Beeldverbetering met behulp van AI

Gestart door nielvm, december 14, 2024, 13:13:08

Vorige topic - Volgende topic

nielvm

Ja, Topaz filtert de ruis weg en zorgt voor extra scherpte.

Grain is voor mij eerder de term voor een effect dat met opzet is toegevoegd. Ruis zit (nu ik er op let) in elk beeld en valt eigenlijk pas op wanneer je het weghaalt  ::)
Sony xw5000
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

J.A.F._Doorhof

Je kan met allerhande settings spelen bij topaz. Dus je kan er absoluut iets van maken dat de grain behoudt.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"
"Een ban krijg je niet, die verdien je"

nielvm

Enkele vaststellingen:

- 1080p sdr beelden die met Topaz verbeterd zijn, zien er stukken beter uit dan native 4k materiaal. Scheelt een hele hoop op verwerkingstijden. Ik hou het dus voorlopige op 1080p materiaal. Het ontbreken van HDR en 4k resolutie weegt helemaal niet op tegen de voordelen van de video enhancement.

- In Topaz gebruik ik de automatische dynamic modus binnen het proteus model. Sharpen pas ik steeds aan naar +30.

- De overgangen binnen scènes waren soms wat vreemd na het interpoleren. Scene change detection stond binnen SVP op "SVP motion vectors". "image comparison" op 10% geeft een veel beter resultaat  ::)

- Rife frame interpolation geeft zeer weinig artefacts, maar het vraagt wat gewenning om films op 60fps te kijken. In het begin voelt het wat onnatuurlijk aan, maar ik vind het toch stukken beter dan de standaard 24fps. Van de AI enhancement via Topaz ervaar ik eigenlijk alleen maar voordelen. Het zal per film wat schelen hoeveel vooruitgang je ermee boekt, maar het wordt altijd beter (zonder neveneffecten).

- Ik zal een veel sterkere PC moeten aanschaffen  :crazy:
Sony xw5000
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

J.A.F._Doorhof

Of een Mac M4 Pro :D
Die gaan er zeer snel doorheen. Maar het blijft een gigantisch werk.
Custom installer

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

nielvm

Ik wacht de aankondiging van de rtx 5080 en 5090 in januari af (en spaar daarna waarschijnlijk nog enkele maanden door  :wacko: )
Sony xw5000
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

williams

Hoi Niels als zo op mijn pc kijkt als ik Topaz laat lopen dan zie ik dat met name de CPU wordt aangesproken en niet de GPU .
Is het dan verstandig om zo'n zware kaart aan te schaffen of leunt RIFE hiet zwaarder op ?
JVC NZ- 500 Marantz Cinema 40  ,B&W ct 7.5  x7 / REL ht1508 x2
Stewart Studio Tech 130 G4  21/9 with masking  ,HTPC madVR  ,Apple TV4K
Dune HD solo 4k ,  Chord spm2400 ,Panasonic DMP-UB9000 ,LG oled 65 inch G4 ,Sonos playbar , R_ volution , Pioneer CLD 925 , Panamorph DCR.

nielvm

Rife is bijna uitsluitend gpu. Nvidia (rtensor) is hier overigens dubbel zo snel in dan amd kaarten (ncnn vulkan)

Bij mij loopt de cpu en gpu bijna constant tegen 100% aan bij Topaz. Wordt dus liefst een nieuw systeem met stevige gpu en cpu  :xmas:
Sony xw5000
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

williams

Daar gaat je kerstbonus 😊
Dune HD solo 4k ,  Chord spm2400 ,Panasonic DMP-UB9000 ,LG oled 65 inch G4 ,Sonos playbar , R_ volution , Pioneer CLD 925 , Panamorph DCR.

pameijer

Hier wordt een nieuwe DirtyNielsie geboren  ;D. Wordt er nog wat gedeeld van je bestanden via het grote boze donkere internet?
Marantz Cinema 40 | Sony UBP-X800M2 CM| Technics SL2000 + NAD PP2i | Apple TV 4K en Nvidia Shield en Vero V en Ugoos AM6B+| Vu+ Duo2 | LG OLED65C4 | JVC X7900 met HDFury Integral2 en iVisions Cinema 4K 260 cm | AVI ADM9.1RS actieve speakers front en center + AVI DM5 surrounds en rears + 4x Micca M-8C Atmos + Rythmik E15HP en F15-SE subs en héél veel muziek!

nielvm

Citaat van: pameijer op december 18, 2024, 16:16:34Hier wordt een nieuwe DirtyNielsie geboren  ;D. Wordt er nog wat gedeeld van je bestanden via het grote boze donkere internet?

Nee  :angel:
Sony xw5000
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

m9

Citaat van: nielvm op december 18, 2024, 12:58:37Enkele vaststellingen:

- 1080p sdr beelden die met Topaz verbeterd zijn, zien er stukken beter uit dan native 4k materiaal. Scheelt een hele hoop op verwerkingstijden. Ik hou het dus voorlopige op 1080p materiaal. Het ontbreken van HDR en 4k resolutie weegt helemaal niet op tegen de voordelen van de video enhancement.

