Heeft dit nut ? Audio analyse

Gestart door Mao, oktober 13, 2024, 11:40:52

Vorige topic - Volgende topic

Mao

Kwam een opmerkelijk dienstverlening op het spoor. Dacht eerst dat ik op de site zat van BeterHoren of Schoonenberg.

https://audiofile.nl/audiofiele-gehoor-analyse/

Moet niet gekker worden en hoe serieus is dit. Komt mij over als de laatste strohalm.
Luidsprekers: JBL 4350 Studio monitoren Versterkers: McIntosh C2700 buizen voorversterker, McIntosh MC312 voor het laaag < 250Hz, McIntosh MC2152 buizen voor midden/hoog > 250Hz, Bryston 10B Electronisch Crossover
Marantz CD 17, Roon met NAS en Lumin U2 streamer. Custombuild Interlinks en Luidspreker kabels
Slaapkamer: WiiM Amp plus, KEF C75 ( volledig gerestaureerd) bronnen via Roon +tv.

vanzomereng

Citaat van: Mao op oktober 13, 2024, 11:40:52Kwam een opmerkelijk dienstverlening op het spoor. Dacht eerst dat ik op de site zat van BeterHoren of Schoonenberg.

Moet niet gekker worden en hoe serieus is dit. Komt mij over als de laatste strohalm.

Ik durf te wedden, dat de uitkomst van de analyse, leidt naar die merken, die zij ook verkopen
Luidsprekers: B&W 702S2,  Versterker: Rotel RA-6000,  Streamer: Bluesound Node Icon,  Blue-ray player: Denon DVD-3800BD, Koptelefoon Sennheiser Momentum 4 Wireless

AudioLaan

Opzich wel leuk om eens te bepalen waar je smaak zit in het spectrum en waarom. Ik vermoed echter niet dat het Q4 diagram jou gaat vertellen: je hebt een McIntosh set nodig, dat verkopen wij niet, dus succes ermee!
Officieel dealer van o.a. ATC | Audio Research | Elipson | Eversolo | Fischer&Fischer | Gato-audio | JBL premium | Kensington MC cartridges | Matrix audio | MoFi | Morel | Musical Fidelity Nu Vista |  Norstone |  QED | PlixiR | Pro-Ject | Revival Audio | Roboli design | Triangle hifi | Ultrafide | YBA | Wiim

+31 6 20 371 207 ook whatsapp
https://www.audiolaan.nl/

chansig

Het is echt heeeeeeel complex dus daarom 119 euro. Maar voor nu 59 euro.

Its unbelieveblablablabla...

Gr. Hans
Teleskopos,  2 x Arendal 1961, Wiim Ultra, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels, Chinese slangen, 2 x Dynavox x7000, digitaal
Coax AQ Carbon

vanzomereng

Meneer vanzomereng

Uit de analyse is gebleken, dat uw gehoor dermate beroerd, dat gigantische downgrading
U het meeste profijt gaat brengen.

Wij bevelen u de tafelradio van 39 euro aan welke nu bij uw
locale superdiscounter in de aanbieding is. :D
Luidsprekers: B&W 702S2,  Versterker: Rotel RA-6000,  Streamer: Bluesound Node Icon,  Blue-ray player: Denon DVD-3800BD, Koptelefoon Sennheiser Momentum 4 Wireless

Mao

Citaat van: Laan op oktober 13, 2024, 12:25:00Opzich wel leuk om eens te bepalen waar je smaak zit in het spectrum en waarom. Ik vermoed echter niet dat het Q4 diagram jou gaat vertellen: je hebt een McIntosh set nodig, dat verkopen wij niet, dus succes ermee!

Zo een meeting kan alleen maar een weergave maken van je gehoorcurve iets wat ze bij de orenboeren ook doen. Daar maken ze een analyse op. Alleen wordt het hier wat beter verkocht met een Q4 gebeuren wat dat ook mag betekenen.

