Welke OLED TV?

Gestart door brt, januari 15, 2025, 23:16:29

Vorige topic - Volgende topic

Tandwiel en 2 gasten bekijken dit topic.

brt

Mooie tv hè  :clapping:

Ik begon eergisteren aan Oppenheimer, maar via Pathé thuis en die hebben geen 4K en uhd etc en de beeldkwaliteit was echt opvallend matig.

Dat valt opeens extra op!
Focal Sopra 1 | TEAC AP-701 | TEAC UD-701N | PS Audio Stellar PowerPlant P3 | Kabels van Audioquest

gerard1

Waar ik nog wel tegenaan hik zijn de ondertitelingen van de interne app van bv netflix op de LG met dolby vision.

Hoe ik het ook instel bij netflix, de ondertiteling geeft veel te veel licht, echt heel hinderlijk.
Het zal mij dan ook niet verbazen dat je daar inbranding krijgt.

Lost een apple tv dat probleem op, heeft die betere instellingen voor ondertitels bij dolby vision?

Richi

Citaat van: gerard1 op februari 23, 2025, 09:25:35Waar ik nog wel tegenaan hik zijn de ondertitelingen van de interne app van bv netflix op de LG met dolby vision.

Hoe ik het ook instel bij netflix, de ondertiteling geeft veel te veel licht, echt heel hinderlijk.

Lost een apple tv dat probleem op, heeft die betere instellingen voor ondertitels bij dolby vision?
Bij de Apple TV kan je de kleur van de ondertiteling kiezen, bijvoorbeeld geel of grijs. Is dat niet mogelijk met de LG TV? Als je dan grijs kiest, dan is het veel minder fel.
Woonkamer Naim Muso 2 • Apple TV 4K • Philips 55PUS8909 Zitkamer Naim Atom HE • Focal Elegia & Elear Classé attic - in voorbereiding Classé CP-800mkII • Classé CA-2300 • Mac Mini M2 Roon • Marantz SA-11S2 • Dynaudio Confidence C2 II • Classé SSP-800 • Classé CA-5300 • Oppo BDP-93EU • Philips BDP-9700 • Elac Debut 6.2 • Philips 55POS9002 • Audioquest • Grimm

gerard1

Citaat van: Richi op februari 23, 2025, 09:45:58Bij de Apple TV kan je de kleur van de ondertiteling kiezen, bijvoorbeeld geel of grijs. Is dat niet mogelijk met de LG TV? Als je dan grijs kiest, dan is het veel minder fel.

De lg tv kan niet de ondertiteling kiezen of regelen van de Netflix app.
Geel is verschrikkelijk ;)

Maar ga nog wel wat prutsen, met semi transparant

En anders maar een Apple, maar vind ik eigenlijk zonde, de apps op tv zijn voor de rest prima.

Fox

geen probleem mee, maar ik heb een Google tv besturing en apps  ;)

Richi

Citaat van: gerard1 op februari 23, 2025, 11:41:11De lg tv kan niet de ondertiteling kiezen of regelen van de Netflix app.
Geel is verschrikkelijk ;)

Maar ga nog wel wat prutsen, met semi transparant

En anders maar een Apple, maar vind ik eigenlijk zonde, de apps op tv zijn voor de rest prima.
Geel is inderdaad verschrikkelijk  :crazy: maar als je slechtziend bent, dan kan het wel een uitkomst zijn.
Woonkamer Naim Muso 2 • Apple TV 4K • Philips 55PUS8909 Zitkamer Naim Atom HE • Focal Elegia & Elear Classé attic - in voorbereiding Classé CP-800mkII • Classé CA-2300 • Mac Mini M2 Roon • Marantz SA-11S2 • Dynaudio Confidence C2 II • Classé SSP-800 • Classé CA-5300 • Oppo BDP-93EU • Philips BDP-9700 • Elac Debut 6.2 • Philips 55POS9002 • Audioquest • Grimm

gerard1

Citaat van: Fox op februari 23, 2025, 11:49:24geen probleem mee, maar ik heb een Google tv besturing en apps  ;)

Dus daar geen problemen met dolby vision content.

Fox

Nee totaal niet.

Niet met DV van via de Apps of de Oppo 203...
Maar het is dan ook een Sony OLED met Google Tv besturing, en geen eigen platform als bij LG ;-)

Citaat van: gerard1 op februari 23, 2025, 11:56:58Dus daar geen problemen met dolby vision content.

brt

Citaat van: gerard1 op februari 23, 2025, 09:25:35Waar ik nog wel tegenaan hik zijn de ondertitelingen van de interne app van bv netflix op de LG met dolby vision.

Er is wel een instelling in de LG G4 waarin je de felheid van logo's en ondertiteling kan instellen. Ken je die?

Ben nu niet thuis maar ik kan hem ff opzoeken voor je als je hem niet kan vinden
Focal Sopra 1 | TEAC AP-701 | TEAC UD-701N | PS Audio Stellar PowerPlant P3 | Kabels van Audioquest

gerard1

Ja die heb ik gevonden, maar die dimt alles.

