Woonkamer eet mijn bas op?

Gestart door Audio_Noob, mei 27, 2025, 13:52:18

Vorige topic - Volgende topic

Audio_Noob

Ik heb een mooie uitdaging waar ik wel wat hulp van een ervaren audiofiel kan gebruiken.
We wonen in een bungalowtje waar bijna niks in onze woonkamer/keuken recht loopt. Zelfs het plafond niet: boven het zitkamer gedeelte waar ook de stereo staat, gaat ie schuin omhoog van 3 naar ruim 5 meter hoogte. en de keuken heeft dan weer een gewoon vlak plafond van ongeveer 2,5 meter hoogte. 

Vloer is pvc met een dik vloerkleed in het zitkamer deel, tussen de speakers en de drie-zits luisterplek. Dat bankstel staat zo goed als midden in de woonkamer. Speakers staan ook redelijk vrij. De wand aan de andere kant van de woonkamer, tegenover de speakers, is voorzien van grove steenstrips. Daar staat ook een grote servieskast.

Ik heb eventueel een plattegrond beschikbaar waar ik eea heb ingetekend.

Deze ruimte lijkt mijn basweergave als het ware "op te vreten". Vooral onder de 40Hz. Daar had ik al een vermoeden van, maar dat werd bevestigd toen ik mijn oude speakers aan een goede vriend had verkocht en een avond bij hem ging luisteren. Het leken wel compleet andere speakers, niet te vergelijken.

Wie ziet het zitten om me hierbij te helpen?

chansig

Handigste is om een meting te doen om te zien of het klopt wat je meent te horen.

Waar woon je ? Mogelijk dat er iemand bij je in de buurt woont die je kan/wil helpen.

Gr. Hans
Teleskopos,  2 x Arendal 1961, Wiim Ultra, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels, Chinese slangen, 2 x Dynavox x7000, digitaal
Coax AQ Carbon

RCD

Dat heeft te maken met de zit positie en de plaatsing van de speakers.
Zet maar eens een nummer op met flink wat laag en ga maar eens rond lopen dan zal je in meer of mindere mate laag horen.
En de platte grond is altijd makkelijker met wat maten en waar de zitpositie en speaker positie is.

Rob

sschot

Misschien heb je juist weinig roommodes door de ongelijkheid met het idee van minder bas, maar misschien wel juist veeeeeel beter
TEAC AP-701 | Holo Audio Senete KTE | DAC | Streamer | Acoustic Energy AE509

Audio_Noob

Dankjewel voor het meedenken!
@chansig ik woon in Dronten.
Ik heb Spectroid op mijn telefoon geinstalleerd en ermee rondgelopen terwijl ik bassige nummers liet afspelen.

@Rob_Dingen ik heb twee plaatsen met een staande golf, waarvan 1 plek zelfs vrij heftig. De meting met Spectroid liet dat ook zien. Geen idee hoe ik dat goed kan oplossen.

@sschot wat bedoel je precies met roommodes?

RCD

Het is soms niet helemaal op te lossen.
Maar schuiven met speakers en zitplaats kan wonderen doen.
Kom eerst maar eens met de platte grond.

Rob

Shadowfox

Citaat van: Audio_Noob op mei 27, 2025, 17:19:31Dankjewel voor het meedenken!
@chansig ik woon in Dronten.
Ik heb Spectroid op mijn telefoon geinstalleerd en ermee rondgelopen terwijl ik bassige nummers liet afspelen.

@Rob_Dingen ik heb twee plaatsen met een staande golf, waarvan 1 plek zelfs vrij heftig. De meting met Spectroid liet dat ook zien. Geen idee hoe ik dat goed kan oplossen.

@sschot wat bedoel je precies met roommodes?

Ik woon 20min van je vandaan. Mocht je wat meer persoonlijke info willen dan hoor ik het van je.

Audio_Noob

Hier is de plattegrond.
@Shadowfox ik stuur je een PB, dankjewel voor het aanbod!

sschot

Citaat van: Audio_Noob op mei 27, 2025, 17:19:31@sschot wat bedoel je precies met roommodes?

Dat je bas extra versterkt wordt door de ruimte
TEAC AP-701 | Holo Audio Senete KTE | DAC | Streamer | Acoustic Energy AE509

Audio_Noob

Super bedankt @Shadowfox voor je bezoek en je heldere advies! Super gaaf, ik kom graag ook binnenkort bij jou luisteren. Ik heb intussen hier thuis flink wat werk aan de winkel.

