Class D alles wat je wilde weten en veel meer

Gestart door katwax, oktober 25, 2024, 09:37:03

Vorige topic - Volgende topic

Littletycoon

Citaat van: Mediator op oktober 25, 2024, 23:57:53Met zo'n uitspraak maak je je niet heel geloofwaardig. Het is erg één dimensionaal en wellicht ook vooringenomen denkbeeld in zo'n artikel. Waarom moet zoiets vraag ik me dan af. Het één of het ander bashen is geen positieve bijdrage. Ook niet erg realistisch. Beiden hebben op nuances hun eigen sterke punten.
Hardstikke geloofwaardig, zegt dat mensen vastzitten in hun subjectieve overtuigingen en moeite hebben om daarvan los te komen, hoe ouder hoe meer moeite. Dat is doodnormaal.

Xander32

Dank voor jouw subjectieve mening waarmee je aangeeft die van Bruno te kunnen waarderen 🤓

Citaat van: Littletycoon op oktober 26, 2024, 11:33:11Hardstikke geloofwaardig, zegt dat mensen vastzitten in hun subjectieve overtuigingen en moeite hebben om daarvan los te komen, hoe ouder hoe meer moeite. Dat is doodnormaal.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  NuPrime CDT-10

Dura

Wat een geweldig artikel! Super helder en met humor geschreven, en ook sukkels als ik die maar weinig afweten van electronica zeer goed leesbaar.

Veel van geleerd, en nu begrijp ik ook waarom mijn eenvoudige budget Powernode (Dac, klasse D UcD met analoge input en feedback) beter klinkt dan de 3x zo dure NAD DD390DD (PCM > PWM en dus geen feedback) die ik ervoor had.
Die overigens wel weer (iets) beter klonk dan de Primare A30.2 (AB) die ik weer daarvoor had.

Harbeth P3ESR, Bluesound Icon, XRL, Audiophonics LPA-S450ET Purifi 1ET6525SA, LG G3 55'. Less is more.

Dura

Ik vind overigens vinyl ook echt lekker klinken maar sluit niet de ogen voor het feit dat dat tenminste gedeeltelijk komt door de gebrekkige kanaalscheiding, de RIAA correctie in het laag en de vaak verminderde hoogweergave. En dan heb ik het nog niet eens over het oppervlakte geluid, dat niet veel goeds doet voor het dynamisch bereik.
Voor een ontwerper zoals Putzeys die streeft naar het elimineren van alle vormen begrijpelijk een nachtmerrie.
Maar goed, het gaat voor ons consumenten om het genieten van de muziek, en dat gaat prima met LPs. Zelf vind ik het allemaal onhandig en hoef ik niet mijn huis vol te hebben staan met enorme geluidsdragers, anderen vinden dat juist leuk, en die gun ik het van harte en ik kom graag bij dat soort mensen langs voor een avondje luisteren.
Harbeth P3ESR, Bluesound Icon, XRL, Audiophonics LPA-S450ET Purifi 1ET6525SA, LG G3 55'. Less is more.

Littletycoon

Citaat van: Xander32 op oktober 26, 2024, 11:40:34Dank voor jouw subjectieve mening waarmee je aangeeft die van Bruno te kunnen waarderen 🤓

Werkelijk 0 niveau deze reactie.
Citaat van: Xander32 op oktober 26, 2024, 11:40:34Dank voor jouw subjectieve mening waarmee je aangeeft die van Bruno te kunnen waarderen 🤓

Tsja, enige wat ik uit jouw reactie haal is dat je behoort tot het leger van de inflexibelen. Zoals ik aangaf, is niet erg, is doodnormaal dat je naarmate je ouder wordt moeilijker te overtuigen bent van voortschrijdend inzicht omdat je relatief meer waarde hecht aan jouw inmiddels opgebouwde persoonlijke referentiekader.

Heeft iedereen last van, de 1 wat meer dan de ander.

Xander32

De "kracht" zit in de herhaling voor jou ? 🙃

Ik ga er maar vanuit dat je per abuis mijn voorgaande reply in dit draadje niet gelezen hebt met een opmerkingen als onderstaande. Of  het getuigt simpelweg van desinteresse, je niet open willen dan wel kunnen stellen voor andere zienswijzen.

Dat zou dan enigszins inflexibel zijn. Wanneer dat het geval is zou wel tof zijn; we behoren volgens jou daarmee beiden bij hetzelfde clubje inflexibelen 😂

Citaat van: Littletycoon op oktober 26, 2024, 13:19:11Werkelijk 0 niveau deze reactie. Tsja, enige wat ik uit jouw reactie haal is dat je behoort tot het leger van de inflexibelen. Zoals ik aangaf, is niet erg, is doodnormaal dat je naarmate je ouder wordt moeilijker te overtuigen bent van voortschrijdend inzicht omdat je relatief meer waarde hecht aan jouw inmiddels opgebouwde persoonlijke referentiekader.

Heeft iedereen last van, de 1 wat meer dan de ander.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  NuPrime CDT-10

Mediator

Citaat van: Rob_Dingen op oktober 26, 2024, 11:26:39Dat is nu echt Bruno, die is niet commercieel en heeft geen enkele uitspraak nodig om ergens anders kracht bij te zetten.
Bruno is een techneut in hart en nieren en baseert alles op metingen.
Dus een LP is slechter als digitaal en meettechnisch kan hij dat makkelijk onderbouwen.
Zelfde geld voor zijn versterkers t.o.v andere ontwerpers.
Het punt is alleen dat je soms ook moet luisteren.
Maar hij is geniaal.

Rob

Hij doet vast iets goed want hij heeft een schare mensen die hem volgen, zijn producten hebben, daarvan genieten, etc. En hij zorgt voor ontwikkeling die zeker wat brengt. Ik geloof alleen niet zo in alle vooruitgang in geluid die altijd wordt geclaimd. Goed geluid en voor ieder wat wils is er namelijk al (heel) lang.

Wat ik alleen niet zo handig vind is om een groep mensen, in dit geval analoog adepten, op de korrel te nemen. Ook al zijn dat zijn klanten niet. Ik heb dan vooral weer wat met importeurs, ontwerpers, fabrikanten die zich focussen op zichzelf en een ander gewoon in hun waarde laten. Tenminste als je dan wat hoger in de figuurlijke boom zit en zo'n artikel schrijft of laat schrijven. Vandaar de term onhandig. En misschien daarom de term 'what goes up, must come down'.

Gruppo Richerche Audio Alta Fedeltà ❤️

RCD

Citaat van: Mediator op oktober 26, 2024, 14:52:57Wat ik alleen niet zo handig vind is om een groep mensen, in dit geval analoog adepten, op de korrel te nemen. Ook al zijn dat zijn klanten niet.
Ik snap je opmerking, maar ik ken hem goed genoeg om te weten dat hij dat niet zo bedoelt.
Alle wat vervormt of slecht meet gaat er bij hem niet in en begrijpt dan ook niet waarom sommige dat prefereren.
Ik wil alleen de persoon overigens verdedigen maar loop niet weg met Klasse D versterkers.

Rob

Kurt

@Mediator Stop toch eens met azijn te zuipen ajb! Echt niet ok... Neem een goed Belgisch sterk bier, en doe de oefening opnieuw, en ervaar het verschil. Zucht... ;-)

Xander32

Vanwaar deze reactie?

Mediator reageert op de inhoud en doet dat erg netjes betreffende de vorm, hij kiest zijn woorden zorgvuldig. Daar kunnen velen anderen nog een voorbeeld aan nemen.

Citaat van: Kurt op oktober 26, 2024, 16:56:54@Mediator Stop toch eens met azijn te zuipen ajb! Echt niet ok... Neem een goed Belgisch sterk bier, en doe de oefening opnieuw, en ervaar het verschil. Zucht... ;-)

Kurt

Vanwaar deze reactie? (kan ik je ook vragen ;) )

Ik antwoord gewoon op de essentie, waar het op staat. Heb lak aan vorm, de "juiste" woorden - wie bepaalt deze trouwens? - en andere bullshit.

Maar ik zal antwoorden op je vraag.

Ik mag hopen dat iedereen al begrepen heeft dat Bruno een techneut, eigenlijk een wetenschapper, pur sang is? Indien niet, check zijn CV.

Vanuit die/zijn context zijn vinyl, tapes, lampen, klasse A, klasse B, etc, achterhaalde technologie, en is alle nieuwe technologie superieur. Dit kan je op basis van de wetenschap en metingen, gewoon niet tegenspreken.

Innovatie zit hem, op 't gebied van versterkers, idd in klasse D, want in A en B zijn de technologiën gewoon uit onwikkeld, en wordt het geluid steevast niet beter. Moet je jezelf de vraag stellen waarom bepaalde merken astronomische bedragen vragen voor alweer een A/B versterker bv.

Maw, zo'n mensen als Bruno hebben we gewoon nodig, anders zitten we binnen enkele decennia nog altijd met die gedateerde lampenbakken bv.

