LG G5 83 of TCL 98X11K

Gestart door Starred, april 21, 2025, 08:00:52

Vorige topic - Volgende topic

Starred

Ik wil mijn huidige LG G1 77 in de TV kamer gaan ugraden.
Ik twijfel tussen deze 2 modellen: LG G5 83 of TCL 98X11K

Wat zou nou het meeste impact maken voor de film/serie beleving?
Degene die iets groter is en (waarschijnlijk) het mooiste beeld heeft, of degene die een stuk groter is en ook een aardig goed beeld heeft?

Rick-DTS

Precies de keuze waar ik nu ook voor sta. De G5 is iedereen erg enthousiast over.De TCL kam ik op wat eerste bevindingen op de beurs na nog niks concreets over tegen.

gerard1

Citaat van: Starred op april 21, 2025, 08:00:52Ik wil mijn huidige LG G1 77 in de TV kamer gaan ugraden.
Ik twijfel tussen deze 2 modellen: LG G5 83 of TCL 98X11K

Wat zou nou het meeste impact maken voor de film/serie beleving?
Degene die iets groter is en (waarschijnlijk) het mooiste beeld heeft, of degene die een stuk groter is en ook een aardig goed beeld heeft?

De meeste impact heeft het grotere beeld, erger je je eigen aan iets minder mooi beeld blijft dat weer hangen in je hoofd ;)

Ik ging van 60 naar 77 inch, binnen 5 seconden dacht ik al mocht wel groter ;D
Van 77 naar 83 duurt dat waarschijnlijk 1 duizendste seconde.

Het is voor iedereen persoonlijk anders.
Arcam AVR5, Kef model 2. rel sub stampede.

Fox

pameijer

Als het je om impact gaat dan is groter gewoon beter. En het beeld van zo'n TCL zal echt ook heel mooi zijn. De kwaliteitsverschillen tussen moderne TV's uit de hogere klasse neem je ook alleen echt waar als je ze naast elkaar vergelijkt, heb je thuis de TCL dan zal je dan flink van genieten denk ik. 

Ik zou sowieso niet heel veel geld uitgeven aan een hele grote en dus dure OLED TV. Die gaan gewoon niet langer dan 5-7 jaar mee, en dan schrijf je wel heel veel af als het paneel mankementen begint te vertonen....
Marantz Cinema 40 | Sony UBP-X800M2 CM| Technics SL2000 + NAD PP2i | Apple TV 4K en Nvidia Shield en Vero V en Ugoos AM6B+| Vu+ Duo2 | LG OLED65C4 | JVC X7900 met HDFury Integral2 en iVisions Cinema 4K 260 cm | AVI ADM9.1RS actieve speakers front en center + AVI DM5 surrounds en rears + 4x Micca M-8C Atmos + Rythmik E15HP en F15-SE subs en héél veel muziek!

Starred

Citaat van: gerard1 op april 21, 2025, 10:47:16De meeste impact heeft het grotere beeld, erger je je eigen aan iets minder mooi beeld blijft dat weer hangen in je hoofd ;)

Ik ging van 60 naar 77 inch, binnen 5 seconden dacht ik al mocht wel groter ;D
Van 77 naar 83 duurt dat waarschijnlijk 1 duizendste seconde.

Het is voor iedereen persoonlijk anders.

Ja, heb ook het idee dat bigger size een grotere impact zal hebben.

Waarschijnlijk is de G5 hier en daar wat beter imagewise dan de TCL, maar de vraag is of die verschillen echt nog zo significant zijn?

En ook of ik überhaupt iets van achteruitgang ga merken in beeldkwaliteit als ik van een LG G1 overstap naar deze TCL?

Ik wil eerlijk gezegd ook niet meer echt (zoals vroeger) een beeldpurist zijn en me ergeren aan allerlei kleine beeldfoutjes die eigenlijk niemand anders zag, maar gewoon genieten van de film.

blue-eyes

Wellicht is de stap van de G1 naar de TCL ook al beter, waarschijnlijk wel.

Het hoeft niet altijd die 100% te zijn he, geniet ervan!
Ga voor de 98" ;)

Dus wat je zegt!
Speakers: Front: WB Vector, rear: WB Vertex, center: WB Fulcrum 650, 2 * Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; Versterker / processor: Lyngdorf MP40, Lyngdorf MXA-8400, Lyngdorf SDA2400; Bron: Hifi Rose RS130, Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Zidoo Z3000 PRO; Kabels: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Audioquest, USB: Audioquest Coffee, XLR: Linn, DHZ, Stroomvoorziening: Audioquest, Belden, Supra, Furutech; TV: Sony KD-75XE9005; Data: 2 * Synology 19" RS818+; Rack: DHZ;

RCD

Ik heb de 98" TCL met nog 5000 dimming zones en ik denk dat er voor HDR materiaal niet veel beter te krijgen is.
Hij haalt namelijk ook 5000 nits piek en de meeste HDR films zijn daar op af gemixt.
Dat ziet er echt goed uit.
Voor normaal TV heb ik hem op 10% lichtsterkte staan en dat is soms nog wat veel.
Het kan goed zijn dat de nieuwe generatie nog meer licht output heeft omdat die veel meer leds hebben.
Het grote 115" model haalt de HDR standaard van 10.000 nits.

