Reparatie Rotel RA820BX2

Gestart door mmuetst, januari 25, 2025, 19:15:07

Vorige topic - Volgende topic

mmuetst

Geniet van Audio, maar betaal met mate, maar moet jij zeggen met je dure Mofi's die zeker lekker klinken.

Fox

Magura

Ik heb nog een Sansui au-217 staan die opgeknapt mag worden. 😅
Arcam AVR450 - Audiophonics LPA-S400ET - Arcam CD23T - Auralic Aries Mini - B&W N804 - B&W CMC/M1- Dali sub E9F - Vero 4K+ - Atlas Hyper 3.5 - Audioquest

mmuetst

Citaat van: Fox op januari 31, 2025, 11:50:06Een Classe met een lichte brom ;-)

Wie weet, maar is dat een modern apparaat? Ben toch wel een voorstander van old school elektronica repareren.
Geniet van Audio, maar betaal met mate, maar moet jij zeggen met je dure Mofi's die zeker lekker klinken.

mmuetst

Citaat van: Magura op januari 31, 2025, 19:53:15Ik heb nog een Sansui au-217 staan die opgeknapt mag worden. 😅
Dat is wel een leuke versterker. Wat mankeert er aan?

Magura

Dit is zeker een leuke versterker. De potmeters kraken   en sommige weerstanden zijn verlopen. Ik wil eigenlijk de elco's ook vervangen. Nu nog ff de tijd vinden..
Arcam AVR450 - Audiophonics LPA-S400ET - Arcam CD23T - Auralic Aries Mini - B&W N804 - B&W CMC/M1- Dali sub E9F - Vero 4K+ - Atlas Hyper 3.5 - Audioquest

Fox

Geen idee of het tot old school behoort?
Het is een CA-2100 https://old.altei.cz/doc/vyr/43_ClasseCatalogue_07-2008.pdf

Citaat van: mmuetst op januari 31, 2025, 20:00:53Wie weet, maar is dat een modern apparaat? Ben toch wel een voorstander van old school elektronica repareren.

mmuetst

Citaat van: Fox op februari  1, 2025, 08:59:43Geen idee of het tot old school behoort?
Het is een CA-2100 https://old.altei.cz/doc/vyr/43_ClasseCatalogue_07-2008.pdf

Heb net de 49 pagina's service manual gevonden (zonder schema's). Complex spul. Niet iets voor de hobbyist om te repareren.

mmuetst

Citaat van: Magura op januari 31, 2025, 21:39:21Dit is zeker een leuke versterker. De potmeters kraken  en sommige weerstanden zijn verlopen. Ik wil eigenlijk de elco's ook vervangen. Nu nog ff de tijd vinden..
Oh, dus je hebt zelf de kennis om het uit te voeren.
Net als met de Marantz, ik doe geen revisies omdat ik vind dat je dit goed moet uitvoeren. Een voorbeeld: potmeters die kraken moet je eigenlijk uit elkaar halen en goed reinigen. Een beetje contactspray is eigelijk not done.
Wel vind ik het leuk om een versterker te repareren als het binnen mijn kennis en kunde valt. Heb wel eens een Primaire versterker nagekeken met een defecte volume chip (SMD). Die ook een gedeelte van de voeding om zeep had geholpen. Nu is dat dus niet mijn ding. SMD begin ik niet aan.

jossie

Citaat van: mmuetst op februari  1, 2025, 10:33:42SMD begin ik niet aan.

Niks moeilijks aan hoor, gewoon beginnen met een oude print te slopen en wat terug solderen etc...

Je beperkt jezelf onnodig. Hete lucht is handig maar niet perse nodg voor kleine chips. Grote zijn wel moeilijker maar zelden het defect in audio apparaten.
Omni !

mmuetst

Citaat van: jossie op februari  1, 2025, 13:07:02Niks moeilijks aan hoor, gewoon beginnen met een oude print te slopen en wat terug solderen etc...

Je beperkt jezelf onnodig. Hete lucht is handig maar niet perse nodg voor kleine chips. Grote zijn wel moeilijker maar zelden het defect in audio apparaten.
Ben donderdag 54 geworden en de oogjes doen het met die kleine pruts componenten niet zo goed  :D.
Ik hou het bij lekkere grote old school componenten als je het niet erg vindt  ;) en bij SMD stuur ik ze door naar anderen die het wel repareren (zoals bij die Primaire versterker is uiteindelijk door @Be-tweeter gerepareerd).

jossie

Citaat van: mmuetst op februari  1, 2025, 13:24:41Ben donderdag 54 geworden en de oogjes doen het met die kleine pruts componenten niet zo goed  :D.
Ik hou het bij lekkere grote old school componenten als je het niet erg vindt  ;) en bij SMD stuur ik ze door naar anderen die het wel repareren (zoals bij die Primaire versterker is uiteindelijk door @Be-tweeter gerepareerd).

Ik ben al bijna 20% voorbij de 54. Ik heb brilleglazen -2 ongeveer, die zet ik af en dan zie ik scherp vanaf ongeveer 40 cm. Dus... no name leesbril op de flinke neus van +3 dioptrietjes et voilá! Solderen is weer scherp. Dan heb ik nog een loep 10x ter controle maar dat is een klein dingetje, niet bruikbaar tijdens solderen. Ook nog een loeplamp maar dat ding moet dan precirs goed staan evenwijdig aan de print, niet altijd handig. Dikke leesbril vind ik het meest praktisch.

