Robbie's dedicated nieuwbouw HT

Gestart door Robbo, november 7, 2024, 12:26:42

Vorige topic - Volgende topic

Robbo

Na meer dan 20 jaar de HT in de woonkamer te hebben gehad en meerdere eerdere plannen om een dedicated HT te bouwen niet door zijn gegaan. Gaat het nu toch eindelijk gebeuren  ;D

Ik heb een ruime kavel in het buitengebied gekocht en daar wordt de komende 2 jaar een woonhuis op gerealiseerd. Het eerste gesprek met de architect is reeds geweest en nu is het plannen maken.
Mijn huidige idee is om het hele huis te onder kelderen en daar een HT ruimte te realiseren.

Ik zal de voortgang in dit topic gaan bijhouden en jullie input wordt op prijs gesteld.

Robbo

CinéHome

Alvast veel succes gewenst met de bouw!
CinéHome Whatsapp +32(0)495475580 - [email protected]
"High to mid end hifi aan real world" prijzen
Home to A*BNB - A*Brand NewBox
Actieve speakers, subs en versterkers op maat. PrePro: Acurus, Trinnov en Storm Audio.
Officieel dealer van oa. Arcam, Bryston, M&K Sound, Monitor Audio, Audiovector, Elipson, Q-Acoustics, Atoll Electronique, Pro-Ject Audio, JBL, MoFi, EAT Audio, Earthquake subs & more, Atlas Cable, Supra, QED en WireWorld.

Vik

Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

Adeo Screens - Arcam - Ascendo - Barco - CineMike - Denon - JL Audio - JVC- Kef - Lyngdorf - Lumagen - M&K Sound - Marantz - REL - Screen Research - Sony - Stewart - Trinnov

Marco66

Mooie plannen en benieuwd hoe dit gaat worden.
Succes!
Woonkamer: Rega Brio MK7, John Eekels Monitoren
Ht: Onkyo TX-RZ70, Totem Tribe 1 LCR, Totem Mite, M&K Sound V10, JVC DLA-X7900, Panasonic DP-UB9004, Zidoo Z30 Pro 8K, Lumene Movie Palace 92 inch

Richi

Wauw, dat klinkt als een heel gaaf avontuur!
Zolder Classé CP-800mkII • Classé CA-2300 • Eversolo T8 • Marantz SA-11s2 • Kenwood KT-7020 • Parasound D/AC-2000 ultra • Dynaudio Confidence C2 II • Classé SSP-800 • Classé CA-5300 • Apple TV 4K • Oppo BDP-93EU • Philips BDP-9700 • Elac Debut 6.2 • A*BNB 2x12" • JBL Stage 200P • Audioquest Niagara 1200 • Philips 55POS9002 • Cisco Meraki ms220-8P • Roon Woonkamer Sonos Arc Ultra • Sony PS5 • Philips 55PUS8909 Zitkamer Naim Atom HE • Focal Elegia & Elear

PascalP

Gaaf hoor, succes!  :headbanging:
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - Adeo Reference White 2 - 21:9 314cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Side Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Rear Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

Jean Sibelius

Gaaf. Succes met het plannen en de bouw :)
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse 2 x Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

anton

Mooie plannen kerel  :clapping: , alvast een misschien overbodig advies maar heb bij Pascal, Denoontje en Audiomanagement de drainage leiding rond het huis gezien. Vooral als je nog gaat bouwen is dat een makkelijke en goedkope manier om het water eventueel buiten te kunnen houden....better safe than sorry  :headbanging: .
Benieuwd naar de vorderingen, succes !!!

Robbo

Citaat van: anton op november  8, 2024, 08:05:39Mooie plannen kerel  :clapping: , alvast een misschien overbodig advies maar heb bij Pascal, Denoontje en Audiomanagement de drainage leiding rond het huis gezien. Vooral als je nog gaat bouwen is dat een makkelijke en goedkope manier om het water eventueel buiten te kunnen houden....better safe than sorry  :headbanging: .
Benieuwd naar de vorderingen, succes !!!
Ja zo'n drain stond al op de lijst  :)  Inclusief een ondergrondse regenwaterberging.
Maar gezien het een passief huis wordt, is er sowieso veel aandacht voor afdichting. 