- In Topaz gebruik ik de automatische dynamic modus binnen het proteus model. Sharpen pas ik steeds aan naar +30.

- De overgangen binnen scènes waren soms wat vreemd na het interpoleren. Scene change detection stond binnen SVP op "SVP motion vectors". "image comparison" op 10% geeft een veel beter resultaat  ::)

- Rife frame interpolation geeft zeer weinig artefacts, maar het vraagt wat gewenning om films op 60fps te kijken. In het begin voelt het wat onnatuurlijk aan, maar ik vind het toch stukken beter dan de standaard 24fps. Van de AI enhancement via Topaz ervaar ik eigenlijk alleen maar voordelen. Het zal per film wat schelen hoeveel vooruitgang je ermee boekt, maar het wordt altijd beter (zonder neveneffecten).

- Ik zal een veel sterkere PC moeten aanschaffen  :crazy:

is het voornamelijk de gpu of de cpu die aan het werk wordt gezet?

Citaat van: J.A.F._Doorhof op december 18, 2024, 13:42:35Of een Mac M4 Pro :D
Die gaan er zeer snel doorheen. Maar het blijft een gigantisch werk.

lijkt me dat een rtx4090 gehakt maakt van een mac met dit soort workloads.

nielvm

Rife motion interpolation is vooral gpu, topaz gebruikt ook wel wat cpu.
Sony xw5000
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

J.A.F._Doorhof

Custom installer

m9

Citaat van: J.A.F._Doorhof op december 26, 2024, 13:39:42Valt je mee hoe snel de MacBooks zijn :D
https://www.youtube.com/watch?v=bgyzU_1HDTk

dit bewijst dus niks.

bovendien gebruikt topicstarter een reguliere 4090 en geen teruggeschroefde laptop variant.

ja, de macs zijn snel maar de rtx4090 is simpelweg een beest.

m9

J.A.F._Doorhof

Geen idee, het was de eerste video die ik zag.
Weet wel dat mijn M1Pro met H265 gehakt maakte van een redelijke desktop en een i9 Dell laptop.
Beide konden het materiaal niet soepel weergeven zonder proxy.

De iPad M1 wel :D
De M1 Pro en nu de M4 Pro laten het zelfs met colorcorrectie in multicam gewoon draaien.
Dat heb ik zelden op een PC soepel gezien.

Je zou het naast elkaar moeten testen, wil best een file erdoorheen halen en testen.
Kan interessant zijn, het is net hoe de software geoptimaliseerd is, Topaz is heel erg MAC getuned dus het kan best meevallen :D

Custom installer

nielvm

Ik heb helemaal (nog) geen rtx4090  :P
Sony xw5000
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

m9

williams

Ik heb afgelopen week tijdens de kerstinkopen ook even naar de imac's zitten kijken met dezelfde gedachte of deze snel genoeg zouden zijn om met Topaz / RIFE om te gaan maar RIFE draait volgens mijn alleen op Windows .

nielvm

Rife draait vooral zeer efficiënt op nvidia gpu's...
Sony xw5000
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

riwi

Citaat van: J.A.F._Doorhof op december 26, 2024, 13:57:30Je zou het naast elkaar moeten testen, wil best een file erdoorheen halen en testen.
Kan interessant zijn, het is net hoe de software geoptimaliseerd is, Topaz is heel erg MAC getuned dus het kan best meevallen :D
Ik denk dat dat fors tegen valt. Een Mac Pro heeft amper iets wat je een GPU kan noemen.
M1 Pro with 10-core CPU and 16-core GPU

16 Core Apple GPU tov een Nvidia RTX4090 met 16,384 CUDA cores

Dus als de software de compute offload naar de GPU dan kan je met een Mac helemaal niks. Dus dat Rife gebeuren wat op de GPU draait daar kan je met de Mac weinig mee. Topaz wel als dat meer CPU load heeft zoals Niel hierboven zegt.

Maar hier zeggen ze dat Topaz ook wel zwaar op de GPU leunt :
https://www.pugetsystems.com/labs/articles/topaz-video-ai-5-1-consumer-gpu-performance-analysis/

williams

Zo te lezen wordt het dan een I9 voor de CPU en een kaart uit de 4000 serie of hoger wat best een pittige investering is .

nielvm

Sowieso... Toch als je de rendertijden redelijk wilt houden.

Sony xw5000
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

m9

Citaat van: williams op december 26, 2024, 16:19:46Zo te lezen wordt het dan een I9 voor de CPU en een kaart uit de 4000 serie of hoger wat best een pittige investering is .

als het heavy parallel loads zijn kun je ook een threadripper overwegen.

m9

https://nanoreview.net/en/gpu-compare/geforce-rtx-4090-vs-apple-m4-max-gpu-40-core

absoluut geen vergelijk en bovendien is dit appels met peren.

we hebben het over een 1600-2000 usd kostende gpu die ook nog eens 450watt kan verbruiken tov de 60watt gpu in de mac.