Anti vibratie meer zinvol bij DAC of streamer?

Gestart door Vhond, januari 28, 2025, 14:19:53

Vorige topic - Volgende topic

Vhond

Als je het hebt over betere isolatie tegen akoestische trillingen in de vorm van voetjes en/of plateau, heeft een streamer of een DAC daar dan meer baat bij? Wat zijn jullie meningen daarover?

chansig

Teleskopos,  2 x Arendal 1961, Wiim Ultra, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels, Chinese slangen, 2 x Dynavox x7000, digitaal
Coax AQ Carbon

brt

Paradigm Persona 3F • TEAC AP-701 • TEAC UD-701n • Fezz Titania EVO • PS Audio Stellar PowerPlant P3 • Audioquest • ViaBlue

Vhond

Citaat van: chansig op januari 28, 2025, 14:21:03Wil je echt weten ?

Gr. Hans
je gelooft hier niet in begrijp ik?
Dus Grimm, Naim , Auralic en noem maar op doen het puur voor de extra poen?

blue-eyes

Ik begrijp, ik ben wat aan het doorlezen, dat Auralic de voetjes tuned, veren in de voetjes stopt die varieren afhankelijk van de frequentie....

Speakers: Front: WB Vector, rear: WB Vertex, center: WB Fulcrum 650, 2 * Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; Versterker / processor: Lyngdorf MP40, Lyngdorf MXA-8400, Lyngdorf SDA2400; Bron: Hifi Rose RS130, Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Zidoo Z3000 PRO; Kabels: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Audioquest, USB: Audioquest Coffee, XLR: Linn, DHZ, Stroomvoorziening: Isotek Elektra V5, Isotek Initium, Audioquest NRG Y3, Belden, Supra, Furutech; TV: Sony KD-75XE9005; Data: 2 * Synology 19" RS818+; Rack: DHZ;

Vhond

Citaat van: blue-eyes op januari 28, 2025, 14:45:46Ik begrijp, ik ben wat aan het doorlezen, dat Auralic de voetjes tuned, veren in de voetjes stopt die varieren afhankelijk van de frequentie....

Bij welke product is dit?

chansig

Citaat van: Vhond op januari 28, 2025, 14:37:24je gelooft hier niet in begrijp ik?
Dus Grimm, Naim , Auralic en noem maar op doen het puur voor de extra poen?

Van mij hoeven we het hier niet verder over te hebben hoor. Ik hoor het in ieder geval niet.

Gr. Hans
Teleskopos,  2 x Arendal 1961, Wiim Ultra, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels, Chinese slangen, 2 x Dynavox x7000, digitaal
Coax AQ Carbon

Kurt

Citaat van: Vhond op januari 28, 2025, 14:19:53Als je het hebt over betere isolatie tegen akoestische trillingen in de vorm van voetjes en/of plateau, heeft een streamer of een DAC daar dan meer baat bij? Wat zijn jullie meningen daarover?
Volgens diegenen die voetjes voor honderden € of meer verkopen, is dit het geval. Diegenen die weten dat niet mechanische electronica componenten zich niet anders gedragen, zelfs als schud je ermee, of gooi je ze op de grond, die geloven daar niet in. Het is idd een kwestie van "geloof", want wetenschappelijk niet aan te tonen.

vanzomereng

Citaat van: Vhond op januari 28, 2025, 14:19:53Als je het hebt over betere isolatie tegen akoestische trillingen in de vorm van voetjes en/of plateau, heeft een streamer of een DAC daar dan meer baat bij? Wat zijn jullie meningen daarover?

Pragmatisch oplossing
Ik zou zeggen, probeer wat thuis en draai voor de zekerheid een bassterk nummer, op een meer dan gebruikelijke volume en laat je eigen oren beslissen.

Mijn oplossing
By the way, ik vertrouw mijn oren niet altijd maar kan me enigszins vinden in de theorie m.b.t. apparaten demping maar ik ben ook een zuinige Nederlander en ik vind met name de verkoopprijzen van dit soort accesoires, onbeschoft overprijsd.
Ik heb op mijn relatief lichte streamer/Dac een zware deurstopper gezet, zodat deze minder snel in "beweging" komt en hier dempende onderzettertjes (kurk) voor drinkglazen ondergezet.

Je kunt dus voor maar een paar euro, zelf wat knutselen en gewoon e.e.a. zelf testen.
In de bouwmarkt liggen ook zat materialen waarmee je aan de slag kan, rubber, kurk en sorbethane.

Kijk ook eens bij Blfy (Duitse website), ze hebben diverse oplossingen en van vele producten hebben ze een uitleg, hoe e.e.a. is gebouwd (dwarsdoorsnede/tekeningen)
Weet je ongeveer hoe je wat na kunt bouwen.

