DC Blocker

Gestart door Mario D, oktober 17, 2024, 14:24:21

Vorige topic - Volgende topic

Mario D

Ik wil me een DC blocker aanschaffen om te kijken of de brom in mijn versterker opgelost raakt.

Nu heb ik er al enkele gevonden van Ifi/audiolab alsook een Supra.

Wat is belangrijk om op te letten bij aankoop.?

De zekering in mijn eindversterker is 6.3A en de transformator is geen kleine jongen.

De audiolab bv heeft 4A terwijl de Ifi versies eentje van 7A en 10A in assortiment hebben.

Graag hoor ik jullie ervaringen en tips.

pameijer

Die dingen halen een brom weg, of niet.... Dus let vooral op de retourvoorwaarden. En de prijs natuurlijk. Op dit forum is veel info te vinden als je zoekt, ik ben zelf goed geholpen met www.atlhifi.com
Marantz Cinema 40 | Sony UBP-X800M2 CM| Technics SL2000 + NAD PP2i | Apple TV 4K en Nvidia Shield en Vero V en Ugoos AM6B+| Vu+ Duo2 | LG OLED65C4 | JVC X7900 met HDFury Integral2 en iVisions Cinema 4K 260 cm | AVI ADM9.1RS actieve speakers front en center + AVI DM5 surrounds en rears + 4x Micca M-8C Atmos + Rythmik E15HP en F15-SE subs en héél veel muziek!

chansig

RZeemering had er 1 liggen. Die ligt nu bij mij en had geen effect. Ik heb hem al een pm gestuurd. Ik mocht hem proberen en als het niets deed verkopen of weer terugsturen naar hem.

Mogelijk kan jij hem tegen verzendkosten in huis nemen. Dan proberen en als het werkt kopen. Zou 100 euro moeten kosten.

Gr. Hans
Teleskopos,  2 x Arendal 1961, Wiim Ultra, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels, Chinese slangen, 2 x Dynavox x7000, digitaal
Coax AQ Carbon

hatfylld

Als het een mechanische 'brom' is, zou het wel kunnen helpen. Dat deed het bij mij nl. wel. Ik heb een goedkope Audiolab en dat helpt (bij mij) effectief tegen brom in de transformator van m'n eindversterker.
Zelf heb ik gelet op de hoeveelheid vermogen die deze DC blocker aankan en dat was voldoende.
Tannoy Arden mk.I - Luxman C-02 / M-02 - Technics SL-1500C / CineMag 3440A (SUT) / Denon DL-103 (FG2) - Mac Mini (Roon)

Mario D

Citaat van: pameijer op oktober 17, 2024, 14:53:06Die dingen halen een brom weg, of niet.... Dus let vooral op de retourvoorwaarden. En de prijs natuurlijk. Op dit forum is veel info te vinden als je zoekt, ik ben zelf goed geholpen met www.atlhifi.com

Heb je gelijk in, daarom was ik ook aan het kijken om niet te duur te gaan.

Citaat van: chansig op oktober 17, 2024, 15:01:06RZeemering had er 1 liggen. Die ligt nu bij mij en had geen effect. Ik heb hem al een pm gestuurd. Ik mocht hem proberen en als het niets deed verkopen of weer terugsturen naar hem.

Mogelijk kan jij hem tegen verzendkosten in huis nemen. Dan proberen en als het werkt kopen. Zou 100 euro moeten kosten.

Gr. Hans

Weet je toevallig welk merk/type het is aub.?

Citaat van: hatfylld op oktober 17, 2024, 15:12:44Als het een mechanische 'brom' is, zou het wel kunnen helpen. Dat deed het bij mij nl. wel. Ik heb een goedkope Audiolab en dat helpt (bij mij) effectief tegen brom in de transformator van m'n eindversterker.
Zelf heb ik gelet op de hoeveelheid vermogen die deze DC blocker aankan en dat was voldoende.

Misschien een domme vraag maar hoe weet je of de DC blocker sterk genoeg is.?
Zoals ik al aanhaalde is de zekering van mijn versterker 6.3A, moet de Blocker dan meer Ampere zijn.?

chansig

Ik heb het even gevraagd. Dus ik heb geen idee.

Zal straks even een foto maken.