Christof_G

HT speakers (7.4.4): 3 x M&K S150 | 2 x M&K S150T | 2 x M&K MP150 | 4 x B&W CCM663RD | 2 x A*BNB 10PP sub | 2 x JL Audio E112
HT elektronica: Acurus Muse + Arcam PA720 + PA410 | miniDSP 2x4 HD | Bluesound Node 2i
HT video: XGIMI Titan Noir Max | Vero V | Panasonic UB424
Woonkamer (4.1): 2 x Focal 300 IWLCR6 + 2 x Focal Dome | SVS 3000 Micro | Arcam AVR550 | Vero 4K+ | Bluesound Node nano

Audio_Noob

De conclusie: Mijn woon/luisterruimte galmt als een klok. Gemeten nagalm was meer dan dubbel het niveau wat je eigenlijk zou willen. De plaatsing van de speakers kan ook beter, we hebben wat lopen schuiven met die dingen; al wordt de daardoor verkregen verbetering nog steeds negatief beïnvloed door de galm. Ja, de ruimte is asymmetrisch, maar alles is steen, glas, en hout. Frequenties tussen 40 en 50 Hz worden versterkt, daarboven is het dB niveau gelijkmatiger tot aan de hogere frequenties die dan weer een kleine piek vormen. Vanaf 40Hz naar beneden is juist een klif. Dat was al hoorbaar, maar nu dus ook bevestigd. Ik zou eventueel met subwoofers aan de slag kunnen, maar a) heeft dat pas zin als de akoestiek verbeterd is en b) is het heel goed mogelijk dat de akoestische verbeteringen al leiden tot het gewenste resultaat qua geluidskwaliteit.

Ik heb wel aardig wat vierkante meters aan akoestische panelen in de opslag staan. Shadowfox heeft me aangewezen op welke plaatsen ik ze het best zou kunnen toepassen, dus daar ga ik nu als eerste mee experimenteren. WAF wordt wel even een dingetje, dus dat moet ik creatief gaan aanpakken.

chansig

Geen idee of je nog wat aan je plafond moet doen. Mogelijk kan je een goede reden verzinnen ?

Maar een akoestisch spanplafond is helpend tegen het galmen. Niet alleen beter voor de muziek maar ook voor gewoon normaal praten/lopen/tv kijken etc. Nou hier heb je je goede reden al.

En als de panelen niet mogen. Dan weet ik niet of je het moet gaan proberen. Want die panelen gaan veel effect hebben. Je wilt niet meer terug.

Dan wordt het ws een hok bouwen voor de WAF.

Gr. Hans
Teleskopos,  2 x Arendal 1961, Wiim Ultra, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels, Chinese slangen, 2 x Dynavox x7000, digitaal
Coax AQ Carbon

Audio_Noob

Zo'n spanplafond zou inderdaad nog wel eens een goede bijdrage kunnen leveren aan de akoestiek. En als bijkomend voordeel nog wat warmte isolatie. Goedkoop is het niet, en het schuine plafond is nogal een oppervlakte. Nog maar eens goed over nadenken.

chansig

Ik heb het ook in de woonkamer. Scheelt een enorme slok op een borrel.

Gr. Hans
Coax AQ Carbon

RCD

Als je tekening klopt zie ik dat je midden in de ruimte zit waar de extreemste dippen en pieken zijn.
Begin eens om de zitpositie op 2/3 van de voorwand te gaan zitten.
Ga dan met je speakers telkens 10cm naar voren met een nummer wat goed laag heeft en luister ernaar.
Begin dicht bij de muur, daar zit het meeste laag.
Verder wat de hoek in de ruimte doet is moeilijk te voorspellen.
Wat ik voorstel is een beetje een standaard benadering voor een rechthoekige kamer, of het bij jou werkt moet je uitproberen.

Rob

theshadow

Ik vraag me af hoe betrouwbaar onze microfoons zijn van tablets en mobieltjes. Ik vermoed dat deze "gemaakt" zijn om met name onze stemfrequenties goed "op te nemen". Helaas vallen sublage tonen daar niet onder. Daarom is mijn aanname dat dit soort devices onbetrouwbaar zijn. Ik ben benieuwd of mijn aanname hout snijdt.

theshadow

Citaat van: theshadow op juni 13, 2025, 18:53:42Ik vraag me af hoe betrouwbaar onze microfoons zijn van tablets en mobieltjes. Ik vermoed dat deze "gemaakt" zijn om met name onze stemfrequenties goed "op te nemen". Helaas vallen sublage tonen daar niet onder. Daarom is mijn aanname dat dit soort devices onbetrouwbaar zijn. Ik ben benieuwd of mijn aanname hout snijdt.

Google is mij friend:

The iPhone/iPad microphones have a surprisingly flat response and are quite acceptable for tuning an audio system. When compared to an external calibrated microphone, they do show some roll off at the extreme ends of the frequency spectrum (below 60Hz and above 16 KHz).

Audio_Noob

Hoi allemaal!

Hier weer een update van mij.
Ik heb intussen akoestische panelen in de woonkamer bevestigd. Dat lukte niet op alle plekken waar ik dat wilde, in verband met mijn vrouw die het op die plekken foeilelijk vond. Eerlijk is eerlijk, ze heeft wel gelijk; het zou ook niet mooi staan.

Een akoestisch spanplafond staat ook op de lijst. Dat is nog best een kostbare ingreep.

Het effect van de akoestische wandpanelen is wel merkbaar, de kwaliteit van de muziek en zeker de basweergave is duidelijk verbeterd.

Nogmaals dank aan iedereen die me zulk goed advies heeft gegeven en nogmaals speciale dank aan @Shadowfox dat hij de moeite heeft willen nemen om bij mij thuis een meting te komen doen.