Akotherm achter akoestisch paneel (latjes)

Gestart door Wookson, juni 4, 2025, 12:00:11

Vorige topic - Volgende topic

Wookson

Goedemiddag

Ik ga in mijn woonkamer akoestische lattenpanelen plaatsen (van die panelen met latjes op vilt).

Heeft het nut om daarachter ook nog akoestische isolatie te steken? Ik denk dan aan Akotherm.
Eventueel ook nog een holle ruimte erachter voorzien of niet?
Heeft er iemand ervaring met andere merken polyesterwol, die eventueel goedkoper zijn dan Akotherm?

Bedankt voor jullie advies !

Richi

Tip: Kijk ook even naar de vilten variant bij Gewoon Gers. Die zijn wij aan het installeren nu en die zijn ook prachtig. Ik weet nog niet wat ze voor het geluid doen.
Zolder Classé CP-800 mkII • Classé CA-2300 • Eversolo T8 • Marantz SA-11s2 • Dynaudio Confidence C2 II • Classé SSP-800 • Classé CA-5300 • Apple TV 4K • Oppo BDP-93EU • PlayStation 5 • 5 Elac Debut 6.2 • A*BNB 2x12" • 3 JBL Stage 200P • Audioquest Niagara 1200 • Philips 55POS9002 • Cisco Meraki ms220-8P • Mac Mini M2 Roon • Mac Mini i7 GentooPlayer Woonkamer Sonos Arc Ultra • Philips BDP-9700 • Philips 55PUS8909 Zitkamer Naim Atom HE • Focal Elegia & Elear

RCD

Citaat van: Wookson op juni  4, 2025, 12:00:11Goedemiddag

Ik ga in mijn woonkamer akoestische lattenpanelen plaatsen (van die panelen met latjes op vilt).

Heeft het nut om daarachter ook nog akoestische isolatie te steken? Ik denk dan aan Akotherm.
Eventueel ook nog een holle ruimte erachter voorzien of niet?
Heeft er iemand ervaring met andere merken polyesterwol, die eventueel goedkoper zijn dan Akotherm?

Bedankt voor jullie advies !
Hoe groter de ruimte achter de lattenpanelen des te lager in frequentie ga je dempen.
Je kan gewoon steenwol gebruiken en daarover dun plastic en dan de wand panelen met vilt monteren.

Rob

Wookson

Citaat van: Rob_Dingen op juni  4, 2025, 19:10:08Hoe groter de ruimte achter de lattenpanelen des te lager in frequentie ga je dempen.
Je kan gewoon steenwol gebruiken en daarover dun plastic en dan de wand panelen met vilt monteren.

Rob

Dun plastic? gaat dat niet weerkaatsen? Is luidsprekerstof of iets dergelijks niet beter?

RCD

Neem aan dat je latten met vilt erachter koopt.
Dan dempt het vilt de hoge tonen en heb je geen last van dun plastic.
Als dat niet zo is inderdaad stof als je steenwol gebruikt.
Als je akotherm neemt heb je die ook in het zwart dan hoef je niks er tussen te doen.

Rob

El Penumbra

Citaat van: Richi op juni  4, 2025, 13:38:23Tip: Kijk ook even naar de vilten variant bij Gewoon Gers. Die zijn wij aan het installeren nu en die zijn ook prachtig. Ik weet nog niet wat ze voor het geluid doen.

Weet jij toevallig wel wat de absorptiewaarde van die panelen is? Ik kan het op de website nergens vinden.
TAD ME1 / Soulnote A2 / Sonnet Morpheus / Sonnet Hermes / Shunyata Theta

RCD

Misschien kun je dat vergelijken met 2cm dik vilt.
Daar zijn wel gegevens voor te vinden.

Rob