Robbo

Wat zou een goede afmeting zijn van de home theater ruimte ?   

- Er van uitgaande dat 1 rij met 3 zitplaatsen genoeg is
- Alle speakers ingebouwd of in ieder geval de front stage.
- Kamer in kamer / akoestische panelen achter geluidsdoorlatend doek.
- Scherm voorlopig max 270cm (Sony XW5000) maar kan mogelijk groter tzt.

Met de front stage die minimaal 50cm wegneemt en de zijkanten 15cm (per kant) kom ik zelf al snel op minimaal 7,5 x 5 m  ;D

Kan ik het beste een bepaalde verhouding aanhouden ?  De hoogte zal wel standaard 2.70 worden?

PascalP

De 'perfecte' verhouding is factor 1,618
Dus met een hoogte van 2.7m zou je hier op uitkomen en ook meteen doorgerekend naar de 'perfecte' RT60 tijd

Hoogte (m)   2,70
Breedte (m)   4,37
Lengte (m)   7,07
Inhoud (m3)   83,37
RT60 (ms)        282

Als je een lengte van 7,5m als basis neemt zou het dit moeten worden:

Hoogte (m)   2,86
Breedte (m)   4,64
Lengte (m)   7,50
Inhoud (m3)   99,60
RT60 (ms)        300

Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - Adeo Reference White 2 - 21:9 314cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Side Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Rear Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

Sjaak_Banaan

Breed is wel zo fijn, zeker wanneer je ruime zetels plaatst.
Onze Roma driezit is bijvoorbeeld al zo'n 280 cm breed, onze ruimte is maar 445 cm breed, dan zitten de personen links en rechts van jou al op 125 cm van de sidesurround. Dat is wel te doen, maar liever toch iets verder weg.

Een hoog plafond is ook zeker fijn, hier is het behoorlijk laag met 2,18cm, waardoor ik beperkt ben in het maken van o.a. de 'riser' en het plaatsen van (grotere) Atmos speakers. Als je probleemloos hoger kan, zou ik dat doen.
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch KS-525-THX® Ultra2 • Klipsch THX-5000® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • 21" DIY sub 18Sound •  dual XTZ Cinema 3x12 • dual XTZ Cinema 1x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC NP5 • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

jaco

Ik zou proberen het hoger dan 270 cm te maken. Mocht je het willen isoleren (kamer in kamer verlies je 30-50 cm mee) of acoutische maatregelen (denk het wel) vierlies je snel hoogte.

Ook de room mode komt lager te liggen.

Het al eerder genoemde argument van de atmos speakers is er ook een. Beetje speaker die gekanteld hangt neemt ook snel 30-40 cm inclusief ophanging.

Ik kan die van mij die aan een frame hangen net kwijt maar de deur kan er niet onderdoor (plafond op 2,65)
En ik heb bescheiden atmos speakers (genelec g3) maar gericht naar zitplek is die 30cm hoog

En een tip voor passief huis. Neem GEEN lucht wtw van itho. En mocht je een WW warmtepomp nemen: ze naaien je met berekeningen van de bron. Dus dan is de bron tegen  einde winter rond 0 en zakt rendement in. Of in de zomer moet je koelen met een bron van te hoge temperatuur.
Als zij komen met 2x100 meter maak er dan 3x van. Ik zit met 1 diepe boring en we redden het er net mee. Ik zou gewild hebben dat ik toen wat sterker in mijn schoenen had gestaan. )(Alpha innotect systeem, alles door Nathan geinstalleerd)

Robbo

Citaat van: PascalP op november  8, 2024, 15:26:57De 'perfecte' verhouding is factor 1,618
Dus met een hoogte van 2.7m zou je hier op uitkomen en ook meteen doorgerekend naar de 'perfecte' RT60 tijd

Hoogte (m)   2,70
Breedte (m)   4,37
Lengte (m)   7,07
Inhoud (m3)   83,37
RT60 (ms)        282

Als je een lengte van 7,5m als basis neemt zou het dit moeten worden:

Hoogte (m)   2,86
Breedte (m)   4,64
Lengte (m)   7,50
Inhoud (m3)   99,60
RT60 (ms)        300

Telt dit als netto maten ? 
Maw zijn deze maten de werkelijke kamer (bruto) of voor maten van de binnenzijde van de kamer in kamer.

