Conversie stereo naar mono (RCA) gezocht

Gestart door Church of Noise, augustus 4, 2025, 20:36:27

Vorige topic - Volgende topic

Church of Noise

Ik wil graag een stereo pre-out signaal (RCA) converteren naar een mono signaal (RCA) en ga er van uit dat een eenvoudige Y-splitter (omgekeerd dan) niet bepaald aan te raden is.

Heeft iemand een suggestie qua converter 'doosje' hiervoor?
(in se dus eigenlijk een doosje met 2 rca ingangen met daarachter een stevige weerstand, die op hun beurt met een RCA uitgang verbonden worden)

Dank bij voorbaat!
Woonkamer:   Sonus Faber Cremona (L,R&C) |  B&W M-1 (S) |  Merovinger Monaco 53  |  Rythmik E15HP (x2)  |  Electrocompaniet AW180 (x2)  |  Marantz Cinema 30 + Dirac ART  |  nVidia Shield Pro  |  Sony UBP-X800M2  |  Bluesound Node 2i
Werkkamer:    Sonus Faber Electa Bi-Wiring  |  Michell Alecto Mono (x2)  |  Michell Argo HR & Hera  |  Michel Iso  |  Custom platenspeler  |  Bluesound Vault 2

Church of Noise

Exact!
Maar ze verzenden blijkbaar enkel naar NL - en laat ik nu in BE wonen...  :butbut:
Woonkamer:   Sonus Faber Cremona (L,R&C) |  B&W M-1 (S) |  Merovinger Monaco 53  |  Rythmik E15HP (x2)  |  Electrocompaniet AW180 (x2)  |  Marantz Cinema 30 + Dirac ART  |  nVidia Shield Pro  |  Sony UBP-X800M2  |  Bluesound Node 2i
Werkkamer:    Sonus Faber Electa Bi-Wiring  |  Michell Alecto Mono (x2)  |  Michell Argo HR & Hera  |  Michel Iso  |  Custom platenspeler  |  Bluesound Vault 2

Kurt

Church of Noise

Daar besteld maar geen voorraad - let's see!
Dank!

J.A.F._Doorhof

Pas wel op met dit soort dingen.
Gewoon stereo naar mono omzetten kan er toe leiden dan bepaalde delen van de muziek volledig weg vallen.

Veel moderne "producers" houden geen rekening meer met mono apparatuur bij de mix.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"
"Een ban krijg je niet, die verdien je"

Church of Noise

Citaat van: J.A.F._Doorhof op augustus  5, 2025, 07:01:35Pas wel op met dit soort dingen.
Gewoon stereo naar mono omzetten kan er toe leiden dan bepaalde delen van de muziek volledig weg vallen.

Veel moderne "producers" houden geen rekening meer met mono apparatuur bij de mix.
Wat meer verduidelijking: dit is bedoeld om een sub aan te sluiten, kies ik dan beter gewoon de pre-out van een van de twee stereo kanalen ?
Gaat over een versterker met enkel stereo pre-out (geen sub) die via een Anti Mode naar de sub moet. 

J.A.F._Doorhof

Zou dan een apparaat kopen wat er voor gemaakt is.
Zoek eens op high pass filters.

Als je een splitter hangt op 1 kanaal gaat dit ten koste van de output. Dus dat zou ik zeker niet doen.

Custom installer

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Mao

Citaat van: J.A.F._Doorhof op augustus  5, 2025, 07:01:35Pas wel op met dit soort dingen.

. Bestaat die fase meter dan niet meer ? Of weten ze niet waarvoor het dient.
Luidsprekers: JBL 4350 Studio monitoren Versterkers: McIntosh C2700 buizen voorversterker, McIntosh MC312 voor het laaag < 250Hz, McIntosh MC2152 buizen voor midden/hoog > 250Hz, Bryston 10B Electronisch Crossover
Marantz CD 17, Roon met NAS en Lumin U2 streamer. Custombuild Interlinks en Luidspreker kabels
Slaapkamer: WiiM Amp plus, KEF C75 ( volledig gerestaureerd) bronnen via Roon +tv.

Church of Noise

't Zal een Anti Mode S-II worden, die heeft L en R ingangen die aan stereo pre-outs verbonden kunnen worden (net geverifieerd in de handleiding) - meteen probleem opgelost.
En de Anti Mode Cinema komt (terug) te koop :)

Dank voor 't advies!

J.A.F._Doorhof

Als je een goede hebt zeker...

als je de fora een beetje leest komt de vraag "waarom klinkt mijn mix in mono zo vreemd" erg vaak voor ;) denk ook dat de meeste tegenwoordig gewoon voor oortjes mixen en geen rekening houden met mono (ik als hobbyist eigenlijk ook niet...)

De pro studios is het hopelijk allemaal dik in orde :)

Nu ik weet dat het voor een sub is (sorry gemist)
Zou ik nog steeds een stereo highpass filter adviseren. Je pakt dan van beide speakers het gelijke deel van de frequenties.

Edit : Ah zie dat je wat gevonden hebt ;)

Custom installer