Harde ontkoppelaars voor Hifi apparatuur op IKEA Kallax meubel

Gestart door Rowdy, januari 1, 2025, 14:31:28

Vorige topic - Volgende topic

mmuetst

Bij elektronica spreken we over microfonie. Dit treedt op in sommige gevallen. Bij buizen kan dit optreden en sommige buizen hebben door hun constructie hier meer last van dan anderen. Mechanische audio apparatuur zoals een platenspeler moet je goed ontkoppelen. Verder hebben chips en transistors geen last van dit fenomeen. Tenminste het is nooit in een meting aangetoond. Het veroorzaakt geen jitter of enig andere problemen in het digitale gedeelte van onze audio. Trilling kan wel akoestische vervorming in je luisterruimte teweeg brengen. Zo trilt er ergens iets in mijn mancave bij bepaalde lage tonen (ben er nog niet achter wat).
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

Jenkins

Citaat van: mmuetst op februari 14, 2025, 21:26:58... Verder hebben chips en transistors geen last van dit fenomeen. Tenminste het is nooit in een meting aangetoond.

Trillingen kunnen in ieder geval condensatoren beïnvloeden.
Is het niet zo dat sommige (condensator) microfoons functioneren juist omdat die condensator aan het trillen wordt gebracht en daardoor allerlei elektrische veranderingen registreert?

Sommige wel-techneuten spreken zelfs van "zingende condensatoren":

https://magazine.polytec.com/us/how-singing-capacitors-affect-the-audio-experience-in-consumer-electronics

Dit vraagt een niet-techneut.

RZeemering

Ik ben super a-technisch.
Ik weet wel dat er verschillende merken erg bezig zijn met apparatuur zo trillingsarm te laten functioneren. Naim was/is daar veel mee bezig geweest. Zowel om trillingen buiten te laten als trillingen niet naar buiten te laten gaan. Dat gaat ook om apparatuur zonder buizen. Ik neem aan dat zij er iets in zien/horen om er zoveel geld aan te spenderen? Ik kan me niet voorstellen dat ze dat er alleen maar instoppen om hun apparatuur gerechtvaardigd duur te laten zijn?
Plixir Elite BAC 1500 MKI, Nuc7i3 Roon ROCK server, Auralic Aries G1 streamer, Holo Audio Spring 2 level 1 DAC, Denafrips Athena 12th voorversterker, Bryston 4bSST eindversterker, Driade Flow 405 kabels, Magnepan 20.1 speakers. En het belangrijkste: akoestische aanpassingen.
"It's expensive for a stereo, it's cheap for a Time Machine"

mmuetst

Citaat van: Jenkins op februari 14, 2025, 21:56:20Trillingen kunnen in ieder geval condensatoren beïnvloeden.
Is het niet zo dat sommige (condensator) microfoons functioneren juist omdat die condensator aan het trillen wordt gebracht en daardoor allerlei elektrische veranderingen registreert?

Sommige wel-techneuten spreken zelfs van "zingende condensatoren":

https://magazine.polytec.com/us/how-singing-capacitors-affect-the-audio-experience-in-consumer-electronics

Dit vraagt een niet-techneut.
Een condensator microfoon is iets anders dan een condensator die wordt gebruikt in audio apparaat.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Condensatormicrofoon
Maar maakt gebruik van de natuurkundige eigenschappen van een condensator.
Verder zie ik het artikel in jou link geen één aantoonbare meting dat dit invloed heeft op het audio signaal (zoals zoveel van dit soort bla bla artikelen).

mmuetst

Citaat van: RZeemering op februari 14, 2025, 22:27:49Ik ben super a-technisch.
Ik weet wel dat er verschillende merken erg bezig zijn met apparatuur zo trillingsarm te laten functioneren. Naim was/is daar veel mee bezig geweest. Zowel om trillingen buiten te laten als trillingen niet naar buiten te laten gaan. Dat gaat ook om apparatuur zonder buizen. Ik neem aan dat zij er iets in zien/horen om er zoveel geld aan te spenderen? Ik kan me niet voorstellen dat ze dat er alleen maar instoppen om hun apparatuur gerechtvaardigd duur te laten zijn?
Je moest eens weten wat audio merken aan BS verkopen.
Je hebt banden met de pro audio wereld, doen ze ook zo panisch over trillingen in studio apparatuur?

RZeemering

ja.
https://www.solidstatelogic.com dit merk doet veel aan trillingen tegen gaan. En er zijn er nog veel meer.
Plixir Elite BAC 1500 MKI, Nuc7i3 Roon ROCK server, Auralic Aries G1 streamer, Holo Audio Spring 2 level 1 DAC, Denafrips Athena 12th voorversterker, Bryston 4bSST eindversterker, Driade Flow 405 kabels, Magnepan 20.1 speakers. En het belangrijkste: akoestische aanpassingen.

mmuetst

Citaat van: RZeemering op februari 14, 2025, 22:54:17ja.
https://www.solidstatelogic.com dit merk doet veel aan trillingen tegen gaan. En er zijn er nog veel meer.

Vind daar niets van terug op hun website, wel mooi pro spul dat wel.

RZeemering

Misschien is dat een verschil met pro en hifi. Hifi gebruikt het om meer geld voor te vragen, de pro wereld levert gewoon goed spul af :)

mmuetst

Waar audio merken zich meer druk over zouden moeten maken is warmte. Elco's vinden (te) warm niet prettig en hebben daardoor een kortere levensduur. Dus elco's niet te dicht bij de koelribben van de eindversterker plaatsen zou bijvoorbeeld al helpen.
Kastindeling is ook zo'n dingetje. Scheiding van netspanning t.o.v. de rest van de elektronica.

RZeemering

Van de Zaorstudiofurniture site:
'With outstanding signal clarity preserved by the dual cable management separating audio and power lines, the acoustic concept of the Maestro makes sure you hear what you are working on without interference as the desk stays out of the way of the sound waves. Panels at the back of the desk absorb stray sound waves, and the felt-covered desktop eliminates comb filter effects caused by reflections that could otherwise compromise the sound image.'

Zelfs de desks waar de apparatuur in ligt wordt zoveel mogelijk vrij gehouden van de audio golven.

mmuetst

Citaat van: RZeemering op februari 14, 2025, 23:00:10Misschien is dat een verschil met pro en hifi. Hifi gebruikt het om meer geld voor te vragen, de pro wereld levert gewoon goed spul af :)

Maar met pro spul wordt veel ruiger omgegaan en moet tegen een stootje kunnen. Denk dat daar ook een verschil zit.

RZeemering

Dit is studiospul. Daar wordt in de basis niet ruig omgegaan met spullen. Ze zijn gewoon bezig om er voor te zorgen dat er geen trillingen in apparatuur komen. Ik ga er ook hier van uit dat dit hier een reden voor is. Of wil je dat ook debunken?

mmuetst

Citaat van: RZeemering op februari 14, 2025, 23:13:41Dit is studiospul. Daar wordt in de basis niet ruig omgegaan met spullen. Ze zijn gewoon bezig om er voor te zorgen dat er geen trillingen in apparatuur komen. Ik ga er ook hier van uit dat dit hier een reden voor is. Of wil je dat ook debunken?
Ik debunker niks omdat ik daar de apparatuur niet voor heb. Maar heb wel even opgezocht wat "comb filter effect" zijn.
Persoonlijk kan ik mij moeilijk voorstellen dat trillingen die van een studio komen dit als gevolg hebben omdat de elektronica in de mengtafel vertraagd staat mee te trillen. Daarnaast staat die apparatuur toch niet in dezelfde ruimte waar de muzikanten spelen? Dus, geen debunker, maar vind het wel een bijzonder verhaal.
Nu zijn signalen van instrumenten en microfoons veel lager dan line niveau en dus ook gevoeliger voor invloeden. Zit me te bedenken welke componenten in een mengtafel dan gevoelig zijn voor trillingen?

Jenkins

Citaat van: mmuetst op februari 14, 2025, 22:37:18Verder zie ik het artikel in jou link geen één aantoonbare meting dat dit invloed heeft op het audio signaal (zoals zoveel van dit soort bla bla artikelen).

Maar als deze technici volgens jou alleen maar blabla doen, dan klopt alles toch?

RZeemering

Citaat van: mmuetst op februari 14, 2025, 23:41:14Ik debunker niks omdat ik daar de apparatuur niet voor heb. Maar heb wel even opgezocht wat "comb filter effect" zijn.
Persoonlijk kan ik mij moeilijk voorstellen dat trillingen die van een studio komen dit als gevolg hebben omdat de elektronica in de mengtafel vertraagd staat mee te trillen. Daarnaast staat die apparatuur toch niet in dezelfde ruimte waar de muzikanten spelen? Dus, geen debunker, maar vind het wel een bijzonder verhaal.
Nu zijn signalen van instrumenten en microfoons veel lager dan line niveau en dus ook gevoeliger voor invloeden. Zit me te bedenken welke componenten in een mengtafel dan gevoelig zijn voor trillingen?

Het gaat er ook niet wat je persoonlijk denkt. Dit is het wetenschappelijk hoekje ;)
Ik ben geen wetenschapper, maar wil soms wel in jip en Janneke taal dingen weten.
Ik zeg dat er veel verschillende bedrijven zowel in de hifi als in de pro wereld bezig zijn om trillingen tegen te gaan. Dat zal een reden hebben. Misschien is die wetenschappelijk nog niet  bewezen. Maar is het wel te horen.
Niet alleen in onze hobby is het te horen. Maar ook in de pro wereld. In die wereld zijn er mengtafels die soms magische geluidskwaliteiten toebedeeld krijgen. En niemand kan uitleggen wat de oorzaak is. Dat is dus mijn antwoord of de pro wereld er mee bezig is. Ja, dus.
Overigens staan er gewoon speakers in de controlroom van een studio. Dus het lijkt me logisch dat er veel geluidsgolven zich daar bevinden.
Ergens hierboven is een video laten zien dat intern in apparatuur de boel fiks mee kan trillen. Ik snap je punt dat daarmee nog niet bewezen is dat dit effect heeft op de geluidskwaliteit, komt die trilling dan ook in het geluidssignaal? Leuk om daar dan bewijs voor te gaan zoeken via wetenschappelijk onderzoeken.

mmuetst

Citaat van: Jenkins op februari 15, 2025, 07:11:18Maar als deze technici volgens jou alleen maar blabla doen, dan klopt alles toch?
Snap niet wat je wilt zeggen. Kom anders met een artikel dat men laat zien dat trilling invloed heeft op elektronica door verschil te laten zien in ingang vs uitgang signaal en dat het duidelijk is dat trilling iets toevoegt.
Dan zou dat mij overtuigen dat trilling invloed heeft.

Kurt

De dag dat bewezen is dat trillingen een significante impact hebben op de werking van electronica, stap ik niet meer in een vliegtuig of in m'n auto...

mmuetst

Even nog een leuk weetje, oude elektronica (dus oude condensatoren en transistors) konden wel last hebben van microfonie (microphonic) zoals hier te zien is in dit filmpje. Maar dit waren de eerste generatie transistors.
.
Dit zat dan wel in de hoge gain van een Phono versterker van deze Kenwood versterker.

Jenkins

Citaat van: Kurt op februari 15, 2025, 10:36:15De dag dat bewezen is dat trillingen een significante impact hebben op de werking van electronica, stap ik niet meer in een vliegtuig of in m'n auto...

;D  ;D

mmuetst

Citaat van: RZeemering op februari 14, 2025, 23:07:19Van de Zaorstudiofurniture site:
'With outstanding signal clarity preserved by the dual cable management separating audio and power lines, the acoustic concept of the Maestro makes sure you hear what you are working on without interference as the desk stays out art of the way of the sound waves. Panels at the back of the desk absorb stray sound waves, and the felt-covered desktop eliminates comb filter effects caused by reflections that could otherwise compromise the sound image.'

Zelfs de desks waar de apparatuur in ligt wordt zoveel mogelijk vrij gehouden van de audio golven.
Ik heb nog even naar de tekst gekeken @RZeemering maar volgens mij gaat dit over reflectie van de kast zodat je monitoren akoestisch geen comb filter effects ondergaan, gezien de monitoren vaak in de buurt van de mengtafel staan.
Het is dus niet de elektronische terugkoppeling waar men het hier over heeft, maar puur akoestisch en dat kan ik mij wel goed voorstellen.

Jenkins

Citaat van: mmuetst op februari 16, 2025, 16:30:35Ik heb nog even naar de tekst gekeken @RZeemering maar volgens mij gaat dit over reflectie van de kast zodat je monitoren akoestisch geen comb filter effects ondergaan, gezien de monitoren vaak in de buurt van de mengtafel staan.
Het is dus niet de elektronische terugkoppeling waar men het hier over heeft, maar puur akoestisch en dat kan ik mij wel goed voorstellen.

Dus akoestische terugkoppeling heeft effect op de apparatuur.
En dat zijn gewoon trillingen van lucht.
En die trillende lucht bevindt zich ook in apparatuur.
En die trillingen hebben effect op al die fraai gekleurde kraaltjes op de printplaten.

Dus bedoelen we hetzelfde, maar benaderen het uit verschillende hoeken.

mmuetst

Citaat van: Jenkins op februari 16, 2025, 17:09:34Dus akoestische terugkoppeling heeft effect op de apparatuur.
En dat zijn gewoon trillingen van lucht.
En die trillende lucht bevindt zich ook in apparatuur.
En die trillingen hebben effect op al die fraai gekleurde kraaltjes op de printplaten.

Dus bedoelen we hetzelfde, maar benaderen het uit verschillende hoeken.
Nee dat zeg ik niet, het heeft effect op het geluid wat uit de monitoren komt, of wel, het geluid komt direct van de monitoren naar jou maar ook via reflecties van de kast van de mengtafel en dat hebben ze zo veel mogelijk geprobeerd te voorkomen. Het comb filter effect verhaal gaat dus niet over trillingen van de componenten in die kast. Die mogen trillen wat ze willen, maakt met moderne componenten niks uit.

RZeemering

De monitoren veroorzaken in combinatie met de ruimte en de voorwerpen die er in staan de combinatie filtering. Dat voorkomen is beter voor het zo nauwkeurig mogelijk waarnemen van de opgenomen instrumenten/zang. En als ik het zo lees zou de tafel dit tegen kunnen gaan. De tafel (als in meubel) is immers ook een van de veroorzakers.

Desalniettemin weet ik dat er verschillende merken e.e.a. aan zaken toepassen net zoals enkele hifi merken dit doen (zoals NAIM). Zoals zwevende en/of geïsoleerde printplaten of zelfs een geheel zwevende binnenchassis. Als je nog meer empirisch bewijs daarover wilt ga je dat zelf maar opzoeken :)
De vraag is natuurlijk nog steeds of dit ook wetenschappelijk bewezen kan worden dat het ook daadwerkelijk effect heeft. Ik zal je maar even voor zijn.

Echter komt dit antwoord uiteindelijk op jouw vraag of de professionele wereld ook hier mee bezig is.
Dat antwoord is dus: ja, ze zijn hier mee bezig.

RZeemering

Citaat van: RZeemering op februari 16, 2025, 17:31:29De monitoren veroorzaken in combfiltering (edit:stomme autocorrectie) met de ruimte en de voorwerpen die er in staan de combinatie filtering. Dat voorkomen is beter voor het zo nauwkeurig mogelijk waarnemen van de opgenomen instrumenten/zang. En als ik het zo lees zou de tafel dit tegen kunnen gaan. De tafel (als in meubel) is immers ook een van de veroorzakers.

Desalniettemin weet ik dat er verschillende merken e.e.a. aan zaken toepassen net zoals enkele hifi merken dit doen (zoals NAIM). Zoals zwevende en/of geïsoleerde printplaten of zelfs een geheel zwevende binnenchassis. Als je nog meer empirisch bewijs daarover wilt ga je dat zelf maar opzoeken :)
De vraag is natuurlijk nog steeds of dit ook wetenschappelijk bewezen kan worden dat het ook daadwerkelijk effect heeft. Ik zal je maar even voor zijn.

Echter komt dit antwoord uiteindelijk op jouw vraag of de professionele wereld ook hier mee bezig is.
Dat antwoord is dus: ja, ze zijn hier mee bezig.

mmuetst

Ik doe mijn best, maar als ik zoek op "Eliminating vibrations in pro audio mixing consoles" vind ik geen relevante info op Google, behalve mensen die last hebben van "Noice" maar dat is ruis. Ik denk dat al deze maatregelen puur is om mechanische bijgeluiden uit te sluiten, maar niet om trilling in elektronica te voorkomen.
Met fabrikant Naim heb ik niet zo veel mee. Heb al een aantal maal gelezen, omdat ze geen DC blokker in hun versterkers bouwen, omdat dit de kwaliteit van het geluid zou aantasten, er vervolgens eigenaren met zoemende transformator zitten. Een merk als Bryston doet dat trouwens wel netjes (maar nu wijk ik te veel af van het topic).

Hier onder een schema van een Bryston met DC blokker (in de rode cirkel).