Robbo

Citaat van: Sjaak_Banaan op november  8, 2024, 16:00:16Breed is wel zo fijn, zeker wanneer je ruime zetels plaatst.
Onze Roma driezit is bijvoorbeeld al zo'n 280 cm breed, onze ruimte is maar 445 cm breed, dan zitten de personen links en rechts van jou al op 125 cm van de sidesurround. Dat is wel te doen, maar liever toch iets verder weg.

Een hoog plafond is ook zeker fijn, hier is het behoorlijk laag met 2,18cm, waardoor ik beperkt ben in het maken van o.a. de 'riser' en het plaatsen van (grotere) Atmos speakers. Als je probleemloos hoger kan, zou ik dat doen.
Die beperking van de breedte merk ik in mijn huidige ruimte ook. Dus vandaar dat ik al aan 5m zat te denken. Maar da's meer vanuit het ruimtelijk gevoel dan voor het geluid. Zolang ik zelf maar in de sweetspot zit is het prima  ;)

Het plafond is wel een ding, zoals Jaco onder jouw post ook al noemt. Atmos staat wel op de planning. En zelfs een Atmos inbouw speaker is al snel 20cm inclusief beugel. Als ik dat op mijn huidige 270cm plafond projecteer moet het wel kunnen, maar hoger is wellicht beter.

Robbo

Citaat van: jaco op november  8, 2024, 17:11:00Ik zou proberen het hoger dan 270 cm te maken. Mocht je het willen isoleren (kamer in kamer verlies je 30-50 cm mee) of acoutische maatregelen (denk het wel) vierlies je snel hoogte.

Ook de room mode komt lager te liggen.

Het al eerder genoemde argument van de atmos speakers is er ook een. Beetje speaker die gekanteld hangt neemt ook snel 30-40 cm inclusief ophanging.

Ik kan die van mij die aan een frame hangen net kwijt maar de deur kan er niet onderdoor (plafond op 2,65)
En ik heb bescheiden atmos speakers (genelec g3) maar gericht naar zitplek is die 30cm hoog
Als je betaald kan alles  :)  Maar dat betekend waarschijnlijk de hele kelder met een hoger plafond.  Ik weet niet of ze 1 ruimte in de kelder dieper kunnen zetten, maar ik zal het vragen.  Als ik kijk naar de JBL SCL-8 dan heb je een diepte van 115mm. Dat moet te doen zijn met 270cm.

CiteerEn een tip voor passief huis. Neem GEEN lucht wtw van itho. En mocht je een WW warmtepomp nemen: ze naaien je met berekeningen van de bron. Dus dan is de bron tegen  einde winter rond 0 en zakt rendement in. Of in de zomer moet je koelen met een bron van te hoge temperatuur.
Als zij komen met 2x100 meter maak er dan 3x van. Ik zit met 1 diepe boring en we redden het er net mee. Ik zou gewild hebben dat ik toen wat sterker in mijn schoenen had gestaan. )(Alpha innotect systeem, alles door Nathan geinstalleerd)
Ik vermoed dat de volgorde is om eerst tot een definitieve tekening te komen op basis van de passief huis richtlijnen en de te gebruiken materialen. Zo zal de kelder volledig geisoleerd zijn en geheel vormen met het deel erboven.
Dan zal ik een bureau inschakelen (bijv ecobouwers Hengelo) om de energie behoefte mbt verwarmen en koelen in kaart te brengen en hoe we dit het beste kunnen invullen.  In basis moet het passieve huis zelf al goed presteren zonder te koud of te warm te worden. Het heet niet voor niks passief  ;)  Maar een paar maanden per jaar bijstoken zal altijd wel moeten.

Jean Sibelius

Ik heb zelf een plafond van 2.77m en daarmee kun je wel alle kanten op.