Voor mij een goed snake oil verhaal.
Weet iedergeval waar ik niet moet wezen om iets te kopen. Beetje audio hobbyist lacht hierom.
Wat mij betreft kan dit in de categorie audiokabels discussies geplaatst worden. In de zin van eindeloze discussies.

Voor mij onbegrijpelijk dat zo te zien een serieuze Toko zich verlaagt dit te verkopen.
Luidsprekers: JBL 4350 Studio monitoren Versterkers: McIntosh C2700 buizen voorversterker, McIntosh MC312 voor het laaag < 250Hz, McIntosh MC2152 buizen voor midden/hoog > 250Hz, Bryston 10B Electronisch Crossover
Marantz CD 17, Roon met NAS en Lumin U2 streamer. Custombuild Interlinks en Luidspreker kabels
Slaapkamer: WiiM Amp plus, KEF C75 ( volledig gerestaureerd) bronnen via Roon +tv.

AudioLaan

Het is meer voor iemand die veel te besteden heeft maar niet weet waar hij op moeten letten dan voor iemand die al decennia bezig is met audio. Dus in die zin een handig middel om het keuze traject te bekorten (en de kassa sneller aan het rinkelen te krijgen ja)
Officieel dealer van o.a. ATC | Audio Research | Elipson | Eversolo | Fischer&Fischer | Gato-audio | JBL premium | Kensington MC cartridges | Matrix audio | MoFi | Morel | Musical Fidelity Nu Vista |  Norstone |  QED | PlixiR | Pro-Ject | Revival Audio | Roboli design | Triangle hifi | Ultrafide | YBA | Wiim

+31 6 20 371 207 ook whatsapp
https://www.audiolaan.nl/

Mao

Citaat van: Laan op oktober 13, 2024, 12:55:40Het is meer voor iemand die veel te besteden heeft maar niet weet waar hij op moeten letten dan voor iemand die al decennia bezig is met audio. Dus in die zin een handig middel om het keuze traject te bekorten (en de kassa sneller aan het rinkelen te krijgen ja)
[/quote
Citaat van: Laan op oktober 13, 2024, 12:55:40Het is meer voor iemand die veel te besteden heeft maar niet weet waar hij op moeten letten dan voor iemand die al decennia bezig is met audio. Dus in die zin een handig middel om het keuze traject te bekorten (en de kassa sneller aan het rinkelen te krijgen ja)

Dat zijn toch doorgaans mensen die Sonos kopen maar dat hebben ze niet in hun winkel staan.

minplus

Net op geklikt en het schijnt nu gratis te zijn.
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

minplus

Ik deed het vroeger bij leerlingen ook gratis en was de 1e keer verbaasd dat kinderen van 14 niet hoger dan 12000Hz kwamen waar ikzelf nog boven de 20.000 zat. Na enig nadenken volkomen logisch.

Mao

Citaat van: minplus op oktober 13, 2024, 16:46:30Ik deed het vroeger bij leerlingen ook gratis en was de 1e keer verbaasd dat kinderen van 14 niet hoger dan 12000Hz kwamen waar ikzelf nog boven de 20.000 zat. Na enig nadenken volkomen logisch.

Hoezo volkomen logisch? Oordoppen dragers of lawaai schade?

Ik denk dat we best wel in staat zijn zeg maar 15k door onze trommelvliezen te krijgen en te tranporteren naar je hersenen. Maar wat doen je hersenen met die info. Een schilder ziet in een blad van een boom heel veel kleuren voor een leek is het slechts groen.

minplus

Citaat van: Mao op oktober 13, 2024, 17:37:37Hoezo volkomen logisch? Oordoppen dragers of lawaai schade?

Ik denk dat we best wel in staat zijn zeg maar 15k door onze trommelvliezen te krijgen en te tranporteren naar je hersenen. Maar wat doen je hersenen met die info. Een schilder ziet in een blad van een boom heel veel kleuren voor een leek is het slechts groen.