Weet je, ik heb respect voor mensen die op zondag hun oldtimer uithalen, maar ik mag hopen dat die beseffen dat dit niet de standaard, noch de toekomst is.  Maw, die analoog mensen... ik snap het, maar die moeten ook snappen dat een visionair daarmee niet hoog oploopt, als het gaat over de lange termijn visie. Wat nu net HET doel van het artikel is.

En ja, hier staat het beter merk klasse A/B en D. Dus ja, ik weet echt wel waarover ik spreek.

Mediator

Ik kan de term azijn zuipen nog ergens plaatsen. Alleen dat het 'echt niet ok is' niet. Als Bruno mijn vriend zou zijn zou het advies aan hem zijn dat hoge bomen nu eenmaal wind vangen en dat hij zich kwetsbaar maakt. Zeker als ik lees dat hij het niet zo bedoeld. Maar ieder zijn mening joh. Verder laat ik het erbij. Er is genoeg over gezegd dus hopelijk terug naar de (andere) inhoud op klasse D en Bruno.

Littletycoon

Citaat van: Xander32 op oktober 26, 2024, 13:36:01De "kracht" zit in de herhaling voor jou ? 🙃

Ik ga er maar vanuit dat je per abuis mijn voorgaande reply in dit draadje niet gelezen hebt met een opmerkingen als onderstaande. Of  het getuigt simpelweg van desinteresse, je niet open willen dan wel kunnen stellen voor andere zienswijzen.

Dat zou dan enigszins inflexibel zijn. Wanneer dat het geval is zou wel tof zijn; we behoren volgens jou daarmee beiden bij hetzelfde clubje inflexibelen 😂

Helaas is het slechts desinteresse. Je poogde grappig te zijn, niet gelukt.

Xander32

Tof, boks bro 👊🏻, join the club van inflexibelen 😂

Een term welke overigens niet bestaat, maar wellicht had je de spellingscontrole uit staan? Geeft niets, dat kan de beste overkomen 🤓

Citaat van: Littletycoon op oktober 26, 2024, 19:01:35Helaas is het slechts desinteresse. Je poogde grappig te zijn, niet gelukt.

Kurt

Citaat van: Mediator op oktober 26, 2024, 18:53:16Ik kan de term azijn zuipen nog ergens plaatsen. Alleen dat het 'echt niet ok is' niet. Als Bruno mijn vriend zou zijn zou het advies aan hem zijn dat hoge bomen nu eenmaal wind vangen en dat hij zich kwetsbaar maakt. Zeker als ik lees dat hij het niet zo bedoeld. Maar ieder zijn mening joh. Verder laat ik het erbij. Er is genoeg over gezegd dus hopelijk terug naar de (andere) inhoud op klasse D en Bruno.
Mijn aanvoelen is dat je aan zijn statement precies veel meer aanstoot neemt, aangevallen voelt, dan dat het wellicht bedoeld was; nogal "zurig". Vandaar de link naar azijn drinken... :)

katwax

Citaat van: Mediator op oktober 26, 2024, 18:53:16Ik kan de term azijn zuipen nog ergens plaatsen. Alleen dat het 'echt niet ok is' niet. Als Bruno mijn vriend zou zijn zou het advies aan hem zijn dat hoge bomen nu eenmaal wind vangen en dat hij zich kwetsbaar maakt. Zeker als ik lees dat hij het niet zo bedoeld. Maar ieder zijn mening joh. Verder laat ik het erbij. Er is genoeg over gezegd dus hopelijk terug naar de (andere) inhoud op klasse D en Bruno.
Het probleem zit hem vooral bij hoe je het leest, hij zegt daar gewoon dat vinyl minder correct is dan cd, maar dat je op elke beurs van die blaaskaken tegenkomt die beweren dat vinyl het beste medium is.
Heb Bruno in het verleden wel enkele keren kunnen spreken en zoals Rob aangeeft is het een techneut met een passie voor highend audio. Hij kan trouwens heel goed bij sommige voodoo weerleggen waar de waarheid zit en welk stuk helemaal van de pot is gerukt, heerlijk nuchtere man  ;D

Vraag me trouwens af of je het artikel gelezen hebt, want het is een prachtig stuk over klasse D
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

RZeemering

Kunnen we weer naar klasse D?
Weinig klasse A antwoorden hier...
Aparte stroomgroep, Plixir Elite BAC 1500 MKI, Nuc7i3 Roon ROCK server, Auralic Aries G1 streamer, Holo Audio Spring 2 level 1 DAC, Denafrips Athena 12th voorversterker, Bryston 4bSST eindversterker, Driade Flow 405 kabels, Grimm TPR XLR interlinks, Magnepan 20.1 + Xanadu DS30 luidsprekers. En het belangrijkste: akoestische aanpassingen.
"It's expensive for a stereo, it's cheap for a Time Machine"
"Listening to music is perhaps the greatest and most profound source of happiness I have ever known."- Henry Rollins

DofN

Citaat van: Xander32 op oktober 26, 2024, 08:11:01Echter hecht ik zelf bij muziek veel meer waarde aan de beleving, dan de laatste paar procenten geluidskwaliteit.

