Harde ontkoppelaars voor Hifi apparatuur op IKEA Kallax meubel

Gestart door Rowdy, januari 1, 2025, 14:31:28

Vorige topic - Volgende topic

Rowdy

Ik maak voor mijn audioset gebruik van een IKEA Kallax meubel. Nu lees ik in onderstaande artikel dat je voor glas zachte ontkoppelaars moet gebruiken en bij een IKEA Kallax meubel harde ontkoppelaars. In het artikel lees je o.a. ontkoppelaars van Silent Angel en IsoForms.
https://www.lowbeats.de/ikea-kallax-als-hifi-sidebord-4-entkoppler-fuer-besseren-klang/

Welke merken harde ontkoppelaars zijn er nog meer verkrijgbaar dan alleen bovenstaande merken?
'Het oor heeft het laatste woord in alles wat met muziek te maken heeft'.
Harry Olson (1901 - 1982)

chansig

Teleskopos, 2 x JL-Audio Dominion D-10,  2 x Arendal 1961,  Paradigm PW Link met ARC,  Macbook met BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ kabels.

dre73

Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

D25

Onvoorstelbaar wat een geld voor een paar onderzetters, nog een stuk duurder dan het meubel zelf.

Zoals Hans voorstelt: eierdop plus knikker🙂

Dura

Ik heb wel mijn twijfels of bij electronica harde ontkoppeling nou nog veel toevoegt aan het apparaat gewoon op zijn voetjes zetten, waarmee gewoonlijk ook al een soortement poging tot vibratie controle gedaan wordt, maar goed, the proof of the pudding...
Harbeth P3ESR, Powernode N330, LG G3 55' less is more.

pameijer

Citaat van: Dura op januari  2, 2025, 19:40:47Ik heb wel mijn twijfels of bij electronica harde ontkoppeling nou nog veel toevoegt aan het apparaat gewoon op zijn voetjes zetten, waarmee gewoonlijk ook al een soortement poging tot vibratie controle gedaan wordt, maar goed, the proof of the pudding...
Een elektron trilt van zichzelf al met 781.000.000.000.000.000.000 beweginkjes per seconde, dus ik denk niet dat ie zich druk maakt om wat extra trillinkjes van een plankje eronder.   :alien:
Marantz Cinema 40 | Sony UBP-X800M2 CM| Technics SL2000 + NAD PP2i | Apple TV 4K en Nvidia Shield en Vero V en Ugoos AM6B+| Vu+ Duo2 | LG OLED65C4 | JVC X7900 met HDFury Integral2 en iVisions Cinema 4K 260 cm | AVI ADM9.1RS actieve speakers front en center + AVI DM5 surrounds en rears + 4x Micca M-8C Atmos + Rythmik E15HP en F15-SE subs en héél veel muziek!

R0N

'Harde ontkoppelaars' is een tegenstelling in zichzelf.

In audio bedoelen we met ontkoppelen "het voorkomen dat mechanische trillingen in of uit het component gaan". De vraag is, hoe doe je dat?
Nou, niet met harde ontkoppelaars. Zolang er een starre verbinding is, zal de mechanische energie worden doorgegeven en weer terugontvangen worden (2e wet van Newton). Dat laatste is bij luidsprekers van eminent belang.

De oplossing is het absorberen van de mechanische energie en het omzetten in warmte. Pas dan heb je een ware mechanische ontkoppeling.

Ik kan er nog veel over vertellen, maar het belangrijkste is dat je het principe van ontkoppelen begrijpt, teneinde de aangeboden oplossingen te kunnen inschatten op hun effectiviteit.

ron
Een nieuwe wetenschappelijke waarheid overwint niet door de tegenstanders te overtuigen en hen het licht te laten zien, maar omdat de tegenstanders ten slotte sterven en er een nieuwe generatie opgroeit die ermee vertrouwd is. (Max Planck, in zijn wetenschappelijke autobiografie.)