Nee, dat speelde met oordoppen qua geluid toen nog niet.
Er zijn gewoon gigantische genetische verschillen. En of die trommelvliezen op die frequentie kunnen trillen is de vraag en of ze het kunnen overdragen is de volgende vraag. Zoals sommigen in een microscoop geen enkele mogelijkheid hebben bepaalde dingen waar te nemen. Wat de hersens er daarna mee doen is een volgend punt

minplus

Ik heb met wat stofjes die mijn waarneming veranderden begrepen hoe een minimaal iets anders een totaal andere waarneming opleverde en begrijp nu een beetje hoe Van Gogh waarnam en hoe hij zijn bizarre werken kon schilderen en al die anderen rond en na hem. En hoe veel kinderen iets totaal anders waarnemen en ervaren.

chansig

Ik denk dat het bij kinderen met ontwikkeling te maken heeft.

Gr. Hans
Teleskopos,  2 x Arendal 1961, Wiim Ultra, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels, Chinese slangen, 2 x Dynavox x7000, digitaal
Coax AQ Carbon

Markus2

Zit je dan met je mooie analyse, daarop afgestemde apparatuur (als daar überhaupt sprake van kan zijn) in een niet gemeten akoestiek met onverwachte verrassingen.

Dus het feest blijft, alleen een klein beetje anders

Mao

Citaat van: Markus2 op oktober 17, 2024, 12:51:40Zit je dan met je mooie analyse, daarop afgestemde apparatuur (als daar überhaupt sprake van kan zijn) in een niet gemeten akoestiek met onverwachte verrassingen.

Dus het feest blijft, alleen een klein beetje anders

Illusie armer ervaring rijker zullen we dan maar zeggen.
Zou leuk zijn als iemand op het forum dit traject is ingegaan en zijn ervaringen te delen.

Lex Groningen

Lijkt mij op zich wel geinig zo'n gehoortest. Niet dat ik er in geloof, maar toch. Alleen al benieuwd naar het advies. Maar voor een geintje is het me net even te ver ;) .
Versterker: Musical Fidelity M3si/ Draaitafel: Technics SL-1210 MK2/ Phono-pre: Musical Fidelity LX2 LPS/ Luidsprekers: Harbeth ps3er / Streamer: ?/ DAC: ??/  Kabels: ?/Platenwasmachine: Okki Nokki

brt

Citaat van: Mao op oktober 13, 2024, 11:40:52Kwam een opmerkelijk dienstverlening op het spoor. Dacht eerst dat ik op de site zat van BeterHoren of Schoonenberg.

Leuk bedacht, maar zo doorzichtig als de pest. Zouden mensen hier serieus intrappen?!
Het feit dat het inmiddels gratis is, zou kunnen aangeven van wel: ze verkopen er lekker veel apparatuur door, dus hoe meer mensen deze 'analyse' doen, des te beter. Daarom kan gratis wel uit.

Ook irritant: de vormgeving doet me heel erg aan Spotify denken.
Paradigm Persona 3F • TEAC AP-701 • TEAC UD-701n • Melody Pro88 mk2 • PS Audio Stellar PowerPlant P3 • Kabels van Audioquest en ViaBlue

J.A.F._Doorhof

Helemaal niets mee doen.
Het meten van je gehoor zal absoluut geen invloed hebben ap merken die je koopt.
Geluid is 90% afhankelijk van de ruimte.

Dus iets wat in ruimte 1 fantastisch kan klinken klinkt in ruimte 2 matig tot slecht.
Daarnaast wisselt je gehoor ook regelmatig, moeheid, verkoudheid, alcohol, medicatie, je eigen gesteldheid etc.

Voor gehoor apparaatjes is het noodzakelijk omdat je dan meet waar je dips hebt in je gehoor, maar voor audiofiele toepassing, ik zou iets willen posten wat niet door de Forum filters komt, maar in het kort, dikke onzin, maar als je er audiofiel op drukt willen mensen wel.

