Rel T9x plop bij aan/uitzetten subwoofer.

Gestart door RHK, maart 27, 2025, 16:13:36

Vorige topic - Volgende topic

RHK

Hallo, heb al jaren een account maar eigenlijk lees ik hier meestal, behalve de reparatie van mn Klipsch sub destijds. Toen heeft Jossie mij uitstekend geholpen met de reparatie.
Ik heb net een nieuwe sub in huis gehaald, de Rel T9x.  alles aangesloten volgens de manual en alles werkt, zowel muziek/stereo via Speakon kabel als .1 LFE via cinch. Speakon draden  op de speakeruitgang plus L/R     .1LFE Cinch via de AV processor. Bij aan/uitschakelen apparatuur hoor je een zware plop uit de Rel komen. Volgens ingewonnen info kan het geen kwaad, iemand een idee hoe dit op te lossen?
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound Zamp3* B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Hepta Spring* Dali Alteco Atmos* Rel T9x* Hepta Bariton sub*
LG oled 65 G1RLA* Panasonic DMP-UB900* Next box* RU Connected*

jossie

Ik begrijp dat je de Rel aan laat staan en alleen de andere apparaten aan/uit zet? Is het de receiver die plopt? Bij in én uitschakelen?
Omni !

RHK

De REL staat altijd aan, deze is met de Speakon met een Rotel eindversterker aangesloten op de speakeruitgangen en de cinch .1 LFE via de AV processor. De Av schakelt via trigger de eindversterker aan en dan hoor je de plop
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound Zamp3* B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Hepta Spring* Dali Alteco Atmos* Rel T9x* Hepta Bariton sub*

jossie

Na wat heen en weer appen, bellen en foeteren lijkt het probleem opgelost.

RHK heeft in de woonkamer geen geaarde WCD's Nou lijkt het er dus op dat de Rotel wél een geaarde aansluiting nodig heeft om de audiomassa op 0 volt te krijgen. Na aarding van de apparaten met een drie pins euro deel is het probleem vooralsnog opgelost.

Maar... dit soort dingen kunnen slechter uitpakken en ingangen van apparaten slopen omdat de verschilspanningen tussen apparaten gevaarlijk hoog kunnen oplopen. Als een apparaat volgens de manual geaard moet worden, doe dat dan ook (!) In dit geval staat er echter niets in de manaul van de Rotel (snel gekeken, dat wel). Dat geldt dus ook voor projectors en TV's die via een hdmi kabel verbonden zijn met de Receiver.
Omni !

RHK

Ik wil Jos nog bedanken voor z'n geweldige uitgebreide technische hulp via de app. Hij had nog suggesties die ik nog niet geprobeerd had. Top!!