4g of 5g router voor in een chaletje

Gestart door brt, april 22, 2025, 21:45:08

Vorige topic - Volgende topic

brt

Wij hebben sinds een paar maanden een chaletje gekocht op een vakantiepark. De wifi is daar erbarmelijk. Nu hebben mijn vrouw en ik allebei een prima internetbundel waar we dan een hotspot van kunnen maken en dan een serie op kunnen kijken en muziek mee kunnen luisteren.

Nu is echter de vakantie aangebroken en maken ook de 3 kinderen gebruik van deze hotspot waarmee het wel erg hard gaat (youtube, gaming). We zitten dus te kijken naar een 4g of 5g router met een onbeperkt internet abonnement voor in het chaletje.

Welke zouden jullie adviseren?

En, kan je gewoon een willekeurig sim-only onbeperkt internet abonnement afsluiten en de simkaart daarvan in de router steken? Ik lees namelijk ook dat je dan een mifi simkaart nodig hebt, of is dat niet meer nodig?

Bedankt voor het meedenken alvast!

PS: het chaletje staat in Doornspijk, postcode 8085 SB, Klaterweg 9 (Dit ivm de 4g of 5g dekkingsgraad als dat van toepassing is)
Focal Sopra 1 | TEAC AP-701 | TEAC UD-701N | PS Audio Stellar PowerPlant P3 | Kabels van Audioquest

Robbo

Ik heb een Netgear M1. Maar een simpele Huawai werkt ook prima.

Bij slecht ontvangst is een externe antenne belangrijker dan dikke specificaties van je router. Alleen 4G is snel genoeg bijvoorbeeld.

In NL kun je bij Vodafone een onbeperkt internet sim kaart kopen voor 15 euro per week.

Een andere optie is '4G voor thuis' van Odido. Dit is een router incl data voor 25 euro per maand. Dit kun je thuis gebruiken maar ook overal mee naar toenemen.

brt

Bedankt voor je reactie @Robbo 👍

Kan ik elke simkaart in principe gebruiken? Ik heb niet een speciale mifi simkaart nodig?
Focal Sopra 1 | TEAC AP-701 | TEAC UD-701N | PS Audio Stellar PowerPlant P3 | Kabels van Audioquest

Brammie

Klik&Klaar
Internet van Odido.
 Razendsnel internet voor thuis via ons 5G-netwerk
 Maandelijks opzegbaar
 Verrassend lage prijs van € 25/mn
incl. bruikleen modem.
JVC DLA-100
- (Barco 1209 / HTPC /Tommy scherm...)

brt

Odido geeft aan op het adres van het vakantieparkt geen 5g te kunnen leveren:

"Op dit adres kan nog geen verbinding met het 5G-netwerk worden gemaakt..
Dit betekent dat Klik&Klaar Internet hier misschien niet goed werkt."

Hmmm..

Brammie

Je kan het altijd 2 weken proberen en dan annuleren mocht het niet werken, 4g werkt ook, je kan het vaak snel ophalen in winkel. Je kan de router door heel Nl gebruiken/meenemen. Sim werkt ook in tablets en phones...
JVC DLA-100

eduard

Zover ik weet mag je eigenlijk een standdaard sim niet gebruiken in een mifi router. Volgens moet daar een data only sim in met een 097 nummer. Dit omdat 06 nummers eigenlijk schaars zijn.

Brammie

Klik en Klaar is een data only abonnement.

Je krijgt een losse sim + router. Die zijn niet met elkaar verbonden,
- je mag ook een eigen router gebruiken
- je kan de sim ook in je telefoon doen (bijv als 2e kaartje)

Het werkt ook op 4g. Je kunt de router bijv ook in 4g only mode zetten

Als je al Odido hebt, krijg je ook nog eens korting dacht ik.

Ik heb zelf het 6mnd getest. Werkt prima voor mij.

https://www.odido.nl/netwerk/dekking

Omdat het geheel afhankelijk is van de plek waar je router staat, kun je alleen maar in de praktijk ondervinden of het gaat werken voor jouw locatie('s).

Daarom zou ik zeggen probeer het :-)

JVC DLA-100

brt

Citaat van: eduard op april 24, 2025, 00:07:09Zover ik weet mag je eigenlijk een standdaard sim niet gebruiken in een mifi router. Volgens moet daar een data only sim in met een 097 nummer. Dit omdat 06 nummers eigenlijk schaars zijn.

Dat is interessant. Maar het kán dus wel?  :angel: