Losse streamer - meerwaarde?

Gestart door blue-eyes, januari 26, 2025, 10:34:59

Vorige topic - Volgende topic

blue-eyes

Wat is het nut van een losse streamer, die je met je processor verbind, sn dus de DAC van de processor gebruikt.
Veel streamers hebben een eigen dac, met dan een analoge uitgang.

Is het streaming deel dan ondergeschikt, maakt met name dan de dac het verschil?

Mijn situatie: Lyngdorf PRE, heeft alleen maar digitale ingangen. Ik gebruik Tidal applicatie / Tidal implementatie van de Lyndorf.

Wat nu als ik het streamerdeel wil verbeteren?
Dan bijv. een Aurender, N series? Willekeurig voorbeeld.

Ik doel niet op Roon, en ander soorten softwarematige oplossingen. Ik doel op dedicated devices zoals Auralic, Aurender en noem maar op.
Een streamer zonder DAC, of een streamer met een dac, maar dan wel met analoge uitgangen (betaal je wel meer voor iets wat je niet wilt gebruiken).

Ik vroeg mij dit af, ik zit af en toe te kijken naar streamers, met het plan, bij iets goedkoops, dit eens te testen. Maar kwam erachter dat dit in de meeste gevallen alleen een analoge uitgang kenden, met eigen DAC.
Uiteraard ook genoeg streaming transporters, bijv. Auralic G1. AES uit, prima!

Diepere achtergrond - ik speel wel eens met de gedachte dedicated set, stereo voor streaming. Moon.... zwaar verliefd op de looks.
Maar de Lyngdorf.... man, wat maakt dat een sound. RP doet zoveel meer.... Dat ga ik missen als ik een 2 set (speakers gedeeld) er naast ga zetten.
Dus dan  - hoe is streaming met de Lyngdorf te verbeteren - streaming transport. ;)
Misschien is dit voor mij al ultiem ;)

Wat is het grote verschil, meerwaarde of niet?
Speakers: Front: WB Vector, rear: WB Vertex, center: WB Fulcrum 650, 2 * Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; Versterker / processor: Lyngdorf MP40, Lyngdorf MXA-8400, Lyngdorf SDA2400; Bron: Hifi Rose RS130, Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Zidoo Z3000 PRO; Kabels: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Audioquest, USB: Audioquest Coffee, XLR: Linn, DHZ, Stroomvoorziening: Isotek Elektra V5, Isotek Initium, Audioquest NRG Y3, Belden, Supra, Furutech; TV: Sony KD-75XE9005; Data: 2 * Synology 19" RS818+; Rack: DHZ;

D25

Citaat van: blue-eyes op januari 26, 2025, 10:34:59Wat is het nut van een losse streamer, die je met je processor verbind, sn dus de DAC van de processor gebruikt.
Veel streamers hebben een eigen dac, met dan een analoge uitgang.

Is het streaming deel dan ondergeschikt, maakt met name dan de dac het verschil?

Mijn situatie: Lyngdorf PRE, heeft alleen maar digitale ingangen. Ik gebruik Tidal applicatie / Tidal implementatie van de Lyndorf.

Wat nu als ik het streamerdeel wil verbeteren?
Dan bijv. een Aurender, N series? Willekeurig voorbeeld.

Ik doel niet op Roon, en ander soorten softwarematige oplossingen. Ik doel op dedicated devices zoals Auralic, Aurender en noem maar op.
Een streamer zonder DAC, of een streamer met een dac, maar dan wel met analoge uitgangen (betaal je wel meer voor iets wat je niet wilt gebruiken).

Ik vroeg mij dit af, ik zit af en toe te kijken naar streamers, met het plan, bij iets goedkoops, dit eens te testen. Maar kwam erachter dat dit in de meeste gevallen alleen een analoge uitgang kenden, met eigen DAC.

Wat is het grote verschil, meerwaarde of niet?

Hier is een maand of twee geleden ook veel over geschreven, de consensus was dat het inderdaad wel verschil kan maken welke player er wordt gebruikt in combinatie met eenzelfde DAC.