Omni !

mmuetst

Inmiddels is de Rotel klaar en kan wat mij betreft opgehaald worden door het baasje. Tot die tijd mag hij even mijn Technics luidsprekers aansturen. Had ze al een tijd niet gebruikt. Klinken best wel goed voor Tis Echt niks  :D
Ik heb verder de versterker even met perslucht schoon geblazen (en ook tevens onze banden spanning gecontroleerd, die was te laag). Toch handig zo'n compressor.

Magura

Citaat van: mmuetst op februari  1, 2025, 10:33:42Oh, dus je hebt zelf de kennis om het uit te voeren.
Net als met de Marantz, ik doe geen revisies omdat ik vind dat je dit goed moet uitvoeren. Een voorbeeld: potmeters die kraken moet je eigenlijk uit elkaar halen en goed reinigen. Een beetje contactspray is eigelijk not done.
Wel vind ik het leuk om een versterker te repareren als het binnen mijn kennis en kunde valt. Heb wel eens een Primaire versterker nagekeken met een defecte volume chip (SMD). Die ook een gedeelte van de voeding om zeep had geholpen. Nu is dat dus niet mijn ding. SMD begin ik niet aan.

Ja, tot op zekere hoogte 😉
Ik soldeer regelmatig aan prints, dus dat is geen probleem.
Die potmeters ga ik wel uit elkaar halen om goed te reinigen. Op het Audiokarma forum staan aardig wat topics met tips en tricks hoe je dit het beste kan doen.

Gelukkig zit in de Sansui geen smd. ;)

Mijn Arcam CD23T moet ook gereviseerd worden. Op het moederbord zijn bijna alle elco 's defect of hebben hoge esr.

Ik zal daar tzt een apart topic voor openen als men dat interessant vindt.

mmuetst

Citaat van: Magura op februari  1, 2025, 19:33:51Ja, tot op zekere hoogte 😉
Ik soldeer regelmatig aan prints, dus dat is geen probleem.
Die potmeters ga ik wel uit elkaar halen om goed te reinigen. Op het Audiokarma forum staan aardig wat topics met tips en tricks hoe je dit het beste kan doen.

Gelukkig zit in de Sansui geen smd. ;)

Mijn Arcam CD23T moet ook gereviseerd worden. Op het moederbord zijn bijna alle elco 's defect of hebben hoge esr.

Ik zal daar tzt een apart topic voor openen als men dat interessant vindt.

Persoonlijk lees ik dat liever dan "geneuzel" over kabeltjes. Dus graag, ik lees het met plezier.

Magura

Dat vind ik ook. ;) Als ik de componenten binnen heb, open ik een topic.

zwabber

Ik heb er zelf de ballen verstand van maar lees het ook graag
LG 65cx6la. Onkyo tx-nr 5010.  Quadral aumun orkan Vlll. Audio monitor LCR GS. GSFX . Rel R505. Dune hd duo. Advance acoustic mcd 204.

mmuetst

Het zit ook een beetje in mijn genen. Mijn opa had een radio/elektronica winkel in Arnhem: Radio Piet (die nog steeds bestaat, maar niet meer in de familie is).

Dit was de vader van mijn moeder en hij hete Jan (had ook gevoel voor humor). Ik ben uiteindelijk een product van die winkel. Een oom van mijn vader, ome Henk die ook wel rubberen Henk werd genoemd omdat hij de condooms regelde voor de familie (mijn vader durfde ze niet zelf te halen) vergat wel eens zijn brood. Mijn vader werkte bij een bakkerij en moest dan in Arnhem brood brengen aan ome Henk. Mijn moeder was dan de winkel aan het schoonmaken en van het één kwam het ander  :D
Toen ome Henk de winkel over had genomen van mijn opa kwam ik als kind wel eens in die winkel en was onder de indruk.  Er waren altijd mannen bezig achter in de winkel Philips TV's aan het repareren. De eerste audio voor mijn zus, een koffer draaitafel, kwam ook uit die winkel.
Dus ja, vind het repareren zo af en toe leuk om te doen, het zit in de genen.

mmuetst

Vandaag is de versterker door het baasje opgehaald. Als dank een paar kleine flesjes bier meegenomen  :D

Mediator

Ik lees het nu pas. Maar leuk om na te lezen. Ik heb ook nog zo'n Rotel op zolder staan uit dezelfde tijd, werkeloos. Wel helemaal gereviseerd en zelfs 'verbetert' door betere componenten. Helaas bij het uit elkaar halen van de ingangschakelaar iets fout gegaan waardoor dat niet helemaal lekker gaat. Heidens karwei om weer uit elkaar te halen. Vanwege al die redenen staat hij er ook nog. Dat van die ogen herken ik wel. Bril op, bril af. Voor mij is het puur hobby dat ik voor mezelf doe. Als het dan misgaat dan is er geen man overboord. Geniet van de pils!
Gruppo Richercha Audio Alta Fedeltà ❤️

mmuetst

De zelfde eigenaar van de Rotel versterker heeft een zoon die van zijn schoonvader een Marshall gitaar versterker heeft gekregen omdat hij hem niet gebruikt. Nu blijkt deze ook een brom te hebben. Hij dacht dat dit een transistor versterker was, maar blijkt een buizen versterker te zijn. Ik zie de volgende uitdaging al aankomen  ;)