Luidsprekers: B&W 702S2,  Versterker: Rotel RA-6000,  Streamer: Bluesound Node Icon,  Blue-ray player: Denon DVD-3800BD, Koptelefoon Sennheiser Momentum 4 Wireless

Vhond

Mij is het er ook niet om te doen om mijn spaarrekening aan op te offeren, goedkope oplossingen zijn ook welkom (deurstopper had ik volgens mij bij Darko ook wel eens voorbij zien komen??).
Maar meer de vraag of bepaalde voetjes/plateaus zinvol zijn bij een streamer en/of Dac.

@brt : bij subs begrijp ik het zeker :headbanging:
@vanzomereng: die Duitse webshop kende ik nog niet. Ben ook wel benieuwd naar die testrapporten.

blue-eyes

Citaat van: Vhond op januari 28, 2025, 14:50:56Bij welke product is dit?

De foto gejat bij een product pagina van de Auralic Aries G2.2
Speakers: Front: WB Vector, rear: WB Vertex, center: WB Fulcrum 650, 2 * Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; Versterker / processor: Lyngdorf MP40, Lyngdorf MXA-8400, Lyngdorf SDA2400; Bron: Hifi Rose RS130, Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Zidoo Z3000 PRO; Kabels: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Audioquest, USB: Audioquest Coffee, XLR: Linn, DHZ, Stroomvoorziening: Isotek Elektra V5, Isotek Initium, Audioquest NRG Y3, Belden, Supra, Furutech; TV: Sony KD-75XE9005; Data: 2 * Synology 19" RS818+; Rack: DHZ;

vanzomereng

Citaat van: Vhond op januari 28, 2025, 16:01:57Mij is het er ook niet om te doen om mijn spaarrekening aan op te offeren, goedkope oplossingen zijn ook welkom (deurstopper had ik volgens mij bij Darko ook wel eens voorbij zien komen??).
Maar meer de vraag of bepaalde voetjes/plateaus zinvol zijn bij een streamer en/of Dac.

@brt : bij subs begrijp ik het zeker :headbanging:
@vanzomereng: die Duitse webshop kende ik nog niet. Ben ook wel benieuwd naar die testrapporten.

Yep, het gaat om bedrijf bFly-audio

Testrapporten, oke maar kijkt er kritisch naar, ik wil niet zeggen dat het allemaal onzin is maar velen moet je met een korrel zout nemen.

Als je al die absorbtie-voetjes ziet, is het niet meer, als een mix van gestapelde plaatjes van rubber, kurk en sorbothane.  Allemaal voor een paar centen, zelf te bestellen.
Luidsprekers: B&W 702S2,  Versterker: Rotel RA-6000,  Streamer: Bluesound Node Icon,  Blue-ray player: Denon DVD-3800BD, Koptelefoon Sennheiser Momentum 4 Wireless

D25

Ik vind het pure onzin en make believe van fabrikanten van dit soort voetjes. Misschien alleen handig voor onder een platenspeler als ze in de buurt van je woning aan het heien zijn😉

vanzomereng

Citaat van: dennis_g op januari 28, 2025, 18:06:56Ik vind het pure onzin en make believe van fabrikanten van dit soort voetjes. Misschien alleen handig voor onder een platenspeler als ze in de buurt van je woning aan het heien zijn😉

Tja, wellicht ook onder buizen-apparatuur, die zijn gevoeliger voor microfonie ??? 

Het hangt natuurlijk ook sterk aan, hoe je apparatuur reeds is opgesteld c.q. de eigenschappen van je (audio)meubel of schap. 

RZeemering

Een van de mooiste sets die ik ooit heb gehoord was van Naim (ook speakers van ze)
1 van de zaken waar zij tot in het extreme mee bezig zijn is vibraties tegen gaan. Zowel van de apparaten in als er uit.
Dat gaf me wel te denken: wat als? Dus ik ben zelf aan de slag gegaan met bamboe en wasmachine dempers etc. Het ziet er prachtig uit. Maar heb niet het idee dat het heel veel doet ;)
Als je alles tot in de puntjes voor elkaar hebt: akoestiek, apparatuur, bekabeling, stroom (ook in deze volgorde) dan zou ik dan eens gaan kijken of je nog een halve procent winst kunt halen hiermee.
Tenzij je het natuurlijk leuk vindt om dingen uit te proberen. Dat was ook mijn motivatie!
En in vergelijking met bijvoorbeeld akoestiek aanpassingen of een nieuwe versterker zijn de kosten prima te doen. Dus je kunt voor weinig geld veel uurtjes aan je hobby spenderen.
Plixir Elite BAC 1500 MKI, Nuc7i3 Roon ROCK server, Auralic Aries G1 streamer, Holo Audio Spring 2 level 1 DAC, Denafrips Athena 12th voorversterker, Bryston 4bSST eindversterker, Driade Flow 405 kabels, Magnepan 20.1 speakers. En het belangrijkste: akoestische aanpassingen.
"It's expensive for a stereo, it's cheap for a Time Machine"
"Listening to music is perhaps the greatest and most profound source of happiness I have ever known."- Henry Rollins

Rowdy

Ligt ook aan het materiaal van de meubel waar de apparatuur op staat.
Je moet zorgen dat de eigen trillingen van het apparaat wordt afgevoerd.

Ikzelf gebruik nu wasmachine demper voor mijn CD speler en versterker om het uit te proberen.

gizmo2

Zoek eens naar het piezoelectric effect.
Misschien zijn klokken in een dac, Eelco's of zo daar gevoelig voor.
alles high-end verantwoord.

mijn audio setje....Showcase :thumbs-up:

Xander32

Wanneer iemand iets onzin vindt, wil dat niet zeggen dat het ook onzin is 🤓

Citaat van: dennis_g op januari 28, 2025, 18:06:56Ik vind het pure onzin en make believe van fabrikanten van dit soort voetjes. Misschien alleen handig voor onder een platenspeler als ze in de buurt van je woning aan het heien zijn😉
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  NuPrime CDT-10

Vhond

Citaat van: gizmo2 op januari 28, 2025, 20:27:12Zoek eens naar het piezoelectric effect.
Misschien zijn klokken in een dac, Eelco's of zo daar gevoelig voor.
Deze vind ik interessant. Voor de DAC vroeg ik me inderdaad af hoe gevoelig de klok(jes) zijn voor trillingen (naast dat ze natuurlijk gevoelig zijn voor temperatuurwisselingen) en in hoeverre (en welke) anti-vibratie maatregelen hier van invloed op zouden zijn.

Vhond

Citaat van: RZeemering op januari 28, 2025, 18:16:51Tenzij je het natuurlijk leuk vindt om dingen uit te proberen. Dat was ook mijn motivatie!
En in vergelijking met bijvoorbeeld akoestiek aanpassingen of een nieuwe versterker zijn de kosten prima te doen. Dus je kunt voor weinig geld veel uurtjes aan je hobby spenderen.
Helemaal mee eens hoor, verwacht ook niet schokkende veranderingen en akoestiek is zeker nog meer in te winnen (in mijn geval).

Kurt

Citaat van: Vhond op januari 29, 2025, 07:00:17Deze vind ik interessant. Voor de DAC vroeg ik me inderdaad af hoe gevoelig de klok(jes) zijn voor trillingen (naast dat ze natuurlijk gevoelig zijn voor temperatuurwisselingen) en in hoeverre (en welke) anti-vibratie maatregelen hier van invloed op zouden zijn.
Iedere electronica component is onderhevig aan temp schommelingen. Echter, de afwijking is te verwaarlozen.

chansig

Citaat van: Xander32 op januari 29, 2025, 06:07:23Wanneer iemand iets onzin vindt, wil dat niet zeggen dat het ook onzin is 🤓

Daarom schrijft hij ook 'ik'.👍

Gr. Hans
Coax AQ Carbon

chansig

Ik zou wat gaan experimenteren met harde en echt zachte materialen. Spikes versus dun vilt oid.

Als je dan geen verschil waarneemt hoef je verder denk ik niet te gaan met deze gedachte.

Gr. Hans
Coax AQ Carbon

Kurt

Ook tegen praten helpt, schijnbaar. :)

gizmo2

Citaat van: Vhond op januari 29, 2025, 07:00:17Deze vind ik interessant. Voor de DAC vroeg ik me inderdaad af hoe gevoelig de klok(jes) zijn voor trillingen (naast dat ze natuurlijk gevoelig zijn voor temperatuurwisselingen) en in hoeverre (en welke) anti-vibratie maatregelen hier van invloed op zouden zijn.
Is natuurlijk te verwaarlozen maar door trillingen gebeurt er wel iets.
ik ben op het moment bezig met een externe klok voor de dac en deze heeft zelfs een ingebouwd verwarmingselement.
Ian Canada van de dac en Raspberry heeft in zijn power supply dit effect aangepakt.

Het filmpje laat het een en ander zien op een oscilloscoop
zo'n ding is natuurlijk wel Hyper gevoelig

alles high-end verantwoord.

mijn audio setje....Showcase :thumbs-up: