4x gesloten sub met Wavecor SW312TU01

Gestart door Timvg, augustus 6, 2025, 15:26:49

Vorige topic - Volgende topic

ruud2 en 1 gast bekijken dit topic.

Timvg

Een 'tussendoor' project. Desondanks dat ik perfect tevreden ben met de laagweergave in m'n ruimte, vond, en vind  ik, dat het visueel wat strakker kan.

Ik speelde ik met het idee om op termijn nieuwe kisten voor de bestaande subs te gaan bouwen. Dit zijn 2x Peerless XLS 10, 1x SVS DB12.2 (uit de oude 'plus' reeks) en een SVS CS-Ultra (met TV 12 driver, net zoals de andere driver nog gebouwd door het teloorgegane TC Sounds. Omdat het ergens wat jammer is van de Ultra driver te ontvreemden van z'n originele cilinder, ik algemeen wat weinig tijd heb, én omdat het ergens een nutteloze extra kost betreft, is het er tot nu toe nog niet van gekomen.

Tussendoor had ik ook al eens gekeken om alle subs te vervangen door nieuwe exemplaren, op deze manier kunnen de oude doorverkocht worden en is er toch iet-of-wat return on investment om het zo te zeggen.

De investering die nodig was heeft me tot nu toe ervan weerhouden om hier verder mee te gaan. Per toeval ben ik recent vier 'old new stock' van deze Wavecor drivers tegen het lijf gelopen, aan een aantrekkelijke prijs, buiten wat vergeelde lijm zijn ze nieuw (sealed box). Bij deze gaan we dus, wanneer er tijd is, wat leuke kistjes bouwen - of misschien deels laten bouwen - ik denk er aan om het werk deels uit te besteden, we zien nog. De bedoeling is dat het kisten worden van ongeveer 80x40x20cm - ik wil ze graag zo ondiep mogelijk om er 2 achter de mains te kunnen plaatsen, eentje tegen de zijwand, en eentje tegen de achterwand. Met strategische bracing geeft dit een Q van ongeveer 0.7, wat ideaal is. Mijn Powersoft M28Q is meer dan capabel om deze subs aan te sturen. Normaal zal het dit dan ook het eindstation zijn qua laag in deze ruimte. Puur prestatiegezien sta ik daar wat mij betreft nu al in deze beperkte ruimte van 4 op 3m, maar dan oogt het allemaal toch weer wat netter.

DofN

Dit ga ik volgen want ik ben al een tijdje op zoek naar platte subwoofers.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
Voorversterker: Anthem STR PRE, Eindversterker: Bryston 3B³ Cubed, Fronts: Analysis Audio Omega en 2 x JL-E112 subwoofers, met als DSP:  Bacch Audiophile+, ORC binaural software (bass absorbers) en akoestische maatregelen.

CinéHome

Een driver met platte(re) rolrond zou dan handiger zijn. 😉
CinéHome Whatsapp +32(0)495475580 - [email protected]
"High to mid end hifi aan real world" prijzen
Home to A*BNB - A*Brand NewBox
Actieve speakers, subs en versterkers op maat. PrePro: Acurus, Trinnov en Storm Audio.
Officieel dealer van oa. Arcam, Bryston, M&K Sound, Monitor Audio, Audiovector, Elipson, Q-Acoustics, Atoll Electronique, Pro-Ject Audio, JBL, MoFi, EAT Audio, Earthquake subs & more, Atlas Cable, Supra, QED en WireWorld.

Henkjan_O

met 4 subs zou ik zeker ook een DBA opstelling proberen
toch maar weer een sub, straks met MFB :-)

Henkjan_O

toch maar weer een sub, straks met MFB :-)

Timvg

Ik speel momenteel ook al met 4 subs hoor, maar de opstelling van de subs is asymmetrisch - ook met de nieuwe subs zal dit achteraan nog steeds het geval zijn, dus een pure DBA is geen optie. Ik werk echter wel al ruime tijd met MSO. Áls ik nog verbetering zou moeten zoeken denk ik dat ik de ruimte echt in 3D moet gaan bekijken en ook gaan werken met subs in de hoogte - helaas zeer onpraktisch.

Sjaak_Banaan

Mocht je wel in de hoogte willen experimenteren, dan heb je van die in hoogte verstelbare werkbokjes, daar heb ik mijn subs ook wel eens op geplaatst:
https://www.htforum.nl/index.php?topic=149120.msg3705935#msg3705935

Puur voor het experimenteren is dat best handig, ze kunnen best hoog en een behoorlijk gewicht dragen.
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch KS-525-THX® Ultra2 • Klipsch THX-5000® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • 21" DIY sub 18Sound •  dual XTZ Cinema 3x12 • dual XTZ Cinema 1x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC NP5 • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

Timvg

Leuk voorstel, maar gaat visueel wat afsteken vrees ik - geen zorgen, het lukt eigenlijk wel met alles gewoon netjes op de grond :-) Mijn idee was eerder iets aan de muur te hangen, maar het is een hoop gedoe voor in mijn geval een minieme meerwaarde.

Het idee is trouwens van de drivers assymetrisch in de kist(en) te monteren. Ik kan er altijd nog eens eentje op z'n kop gooien.

Timvg

Hier ook eindelijk eens aan begonnen. Het was al even geleden en ik moest al eens bedenken wat ik nu eigenlijk weer van zin was met de reeds gezaagde panelen.

Maar goed, vandaag alvast enkele gaten gefreesd, foto's volgen.. teaser

Contour

Hoe laag denk je dat deze komen, wat is het natuurlijke -3 dB punt en hoeveel boost ga je ze geven?

Timvg

Citaat van: Contour op april 21, 2026, 16:10:24Hoe laag denk je dat deze komen, wat is het natuurlijke -3 dB punt en hoeveel boost ga je ze geven?