Een duurdere streamer klonk beter op dezelfde DAC dan bijv een Bluesound node of wiim of iets dergelijks. Ik vind dat zelf niet logisch, een cd loopwerk is mechanisch en kan verschillen geven in de mate van nauwkeurigheid van de draaisnelheid, een streamer geeft alleen nullen en enen door naar de DAC. In mijn optiek kan daar weinig verschil zijn tussen een dure en een goedkope.

Fox

Ik heb ook een Pre/Pro, maar de streaming daarvan is beperkt en de FM en internet radio is omzeep geholpen.

Om toch radio te kunnen ontvangen en streamen heb ik voor de Eversolo gekozen.
Voor mij doet die wat hij moet doen, High-res Flac, Wave/(L)PCM en DSD/DSF probleemloos streamen van mij Nas en internet radio werk ook prima (geen storingen als bij DAB+).

Aan gesloten via HDMI zodat ik oom multi-channel kan gebruiken (heb een aantal Quad opnames), dus ik gebruik de DAC's van de streamer niet.

Sowieso vind ik het altijd vreemd dat velen veel voor externe DAC betalen en vervolgens een A-AD-DSP-DA signaal path gebruiken.

Maar dat moet een ieder voorzich bepalen  ;)

blue-eyes

Thx, dan moet ik nog even beter zoeken!

Ik zit zelf neutraal in deze discussies. Ik hoef het niet verklaarbaar te vinden, of bewezen achtergrond. Ik hoor het, of ik hoor het niet.
OF het dan figuurlijk of letterlijk tussen mijn oren zit? Dat maakt mij dan ook niet uit. Mijn oren, mijn waarheid. Ik zet dit dan ook nooit als waarheid neer, is immers mijn waarheid, wetenschappelijk correct of niet interesseert mij dan niet.

Dank - voegt ook weer wat toe in de zoektocht Dennis :)
Speakers: Front: WB Vector, rear: WB Vertex, center: WB Fulcrum 650, 2 * Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; Versterker / processor: Lyngdorf MP40, Lyngdorf MXA-8400, Lyngdorf SDA2400; Bron: Hifi Rose RS130, Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Zidoo Z3000 PRO; Kabels: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Audioquest, USB: Audioquest Coffee, XLR: Linn, DHZ, Stroomvoorziening: Isotek Elektra V5, Isotek Initium, Audioquest NRG Y3, Belden, Supra, Furutech; TV: Sony KD-75XE9005; Data: 2 * Synology 19" RS818+; Rack: DHZ;

blue-eyes

Het lastige is ook in deze wereld, iig hier....

Heb een Apple TV, Zidoo 3000 pro en een gave Oppo 203. Kunnen ook streamen....
Ik kom nu precies uit met HDMI, ik heb 3 ingangen, alle 3 bezet, zie de streamers :D

D25

Spijkie

Citaat van: blue-eyes op januari 26, 2025, 10:52:30Het lastige is ook in deze wereld, iig hier....

Heb een Apple TV, Zidoo 3000 pro en een gave Oppo 203. Kunnen ook streamen....
Ik kom nu precies uit met HDMI, ik heb 3 ingangen, alle 3 bezet, zie de streamers :D

Is het niet zo dat ongeacht welke aansluiting je pakt op de lyngdorf dat het altijd via zijn dac gaat ivm roomperfect ? Ik heb een lyngdorf 2170 gehad en eerst een auralic mini via usb aangesloten. De importeur van lyngdorf vertelde mij dat de usb dac input de betere is voor stereo, ook bij T+A is dit de betere keuze. Vraag me niet waarom. Ik merkte een behoorlijk verschil tussen de auralic en de Lumin mini, in geld helemaal. Hoe dit opweegt tegen de interne streamer kan ik niet zeggen natuurlijk.
T+A Symphonia, Audiosolutions figaro S2, Atlas power, atlas mavros LS grun, Ansuz A3 digital, Axxess ethernet, Axxess switch.

blue-eyes

Ja, sowieso, de Lyngdorf heeft alleen maar digitale ingangen, dus dan gaat het signaal toch altijd via de DAC?
Dat is wat ik altijd heb gedacht en denk.

Of zit ik mis? Volgens mij niet.

Een streamer transport zal dus altijd digitaal worden aangesloten, AES, coaxiaal, SPDIFF of USB. HDMI kan ook, maar in mijn geval geen vrije poorten meer.
Sub vraag - is AES bijvoorbeeld beperkend....  Dat huidige standaarden verder gaan dan de techniek van AES gaat.

Dan maar een HDMI opofferen :D , of USB gebruiken. Coax en SPDIFF zijn sowieso  te beperkt.

D25

Citaat van: blue-eyes op januari 26, 2025, 11:33:12Ja, sowieso, de Lyngdorf heeft alleen maar digitale ingangen, dus dan gaat het signaal toch altijd via de DAC?

Klopt helemaal.

blue-eyes

Spijkie

Citaat van: blue-eyes op januari 26, 2025, 11:33:12Ja, sowieso, de Lyngdorf heeft alleen maar digitale ingangen, dus dan gaat het signaal toch altijd via de DAC?

Of zit ik mis? Volgens mij niet.

Een streamer transport zal dus altijd digitaal worden aangesloten, AES, coaxiaal, SPDIFF of USB. HDMI kan ook, maar in mijn geval geen vrije poorten meer.
Sub vraag - is AES bijvoorbeeld beperkend....  Dat huidige standaarden verder gaan dan de techniek van AES gaat.

Dan maar een HDMI opofferen :D , of USB gebruiken. Coax en SPDIFF zijn sowieso  te beperkt.
[/quote

Ik begreep altijd dat alleen usb de hele hoge resoluties en dsd kan doorgeven. Dit is de Lumin u2 mini.

DIGITAL OUTPUT STAGE:
USB:
Native DSD512 support
PCM 44.1–768kHz, 16–32-bit, Stereo

OPTICAL, COAXIAL RCA, COAXIAL BNC & AES/EBU:
DSD64 (DoP64, DSD over PCM)
PCM 44.1kHz–192kHz, 16–24-bit
T+A Symphonia, Audiosolutions figaro S2, Atlas power, atlas mavros LS grun, Ansuz A3 digital, Axxess ethernet, Axxess switch.

blue-eyes

Citaat van: Spijkie op januari 26, 2025, 11:41:34Ik begreep altijd dat alleen usb de hele hoge resoluties en dsd kan doorgeven. Dit is de Lumin u2 mini.

DIGITAL OUTPUT STAGE:
USB:
Native DSD512 support
PCM 44.1–768kHz, 16–32-bit, Stereo

OPTICAL, COAXIAL RCA, COAXIAL BNC & AES/EBU:
DSD64 (DoP64, DSD over PCM)
PCM 44.1kHz–192kHz, 16–24-bit

Precies dat ;)
En HDMI, past in USB verhaal dan denk ik?

Ik weet even niet, maar dat is te testen, na te vragen, of deze USB ingang volledig is, of alleen, gechargeerd, bedoeld is voor een USB stick, backup en upgrades.

katwax

Naar mijn mening en ervaring met de Kii maakt de streamer qua geluid niets uit, maar is volgens mij dus vooral in mijn geval te danken aan de zeer goede DAC in de Kii.
Waar het dan wel voor uitmaakt is ten eerste de Gui van de streamer, zeker als je lokale muziek op een NAS ofzo hebt, dan is een fijne Interface altijd leuk. Dan komt het vaak uit op features zoals upsampeling, DSP, ... en zeker bij dit kan ik mij voorstellen dat het geluid tussen streamers anders kan zijn, maar in een Bitperfect setup niet (toch niet bij goede DAC).
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

blue-eyes

Interface is een heel goed punt idd!

vanzomereng

Citaat van: blue-eyes op januari 26, 2025, 10:34:59Wat is het nut van een losse streamer, die je met je processor verbind, sn dus de DAC van de processor gebruikt

Begrijp je vraag niet goed?
Streamers zonder DAC, ook wel streamer-bridges genoemd hebben als voordeel, dat je niet extra betaald voor een ingebouwde DAC, omdat je reeds over een aparte DAC beschikt of een andere devices met ingebouwde DAC.

Probleem is, dat de keuze in streamer-bridges niet zo groot is t.o.v. streamers.
Verder zijn vele streamer-bridges gepositioneerd, in de wat hogere prijsklasse, denk aan Auralic, Lumin e.d.

Wat gehoormatig beter is en/of de dure streamer-bridges hun geld waard zijn, kan alleen jij zelf vaststellen.

Je kunt m.i.z. best een Wimm Ultra streamer (399€) kopen en deze testen met de ingebouwde DAC via analoog uit of deze zogenaamd als "bridge" te gebruiken via digital uit.
Of de Wimm Ultra in "bridge modus" vergelijken met een duurdere Lumin streamer-bridge of Auralic streamer-bridge, aangesloten op een zelfde externe DAC, beter of slechter presteert, is wellicht ook een onderzoekje waard, of wellicht hoor je geen verschil.

Luidsprekers: B&W 702S2,  Versterker: Rotel RA-6000,  Streamer: Bluesound Node Icon,  Blue-ray player: Denon DVD-3800BD, Koptelefoon Sennheiser Momentum 4 Wireless

blue-eyes

Kort door de bocht: Lyngdorf met ingebouwde streamer vs steamer loopwerk ;) .
Ga ik daarmee nog iets winnen, of is het met name de dac die het doet?
Zoals gezegd, het is erg, erg goed en fijn op dit moment :)

Met en zonder dac alleen maar aangehaald omdat veel streamers een ingebouwde dac hebben, dus analoog uit. De Lyngdorf heeft alleen maar digitale ingangen, dus per definitie gaat deze over de dac van de Lyngdorf.

Wat je al zegt, streamer transporten, minder te vinden. Maar ze zijn er zeker wel. Dure segment..... heb ik te weinig geld voor, te slechte oren en luister daar ook weer te weinig voor.

Andere side discussie mbt USB ingang, dat is opgelost, die is er gewoon op de Lyngdorf ;)

Faxe

Voordeel van een losse streamer kan zijn dat je streamingsdiensten kunt gebruiken die niet ondersteunt worden door de lyngdorf. Apple music biedt ook muziek aan in dolby atmos dat is misschien leuk in combinatie met de Lyngdorf. Dit kan alleen denk ik ook wel via de apple tv. Als je geld wil uitgeven zou ik Roon eens proberen als je dat nog nooit gedaan hebt en als het bevalt daarin investeren.
Lyngdorf TDAI 3400 | Linn LP 12 | Primare R35 | Holo Audio Spring 3 Level 2 | Paradigm Persona 3F | REL S/510 | Synology DS920+ | Roonlabs | Rhein Z1 Plus met Forester F2 voeding | Degritter

RZeemering

Ik heb kort geleden een goede streamer (Auralic Aries G1) vergeleken met een streamer in een veel duurdere klasse (Audiophool music server). In mijn systeem (met losse DAC, Holo audio Spring2) en met mijn oren kon ik geen enkel verschil horen. Een andere DAC bracht in het verleden wel minimale verbetering. Uiteindelijk zo marginaal dat ik me afvraag waar ik zoveel geld aan uit geef haha.
Maar goed, dat is met mijn oren in mijn systeem. Hoewel mijn vriendin met de streamers ook geen verschil kon ontwaren.
Plixir Elite BAC 1500 MKI, Nuc7i3 Roon ROCK server, Auralic Aries G1 streamer, Holo Audio Spring 2 level 1 DAC, Denafrips Athena 12th voorversterker, Bryston 4bSST eindversterker, Driade Flow 405 kabels, Magnepan 20.1 speakers. En het belangrijkste: akoestische aanpassingen.
"It's expensive for a stereo, it's cheap for a Time Machine"
"Listening to music is perhaps the greatest and most profound source of happiness I have ever known."- Henry Rollins

blue-eyes

Citaat van: Faxe op januari 26, 2025, 12:29:54Voordeel van een losse streamer kan zijn dat je streamingsdiensten kunt gebruiken die niet ondersteunt worden door de lyngdorf. Apple music biedt ook muziek aan in dolby atmos dat is misschien leuk in combinatie met de Lyngdorf. Dit kan alleen denk ik ook wel via de apple tv. Als je geld wil uitgeven zou ik Roon eens proberen als je dat nog nooit gedaan hebt en als het bevalt daarin investeren.

