Daphile streamer en Qobuz

Gestart door uut arnhem, februari 12, 2025, 16:55:00

Vorige topic - Volgende topic

uut arnhem

Beste HiFi liefhebbers,

Ik gebruik al jaren een intel NUC met Daphile en interne SSD voor mijn muziek naar zeer grote tevredenheid.
De NUC voorziet over een AudioQuest carbon USB kabel mijn Wadia 121 DAC die weer aan mijn Bryston 4B SSTII hangt.
Twee PMC OB-1's met een heerlijk relaxed "airy" laag completeren mijn set.

In het verleden heb ik Tidal gehad maar ik wilde nu eens naar Qobuz, die wat meer op klassiek aanbiedt.
In Daphile kan ik de user en pass invoeren maar helaas blijft het erbij: klaarblijkelijk is deze optie niet meer voorzien (om licentie redenen?).

Wie van jullie heeft dit nog wél draaiend gekregen en zie ik misschien iets over het hoofd?

Als er geen mogelijkheid is zal ik naar een nieuwe DAC/streamer/voorversterker toe willen met enkele eisen:
a) GEEN android (lees Goegel) OS
b) Qobuz support (enkele populaire dac/streamers ondersteunen alleen maar Tidal en spotify)
c) (iets minder zware eis) USB B input voor digitale audio om zo mijn bestaande Audioqest t ekunnen hergebruiken.

Mijn wens is om Daphile te kunnen blijven gebruiken met Qobus maar ik heb er een hard hoofd in....

katwax

In het verleden heeft dat bij mij gewerkt, maar is al paar jaar dat ik Daphile niet gebruik.
Zie toch dat er vorig jaar nog update was waarbij de streaming plugins gevalideerd zijn, je kan altijd wel eens kijken of er binnen LMS een reden is dat Qobuz plugin niet meer zou werken.

Qobuz support is er zeker op Bluesound toestellen etc, als je natuurlijk zeker wil zijn van Qobuz zou ik aanraden om naar zoiets over te gaan omdat zulke firma's overeenkomsten hebben met Qobuz.
Bij Daphile en andere "free" streaming software zit je alitjd met het feit dat men geen licenties gaat betalen.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

uut arnhem

Citaat van: katwax op februari 12, 2025, 17:42:16In het verleden heeft dat bij mij gewerkt, maar is al paar jaar dat ik Daphile niet gebruik.
Zie toch dat er vorig jaar nog update was waarbij de streaming plugins gevalideerd zijn, je kan altijd wel eens kijken of er binnen LMS een reden is dat Qobuz plugin niet meer zou werken.

Qobuz support is er zeker op Bluesound toestellen etc, als je natuurlijk zeker wil zijn van Qobuz zou ik aanraden om naar zoiets over te gaan omdat zulke firma's overeenkomsten hebben met Qobuz.
Bij Daphile en andere "free" streaming software zit je alitjd met het feit dat men geen licenties gaat betalen.

Ik vrees het dat Daphile inderdaad een end of road gaat worden...
Van BluOS weet ik niet hoe groot de bemoeienis van Goegel is, of is BluOS NIET een android based (lees Goegel) OS?

JoWa

Binnen LMS werkt de Qobuz plugin prima. 3.5.7 is de laatste versie van de plugin
Intel NUC G10 - LMS / Qobuz - Luxman PD-291 - Marantz SA-KI Pearl - Sony UBP-X800M2 - Linn Akurate Katalyst DSM/3 - Linn Akurate 2200/1 - Spendor D7 - LG 75UN70706LD - Hifiman Ananda BT / Hifiman Ayra Stealth / B&O Beoplay HX

Mijn showcase

katwax

Citaat van: uut arnhem op februari 12, 2025, 19:24:02Ik vrees het dat Daphile inderdaad een end of road gaat worden...
Van BluOS weet ik niet hoe groot de bemoeienis van Goegel is, of is BluOS NIET een android based (lees Goegel) OS?

Nee is geen Google Os.

Als het bij Jowa nog werkt zou ik toch eens iets dieper duiken in de Daphile en kijken of je die versie van de Qobuz plugin erop krijgt. LMS is toch de basis van Daphile.

uut arnhem

Citaat van: katwax op februari 13, 2025, 08:45:09Nee is geen Google Os.

Als het bij Jowa nog werkt zou ik toch eens iets dieper duiken in de Daphile en kijken of je die versie van de Qobuz plugin erop krijgt. LMS is toch de basis van Daphile.
Na veel herstarts van lms en diverse malen verwijderen en opnieuw installeren van de qobus plugin en een nieuw password voor Qobus werkt ales als een speertje.

Kijkend naar de Audiolab 9000N (geen inputs voor optisch noch coax) de Cambridge evo/exn (geen native support voor Qobus) en enkele andere streaming DACs blijf ik nog eventjes bij mijn vertrouwde Daphile dat draait op een intel NUCje.
Iedereen kan erbij en de geluidskwaliteit is puik!

Dank voor jullie tips die me net dat laatste zetje gaven om het "nog een keertje" (die Pam toch  ::) ) te proberen.
Houd het geld even in de beurs en ga sparen voor een mooie DAC die geen goegel aan boord heeft en native support biedt voor qobuz (heb niets met Tidal / spotify).

Tips van harte welkom!
Auralic?

katwax

Mijn idee als je toch wili upgrade steek dan je geld in de DAC, streamer is bij een goede DAC niet (of amper) van belagn op het geluid.
Streamer gedeelte kan je beter kijken naar supported streaming services en gebruik gemak. Daphile is in vergelijking met sommige (dure) streamers een geduchte concurrent.

uut arnhem

Citaat van: katwax op februari 13, 2025, 10:56:26Mijn idee als je toch wili upgrade steek dan je geld in de DAC, streamer is bij een goede DAC niet (of amper) van belagn op het geluid.
Streamer gedeelte kan je beter kijken naar supported streaming services en gebruik gemak. Daphile is in vergelijking met sommige (dure) streamers een geduchte concurrent.

Ik volg je, streaming is meer data transport van een geselecteerde muziekfile in de cloud en het klaar te zetten van de bytes voor een met femto clock uitgeruste D/A converter.
Voorkeur is nog steeds een Hugo TT 2 die erg organisch klinkt maar erg mag qua bediening en opzet is, zoooo jammer dat deze mannen niet een "gangbaar" ontwerp hebben gekozen dat makkelijker bedient en integreert in een setup.

Helaas komt dan de volgende vraag om de hoek kijken: het aansturen van mijn 4BSST2 eindversterker met volumeregeling en keuze voor digitale/analoge ingangen zoals TV out via toslink en een analoge platenspeler.
Dan kom je weer uit op een DAC/voorversterker en weer een apart toestel om te streamen.
Of een voorversterker in de signaalweg...

Mijn Wadia 121 klinkt goed en heeft de mogelijkheid om te switchen tussen ingangen maar  dit apparaat heeft noch een display noch een volumeknop en alleen maar een remote (waarvan ik de vervanger voor de defecte met veel mazzel via marktplaats nog heb weten te vinden) en is een dom apparaat zonder functes als ook deze remote versleten is...