Welke OLED TV?

Gestart door brt, januari 15, 2025, 23:16:29

Vorige topic - Volgende topic

brt

We zijn aan het kijken naar een nieuwe tv. De oude is 9 jaar oud en wordt steeds trager met opstarten van het smart menu, maar ook Netflix en Youtube duren steeds langer.

We hebben nu een 55 inch oled van LG. Ik zou wel naar 65 inch willen. We kijken op zo'n 3,7 meter afstand. We willen de tv weer tegen de muur hangen, zo strak mogelijk er tegenaan.

Ik ben geneigd me te richten op de Oleds van LG. Misschien kortzichtig, maar die ken ik en krijgen altijd goede reviews.

Zij hebben de B, C en G serie waarbij B het instapsegment schijnt te zijn, C iets hoger en G de toplijn.

Wie heeft weleens deze vergeleken en hoe ervaren jullie de onderlinge verschillen? Ik wil het liefst de lijn van 2024 nemen. Dus B4, C4 of G4.

De B4 kost nu 1199 bij Bol
De C4 start vanaf 1489,-
De G4 op 1979,-

De prijzen lopen dus lekker op, hoger in de range. Zijn ze het prijsverschil waard?

Ben benieuwd naar jullie ervaringen.

PS: tips over andere goede en recente 65inch oleds zijn ook welkom.
Focal Sopra 1 | TEAC AP-701 | TEAC UD-701N | PS Audio Stellar PowerPlant P3 | Kabels van Audioquest

pameijer

Ze zullen alledrie meer dan goed genoeg zijn voor veel kijkplezier. De B4 wordt weinig verkocht omdat hij wel echt mindere spes heeft, qua beeldprocessing vooral volgens mij. De C4 is de sweet spot en doet gewoon niets fout. De G4 is mooier tegen de muur en is een stuk helderder, maar persoonlijk vind ik de C4 al helder genoeg (heb zelf de 65" LG C4). De andere merken zijn eigenlijk gewoon een stuk duurder terwijl ze weinig meer bieden. Philips, Panasonic en Sony bedoel ik daarmee. Samsung maakt ook hele mooie OLED's zoals de S90D, maar is gewoon niets beter dan LG. 

LG heeft net de 5-serie aangekondigd, dus ik denk dat de prijzen van de 4-serie wel weer zullen zakken richting Black Friday niveau als je even wacht. Het beste kun je sowieso tot BF wachten, maar dat is pas 28-11... Ik heb mijn 65C4 in Duitsland gekocht, voor 1299 euro, dat lukt nu niet meer helaas. Als het grootste probleem de apps zijn, dan moet je gewoon een Apple TV kopen (sowieso een dikke aanrader) en wachten tot november. Willen jullie dat niet dan altijd bij de winkels (via telefoon, mail, chat) vragen om hun scherpste prijs. Dit heeft echt veel zin, zeker bij Hello TV, Smits Arnhem, Wifimedia en dergelijke. Hou ook dit topic in de gaten.
Marantz Cinema 40 | Sony UBP-X800M2 CM| Technics SL2000 + NAD PP2i | Apple TV 4K en Nvidia Shield en Vero V en Ugoos AM6B+| Vu+ Duo2 | LG OLED65C4 | JVC X7900 met HDFury Integral2 en iVisions Cinema 4K 260 cm | AVI ADM9.1RS actieve speakers front en center + AVI DM5 surrounds en rears + 4x Micca M-8C Atmos + Rythmik E15HP en F15-SE subs en héél veel muziek!

Dura

Qua strak tegen de muur komt de G serie in beeld, er zijn soms mooie aanbiedingen als je niet het allernieuwste model wilt hebben. En die serie loopt meestal technisch voor op de C serie, met een beetje geluk heb je voor een prijs in de buurt van de huidige C de vorige G, waarbij die laatste mij de betere én mooiere, plattere tv lijkt.
Harbeth P3ESR, Powernode N330, LG G3 55' less is more.

brt

Volgens mij komen in maart de nieuwe modellen toch uit? Hopelijk zakken de prijzen van de 2024 serie dan nog wat verder.

G is idd erg mooi qua ophangen maar ook zeer prijzig. Zou een G3 beter zijn dan een C4?
Focal Sopra 1 | TEAC AP-701 | TEAC UD-701N | PS Audio Stellar PowerPlant P3 | Kabels van Audioquest

brt

Wow @pameijer jij hebt wel een extreem goede prijs betaald!

Heb jij zelf de B weleens met de C vergeleken?

Het zou mij niet verbazen als een B uit 2024 al een flink stuk beter is dan een oled uit 2016 toch? De 910v dacht ik, curved is die

graafie

Wij hebben al jaren een LG oled 65 inch tv. Het type weet ik zo niet meer, volgens mij was het een B type, hij zal ongeveer 8 jaar oud zijn. 3,7 meter is prima te doen, je wilt niet weten hoe snel je aan zo'n groot scherm gewend bent. Een LG oled zou zo'n 7,5 jaar meegaan en hij begint nu wel wat kuren te krijgen, soms zie je in het midden van het beeld dat gele vlakken iets richting groen gaan, niet echt storend maar valt soms wel op.
Ik zou hem wel laten kalibreren, ik heb het door iemand laten doen die thuis bij je langs komt, was niet goedkoop, iets van 450 Euro volgens mij. Maar perfecte kleuren, een heel verschil vergeleken met de fabrieksinstellingen. Als je bij de Mediamarkt een tv koopt/besteld kun je hem meteen door hun laten kalibreren, thuis of in de winkel.
Accuphase E-480, Accuphase DP-430, Technics SL1200GR + Audio Technica AT-740ml, Technics SL1210GR + Audio Technica AT-OC9XSL, Remton 8382 phono voorversterker. Marantz 2238, B&W CDM 1

broodro0ster

Volgens mij heeft enkel de G3 en G4 de MLA array om de helderheid nog wat te boosten. De C5/G5 serie zal weer duur geintroduceerd worden en pas een normale prijs krijgen vanaf het einde van de zomer.

Ik zou dus voor een G4 gaan. Dat heb ik zelf ook gedaan (G2 gekocht voor de helft van de introductieprijs toen de G3 er aan kwam). Nog steeds zeer tevreden over de TV en alles loopt vlot. Dat zal alleen maar beter zijn op de nieuwere serie.

Met zo'n kijk afstand mag je gerust 77" overwegen ook. Wij zitten op 3.8m vanaf een 77" en dat is zeker niet te groot.

De B4 heeft een tragere processor en 120hz. (oudere B series zijn wel maar 60hz denk ik)
De C4 heeft 144hz en een snellere processor.
De G4 heeft 144hz, dezelfde snellere processor als de C serie en een MLA array waardoor je meer lichtopbrengst hebt en een grotere kijkhoek.
HT: Dolby Atmos 7.2.2 | NAD T758 V3 (Full Dirac), KEF R700, KEF R600c, 4x KEF R300, BA A25 atmos, 2x SVS PB-2000
Sony HW55es isf, Kingpin VFS-240, Shield TV
Living: LG 77G2, Boston Acoustics A25, Denon X-2000, Shield TV

pameijer

450 euro voor een kalibratie is compleet nuts. Uit de doos moet je idd meteen veel instellingen aanpassen maar daar zijn voldoende YT filmpjes over te vinden. Of ff bij Rtings kijken of zo. Kleuren zijn uit de doos trouwens meer dan prima meestal. Als je dan laat kalibreren doe het bij een forumsponsor/eigenaar, Mediamarkt zou ik niet vertrouwen eerlijk gezegd....
Marantz Cinema 40 | Sony UBP-X800M2 CM| Technics SL2000 + NAD PP2i | Apple TV 4K en Nvidia Shield en Vero V en Ugoos AM6B+| Vu+ Duo2 | LG OLED65C4 | JVC X7900 met HDFury Integral2 en iVisions Cinema 4K 260 cm | AVI ADM9.1RS actieve speakers front en center + AVI DM5 surrounds en rears + 4x Micca M-8C Atmos + Rythmik E15HP en F15-SE subs en héél veel muziek!

