Foto's organiseren op een NAS

Gestart door Wotnix, oktober 7, 2024, 13:36:28

« vorige - volgende »

Wotnix

Beste mensen,

Ik gebruik de NAS alleen als opslag, maar hoe kan ik mijn foto's organiseren zonder dat ik gebruik maak van de software op de NAS?

Bijvoorbeeld Digikam kan dat, maar alleen lokaal.

Besturingssysteem is Linux.
| Denon X2700H | ASW Genius 300 speakers | NVIDEA Shield | LG 63' TV | QNAP 219+ | Intel NUC (HomeAssistant) | Ubiquiti switch + 2AP's |

J.A.F._Doorhof

Ik weet niet of Linux een vaste netwerk share kan aan maken maar zo kan het onder Mac en Windows met bv Lightroom.

En anders gewoon in mapjes per jaar en dan een browser gebruiken
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

JoWa

Citaat van: J.A.F._Doorhof op oktober  7, 2024, 15:38:25Ik weet niet of Linux een vaste netwerk share kan aan maken maar zo kan het onder Mac en Windows met bv Lightroom.

In linux met samba shares aanmaken.
Deze kan je vervolgens in Windows koppelen als schijf en kan je foto's beheren met wat je maar wil.
Intel NUC G10 - LMS / Qobuz - Luxman PD-291 - Marantz SA-KI Pearl - Sony UBP-X800M2 - Linn Akurate Katalyst DSM/3 - Dynaudio Focus 30XD - LG 75UN70706LD - Hifiman Ananda BT / B&O Beoplay HX

pameijer

Ik ben zelf ook nog op zoek naar een goede methode. Belangrijkste is dat je onafhankelijk van de software je foto's beheert; die wil je namelijk nog je levenslang kunnen bekijken. Oftewel: zorg voor een goede mappenstructuur die gerust 10+ jaar mee kan gaan en zorg voor goede metadata in de foto's. Adobe Lightroom is wel een beetje de standaard denk ik, maar ja, prijsje....
Anthem MRX1120 | Sony UBP-X800M2 | Technics SL2000 + NAD PP2i | Apple TV 4K en Nvidia Shield en Vero V en Ugoos AM6B+| Vu+ Duo2 | LG OLED65C4 | JVC X7900 met HDFury Integral2 en iVisions Cinema 4K 260 cm | AVI ADM9.1RS actieve speakers front en center + AVI DM5 surrounds en rears + 4x Micca M-8C Atmos + Rythmik E15HP en F15HP-SE subs en héél veel muziek!

J.A.F._Doorhof

149,00 per jaar via verschillende websites. En dan heb je alles dus ook première.
Custom installer

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Wotnix

Citaat van: J.A.F._Doorhof op oktober  7, 2024, 22:52:52149,00 per jaar via verschillende websites. En dan heb je alles dus ook première.

Ik gebruik geen Windows, maar Linux.
Daarbij houd ik alles lokaal.
| Denon X2700H | ASW Genius 300 speakers | NVIDEA Shield | LG 63' TV | QNAP 219+ | Intel NUC (HomeAssistant) | Ubiquiti switch + 2AP's |

Wotnix

Citaat van: J.A.F._Doorhof op oktober  7, 2024, 15:38:25Ik weet niet of Linux een vaste netwerk share kan aan maken maar zo kan het onder Mac en Windows met bv Lightroom.

Ik kan een netwerkshare maken onder Linux, alleen de opensource software kan niet omgaan met een netwerkshare of symlink. Ik houd alles lokaal, en wil niets de wolk in hebben.

Wotnix

Citaat van: JoWa op oktober  7, 2024, 21:32:08In linux met samba shares aanmaken.
Deze kan je vervolgens in Windows koppelen als schijf en kan je foto's beheren met wat je maar wil.

Ik ben geen Windows gebruiker.

Wotnix

Citaat van: pameijer op oktober  7, 2024, 22:34:31Ik ben zelf ook nog op zoek naar een goede methode. Belangrijkste is dat je onafhankelijk van de software je foto's beheert; die wil je namelijk nog je levenslang kunnen bekijken. Oftewel: zorg voor een goede mappenstructuur die gerust 10+ jaar mee kan gaan en zorg voor goede metadata in de foto's. Adobe Lightroom is wel een beetje de standaard denk ik, maar ja, prijsje....
De mappenstructuur is me reeds duidelijk, en heb al een opzet.
In linux heb je diverse managers zoals Digikam, Shotwel, Lightzone, Darktable etc die alleen lokaal werken omdat ze een database inrichten die lokaal staat.
Ik doe alles met opensource software en heb al een jaar geen Windows meer. Een complete verademing kan ik je zeggen.  :headbanging:

J.A.F._Doorhof

Jij noemt het een verademing, maar zoals ik het nu zie zou ik gek worden van de dingen die niet kunnen :D

Even voor de duidelijkheid, ik heb ook "niets" in de cloud, behalve waar ik voor kies.
Creative Cloud kun je 100% lokaal uitvoeren, dat is een veel gehoorde fout :D

Ik weet dat er onder Linux bepaalde oplossingen zijn ik dacht DarkTable, maar de meeste mensen die spreek gaan van Linux naar Mac en willen niet meer terug. Ik werk met zowel Windows als Mac en vind beide goed werken maar geef ook de voorkeur aan Mac (tot het mis gaat).