Ik heb via internet bij Netflix de instelling semi transparant ingesteld met wit en slagschaduw.
Dan wordt het grijs.

Nadeel met gewoon content is het dan weer te transparant  :D

De insteling kan je niet snel wisselen helaas.

brt

Hoe zit het bij jullie met de beeld-geluid synchronisatie?
Het lijkt hier wel per keer te verschillen, zowel via het geluid van de tv zelf als optisch uit naar de set.

Soms is ie perfect, andere keren loopt het beeld hinderlijk achter op het geluid.

Voel er weinig voor dit per keer telkens te moeten instellen.

Is er een manier waarop ik dit kan minimaliseren?

Dura

Citaat van: brt op maart 11, 2025, 10:16:37Hoe zit het bij jullie met de beeld-geluid synchronisatie?
Het lijkt hier wel per keer te verschillen, zowel via het geluid van de tv zelf als optisch uit naar de set.

Soms is ie perfect, andere keren loopt het beeld hinderlijk achter op het geluid.

Geluid via HDMI laten lopen, dan worden er dacht ik sync instellingen meegegeven, helpt dat?
Harbeth P3ESR, Powernode N330, LG G3 55' less is more.

Fox

Als je de TV met je receiver/processor verbind met de ARC/eARC HDMI uitgang loopt de CEC-instelling a/v sync automatisch.

LG
HDMI CEC:

Ga naar het instellingenmenu. Houd de knop Instellingen op je LG-afstandsbediening gedurende 5 seconden ingedrukt.
Selecteer Alle instellingen.
Selecteer Algemeen.
Selecteer SIMPLINK (HDMI-CEC).
Stel SIMPLINK (HDMI-CEC) in op Aan.
HDMI-ARC:

Opmerking: SIMPLINK moet zijn ingeschakeld met behulp van de HDMI CEC-stappen voordat je HDMI ARC kunt gebruiken.

Ga naar het instellingenmenu. Houd de knop Instellingen op je LG-afstandsbediening gedurende 5 seconden ingedrukt.
Selecteer Alle instellingen.
Selecteer Geluid.
Selecteer Geluid uit.
Selecteer Audio uit (optische/HDMI ARC).
Stel Digitaal geluid uit in op Automatisch.

Let op dan je aan de ontvangende kant ook CEC aanzet op je TV-input.

Citaat van: brt op maart 11, 2025, 10:16:37Hoe zit het bij jullie met de beeld-geluid synchronisatie?

brt

Bedankt beiden!

Ding is dat mijn dac geen HDMI ingang heeft, wel optisch..

Maar het probleem speelt dus zowel bij het geluid uit de tv zelf alswel via optisch uit naar de dac. In beide gevallen loopt dus soms het beeld achter op het geluid...

Fox

Tja, alleen een separate DAC en dan voor zwaar gecomprimeerd geluid van de Tv ??????  :crazy:

Dit ga je nooit goed lipsync krijgen...

Citaat van: brt op maart 11, 2025, 15:12:17Bedankt beiden!

Ding is dat mijn dac geen HDMI ingang heeft, wel optisch..

Maar het probleem speelt dus zowel bij het geluid uit de tv zelf alswel via optisch uit naar de dac. In beide gevallen loopt dus soms het beeld achter op het geluid...

brt

Citaat van: Fox op maart 12, 2025, 11:30:44Tja, alleen een separate DAC en dan voor zwaar gecomprimeerd geluid van de Tv ??????  :crazy:

Dit ga je nooit goed lipsync krijgen...

Ik snap je opmerking niet zo goed denk ik. Ik speel mijn muziek af via het setje in mijn handtekening. Bedoel je dat ik een aparte dac met hdmi e-arc moet kopen, of dat het setje zonde is voor het gecomprimmeerde geluid?

Maar het geluid uit de TV-speaker loopt ook niet altijd synchroon met het beeld (beeld is dan iets te laat), wat mij het idee geeft dat het probleem niet bij de optische uitgang van de TV zit, maar dat bijv. de beeldverwerking zo veel inspanning kost, dat het vertraagt. Kan dat kloppen?

RZeemering

Ik vind het vooral gek dat je tv het zelf ook heeft...?
en dan ook nog eens soms wel en soms niet.
Verschilt het per zender of is dat ook willekeur?
Plixir Elite BAC 1500 MKI, Nuc7i3 Roon ROCK server, Auralic Aries G1 streamer, Holo Audio Spring 2 level 1 DAC, Denafrips Athena 12th voorversterker, Bryston 4bSST eindversterker, Driade Flow 405 kabels, Magnepan 20.1 speakers. En het belangrijkste: akoestische aanpassingen.

brt

Citaat van: RZeemering op maart 12, 2025, 14:09:41Ik vind het vooral gek dat je tv het zelf ook heeft...?
en dan ook nog eens soms wel en soms niet.
Verschilt het per zender of is dat ook willekeur?