Gr. Hans
Teleskopos,  2 x Arendal 1961, Wiim Ultra, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels, Chinese slangen, 2 x Dynavox x7000, digitaal
Coax AQ Carbon

pameijer

P=VxI, oftewel max opgenomen vermogen van je sub is gelijk aan 230x de maximale Ampère die de blocker aankan. Neem een ruime marge zou ik zeggen. Er zit nog wel eens wat dynamiek in de LFE  :headbanging:. Mijn Ryhtmik heeft een 600W output, geen idee wat het opgenomen vermogen is. Maar mijn DC blocker gaat tot 10A dus 2.300 Watt. Ruime marge dus.
Marantz Cinema 40 | Sony UBP-X800M2 CM| Technics SL2000 + NAD PP2i | Apple TV 4K en Nvidia Shield en Vero V en Ugoos AM6B+| Vu+ Duo2 | LG OLED65C4 | JVC X7900 met HDFury Integral2 en iVisions Cinema 4K 260 cm | AVI ADM9.1RS actieve speakers front en center + AVI DM5 surrounds en rears + 4x Micca M-8C Atmos + Rythmik E15HP en F15-SE subs en héél veel muziek!

BMW850

Misschien is dit een idee, deze heb ik gemaakt voor een 2000va ringkern.

Ik heb nog 2 nieuwe ongesoldeerde boards liggen:
15 euro per stuk plus verzendkosten.

https://sjostromaudio.net/shop/mains-circuits/30-dct03-dc-filter-for-toroidal-transformers-heavy-duty-version.html

Rudy
Blind belief in authority is the greatest enemy of truth. - Albert Einstein

Samro

Citaat van: Mario D op oktober 17, 2024, 14:24:21Ik wil me een DC blocker aanschaffen om te kijken of de brom in mijn versterker opgelost raakt.

Nu heb ik er al enkele gevonden van Ifi/audiolab alsook een Supra.

Wat is belangrijk om op te letten bij aankoop.?

De zekering in mijn eindversterker is 6.3A en de transformator is geen kleine jongen.

De audiolab bv heeft 4A terwijl de Ifi versies eentje van 7A en 10A in assortiment hebben.

Graag hoor ik jullie ervaringen en tips.
Ik heb de Ifi dc blokker teruggestuurd omdat de klank te helder werd. Ik vond de klank dus minder goed.

Mvg, Samro

Ralf67

Interessante bevindingen.

De komende dagen de DC blocker van Supra er maar eens tussenuit halen en kijken wat de verschillen zijn.

Samro

Citaat van: Ralf67 op oktober 17, 2024, 22:57:33Interessante bevindingen.

De komende dagen de DC blocker van Supra er maar eens tussenuit halen en kijken wat de verschillen zijn.
Daar ben ik wel nieuwsgierig naar. ::)

chansig

AH Offset Killer Single 230V.

Dat is het type.

Gr. Hans
Coax AQ Carbon

Mario D

Citaat van: chansig op oktober 18, 2024, 07:04:57AH Offset Killer Single 230V.

Dat is het type.

Gr. Hans

Bedankt Hans, ga eens opzoeken hoeveel Amp deze aankan.

Mario D

Citaat van: Ralf67 op oktober 17, 2024, 22:57:33Interessante bevindingen.

Ben ook benieuwd Ralf, welke versie heb je zelf.?
Ze zitten nu aan de MK3 dacht ik.

Heb jij de supra aangesloten enkel op het storend toestel of gebruik je hem voor de hele set.
Deze is 16A dus de hele set moet wel mogelijk zijn denk ik dan.?

chansig

Citaat van: Mario D op oktober 18, 2024, 07:19:31Bedankt Hans, ga eens opzoeken hoeveel Amp deze aankan.

👍

Gr. Hans
Coax AQ Carbon

Mario D

Citaat van: pameijer op oktober 17, 2024, 19:29:29P=VxI, oftewel max opgenomen vermogen van je sub is gelijk aan 230x de maximale Ampère die de blocker aankan. Neem een ruime marge zou ik zeggen. Er zit nog wel eens wat dynamiek in de LFE  :headbanging:. Mijn Ryhtmik heeft een 600W output, geen idee wat het opgenomen vermogen is. Maar mijn DC blocker gaat tot 10A dus 2.300 Watt. Ruime marge dus.

Mijn versterker zou 420w verbruiken bij 1/8 van zijn vermogen volgens de handleiding.  :D

blue-eyes

Als ik het goed heb.... heb ik de  AH! Offsetkiller 6-gaats 230V .