Rob

brt

Ik zou ook voor de tcl gaan. Ze maken erg mooie tv's !
Paradigm Persona 3F • TEAC AP-701 • TEAC UD-701n • Fezz Titania EVO • PS Audio Stellar PowerPlant P3 • Audioquest • ViaBlue

Robert

Citaat van: Rob_Dingen op april 21, 2025, 12:32:49Ik heb de 98" TCL met nog 5000 dimming zones en ik denk dat er voor HDR materiaal niet veel beter te krijgen is.
Hij haalt namelijk ook 5000 nits piek en de meeste HDR films zijn daar op af gemixt.
Dat ziet er echt goed uit.
Voor normaal TV heb ik hem op 10% lichtsterkte staan en dat is soms nog wat veel.
Het kan goed zijn dat de nieuwe generatie nog meer licht output heeft omdat die veel meer leds hebben.
Het grote 115" model haalt de HDR standaard van 10.000 nits.

Rob

Hoe is de frame interpolatie op de TCL? Puur 24p of toch op een lage stand zonder teveel smoothing?

Kjelt

De G5 ondersteunt geen DTS codec, dus tenzij je een av processor gebruikt die het geluid decodeert heb je dan geen geluid. Echt belachelijk voor zo'n dure tv hebben ze twee jaar terug ook al eens geflikt.

https://tweakers.net/nieuws/233376/lg-c5-en-g5-oled-tvs-ondersteunen-geen-dts-surroundsound.html

gerard1

Maar mis je dat dan?
Gebruik het nooit, er is geen app op de tv die dts heeft.

Kjelt

Als je films op je nas of bluray speler kijkt.
Linksom of rechtsom belachelijk dat ze de tweede belangrijkste audio codec niet ondersteunen voor wat is het een tientje ?

gerard1

Wie dat doet sluit dat toch aan op zijn versterker?
Als het over een soundbar gaat maakt het ook niks uit lijkt mij.

Maar als iemand dat heel belangrijk vind, zou ik de g4 wel willen ruilen voor de g5, zo ben ik ook wel weer :colgate:

RCD

Citaat van: Robert op april 21, 2025, 16:43:39Hoe is de frame interpolatie op de TCL? Puur 24p of toch op een lage stand zonder teveel smoothing?
Ik snap je vraag niet.
Frame interpolatie is niet op het niveau van Samsung of Sony.
Maar ik weet niet hoe dat weer bij het nieuwe model is en ze komen ook met software updates.

Rob

Fox

Ja die zijn er zeker.
Een aantal films die IMAX enhanced zijn hebben ook een DTS-X variant.
In ieder geval zeker die op Disney+  ;) (en Bravia Core)
Maar ik verwacht dat als je TV geen DTS aan kan je net als je Tv geen Dolby Vision aankant (Samsung Tv's)
dat niet te zien krijgt.

Citaat van: gerard1 op april 22, 2025, 06:34:36Maar mis je dat dan?
Gebruik het nooit, er is geen app op de tv die dts heeft.

Robert

Citaat van: Rob_Dingen op april 22, 2025, 12:13:08Ik snap je vraag niet.
Frame interpolatie is niet op het niveau van Samsung of Sony.
Maar ik weet niet hoe dat weer bij het nieuwe model is en ze komen ook met software updates.

Rob

Ik bedoel te zeggen of je op de TCL gewoon puur 24p kijkt of met frame interpolatie.
Als het op frame interpolatie aan komt hebben Sony en Panasonic nog altijd een streepje voor op de concurrenten.

RCD

Ik ben daar een slecht voorbeeld voor ik heb daar namelijk niet zo snel last van.
Maar het word niet met 24Hz weer gegeven,maar een veelvoud daarvan.
Dus zou zeggen zelf even bekijken.

Rob

Fox

Tja, dat kan waar zijn, maar alles is een afweging...

1 - DTS is een codec met een commerciële licentie, wat betekent dat er royaltybetalingen aan verbonden zijn, voor zover ik weet. Misschien willen ze daar niet voor betalen. En vanaf 2020 lijken de meeste tv-merken de ondersteuning voor DTS te hebben laten vallen.

2 - Daarnaast heb je natuurlijk te probleem dat DTS(-x) heel weinig door de content aanbieders word gebruikt.

3 - DTS:X profile 2 is een 5.1.4 kanaal mix gebaseerd op de 12-kanaals IMAX bioscoop mixen met een lossy compressie van 448 Kbps voor de audio bitrate.

NB DD+ Atmos is meestal 7.1.4 met 640 of 768Kbps bij de meeste streaming diensten

Citaat van: Kjelt op april 22, 2025, 09:02:39Als je films op je nas of bluray speler kijkt.
Linksom of rechtsom belachelijk dat ze de tweede belangrijkste audio codec niet ondersteunen voor wat is het een tientje ?

HJ

Sowieso voor de 98" gaan, hij hangt in Zoeterwoude en is net 1000euro in prijs gezakt.

Starred

Ik ben inmiddels voor de 98" TCL gegeaan.
Mijn 77" LG G1 staat inmiddels hier te koop  ;D

Fox

Laat ons je bevindingen weten :worship:

Citaat van: Starred op september  4, 2025, 11:17:36Ik ben inmiddels voor de 98" TCL gegeaan.

Fox

En..... wat zijn de ervaringen met de TCL?

Citaat van: Starred op september  4, 2025, 11:17:36Ik ben inmiddels voor de 98" TCL gegeaan.

blue-eyes

Ik zal je even helpen :P

https://www.htforum.nl/index.php?topic=188741.0
Speakers: Front: WB Vector, rear: WB Vertex, center: WB Fulcrum 650, 2 * Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; Versterker / processor: Lyngdorf MP40, Lyngdorf MXA-8400, Lyngdorf SDA2400; Bron: Hifi Rose RS130, Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Zidoo Z3000 PRO; Kabels: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Audioquest, USB: Audioquest Coffee, XLR: Linn, DHZ, Stroomvoorziening: Audioquest, Belden, Supra, Furutech; TV: Sony KD-75XE9005; Data: 2 * Synology 19" RS818+; Rack: DHZ;