broodro0ster

Citaat van: pameijer op januari 16, 2025, 11:49:13450 euro voor een kalibratie is compleet nuts. Uit de doos moet je idd meteen veel instellingen aanpassen maar daar zijn voldoende YT filmpjes over te vinden. Of ff bij Rtings kijken of zo. Kleuren zijn uit de doos trouwens meer dan prima meestal. Als je dan laat kalibreren doe het bij een forumsponsor/eigenaar, Mediamarkt zou ik niet vertrouwen eerlijk gezegd....
Idd. Ik heb mijn settings van rtings gehaald en dat is prima.
HT: Dolby Atmos 7.2.2 | NAD T758 V3 (Full Dirac), KEF R700, KEF R600c, 4x KEF R300, BA A25 atmos, 2x SVS PB-2000

graafie

Citaat van: pameijer op januari 16, 2025, 11:49:13450 euro voor een kalibratie is compleet nuts. Uit de doos moet je idd meteen veel instellingen aanpassen maar daar zijn voldoende YT filmpjes over te vinden. Of ff bij Rtings kijken of zo. Kleuren zijn uit de doos trouwens meer dan prima meestal. Als je dan laat kalibreren doe het bij een forumsponsor/eigenaar, Mediamarkt zou ik niet vertrouwen eerlijk gezegd....

Dat was 8 jaar geleden hè.....moest toen de kalibratie plus reisafstand betalen. Tegenwoordig kost het bij Mediamarkt iets van 50 Euro??? En op die filmpjes op YouTube kun je niet vertrouwen, had ik voor de kalibratie ook al een paar keer gezien en geprobeerd. Vergeet het maar rustig, was geen succes.
Accuphase E-480, Accuphase DP-430, Technics SL1200GR + Audio Technica AT-740ml, Technics SL1210GR + Audio Technica AT-OC9XSL, Remton 8382 phono voorversterker. Marantz 2238, B&W CDM 1

brt

Citaat van: broodro0ster op januari 16, 2025, 11:47:16Volgens mij heeft enkel de G3 en G4 de MLA array om de helderheid nog wat te boosten. De C5/G5 serie zal weer duur geintroduceerd worden en pas een normale prijs krijgen vanaf het einde van de zomer.

Ik zou dus voor een G4 gaan. Dat heb ik zelf ook gedaan (G2 gekocht voor de helft van de introductieprijs toen de G3 er aan kwam). Nog steeds zeer tevreden over de TV en alles loopt vlot. Dat zal alleen maar beter zijn op de nieuwere serie.

Met zo'n kijk afstand mag je gerust 77" overwegen ook. Wij zitten op 3.8m vanaf een 77" en dat is zeker niet te groot.

De B4 heeft een tragere processor en 120hz. (oudere B series zijn wel maar 60hz denk ik)
De C4 heeft 144hz en een snellere processor.
De G4 heeft 144hz, dezelfde snellere processor als de C serie en een MLA array waardoor je meer lichtopbrengst hebt en een grotere kijkhoek.

77 inch krijg ik er echt niet door. Misschien als we na een aantal jaar aan 65 gewend zijn  :angel:

mbt die processor: gaat dat ook over hoe snel de apps opstarten of is dat puur beeld?

Ik lees nu al weleens berichten dat mensen de G4 té helder vinden. Zelf kijken wij ook pas 's avonds, als het donker / niet zo fel verlicht is in de kamer. Hebben we dan wel een G4 nodig? @pameijer: hoever van de wand krijg je een C4 gemonteerd?

Het aantal hz is denk ik niet zo interessant als we niet gamen? We gebruiken hem vooral voor Netflix en tv kijken.

pameijer

Hangt ook van je beugel af die je gebruikt. Ik heb een LG beugel die ik ook gebruikte voor mijn 55C7. Daarmee is de minimale afstand van scherm tot wand 9 cm., maar dat moet met een andere beugel beter kunnen vermoed ik.

Als je alleen 's avonds kijkt weet ik bijna zeker dat je de helderheid van een G4 moet terugschroeven, sowieso kijkt bijna niemand met 100% brightness. Ik ben blij met mijn C4, en geld is ook wat waard. Maar met beide heb je geen miskoop. Mijn vriendin heeft de 77G3 strak aan de wand, en ja, die is wel mooier qua uiterlijk maar dat is mij geen €500 waard.

broodro0ster

Citaat van: brt op januari 16, 2025, 14:46:4077 inch krijg ik er echt niet door. Misschien als we na een aantal jaar aan 65 gewend zijn  :angel:

mbt die processor: gaat dat ook over hoe snel de apps opstarten of is dat puur beeld?

Ik lees nu al weleens berichten dat mensen de G4 té helder vinden. Zelf kijken wij ook pas 's avonds, als het donker / niet zo fel verlicht is in de kamer. Hebben we dan wel een G4 nodig? @pameijer: hoever van de wand krijg je een C4 gemonteerd?

Het aantal hz is denk ik niet zo interessant als we niet gamen? We gebruiken hem vooral voor Netflix en tv kijken.

De G3 heet het MLA panneel ook al. Maar de C serie nooit.
Ja, de processor bepaalt hoe snel alles is. Die uit de B serie loopt 3 generaties achter geloof ik, dus die zou ik persoonlijk skippen als je een vlotte TV wil.

Ik kijk HDR altijd op 100% op mijn G2 zonder MLA (vergelijkbaar met de C3 en C4 denk ik). En voor AppleTV+ content is het helaas te donker, maar dat ligt helaas aan hun mastering. Voor andere films en series in HDR is het goed.
Voor SDR kijk ik op 49% helderheid.

Wij kijken ook in 95% van de gevallen 's avonds, maar als ik eens 's middags TV wil kijken in HDR, dan is het eigenlijk te donker. SDR overdag is geen probleem.
Als ik nu zou upgraden zou ik wel een kiezen met MLA array voor betere HDR beleving bij omgevingslicht. Vooral AppleTV+ stoort me. Dat moet ik echt kijken met alle verlichting uit en in het donker.

gerard1

Citaat van: pameijer op januari 16, 2025, 16:08:49Hangt ook van je beugel af die je gebruikt. Ik heb een LG beugel die ik ook gebruikte voor mijn 55C7. Daarmee is de minimale afstand van scherm tot wand 9 cm., maar dat moet met een andere beugel beter kunnen vermoed ik.

Als je alleen 's avonds kijkt weet ik bijna zeker dat je de helderheid van een G4 moet terugschroeven, sowieso kijkt bijna niemand met 100% brightness. Ik ben blij met mijn C4, en geld is ook wat waard. Maar met beide heb je geen miskoop. Mijn vriendin heeft de 77G3 strak aan de wand, en ja, die is wel mooier qua uiterlijk maar dat is mij geen €500 waard.

Met dolby vision en hdr staat deze op 100% in Filmakersmode, hd staat op 80% bij de G4.
Ook bezig geweest met instelingen van rtings, maar Kwam iedere keer terug op Filmmodus.
Ik kijk zelf bijna alleen in de avond, geen last van te helder in Filmmodus.

Zit op 3,4 meter afstand, 77inch was 3 minuten groot, daarna dachten we kan nog veel groter, zeker bij films waar je balken hebt.

Eigenlijk was black Friday de juiste week om te kopen, 400 cashback van LG.

brt

Dank voor het meedenken allemaal.

De B serie valt voor mij af. Als ik een trage tv wil hou ik mijn huidige wel :)

Ik neig naar een G3 of G4, of C3 of C4. Het voelt een beetje als overkill om je helderheid te moeten terugschroeven. De momenten dat ik overdag kijk zijn verwaarloosbaar.

Maar 9 cm van de muur is voor mij echt veel te ver. Datvis zelfs verder dan ik nu heb.

gerard1

Citaat van: brt op januari 16, 2025, 18:14:30Dank voor het meedenken allemaal.

De B serie valt voor mij af. Als ik een trage tv wil hou ik mijn huidige wel :)

Ik neig naar een G3 of G4, of C3 of C4. Het voelt een beetje als overkill om je helderheid te moeten terugschroeven. De momenten dat ik overdag kijk zijn verwaarloosbaar.

Maar 9 cm van de muur is voor mij echt veel te ver. Datvis zelfs verder dan ik nu heb.

Met dolby vision en hdr heb je die helderheid nodig, waarom zou je dat terugschroeven?
Als je alleen tv zenders kijkt is het denk ik anders.
Dan zou ik de C serie nemen.

Veel netflix en bv  mediaspeler zou ik voor de G gaan deze is plat tegen de muur echt plat.