Ja vind ik ook. Wat mij dus de conclusie doet trekken dat het niet aan de optische uitgang ligt, maar vooral aan de beeldverwerking, waardoor die soms achterloopt op het geluid.

Het maakt niet uit wat de bron is, soms is dat de kpn box via hdmi maar soms ook gewoon de app van Netflix op de tv.Dus die ogenschijnlijke willekeur maakt het lastig voor mij om een oorzaak aan te wijzen.

Maar andere LG Oled gebruikers herkennen dit dus blijkbaar niet?

gerard1

Nee, niks van dat alles.
De tv naar Fabrieksinstelling zetten al geprobeerd? Ik zou dat het eerste proberen omdat het willekeurig is.
Iets met de geluidsinstelling,

https://www.lg.com/nl/ondersteuning/product-ondersteuning/troubleshoot/help-library/cs-CT20182005-20153409033111/#:~:text=Als%20het%20geluid%20niet%20synchroon,synchroniseren%20met%20de%20externe%20luidspreker.

brt

Citaat van: gerard1 op maart 13, 2025, 05:51:39Nee, niks van dat alles.
De tv naar Fabrieksinstelling zetten al geprobeerd? Ik zou dat het eerste proberen omdat het willekeurig is.

https://www.lg.com/nl/ondersteuning/product-ondersteuning/troubleshoot/help-library/cs-CT20182005-20153409033111/#:~:text=Als%20het%20geluid%20niet%20synchroon,synchroniseren%20met%20de%20externe%20luidspreker.

Bedankt. Ik ga het eens proberen. Denk dat het op de een of andere manier in de beeldverwerking zit, waardoor die vertraagt tov het geluid.

Richi

Citaat van: brt op maart 13, 2025, 12:41:08Bedankt. Ik ga het eens proberen. Denk dat het op de een of andere manier in de beeldverwerking zit, waardoor die vertraagt tov het geluid.
Dat wordt normaliter gecompenseerd door het geluid te vertragen. Bij onze OLED was dat iets van 23ms zeg ik uit mijn hoofd. Maar dat wordt dus automatisch en onzichtbaar voor de kijker geregeld. In jouw geval lijkt dit dus niet goed te gaan. Balen hoor.

Fox

Ik heb het nergens over "muziek", maar over het geluid van je tv naar je DAC zoals je zelf aangeeft.
En het geluid van de Tv is overwegend AC3 (DD) of EAC3 (DD+) en dat zijn lossey (gecomprimeerde) audio formaten.

Dat het geluid naar een externe bron niet lipsync loopt komt door de beeldverwerking in je TV en dat je de audio van de Tv naar een externe omzetting brengt die het ook moet verwerken. Beide zorgen voor tijds verschillen bij deze exotische toepassing.
Omdat daar geen last van te hebben is er iets moois die dat voor je oplost, zie de vorige post.

Citaat van: brt op maart 12, 2025, 13:28:36Ik snap je opmerking niet zo goed denk ik. Ik speel mijn muziek af via het setje in mijn handtekening. Bedoel je dat ik een aparte dac met hdmi e-arc moet kopen, of dat het setje zonde is voor het gecomprimmeerde geluid?

Maar het geluid uit de TV-speaker loopt ook niet altijd synchroon met het beeld (beeld is dan iets te laat), wat mij het idee geeft dat het probleem niet bij de optische uitgang van de TV zit, maar dat bijv. de beeldverwerking zo veel inspanning kost, dat het vertraagt. Kan dat kloppen?

Dura

Citaat van: gerard1 op maart 13, 2025, 05:51:39Nee, niks van dat alles.

Hier ook niet herkenbaar, lijkt me goed advies van Gerard.
Harbeth P3ESR, Powernode N330, LG G3 55' less is more.

brt

Ik heb hem nu weer naar de fabrieksinstellingen teruggezet en bij zowel Netflix als via HDMI gaat het nu weer strak! Dus dank voor de suggestie @gerard1!

Maar ik vraag me dan wel af: kan de TV niet te veel beeldverwerking aan, omdat het beeld dan gaat vertragen? Zoveel had ik trouwens niet eens aangepast...

brt

Citaat van: Fox op maart 13, 2025, 13:03:18Ik heb het nergens over "muziek", maar over het geluid van je tv naar je DAC zoals je zelf aangeeft.
En het geluid van de Tv is overwegend AC3 (DD) of EAC3 (DD+) en dat zijn lossey (gecomprimeerde) audio formaten.

Dat het geluid naar een externe bron niet lipsync loopt komt door de beeldverwerking in je TV en dat je de audio van de Tv naar een externe omzetting brengt die het ook moet verwerken. Beide zorgen voor tijds verschillen bij deze exotische toepassing.
Omdat daar geen last van te hebben is er iets moois die dat voor je oplost, zie de vorige post.

Bedankt voor je toelichting weer. Ik heb echter geen HDMI ARC ingang op mijn TEAC dac, dus dan is jouw oplossing toch niet van toepassing? Of geldt dit ook als ie optisch uit gaat?