Rowdy

Op dit moment heb ik een wasmachine dempingsplaat van 60 cm bij 39 cm (diepte van IKEA Kallax) onder de CD speler en versterker gelegd om te proberen.
'Het oor heeft het laatste woord in alles wat met muziek te maken heeft'.
Harry Olson (1901 - 1982)

vanzomereng

Gewoon kurken onderzetters voor glazen,
setje van 8 stuks voor nog geen 2€ bij de action of dergelijke  :colgate:
Luidsprekers: B&W 702S2,  Versterker: Rotel RA-6000,  Streamer: Bluesound Node Icon,  Blue-ray player: Denon DVD-3800BD, Koptelefoon Sennheiser Momentum 4 Wireless

Kurt

Citaat van: vanzomereng op januari 18, 2025, 15:40:02Gewoon kurken onderzetters voor glazen,
setje van 8 stuks voor nog geen 2€ bij de action of dergelijke  :colgate:
en wat gezond verstand :)

Jenkins

Citaat van: pameijer op januari  3, 2025, 20:35:55Een elektron trilt van zichzelf al met 781.000.000.000.000.000.000 beweginkjes per seconde, dus ik denk niet dat ie zich druk maakt om wat extra trillinkjes van een plankje eronder.   :alien:

Dus?

Koppelen dmv metalen punten, of ontkoppelen dmv zachte substanties tussen een apparaat en de ondergrond is...
Zeg het ons!

Xander32

Bij mijn apparatuur zie ik dat de producten de nodige energie hebben gestoken in het ontkoppelen van hun apparaten. Vooral Auralic.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

pameijer

Citaat van: Jenkins op januari 18, 2025, 19:44:19Dus?

Koppelen dmv metalen punten, of ontkoppelen dmv zachte substanties tussen een apparaat en de ondergrond is...
Zeg het ons!
Ik ben echt een complete non-believer daarin. Luidsprekers zijn nog mechanische dingen, daar heeft het zin. Maar een elektronisch apparaat zal het imho worst wezen hoe die op een plankje staat. De stroompjes zullen er niet anders door gaan lopen. 

Ben vroeger in de studie nog bezig geweest met schakelkasten in schepen; nooit 1 zin in de boeken gelezen over de invloed van beweging op de elektronica. 
Marantz Cinema 40 | Sony UBP-X800M2 CM| Technics SL2000 + NAD PP2i | Apple TV 4K en Nvidia Shield en Vero V en Ugoos AM6B+| Vu+ Duo2 | LG OLED65C4 | JVC X7900 met HDFury Integral2 en iVisions Cinema 4K 260 cm | AVI ADM9.1RS actieve speakers front en center + AVI DM5 surrounds en rears + 4x Micca M-8C Atmos + Rythmik E15HP en F15-SE subs en héél veel muziek!

Spijkie

Citaat van: Rowdy op januari  1, 2025, 14:31:28Ik maak voor mijn audioset gebruik van een IKEA Kallax meubel. Nu lees ik in onderstaande artikel dat je voor glas zachte ontkoppelaars moet gebruiken en bij een IKEA Kallax meubel harde ontkoppelaars. In het artikel lees je o.a. ontkoppelaars van Silent Angel en IsoForms.
https://www.lowbeats.de/ikea-kallax-als-hifi-sidebord-4-entkoppler-fuer-besseren-klang/

Welke merken harde ontkoppelaars zijn er nog meer verkrijgbaar dan alleen bovenstaande merken?

Een tijd terug had ik een glazen audio meubel en onder de apparatuur van quadrispire ( ofzoiets) van die plexiglazen X onderzetters , dat gaf wel degelijk een goed resultaat. Was ook niet heel gekke duur voor audio begrippen  :colgate: . Maar dat materiaal zou ik als hard benoemen.
Lumin,T+A 1100e, Audiosolutions,Audes,plixir,cardas

vanzomereng

Citaat van: Spijkie op januari 19, 2025, 06:50:47Een tijd terug had ik een glazen audio meubel en onder de apparatuur van quadrispire ( ofzoiets) van die plexiglazen X onderzetters , dat gaf wel degelijk een goed resultaat. Was ook niet heel gekke duur voor audio begrippen  :colgate: . Maar dat materiaal zou ik als hard benoemen.