Gewoon naar een winkel gaan die de metingen doe voor gehoor apparaatjes als je het perse wil, of met de nieuwe AirPods van Apple :D

Het is een beetje als AI, als je audiofile erop drukt zullen er altijd mensen zijn die het gaan doen. Een meting van je gehoor is trouwens altijd wel handig. Maar doe het dan wel met de juiste insteek :D
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"
"Een ban krijg je niet, die verdien je"

brt

CiteerGeluid is 90% afhankelijk van de ruimte.

Maar hoe het vervolgens waargenomen wordt, speelt (de staat van) je gehoor natuurlijk een gigantische rol. Bijv. als je ouder wordt en boven een bepaalde frequentie minder hoort, is het fijn als dat gecompenseerd kan worden.

Uiteindelijk is muziek ook communicatie, en het moet zowel bij de zender als ontvanger op orde zijn.
Paradigm Persona 3F • TEAC AP-701 • TEAC UD-701n • Melody Pro88 mk2 • PS Audio Stellar PowerPlant P3 • Kabels van Audioquest en ViaBlue

J.A.F._Doorhof

Absoluut
Maar wat denk je met een meting te bereiken qua afstemming op apparatuur ?

Met voordeel van de twijfel ruikt het naar een gehoor meting opkloppen ;)
Custom installer

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

brt

Citaat van: J.A.F._Doorhof op november 23, 2024, 23:55:06Absoluut
Maar wat denk je met een meting te bereiken qua afstemming op apparatuur ?

Met voordeel van de twijfel ruikt het naar een gehoor meting opkloppen ;)

Nou ja, het idee is volgens mij heel simpel: je hebt bijv. een dip boven de 5000hz, je koopt apparatuur die daarop compenseert. Maar dat kan dus ook gewoon met dsp.

En ja, het ruikt zeker naar geldklopperij, dat was ook mijn eerste reactie!

J.A.F._Doorhof

Je weet neem ik aan dat dit onzin is ?
Er is geen apparatuur die jouw gehoor perfect zal volgen.

Een dsp neemt daarnaast de veel belangrijkere ruimte mee. Aangezien je in een ruimte werkt met nodes en anti nodes en je gehoor niet lijkt het aanpassen van gehoor dips niet de juiste oplossing en juist leiden tot veel meer problemen.

Ten eerste als het al zou werken zou je dan profielen van iedereen moeten maken. Plus je zou dan de natuurlijke over en ondertonen niet moeten versterken of verzwakken.

En juist die boven en ondertonen die dus in een heel ander frequentie gebied zitten zorgen voor de "natuurlijke" klank.

Zou je dus dips in je gehoor met een set willen corrigeren zou dit alleen kunnen met een gehoor apparaatje of oordopjes die achteraf een eq op 1 of meerdere (het zijn vaak veel meer afwijkingen) frequenties moeten laten ingrijpen en alle boven en ondertonen dus natuurlijk laten. Dat kan nooit in een ruimte zelf aangezien deze zelf ook weer nodes en anti nodes zorgt.

Maw de meting zal wel kloppen en soms handig zijn.  Maar dat je daarna apparatuur erop gaan afstellen is echt dikke vette onzin. Dan snap je niet wat een ruimte doet en dat een gehoor niet perfecte dips heeft maar vaak juist heel ruw loopt met legio kleine en diepere dips.

Het is geen grayscale calibratie die je even op 2 punten recht trekt ;)
Custom installer

Mao

Wat ik vooral bedenkelijk vind deze dienst aan te bieden, is het feit dat zo te zien het een toko is met serieuze audio.

Deze toko wordt hiermee door audio liefhebbers niet serieus genomen. Sterker nog hier ga ik niet naar binnen. Niets mis met de MediaMarkt maar denk dat deze toko op hetzelfde niveau staat kwa verkopers.

brt

Waarom zou je niet met wat gehoorverlies in het hoog middels de eq wat hoog in het geluid erbij kunnen draaien? Dat compenseert dan toch voor het verlies? Ongetwijfeld reageert de kamer daar ook op, maar dat zal het probleem niet zijn als meer hoog de oplossing is.

Of ik denk veel te simpel, of jij veel te moeilijk  :smile: