Anti vibratie meer zinvol bij DAC of streamer?

Gestart door Vhond, januari 28, 2025, 14:19:53

Vorige topic - Volgende topic

mmuetst

Citaat van: Rowdy op maart  3, 2025, 18:33:45Vroeger gebruikten ze kaarsvet op o.a spoelen, condensatoren om veranderingen door trillingen tegen te gaan.
Toen ik in de elektronica werkte moesten we de potmeters voor het afregelen van de offset spanning lakken met nagellak zodat het niet verloopt.
Trillen van componenten kan ook een mechanisch effect hebben. Bijvoorbeeld de kracht die op een soldering komt kan er voor zorgen dat deze slecht kan worden. Omdat elco's en spoelen wat meer massa hebben wordt dit effect versterkt. Dit is natuurlijk wat anders dan microfonie. Kaarsvet dempt de mechanische trilling van zo'n componenten. Ik ken het ook vanuit de tijd dat ik TV's (computer monitoren) repareerde.
Geniet van Audio, maar betaal met mate, maar moet jij zeggen met je dure Mofi's die zeker lekker klinken.

hatfylld

Citaat van: Pjotr27 op maart  3, 2025, 18:25:40Tja...dan kunnen we het denk ik nergens meer over hebben. En daar laat ik het maar bij....
goh, of we laten iedereen praten waarover ie wil en laten het niet afhangen van wat je nou wel of niet stoort.
Tannoy Arden mk.I - Luxman C-02 / M-02 - Technics SL-1500C / CineMag 3440A (SUT) / Denon DL-103 (FG2) - Mac Mini (Roon)

mmuetst

Citaat van: Pjotr27 op maart  3, 2025, 11:18:50Zo klinkt een oude Philips dac (1540) anders in een keramiek behuizing als in plastic. Denk dat dac nog gevoeliger ervoor is als streamer
Dan nog hebben we in dit geval niet over microfonie. Ik kan het dus niet als voorbeeld rekenen. Tevens is het mij niet duidelijk of de chip in de behuizing 100% dezelfde is.
Geniet van Audio, maar betaal met mate, maar moet jij zeggen met je dure Mofi's die zeker lekker klinken.

vanzomereng

Ik kwam toevallig een web-shop tegen, waarbij wat producten worden verkocht, waarbij vibraties juist wenselijk zijn  :ohmy:
Luidsprekers: B&W 702S2,  Versterker: Rotel RA-6000,  Streamer: Bluesound Node Icon,  Blue-ray player: Denon DVD-3800BD, Koptelefoon Sennheiser Momentum 4 Wireless

Rowdy

Voor de liefhebbers een topic over microfonie op een ander forum:
https://www.hififorum.nl/index.php?topic=11288.0

Struis

Nou, ik zou zeggen: gewoon proberen... Een Ikea snijplank https://www.ikea.com/nl/nl/p/aptitlig-slagersblok-bamboe-00233429/ met een paar siliconen voetjes van Ludic https://www.ludic-audio.com/product/silicone-feet-damper-self-adhesive/. 30 euro. Pleur je component er op en probeer uit. Word je er blijer van, is het vast het geld waard :) Maar wat men vertelt is dat bv in een DAC een hoogfrequente zeer precieze klok zit die als een idioot vibreert, en dus goede demping erg zou waarderen. Of dat zo is? I don't know :)
Harbeth M30.1 speakers, Accuphase C-11/P-11 voor- en eindversterker, Tribute (made in Grunn) voorversterker, Thorens TD-124/Jelco SA-750DB/Ortofon 2M-Blue (nu met Woodsong lager), dCS Verona klok, dCS Media Bridge streamer, Meitner MA-2 CD speler en DAC, Nakamichi 682ZX cassettedeck, Tascam MD-350 minidisc recorder, Rel 212SE subwoofer, PS Audio Power Plant. Interconnects van Oyaide, Audioquest (Sky en Earth), power zelfmaak, Puritan en nog wat random spul, ethernetkabels van QED en Audioquest (Carbon).

dickster1

Citaat van: Vhond op januari 28, 2025, 14:19:53Als je het hebt over betere isolatie tegen akoestische trillingen in de vorm van voetjes en/of plateau, heeft een streamer of een DAC daar dan meer baat bij? Wat zijn jullie meningen daarover?
Wat mij altijd verbaasd aan dit soort vragen is denk je nou werkelijk dat degene die dit soort producten ontwikkelen zich niet bewust zijn van dit soort "problemen"?

Dick
Adam classic column mk3.
Terrazzo art fidelity royal excalibur.
Hifi Rose RS-520.
Douglas Verhaaf platenspeler.

marcush

Domme vragen bestaan niet, Dick. Dat geldt dus ook voor die van jou...

dickster1

Citaat van: marcush op april  8, 2025, 18:19:24Domme vragen bestaan niet, Dick. Dat geldt dus ook voor die van jou...
Euh even voor mijn begrip. Welke vraag stelde ik precies? Of ben je niet bekend met leestekens?

grt Dick
Adam classic column mk3.
Terrazzo art fidelity royal excalibur.
Hifi Rose RS-520.
Douglas Verhaaf platenspeler.

Struis

Tuurlijk. Maar als de meeste mensen het toch niet echt opmerken en je in grotere series zo goedkopere onderdelen kan gebruiken... En zo is er meer te winnen. Ik sprak mensen van B&W daar over. Net als eenvoudige winst in de filters van de speakers en gewoon de boel beter schroeven. En dat is wat ze zeiden. Dus je kan makkelijk winst maken in je performance (volgens hen), alleen als fabrikant niet de moeite om te doen.

Citaat van: dickster1 op april  8, 2025, 17:10:15Wat mij altijd verbaasd aan dit soort vragen is denk je nou werkelijk dat degene die dit soort producten ontwikkelen zich niet bewust zijn van dit soort "problemen"?

Dick
Harbeth M30.1 speakers, Accuphase C-11/P-11 voor- en eindversterker, Tribute (made in Grunn) voorversterker, Thorens TD-124/Jelco SA-750DB/Ortofon 2M-Blue (nu met Woodsong lager), dCS Verona klok, dCS Media Bridge streamer, Meitner MA-2 CD speler en DAC, Nakamichi 682ZX cassettedeck, Tascam MD-350 minidisc recorder, Rel 212SE subwoofer, PS Audio Power Plant. Interconnects van Oyaide, Audioquest (Sky en Earth), power zelfmaak, Puritan en nog wat random spul, ethernetkabels van QED en Audioquest (Carbon).

marcush

Citaat van: dickster1 op april  8, 2025, 19:25:08Euh even voor mijn begrip. Welke vraag stelde ik precies? Of ben je niet bekend met leestekens?

grt Dick

Citaat van: dickster1 op april  8, 2025, 17:10:15...  denk je nou werkelijk dat degene die dit soort producten ontwikkelen zich niet bewust zijn van dit soort "problemen"?

Dick

Struis

brt

Een retorische vraag is ook een vraag.

Toch?  :tounge:
Paradigm Persona 3F • TEAC AP-701 • TEAC UD-701n • Melody Pro88 mk2 • PS Audio Stellar PowerPlant P3 • Kabels van Audioquest en ViaBlue

Vhond

Citaat van: dickster1 op april  8, 2025, 17:10:15Wat mij altijd verbaasd aan dit soort vragen is denk je nou werkelijk dat degene die dit soort producten ontwikkelen zich niet bewust zijn van dit soort "problemen"?

Dick
Bekend zijn met de problemen wil niet zeggen dat fabrikanten moeite nemen om daar het beste van te maken. Alleen als ze de marge groot genoeg vinden... Maar vaak wordt er voor centen, dubbeltjes of kwartjesoplossingen gekozen ipv gulden, knaak of rijksdaalderoplossingen terwijl die laatste 3 soms een veel beter geheel maken, maar ja dan wil de fabrikant daar ook evenredig veel geld voor en prijst hij zich uit de markt (dan maar de centen oplossing)...

gizmo2

blu tack ten behoeve trillingen klokken....deze klokken zitten niet al te vast in de onderliggende sock.

alles high-end verantwoord.

mijn audio setje....Showcase :thumbs-up:

RZeemering

in welk merk is dit ingebouwd? En door het merk zelf of door de eigenaar?
Plixir Elite BAC 1500 MKI, Nuc7i3 Roon ROCK server, Auralic Aries G1 streamer, Holo Audio Spring 2 level 1 DAC, Denafrips Athena 12th voorversterker, Bryston 4bSST eindversterker, Driade Flow 405 kabels, Magnepan 20.1 speakers. En het belangrijkste: akoestische aanpassingen.
"It's expensive for a stereo, it's cheap for a Time Machine"
"Listening to music is perhaps the greatest and most profound source of happiness I have ever known."- Henry Rollins

gizmo2

Citaat van: RZeemering op april  9, 2025, 12:42:29in welk merk is dit ingebouwd? En door het merk zelf of door de eigenaar?
Ian Canada reclocker en ingebouwd (zelfbouw)

RZeemering

Heb je dit uit veiligheid gedaan of geluidsverbetering?
Plixir Elite BAC 1500 MKI, Nuc7i3 Roon ROCK server, Auralic Aries G1 streamer, Holo Audio Spring 2 level 1 DAC, Denafrips Athena 12th voorversterker, Bryston 4bSST eindversterker, Driade Flow 405 kabels, Magnepan 20.1 speakers. En het belangrijkste: akoestische aanpassingen.
"Listening to music is perhaps the greatest and most profound source of happiness I have ever known."- Henry Rollins

gizmo2

Citaat van: RZeemering op april  9, 2025, 12:59:41Heb je dit uit veiligheid gedaan of geluidsverbetering?
Veiligheid en geluidsverbetering.....ik hoor het alleen niet terug in de muziek.

RZeemering

Check!
Niet in de muziek terug te horen maar wel in metingen te zien?

gizmo2

Citaat van: RZeemering op april  9, 2025, 13:09:27Check!
Niet in de muziek terug te horen maar wel in metingen te zien?
Heb niet de mogelijkheid om te meten....ik heb wel een andere streamer/dac en bij die externe klok hebben ze wel de boel van fabriek uit gedempt en ook een verwarmingselement.
Dus ergens zal het wel helpen....ook al is het verwaarloosbaar.

El Penumbra

Ik vond deze resultaten wel interessant voor het vervangen van spikes door dempers onder speakers.

https://www.youtube.com/watch?v=32DrKCqLWkk
TAD ME1 / Soulnote A2 / Sonnet Morpheus / Sonnet Hermes / Shunyata Theta

mmuetst

Citaat van: El Penumbra op april 17, 2025, 11:46:21Ik vond deze resultaten wel interessant voor het vervangen van spikes door dempers onder speakers.

https://www.youtube.com/watch?v=32DrKCqLWkk
Bedankt voor de link, maar is een hele andere discussie.

mmuetst

Tijdens de reparatie van de DAC van @RZeemering kwam ik op een pagina van Analog Devices (die ook ceramische SMD condensatoren maakt) waar de voor en nadelen werden besproken. Hier zag ik dat ceramische condensatoren inderdaad microfonisch kunnen zijn. Maar dan denk is, waarom zou je die dan in het signaal pad willen hebben?

Hier de link

Pagina 5 in de tabel van "DISADVANTAGES".

Is dat dan water naar de zee dragen? "Ik gebruik de componenten niet op de juiste plek en ga daarna heel hard mijn best doen om trilling te voorkomen". Ik zou zo'n merk mijden.

Overigens zat deze SMD niet in het signaalpad bij deze Schiit DAC, maar in de voeding.

Rowdy

Misschien gebruiken ze de keramische condensatoren in het signaalpad om de kosten te drukken. Keramische condensatoren werden in de goedkopere versterkers vaak gebruikt aan de ingang, duurdere versterkers gebruikten hiervoor styroflex condensatoren.