Robbie's dedicated nieuwbouw HT

Gestart door Robbo, november 7, 2024, 12:26:42

Vorige topic - Volgende topic

Christof_G

Mooie ruimte en plannen, 9m lang daar ben ik wel jaloers op. Deze lengte is inderdaad zeer geschikt voor een DBA.
HT speakers (7.4.4): 3 x M&K S150 | 2 x M&K S150T | 2 x M&K MP150 | 4 x B&W CCM663RD | 2 x A*BNB 10PP sub | 2 x JL Audio E112
HT elektronica: Acurus Muse + Arcam PA720 + PA410 | miniDSP 2x4 HD | Bluesound Node 2i
HT video: XGIMI Titan Noir Max | Vero V | Panasonic UB424
Woonkamer (4.1): 2 x Focal 300 IWLCR6 + 2 x Focal Dome | SVS 3000 Micro | Arcam AVR550 | Vero 4K+ | Bluesound Node nano

Vik

Mooi project, kerel!

Hoe breed wil je gaan projecteren? Houd wel rekening met de lichtopbrengst van de projector en het lichtverlies van een akoestisch doek. Zo breed mogelijk klinkt natuurlijk heel aantrekkelijk, maar uiteindelijk zijn de projector en het scherm leidend. Een goed geweven Screen Excellence doek, zoals dat van Jeffrey, heeft een gain van 0,95  en dat is netjes. Gezien het verschil met het oude doek klopt dat ook in de beleving, want hij heeft echt duidelijk meer licht teruggekregen.

Heb je al een projector op het oog? Als ik het me goed herinner, stond jouw Sony XW5000 te koop?
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

Adeo Screens - Arcam - Ascendo - Barco - CineMike - Denon - JL Audio - JVC- Kef - Lyngdorf - Lumagen - M&K Sound - Marantz - REL - Screen Research - Sony - Stewart - Trinnov

Robbo

Citaat van: denoontje op juli  9, 2026, 21:49:42Mooi project in de kelder  :headbanging:  :headbanging:  :popcorn:
Ik zit ook in de kelder maar heb verder geen extra ventilatie. Heb ik ook nog niet gemist. Ook lekker altijd graad of 17-18 dus airco is ook niet nodig in de Nederlandse hittegolven :D

Heb je al een plan voor de akoestiek?

Met een projector icm een 4 meter scherm en een paar versterkers, zit je zo aan 700W warmte, exclusief 100W per persoon. De ventilatie terugschroeven kan altijd nog. Meer kanalen betekent ook lagere luchtsnelheid per buis = minder ventilatiegeluid.

Voor de akoestiek heb ik nog geen plan. Maar ik probeer de basis al wel zo goed mogelijk voor te bereiden. 

Robbo

Citaat van: jaco op juli 10, 2026, 08:50:05Ik zou wel een deur maken tussen je ht en technische ruimte.
Ook een geïsoleerde wand en deur zelfs. Dingen met een motor maken lawaai en genereren trilling.

Ja een stalen branddeur is voorzien. De warmtepomp heeft intern zelf al de compressor op een zware ontkoppelde plaat staan.

Robbo

Citaat van: PascalP op juli 10, 2026, 10:13:56Hoe ik je tekening zie en je beschrijving denk ik dat je het prima voor ogen heb zo en lijkt me een goed plan!
Voor het je de ruimte voor een flinke wand met absorptie en eventueel achter ook nog een stuk.
De ingetekende bank een meter of 1,5 naar voren en een prachtige afmeting en verhouding in de ruimte!

Verder al plannen hoe je de akoestiek in de ruimte wilt aanpakken behalve de voor/achterwand?

Ik dacht het zo op te lossen.
HT0711a.png

De moeilijkheid zit het voor mij nu in het toegankelijk houden van de technische ruimte.

Robbo

Citaat van: Vik op juli 10, 2026, 12:35:59Mooi project, kerel!

Hoe breed wil je gaan projecteren? Houd wel rekening met de lichtopbrengst van de projector en het lichtverlies van een akoestisch doek. Zo breed mogelijk klinkt natuurlijk heel aantrekkelijk, maar uiteindelijk zijn de projector en het scherm leidend. Een goed geweven Screen Excellence doek, zoals dat van Jeffrey, heeft een gain van 0,95  en dat is netjes. Gezien het verschil met het oude doek klopt dat ook in de beleving, want hij heeft echt duidelijk meer licht teruggekregen.

Heb je al een projector op het oog? Als ik het me goed herinner, stond jouw Sony XW5000 te koop?

Met de XW5000 ga ik het niet redden inderdaad. Ik denk aan een ~4 meter breed dus icm de projectieafstand zal dat een Epson QL3000B moeten worden of vergelijkbaar.

De constant width projectie icm top masking en is me tot nu toe altijd goed bevallen, dus dat hou ik erin. Ga alleen de A/R bepaling via Lumagen doen ipv handmatig. Ze schijnen weer goede stappen in de A/R detectie in de laatste firmware gedaan te hebben.

Christof_G

Is de branddeur al voorzien, want ik zou die in het midden zetten? Links en rechts heb je de surround backs en de subwoofers voor de DBA, dan heb je alleen nog ruimte in het midden onder de projector voor een doorgang.
HT speakers (7.4.4): 3 x M&K S150 | 2 x M&K S150T | 2 x M&K MP150 | 4 x B&W CCM663RD | 2 x A*BNB 10PP sub | 2 x JL Audio E112
HT elektronica: Acurus Muse + Arcam PA720 + PA410 | miniDSP 2x4 HD | Bluesound Node 2i
Woonkamer (4.1): 2 x Focal 300 IWLCR6 + 2 x Focal Dome | SVS 3000 Micro | Arcam AVR550 | Vero 4K+ | Bluesound Node nano

jaco

De surround back staan niet in de hoeken inderdaad.

Robbo

De branddeur kan ik plaatsen waar ik wil.  Maar onder de projector is geen optie, want de achterliggende technische ruimte is maar 190cm hoog.

Wellicht beter om de deur helemaal in de hoek te plaatsen ?

Vik

Gaaf! 8)

De Epson QL3000B heb ik zelf nog niet gezien, maar de QB1000 heeft al een hele goede indruk achtergelaten, dus daar heb ik wel vertrouwen in. Erg chique ook met die verwisselbare lenzen. Geen extra glas op glas in het lichtpad, doet mij een beetje denken aan Barco. Met 6000 lumen zit je sowieso al goed.

Even snel voor je uitgerekend:

Netto scherm: 400 × 225 cm (16:9)

Met een geweven doek zoals de Screen Excellence Enlightor Neo (gain 0.9, fabrieksopgave 0.95) kom je gemiddeld rond de 119 nits uit (ProjectorCentral estimate), bij een minimale throw van 608 cm (1.63x, wide) met de Epson ELPLM15 mid-throw lens.

Wil je het maximale eruit halen, dan kom je uit op de Ultra Short Fixed ELPLX02S lens: zo'n 128 nits gemiddeld ((ProjectorCentral estimate). Nadeel is wel dat je dan op een fixed throw van 136 cm zit, dus vrij dicht op je scherm.

Maar eerlijk: 400 cm breed in 16:9 is gewoon lekker hoor, 225 cm hoog bij volbeeld.  :headbanging: In combinatie met een Lumagen heb je echt een serieuze setup staan.

Heb je al speakers op het oog?

Citaat van: Robbo op juli 11, 2026, 16:41:53Met de XW5000 ga ik het niet redden inderdaad. Ik denk aan een ~4 meter breed dus icm de projectieafstand zal dat een Epson QL3000B moeten worden of vergelijkbaar.

De constant width projectie icm top masking en is me tot nu toe altijd goed bevallen, dus dat hou ik erin. Ga alleen de A/R bepaling via Lumagen doen ipv handmatig. Ze schijnen weer goede stappen in de A/R detectie in de laatste firmware gedaan te hebben.

Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

Adeo Screens - Arcam - Ascendo - Barco - CineMike - Denon - JL Audio - JVC- Kef - Lyngdorf - Lumagen - M&K Sound - Marantz - REL - Screen Research - Sony - Stewart - Trinnov

Robbo

Citaat van: Vik op juli 13, 2026, 10:06:59Gaaf! 8)

De Epson QL3000B heb ik zelf nog niet gezien, maar de QB1000 heeft al een hele goede indruk achtergelaten, dus daar heb ik wel vertrouwen in. Erg chique ook met die verwisselbare lenzen. Geen extra glas op glas in het lichtpad, doet mij een beetje denken aan Barco. Met 6000 lumen zit je sowieso al goed.

Eens, goed glas is een zeer belangrijk component.

Qua speakers heb heb ik nog geen keuze gemaakt. Maar kijk momenteel naar allerlei opties :)

Realistisch gezien zijn we zo een 2 jaar verder voordat ik aan de HT begin. Voor nu is het van belang om in basis alles zo goed mogelijk voorbereid te hebben.

Christof_G

Citaat van: Robbo op juli 13, 2026, 09:55:40De branddeur kan ik plaatsen waar ik wil.  Maar onder de projector is geen optie, want de achterliggende technische ruimte is maar 190cm hoog.
Dat is toch ideaal, die deur gaat open naar binnen dus die zit al niet in de weg. Ik ga er vanuit dat je een valse wand maakt, met stof bespannen en die minstens even dik is als de projector. Bovenaan heb je een schap waar de projector op staat, daaronder kan je dan een doorgang maken naar de deur en daar zet je ook een paneel voor eventueel met scharnieren, zodat je niets meer ziet van die opening.

Robbo

Ja je hebt gelijk.   :clapping:

Ik zat zo met een equipment rack onder de projector in m'n gedachten dat die optie niet in me opkwam.