Deze komt te koop ;)

Speakers: Front: WB Vector, rear: WB Vertex, center: WB Fulcrum 650, 2 * Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; Versterker / processor: Lyngdorf MP40, Lyngdorf MXA-8400, Lyngdorf SDA2400; Bron: Hifi Rose RS130, Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Zidoo Z3000 PRO; Kabels: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Audioquest, USB: Audioquest Coffee, XLR: Linn, DHZ, Stroomvoorziening: Isotek Elektra V5, Isotek Initium, Audioquest NRG Y3, Belden, Supra, Furutech; TV: Sony KD-75XE9005; Data: 2 * Synology 19" RS818+; Rack: DHZ;

hatfylld

Citaat van: Mario D op oktober 17, 2024, 18:05:57Misschien een domme vraag maar hoe weet je of de DC blocker sterk genoeg is.?
Zoals ik al aanhaalde is de zekering van mijn versterker 6.3A, moet de Blocker dan meer Ampere zijn.?
Ik heb gekeken naar de specs van de blocker en zag dat het voor mijn versterker ruim voldoende was:

Maximum peak load   600VA
Compatible with amplifier power   <2x150W or <1x300W
Tannoy Arden mk.I - Luxman C-02 / M-02 - Technics SL-1500C / CineMag 3440A (SUT) / Denon DL-103 (FG2) - Mac Mini (Roon)

Maximus_Aurelius

Citaat van: chansig op oktober 17, 2024, 19:25:24Ik heb het even gevraagd. Dus ik heb geen idee.

Zal straks even een foto maken.

Gr. Hans

Hier een blog van de vroegere importeur.
https://durobblog.com/2023/12/05/ah-dc-offset-killers-online-verkrijgbaar-bij-hi-stands/

https://www.hi-stands.eu/nl/ah-offset-killer-single-230v.html

Ik heb deze ook gehad voor mijn Lindemann eindversterker.
Rechtstreeks tussen eindtrap en stekkerblok voldeed deze blok, weg brom.
Maar wanneer ik hem algemeen voor de stekkerblok plaatste, tussen wcd en stekkerblok was het het effect er niet en de brom was aanwezig.

Ik ben toen overgestapt naar Isotek EVO 3 Syncro uni. Deze voldeed keurig bij plaatsing tussen WCD en stekkerblok. Ook net voor de eindversterker ging uitstekend.
Nu heb ik er niets meer tussen omdat ik geen problemen meer heb.
🎶🎶🎶
Muziek is kunst, kunst moet voor iedereen bereikbaar zijn, anders is het elitair!!

🎶🎶🎶

Mario D

Citaat van: Maximus_Aurelius op oktober 19, 2024, 03:41:08Hier een blog van de vroegere importeur.
https://durobblog.com/2023/12/05/ah-dc-offset-killers-online-verkrijgbaar-bij-hi-stands/

https://www.hi-stands.eu/nl/ah-offset-killer-single-230v.html

Ik heb deze ook gehad voor mijn Lindemann eindversterker.
Rechtstreeks tussen eindtrap en stekkerblok voldeed deze blok, weg brom.
Maar wanneer ik hem algemeen voor de stekkerblok plaatste, tussen wcd en stekkerblok was het het effect er niet en de brom was aanwezig.

Ik ben toen overgestapt naar Isotek EVO 3 Syncro uni. Deze voldeed keurig bij plaatsing tussen WCD en stekkerblok. Ook net voor de eindversterker ging uitstekend.
Nu heb ik er niets meer tussen omdat ik geen problemen meer heb.

Wel nergens te vinden hoeveel Amp deze single-230 heeft.

Mario D

Ik zou misschien willen bestellen bij AV-Connection (Denemarken). Iemand ervaring bij deze webshop.?

Contour

Die AH offset killer heb ik ook gehad en deed helemaal niks. Jeroen van Daudio heeft hem open gemaakt, en volgens hem kon het ook niet werken met wat erin zat...  :-)

Kurt

De schakelingen van al die DC blockers zijn geen magic. Enige uitdaging is de stroom door de elco's.

Zo goed als allen zijn ze gebaseerd op figuur 8 van deze link: https://sound-au.com/articles/xfmr-dc.htm.

Gezien daar de formules vermeld staan, heb ik er eentje gebouwd die 3600W aankon.

Door 't feit dat er 2 diodes worden gebruikt, kan er dus 1,4V DC afgeroomd worden.

In mijn geval was ook de dynamiek in mijn muziek afgeroomd; alles was nogal emotieloos. Ik heb het ding er dan ook uitgehaald en een Torus Power RM16CE gekocht. Die doet wat hij moet doen. Ok, kost je wel enkele ledematen.

RCD

Citaat van: Kurt op oktober 20, 2024, 13:27:03In mijn geval was ook de dynamiek in mijn muziek afgeroomd; alles was nogal emotieloos.
Hoe groot waren de elco's die je gebruikt had?

Rob

Mario D

Als ik het net afschuim kom ik ongeveer 50% gebruikers tegen die verschil in geluid horen.

Natuurlijk zijn er zoveel factoren die mee spelen dat het een beetje blind kopen is.  :)