@Spijkie  @Rowdy
Yep maar die hebben ze niet meer, tenminste ik zie ze niet meer op hun website.
Ze hebben nu ander spul Qudraspire QPlus Evo

Verder heeft Bfly Audio nogal wat zaken staan m.b.t. dempen/koppelen en dat soort zaken

Mijn mening is, dat je voor dit soort zaken vaak de hoofdprijs betaald.
Ga naar een bouwmarkt en knutsel zelf wat.
Kost je geen drol, is leuk om te doen en alles wat jezelf
met liefde doet of aandacht aan heb besteedt, klinkt altijd beter.

Anyway, je kunt zelf gehoormatige vaststellen, wat zulke tweaks doen
Hoor je niks, ook prima.
Luidsprekers: B&W 702S2,  Versterker: Rotel RA-6000,  Streamer: Bluesound Node Icon,  Blue-ray player: Denon DVD-3800BD, Koptelefoon Sennheiser Momentum 4 Wireless

Kurt

Akoestische ontkoppeling is belangrijk voor electronica componenten. Als ik over kasseiren rij met mijn auto, hoor ik plots meer jitter! Ook de stem van de gezagsvoerder in het vliegtuig vibreert meer als hij spreekt tijdens turbulentie. Serieus...
Daar waar componenten een mechanische beweging maken, zoals speakers, cd spelers, ... heeft dat zin.

richarde1

Jenkins

Citaat van: pameijer op januari 19, 2025, 01:11:21Ik ben echt een complete non-believer daarin. 

Het is heel goed dat je een bepaalde geloofsovertuiging hebt.
Dat zorgt voor een gevoel van veiligheid.

Maar ook van kortzichtigheid.

Scheepsmotoren en een platenspeler hebben natuurlijk raakvlakken. Er worden onderdelen in beweging gezet, er ontstaan trillingen en zo.

Als je nog nooit een demonstratie van bijvoorbeeld Harmonix hebt meegemaakt, dan zal je geloof jou gelijk geven.
Als je in staat zou zijn om je open te stellen voor zaken die je (nog) niet snapt of kunt beredeneren, dan kun je tot de ontdekking komen dat er zaken bestaan waar je nog geen weet van had.

Durf je je niet daarvoor open te stellen dan zal je geloof ervoor zorgen dat dat ook nevernooitniet verandert.

:yinyang:

Kurt

Citaat van: Jenkins op januari 19, 2025, 09:21:51Het is heel goed dat je een bepaalde geloofsovertuiging hebt.

Typisch...Wie niet meegaat in bepaalde geloofsculturen, voodoo praktijken of dergelijke, wordt al heel snel beoordeeld als achterlijk, dom, en blijkbaar ook kortzichtig.

Zoals ik eerder had geschreven heeft akoestische ontkoppeling enkel zin, daar waar mechanische onderdelen deel uitmaken van de constructie. Een weerstand, chip, transistor, diode, ... gaat echt niet anders werken als die onderhevig is aan trillingen. Mocht dat zo zijn, zou zo goed als geen enkel elektronisch apparaat nog werken.

Het gaat hier trouwens niet over geloof, maar over wetenschap.

pameijer

Citaat van: Jenkins op januari 19, 2025, 09:21:51Het is heel goed dat je een bepaalde geloofsovertuiging hebt.

Scheepsmotoren en een platenspeler hebben natuurlijk raakvlakken. Er worden onderdelen in beweging gezet, er ontstaan trillingen en zo.

Als je nog nooit een demonstratie van bijvoorbeeld Harmonix hebt meegemaakt, dan zal je geloof jou gelijk geven.
Als je in staat zou zijn om je open te stellen voor zaken die je (nog) niet snapt of kunt beredeneren, dan kun je tot de ontdekking komen dat er zaken bestaan waar je nog geen weet van had.