Maar goed dat terzijde :D
Custom installer

pameijer

Citaat van: Wotnix op oktober  8, 2024, 13:13:02De mappenstructuur is me reeds duidelijk, en heb al een opzet.
In linux heb je diverse managers zoals Digikam, Shotwel, Lightzone, Darktable etc die alleen lokaal werken omdat ze een database inrichten die lokaal staat.
Ik doe alles met opensource software en heb al een jaar geen Windows meer. Een complete verademing kan ik je zeggen.  :headbanging:
Een database is dus juist softwarespecifiek. En dus niet toekomstbestendig want geen enkel softwarepakket wordt decennialang onderhouden. Ik zoek zelf dus iets dat heel makkelijk en snel EXIF-data aan foto's toevoegt, ook in batch. Het fotoprogramma mag dan de foto's presenteren/filteren/etc op basis van die EXIF-data. Een database, propriëtair of niet, zou ik echt nooit willen
Anthem MRX1120 | Sony UBP-X800M2 | Technics SL2000 + NAD PP2i | Apple TV 4K en Nvidia Shield en Vero V en Ugoos AM6B+| Vu+ Duo2 | LG OLED65C4 | JVC X7900 met HDFury Integral2 en iVisions Cinema 4K 260 cm | AVI ADM9.1RS actieve speakers front en center + AVI DM5 surrounds en rears + 4x Micca M-8C Atmos + Rythmik E15HP en F15HP-SE subs en héél veel muziek!

J.A.F._Doorhof

Even offtopic ;)

Een database is perfect voor fotografie alleen moet je aan een paar dingen denken anders gaat het fout. En goed.

Ik gebruik Lightroom vanaf een nas
Op de nas staat alles netjes met XMP bestanden en in de juiste mapjes.

Zou Adobe ooit stoppen met ondersteuning, wat zou betekenen dat we een groter probleem hebben ;) dan kan ik zo overstappen op luminar of Capture one en een deel van instellingen en keywords word meegenomen.

Wat je nooit moet doen. En ik denk dat je dat bedoeld is de foto's NAAR de data base halen. Dat moest ooit bij aperture en gelukkig heb ik goede vrienden bij adobe want dat over zetten was in het begin een ramp en raadt ik echt iedereen af.

Zolang je de mappen aanhoud en bv kiest voor XMP opslag kun je rustig software gebruiken.

Bij weinig foto's valt het wel mee. Maar na 3-4 jaar vind je alles veel sneller terug in een browser of database programma.

Voordeel van Lr vind ik dat je met smart previews werkt. Ik heb even gekeken naar Linux alternatieven en kan alleen darktable en RAWtherepee vinden hoop dat je daar wat aan hebt.

Wat je ook kan doen (maar geen ervaring mee) is proton of wine (?) Installeren daar schijnen builds van Photoshop op te draaien.
Custom installer

Wotnix

Citaat van: J.A.F._Doorhof op oktober  8, 2024, 13:45:41Jij noemt het een verademing, maar zoals ik het nu zie zou ik gek worden van de dingen die niet kunnen :D

Alles wat Windows kan, dat kan in Linux ook. Behalve als je een gamer bent dan. Ik weet dat Steam met een geheel eigen Linux distro bezig is, dus daar is ook van alles gaande.
T.a.v. de grafische pakketten die zijn in Linux gratis te gebruiken.

Zoek maar eens op Adobe FOSS Alternatives, of kijk hier maar eens <klik>

Wotnix

Citaat van: J.A.F._Doorhof op oktober  8, 2024, 17:06:39Even offtopic ;)

Een database is perfect voor fotografie alleen moet je aan een paar dingen denken anders gaat het fout. En goed.

Ik gebruik Lightroom vanaf een nas
Op de nas staat alles netjes met XMP bestanden en in de juiste mapjes.

Zou Adobe ooit stoppen met ondersteuning, wat zou betekenen dat we een groter probleem hebben ;) dan kan ik zo overstappen op luminar of Capture one en een deel van instellingen en keywords word meegenomen.

Wat je nooit moet doen. En ik denk dat je dat bedoeld is de foto's NAAR de data base halen. Dat moest ooit bij aperture en gelukkig heb ik goede vrienden bij adobe want dat over zetten was in het begin een ramp en raadt ik echt iedereen af.

Zolang je de mappen aanhoud en bv kiest voor XMP opslag kun je rustig software gebruiken.

Bij weinig foto's valt het wel mee. Maar na 3-4 jaar vind je alles veel sneller terug in een browser of database programma.

Voordeel van Lr vind ik dat je met smart previews werkt. Ik heb even gekeken naar Linux alternatieven en kan alleen darktable en RAWtherepee vinden hoop dat je daar wat aan hebt.

Wat je ook kan doen (maar geen ervaring mee) is proton of wine (?) Installeren daar schijnen builds van Photoshop op te draaien.

Dank je wel JAF.

Linux heeft perfecte alternatieven.
Kijk maar eens hier.

J.A.F._Doorhof

Darktable had ik al genoemd.
Ik heb niets tegen Linux.
Custom installer

Wotnix

Citaat van: J.A.F._Doorhof op oktober  8, 2024, 20:00:43Darktable had ik al genoemd.
Ik heb niets tegen Linux.

Lui,

Het duurde even maar ik heb het werkend.
Ik heb Digikam geïnstalleerd op mijn Linux laptop.
Via de nas heb ik een NFS share gemaakt naar de laptop, waarna je een extern pad kunt definiëren in Digikam middels /home/doorhof/nas/foto bijvoorbeeld.

Let wel op dat de nas en de laptop dezelfde gebruiker hebben. 
Met sudo mount 192.168.1.61:/share/media/ /home/doorhof/nas maak je de mount actief.
Dit is zolang de laptop aan staat.
Permanente verbinding maak je mogelijk door de file fstabte wijzigen.
Na wijzigen van fstab, moet je e.e.a. opnieuw opstarten middels een systemctl