SV..S

hou ons op de hoogte, ben wel nieuwsgierig welke het word!

Oppo bdp-95/          JBL Ti-k10, JBL Ti-K2
Jl Audio F113      
Arcam avr 550           panasonic tx-p42g15

SV..S

is het nog een optie om hem bij een forumsponsor te kopen (met kalibratie)?

Oppo bdp-95/          JBL Ti-k10, JBL Ti-K2
Jl Audio F113      
Arcam avr 550           panasonic tx-p42g15

Dura

Toen ik vorig jaar mijn G3 kocht kwam ik van een geliefde Panasonic plasma die echt op zijn achterste benen liep.  Zet je dan die nieuwe bak op optimale settings, ja, dat was wel even wennen, ik voelde mijn ogen ook wat. Inmiddels is dat zoals gewoon is met tv's weer helemaal gewend tot het gebruikelijke niveau van kan wel groter en meer licht.
Verder is het kul, het ding stikt van de settings waarmee je 'm helemaal naar je smaak kan zetten, en dimmen is wel het allermakkelijkste.

Dura

Citaat van: SV..S op januari 16, 2025, 20:38:25is het nog een optie om hem bij een forumsponsor te kopen (met kalibratie)?
Sponsors prima, calibratie lijkt me in geval van een LG G serie echt niet nodig, zet hem op filmmaker, dan ben je nagenoeg klaar, even in brightness nog peak brightness op high zetten (daar moest ik echt aan wennen, begon met medium) en zo ongeveer klaar. En anders ga je lekker rommelen en alles proberen, heb ik ook gedaan, tot ik op het bovenstaande uitkwam.

jazzy

Citaat van: brt op januari 16, 2025, 14:46:4077 inch krijg ik er echt niet door. Misschien als we na een aantal jaar aan 65 gewend zijn  :angel:
Wij zijn twee jaar geleden van 55 naar 65 inch gegaan en ik sluit me aan bij de vorige sprekers, daar raak je snel aan gewend. Als ik zo kijk naar de vrije ruimte onder, boven en naast onze huidige TV dan zou ik zonder meer ook wel een 75" kwijt kunnen. Zou het zeker overwegen, nu je toch geld uit gaat geven.  ;)
Woonkamer: Yamaha RX-V4A - B&W DM630 - B&W HTM62 - Canare 4S11 - Quad L-series 12" sub - Sony KD-65XF9005
Kantoor: Edifier S2000 Pro - Rega P3-24 - Pro-Ject Phono Box S2 - QED Reference Audio 40
Serre: Samsung QBR 55 - Nvidia Shield

minplus

LG maakt de OLed schermen, dus LG is een logische keuze. Heb zelf ook een LG genomen.
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

brt

Citaat van: SV..S op januari 16, 2025, 20:38:25is het nog een optie om hem bij een forumsponsor te kopen (met kalibratie)?

Ik hoef idd geen kalibratie en verder ga ik heel ordinair voor een zeer goede (lees: goedkope) deal.

Moet ff kijken of en hoe ik me kan inhouden, maar zou prima een paar maanden kunnen wachten als me dat een paar honderd euro scheelt in de aanschaf.

Vanwege de montage zo dicht op de wand heb ik wel echt een zwak voor de G serie, maar ik heb hier afgesproken eigenlijk niet boven de 1500,- te komen. Nu zit de G4 op 1900.- dus nog een paar honderd zakken en het voelt als een goede deal. Of een G3 voor nog lager. Ik hou 2e hands en retourdeals ook gewoon in de gaten.

Maar ik denk dat ik met een C3 of C4 ook al zeer onder de indruk zou zijn, moet er alleen nog induiken hoe strak dat oogt tov de wand. Ik heb de 65 inch er juist doorgekregen met het verhaal dat het dan zo strak tegen de wand kan (ik had daar de G3 of G4 bij in gedachten). 

brt

Is het trouwens nog steeds zo dat je bij led en q led tv's bij een witte ondertiteling op een zwarte achtergrond een waas ziet oplichten? Of is die techniek inmiddels verbeterd?

Het was toen de reden om oled te kopen namelijk.

gerard1

Reflecties is ook een dingetje, met de G4 geen last van ook niet als deze uit staat.