Durf je je niet daarvoor open te stellen dan zal je geloof ervoor zorgen dat dat ook nevernooitniet verandert.

:yinyang:

Woehaa! Zo, dit klinkt als een ware voodoo-jehova. Sorry, maar verschil tussen mijn post en de jouwe, is dat ik puur post over wat ik zelf vind en ervaar en jij post over mijn kortzichtigheid, gebrek aan openheid en onbegrip. Ik heb Jehova's nooit als openminded ervaren trouwens, en nu doe ik lekker hetzelfde als jij  ;D

Maar ik heb gelukkig nog een ontdekkingsreis voor de boeg, eentje waarin ik veel centjes verlies aan voodoo gesmeed door engeltjes in maanlicht  :pompom:. Bedankt voor de openbaring!

Xander32

Op welke basis is jouw vinden gebaseerd?

Citaat van: pameijer op januari 19, 2025, 11:22:12Woehaa! Zo, dit klinkt als een ware voodoo-jehova. Sorry, maar verschil tussen mijn post en de jouwe, is dat ik puur post over wat ik zelf vind en ervaar en jij post over mijn kortzichtigheid, gebrek aan openheid en onbegrip. Ik heb Jehova's nooit als openminded ervaren trouwens, en nu doe ik lekker hetzelfde als jij  ;D

Maar ik heb gelukkig nog een ontdekkingsreis voor de boeg, eentje waarin ik veel centjes verlies aan voodoo gesmeed door engeltjes in maanlicht  :pompom:. Bedankt voor de openbaring!
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Jenkins

Citaat van: Kurt op januari 19, 2025, 11:04:47Typisch...Wie niet meegaat in bepaalde geloofsculturen, voodoo praktijken of dergelijke, wordt al heel snel beoordeeld als achterlijk, dom, en blijkbaar ook kortzichtig.

Zoals ik eerder had geschreven heeft akoestische ontkoppeling enkel zin, daar waar mechanische onderdelen deel uitmaken van de constructie. Een weerstand, chip, transistor, diode, ... gaat echt niet anders werken als die onderhevig is aan trillingen. Mocht dat zo zijn, zou zo goed als geen enkel elektronisch apparaat nog werken.

Het gaat hier trouwens niet over geloof, maar over wetenschap.

En zo blijft het cirkeltje rond.  :clapping:

pameijer

Citaat van: Xander32 op januari 19, 2025, 11:39:27Op welke basis is jouw vinden gebaseerd?

1. Gezond verstand
2. Ooit gespeeld met "onderleggers", bamboe snijplank van IKEA icm dure pootjes, 0 verschil uiteraard. 

Maar ik zou het gewoon fijn vinden om niet direct uitgemaakt te worden voor van alles en nog wat om mijn eigen mening en ervaringen, maar dat is nu eenmaal het online discours tegenwoordig. Niet dat ik er wakker van lig hoor.

Xander32

Zijn jouw ervaren en gezond verstand dan meer zeggend dan die van een ander?
Volgens mij schreef die ander geen onvertogen woord 🙄

Citaat van: pameijer op januari 19, 2025, 13:27:131. Gezond verstand
2. Ooit gespeeld met "onderleggers", bamboe snijplank van IKEA icm dure pootjes, 0 verschil uiteraard.

Maar ik zou het gewoon fijn vinden om niet direct uitgemaakt te worden voor van alles en nog wat om mijn eigen mening en ervaringen, maar dat is nu eenmaal het online discours tegenwoordig. Niet dat ik er wakker van lig hoor.

Jenkins

Citaat van: pameijer op januari 19, 2025, 13:27:132. Ooit gespeeld met "onderleggers", bamboe snijplank van IKEA icm dure pootjes, 0 verschil uiteraard.

Das nu niet echt representatief voor het concept van koppeling of ontkoppeling.