Een ander idee zou kunnen zijn om de ruimte in je huis iets te verhogen tov de rest (minstens boven de HT-ruimte). In mijn bijgebouw is het plafond van de schuur lager tov de HT-ruimte, maar is de nok van het dak gelijk Dat is waarschijnlijk ook in jouw situatie makkelijker (en goedkoper) te realiseren, dan alleen de HT-ruimte te verdiepen.
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse 2 x Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

jaco

Bij mij is het 260 cm hoog dan verlies ik 5 cm met mijn flamco overspanning.
Daarna zakt de speaker dus 30 cm en past de deur er al niet meer onderdoor.

Vik

Heb je al een idee welke speakers je wilt gebruiken? Ligt de focus alleen op film, of wil je ook muziek en concerten luisteren?
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

Adeo Screens - Arcam - Ascendo - Barco - CineMike - Denon - JL Audio - JVC- Kef - Lyngdorf - Lumagen - M&K Sound - Marantz - REL - Screen Research - Sony - Stewart - Trinnov

jaco

Citaat van: Robbo op november  9, 2024, 10:10:31Telt dit als netto maten ? 
Maw zijn deze maten de werkelijke kamer (bruto) of voor maten van de binnenzijde van de kamer in kamer.
Als je een kamer in kamer maakt is die lucht dicht en telt de binnenmaat.
Als jij met kamer in kamer de transerante stof voor de acoustische aanpassening bedoelt dan zijn het de buiten wanden vloer en plafond er boven.

Robbo

Citaat van: Jean Sibelius op november  9, 2024, 10:39:26Ik heb zelf een plafond van 2.77m en daarmee kun je wel alle kanten op.

Een ander idee zou kunnen zijn om de ruimte in je huis iets te verhogen tov de rest (minstens boven de HT-ruimte). In mijn bijgebouw is het plafond van de schuur lager tov de HT-ruimte, maar is de nok van het dak gelijk Dat is waarschijnlijk ook in jouw situatie makkelijker (en goedkoper) te realiseren, dan alleen de HT-ruimte te verdiepen.
Ja goed idee van die verhoging.
Ik heb dit al eerder gezien met een opstap naar de woonkamer waar onderliggend de slaapkamer in de kelder is.

Citaat van: Vik op november  9, 2024, 11:35:28Heb je al een idee welke speakers je wilt gebruiken? Ligt de focus alleen op film, of wil je ook muziek en concerten luisteren?
Alles zoveel mogelijk inbouw. Focus op film.

Robbo

Kamer in kamer dan ben je verplicht om het plafond en vloer ook mee te nemen?
Ik weet niet of ik zover wil gaan.

Een baffle wall icm voorzet wanden aan de zijkant en achterkant met daarin de speakers en akoestische panelen lijkt me op dit moment goed genoeg.

jaco

Citaat van: Robbo op november  9, 2024, 13:07:26Kamer in kamer dan ben je verplicht om het plafond en vloer ook mee te nemen?
Ik weet niet of ik zover wil gaan.

Een baffle wall icm voorzet wanden aan de zijkant en achterkant met daarin de speakers en akoestische panelen lijkt me op dit moment goed genoeg.
Ja een kamer in kamer is ontkoppeld van de rest van het huis en demp 50dB of meer

Christof_G

Als het puur voor film is, zou ik al wegblijven bij hifi speakers. En als je toch een baffle wall maakt, ga dan ineens voor een single bass array of een double bass array, anders blijf je sukkelen met de bass weergave. En let ook op de positie van je deur.
HT speakers (7.4.4): 3 x M&K S150 | 2 x M&K S150T | 2 x M&K MP150 | 4 x B&W CCM663RD | 2 x A*BNB 10PP sub | 2 x JL Audio E112
HT elektronica: Acurus Muse + Arcam PA720 + PA410 | miniDSP 2x4 HD | Bluesound Node 2i
HT video: JVC N7 | Vero V | Panasonic UB424
Woonkamer (4.1): 2 x Focal 300 IWLCR6 + 2 x Focal Dome | SVS 3000 Micro | Arcam AVR550 | Vero 4K+ | Bluesound Node nano