Zoals je het schrijft lijkt het alsof het een het ander uitsluit, terwijl het ook perfect samengaat. De laatste procenten geluidskwaliteit dragen bij aan de beleving.

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
Voorversterker: Anthem STR PRE, Eindversterker: Bryston 3B³ Cubed, Fronts: Analysis Audio Omega en 2 x JL-E112 subwoofers, met als DSP:  Bacch Audiophile+, ORC binaural software (bass absorbers) en akoestische maatregelen.

DofN

Citaat van: Rob_Dingen op oktober 26, 2024, 16:04:37Ik snap je opmerking, maar ik ken hem goed genoeg om te weten dat hij dat niet zo bedoelt.
Alle wat vervormt of slecht meet gaat er bij hem niet in en begrijpt dan ook niet waarom sommige dat prefereren.
Ik wil alleen de persoon overigens verdedigen maar loop niet weg met Klasse D versterkers.

Rob

Citaat van: Rob_Dingen op oktober 26, 2024, 11:26:39Bruno is een techneut in hart en nieren en baseert alles op metingen.
Dus een LP is slechter als digitaal en meettechnisch kan hij dat makkelijk onderbouwen.
Zelfde geld voor zijn versterkers t.o.v andere ontwerpers.
Het punt is alleen dat je soms ook moet luisteren.
Maar hij is geniaal.

Rob

Je wil hem verdedigen, maar je schrijft ook gewoon even dat hij alles baseert op metingen en dat je soms ook moet luisteren.. Alsof hij dat niet doet.. En jij wel? Nogal arrogant.

Voorversterker: Anthem STR PRE, Eindversterker: Bryston 3B³ Cubed, Fronts: Analysis Audio Omega en 2 x JL-E112 subwoofers, met als DSP:  Bacch Audiophile+, ORC binaural software (bass absorbers) en akoestische maatregelen.

Mediator

Dat lijkt mij een inkopper Dofn. Rob legt uit dat hij hem als persoon wil verdedigen. De overtuiging van Rob is dat je techniek op een gelijkwaardige manier combineert met luisteren. Ik begrijp dan uit meerdere reacties dat Bruno metingen belangrijker vindt en daar met name zijn overtuigingen op baseert. In ieder geval anders dan Rob. Zo lees ik hem in ieder geval. Verder is Rob geen Bruno. 

Voor de rest snap ik waar overige reacties vandaan komen. Andere overtuigingen en dat is prima. De één luistert naar klasse D en vindt dat mooi en is daar erg content mee. Ik luister naar buizen, digitaal en analoog en dat is ook prima. Tenminste dat zeggen mijn oren me iedere keer. En nu ga ik geen bier drinken maar sporten en daarna lekker drummen. 

DofN

Nee het is geen inkopper. Het kan toch niet zo zijn dat Bruno niet even luistert? Ik vind het idioot om te veronderstellen.

edit: en denigrerend.

Xander32

Resume: iets "verkeerds", kritisch of afwijkende posten over Bruno z'n gedachtegoed ligt hier nogal gevoelig bij sommigen.

Je bent voor hem en zo niet dan ben je tegen, inclusief al hetgeen hij schrijft, zegt en vindt. Wel lekker overzichtelijk zo 🤓

DofN

Citaat van: Xander32 op oktober 27, 2024, 09:01:02Resume: iets "verkeerds", kritisch of afwijkende posten over Bruno z'n gedachtegoed ligt hier nogal gevoelig bij sommigen.

Je bent voor hem en zo niet dan ben je tegen, inclusief al hetgeen hij schrijft, zegt en vindt. Wel lekker overzichtelijk zo 🤓

Dat is een te eenzijdig resumé.

chansig

Blijft bijzonder om te zien wat mensen, in dit geval Xander, lezen en hoe ze er vervolgens een algemeen geldende draai aan geven.

Gr. Hans
Teleskopos,  2 x Arendal 1961, Wiim Ultra, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels, Chinese slangen, 2 x Dynavox x7000, digitaal
Coax AQ Carbon

Unkhman

Citaat van: Mediator op oktober 27, 2024, 07:36:17En nu ga ik geen bier drinken maar sporten en daarna lekker drummen. 
Bier drinken & drummen gaat ook goed samen  ;D