-3dB rond 35Hz en -10dB rond de 20Hz anechoisch - ik heb echter heel wat natuurlijke gain in mijn kamertje en het zal eerder dempen dan boosten worden. In mijn huidige configuratie zit ik vlak tot ~10Hz.

Contour

Dat is niet verkeerd, ik wil mogelijk ook iets bouwen, hoeft niet hard te gaan, maar wel heel diep en toch compact, zat te kijken welke units dan geschikt zijn. Ik heb twee stuks Visaton TIW 200XS liggen, maar die gaan denk ik niet diep genoeg komen...

Timvg

Citaat van: Contour op april 21, 2026, 18:19:22Dat is niet verkeerd, ik wil mogelijk ook iets bouwen, hoeft niet hard te gaan, maar wel heel diep en toch compact, zat te kijken welke units dan geschikt zijn. Ik heb twee stuks Visaton TIW 200XS liggen, maar die gaan denk ik niet diep genoeg komen...

En één sub, of multisub opstelling? Werkt de ruimte wat mee qua gain onderaan?

Contour

Liefst 1 sub, impuls gecompenseerd, kamertje is 12m2 dus veel druk is niet echt nodig. Stevige langs resonantie op circa 35Hz.

Timvg

Citaat van: Contour op april 21, 2026, 18:40:41Liefst 1 sub, impuls gecompenseerd, kamertje is 12m2 dus veel druk is niet echt nodig. Stevige langs resonantie op circa 35Hz.

Idem qua oppervlakte hier. Wat bedoel je juist met impuls gecompenseerd, via FIR? Bij mij doet het systeem met 2x 10" en 2x12" het op z'n sloffen. Volgens mij ben je beter af in zo'n kamer met enkele kleine subjes, ingeregeld met MSO en icm een miniDSP HD. Afhankelijk van wat je ermee gaat doen denk ik dat je met bv. 4x een XLS10 al een heel eind komt, gemonteerd in low profile kistjes bv.. Ik ben voor de Wavecors gegaan omdat ik er toevallig 4 in de markt heb gevonden en ik identieke modellen wou, maar in principe is het overkill - zelfs voor een HT (tje).

Contour

Ik bedoel de woofers tegenover elkaar, zodat de kast beweging zichzelf soort van opheft.

Timvg

Citaat van: Contour op april 21, 2026, 20:38:49Ik bedoel de woofers tegenover elkaar, zodat de kast beweging zichzelf soort van opheft.

Dual-opposed configuratie dus. Zo heb ik er ook jaren geleden gemaakt. Mocht ik dit nog een keer doen zou ik ze wel ofwel verticaal maken, of de drivers schranken. Het gaat tenslotte om het opheffen van de mechanische krachten - akoestisch maakt het geen enkel verschil. Je moet uiteraard doen waar je je goed bij voelt, maar bv. zelfs 4x een Dayton UM8II zou volgens mij al ruim voldoende zijn, die kistjes kun je super compact houden. Ik heb er zelf ook naar gekeken, toen ik toevallig de Wavecors tegen het lijft liep.

palmspar

Dat zijn mooie drivers :smile:
Succes met de build!

ruud2

klein detail, gaat de beoogde 10Hz gaat qua golflengte in de ruimte passen...                                10Hz golflengte.jpg
Niets is moeilijk voor degene die het zelf niet hoeft te doen....

Timvg

Dat hoeft ook niet. Het zijn drukgolven en de grootte van de kamer speelt op dat vlak geen rol, anders zou je natuurlijk nooit lage tonen via een hoofdtelefoon of in-ears kunnen weergeven.

ruud2

Citaat van: Timvg op april 23, 2026, 10:58:31Dat hoeft ook niet. Het zijn drukgolven en de grootte van de kamer speelt op dat vlak geen rol, anders zou je natuurlijk nooit lage tonen via een hoofdtelefoon of in-ears kunnen weergeven.

lijkt altijd lager dan het in werkelijkheid is  ;D
Niets is moeilijk voor degene die het zelf niet hoeft te doen....

RCD

Citaat van: ruud2 op april 23, 2026, 10:51:24klein detail, gaat de beoogde 10Hz gaat qua golflengte in de ruimte passen...                                10Hz golflengte.jpg
Het klopt niet wat je post.
Golflengte van 10Hz is 34 meter.
Zodra de halve golflengte niet meer in de ruimte past krijg je druk opbouw waardoor het laag op gaat lopen.

Rob

chansig

Al het laag past in een ruimte.

Wat Tim al aangeeft.

Wat ook niet wegneemt (denk ik) wat Rob zegt kan kloppen.

Kan ook een duiding/juiste taal kwestie zijn.

Koen heeft het ooit uitgelegd, heeft met moleculen te maken ipv het laag te zien als 1 aaneengeschakelde streng/lijn.

Moet hierbij altijd aan Velodyne denken die hun grootste subs ook niet afraadt voor de kleinste ruimtes.

Gr. Hans
Teleskopos,  2 x Arendal 1961, Wiim Ultra, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels, Chinese slangen, 2 x Dynavox x7000, digitaal
Coax AQ Carbon

RCD

Nee Hans dat is niet zo.
Golflengte is golflengte als die korter is als de 2 x lengte van je ruimte past hij er in.
Is dat niet zo en is hij langer krijg je drukopbouw in jou ruimte.
Daarom loopt het laag op in een ruimte en spelen subwoofers dieper als je gaat meten.
Meet je de sub buiten zul je zien dat hij niet zo diep gaat.

Rob

Timvg

.. en dan gooi je er MSO overheen en krijg je meestal een vrij fijn resultaat over alle luisterplekken.