Roon wel eens mee gespeeld, maar zoals gezegd, ik wil een dedicated device, 43 cm breed in het rack. Geen zin om met Roon te spelen; speel al te veel met software in mijn leven.
Teveel mogelijkheden om te tunen, geen zin in.
Maar dank - is kwaliteit technisch mogelijk wel een van de beste opties.....

vanzomereng

Citaat van: Faxe op januari 26, 2025, 12:29:54Voordeel van een losse streamer kan zijn dat je streamingsdiensten kunt gebruiken die niet ondersteunt worden door de lyngdorf. Apple music biedt ook muziek aan in dolby atmos dat is misschien leuk in combinatie met de Lyngdorf. Dit kan alleen denk ik ook wel via de apple tv. Als je geld wil uitgeven zou ik Roon eens proberen als je dat nog nooit gedaan hebt en als het bevalt daarin investeren.

Yep, los van de eventuele gehoormatige verschillen, is vooral bovenstaande belangrijk.
Wat kan de losse streamerbridge meer dan jouw streamer in de Lyndorf.
Ondersteunende streamerdiensten, het kunnen streamen van aangesloten devices (HD, USB, NAS), Internetradio en vooral de werking en mogelijkheden van de bijhorende app en software-updates  voor de langere termijn. Wil je verder er nog een mooi LCD-schermpje bij, wil je touchscreen en noem maar op.
Luidsprekers: B&W 702S2,  Versterker: Rotel RA-6000,  Streamer: Bluesound Node Icon,  Blue-ray player: Denon DVD-3800BD, Koptelefoon Sennheiser Momentum 4 Wireless

katwax

Voordeel is dat je in de meeste streamers met DAC ook gewoon ook outs hebt waarbij je de ingebouwde DAC niet gebruikt en dus ze inzet als bridge, ik heb enkel maar bridge nodig, maar die zijn er veel minder en vaak duurder.
Ik zou dan als ik jou was even kijken wat de beperkingen zijn bij de ingebouwde streamer die je wil en inderdaad ondersteuning van streaming diensten (en/of hun Connect service) is ook belangrijk.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

D25

Citaat van: blue-eyes op januari 26, 2025, 12:16:07Kort door de bocht: Lyngdorf met ingebouwde streamer vs steamer loopwerk ;) .
Ga ik daarmee nog iets winnen, of is het met name de dac die het doet?
Zoals gezegd, het is erg, erg goed en fijn op dit moment :)

Met en zonder dac alleen maar aangehaald omdat veel streamers een ingebouwde dac hebben, dus analoog uit. De Lyngdorf heeft alleen maar digitale ingangen, dus per definitie gaat deze over de dac van de Lyngdorf.

Wat je al zegt, streamer transporten, minder te vinden. Maar ze zijn er zeker wel. Dure segment..... heb ik te weinig geld voor, te slechte oren en luister daar ook weer te weinig voor.

Andere side discussie mbt USB ingang, dat is opgelost, die is er gewoon op de Lyngdorf ;)

Een streamer zonder digitale uitgang heb je dus niets aan want die kun je niet aansluiten op de Lyngdorf.

blue-eyes

Duh :P Dat snap ik ;) lol ;)

(met een knipoog he ;) )

Daarom stelde ik ook een streamer transport te moeten hebben.

Fox

Ookal zou je analoge ingangen hebben op je receiver of pro/pro en vinden de bewerkingen als volume, bamans, hoog/laar regeling, ruimte correctie enz. in het digitale domein plaats.
Dat houd in dat het inkomende analoge signaal gedigitaliseerd zal worden, digitaal verwerkt en weer omgezet van digitaal naar analoog. Op dat moment luister je dus naar de laatst ingezette DAC en niet naar die uit bv de streamer of disc speler.

Uiteraard is het wel mogelijk, maar dan moet je receiver of pre/pro wel een volledig analoog signaal pad hebben.
De apparaten die dat hebben zitten meestal in het hogere segment (iets vintage uit het oude analoge tijdperk ;-) )...
en de rest gebruikt gewoon DSP's e.d.

Daarom zou er ook bij streamers iets als een transport moeten zijn, zoals je in het verleden ook bij Cd-spelers wel eens had.

blue-eyes

Je hebt genoeg, maar wel minder dan streamers met, streamer transporten.

Je hebt wel een punt.