dan goedgemaakt door de lightoutput, zelfs met de laser op 65-70% moest ik soms even knijpen met mijn ogen bij wat heldere scenes (2.40 breed 1.3 gain scherm)

Verder doe je enigszins concessie op HDR afhandeling. Dit zal erg afhankelijk zijn van hoe kritisch je bent.
Het HDR beeld ziet er letterlijk uit om van te water tanden, maar toch is er altijd wel ergens iets te verbeteren. Wil je echt het maximale uit HDR halen is een upgrade naar de nieuwe generatie Sony of de voorgaande en huidige generatie JVC projectoren aan te raden. Deze geven je wat meer flexibiliteit en halen ook wat meer uit het HDR plaatje.

Op motion flow moet ik eerlijk zeggen dat de Epson het toch wel erg goed doet.
Ik blijf de Sony nog steeds qua motion flow een van de beste qua scherpte en natuurlijke weergave, maar de tijd van schokjes en micro stutters is nu echt wel achter ons. Persoonlijk zou ik gewoon de LOW stand altijd aan laten staan. Het beeld blijft enorm filmisch maar die "bekende 24fps" schokjes zijn wel een stuk minder.

Is de LS9000 de projector voor mij ?
Wil je rond de 3-4K een fantastische projector die in een batcave en woonkamer een fantastisch beeld neerzet ?
Dan is de LS9000 absoluut jouw projector.

Mail ons voor een reservering en natuurlijk een leuke attentie voor de eerste beslissers.
Custom installer

reza

Bedankt voor de leuke review Frank!
Klinkt als een topper, zeker voor het geld.
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

J.A.F._Doorhof

Epson stelt niet teleur
Custom installer

GPO

Frank,

Hoe verhoud deze projector zich nou met de Epson EH-LS12000 (4500 euro) & Epson QB1000 (5500 euro)?

Ik wil aan het einde vh jaar mijn Epson 9300 gaan vervangen, vandaar dat ik met interesse dit topic volg. :-)

Ik projecteer in een huiskamer, maar kan het wel redelijk donker maken (rolluiken en donkere gordijnen aan 1 kant), maar vooral wit plafond. Het is zeker geen batcave.
Epson EH-QB1000B | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVC-A10H | Denon DBT-1713UD | Panasonic DP-UB424 | Dune BD Prime 3.0 | 5.1.2 Dolby Atmos setup : Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW - Teufel Reflekt (aan het plafond) | RUconnected + Krüger&Matz kabels | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | Xbox One | Google TV streamer

J.A.F._Doorhof

ik zou de ls9000 nemen op dit moment of de QB.

De HDR afhandeling is beter dan op de ls12000.
Custom installer

Annewiek

ik heb de specsheets voor me liggen.
De QB1000 heeft meer ansilumen (3300 ipv 2200 bij de LS9000)
Ook het contrast zou twee keer zo hoog moeten zij van de QB1000 (5 miljoen ipv 2,5:1)
gewicht, maten, DB is hetzelfde
www.hometheater.nl
www.studioFD.nl

jasjenl

Ik blijf het wel bijzonder vinden dat hier de LS900 gezien wordt als opvolger van de TW9400 maar dat Mediasluis hier op het forum zegt dat het eerder de opvolger vande TW7400 is, vanwege de mindere panelen.
Marantz SR8002 / Parasound 2205AT / Denon HEOS Link HS2 / 2x Quadral Aurum 7 / 2x Quadral Phonologue Pico / Quadral Base Prestige / Samsung UE40H6200AW / Epson TW9400W / Oppo BDP 83 / Apple TV / PS5

J.A.F._Doorhof

Ik kan alleen zeggen wat ik zelf ervaar/meet en zie natuurlijk.

Ik baseer mijn review op de metingen en kijkervaring in vergelijk met de 9400.
Gezien de prijs zit hij iets hoger maar wel in hetzelfde segment als de 9400.
Dus als ik die 2 naast elkaar kijk ik naar de verschillen.
En dan komt de 9400 er niet beter uit. MAW voor dit geld lijkt de uitspraak de opvolger van de 9400 terecht ?

Vergelijkingen met bv pixelshifts zijn bv tegenwoordig dermate goed geworden dat dit absoluut geen issue meer is. Maar dit ter zijde. Vandaar dat ik me baseer op de kijkervaring, gaat iemand die nu een 9400 heeft erop vooruit en dan denk ik dat je inderdaad overall een beter beeld op het scherm neerzet.

Hoop een duidelijke uitleg :D

Daarnaast is iedereen welkom natuurlijk om een keer te komen kijken, wel een afspraak maken natuurlijk.

Custom installer

jasjenl

Snap ik, daarom vind ik het ook zo vreemd dat Mediasluis hier zegt
CiteerDit is eigenlijk de vervanger van de TW7400 en zeker niet de TW9400.
Als je van de TW9400 komt ga je niet blij worden.
Waar jij dus een tegenovergestelde ervaring lijkt te hebben.
Marantz SR8002 / Parasound 2205AT / Denon HEOS Link HS2 / 2x Quadral Aurum 7 / 2x Quadral Phonologue Pico / Quadral Base Prestige / Samsung UE40H6200AW / Epson TW9400W / Oppo BDP 83 / Apple TV / PS5

J.A.F._Doorhof

Geen idee.
Ik heb de metingen online staan.
En naast een 9400 van een klant gehad (zit hier ook op het forum).
En ook andere klanten die hem zien zijn onder de indruk. Kan er niet meer of minder van maken.

Behalve. Kom kijken. :)
Custom installer