Nieuwe JVC projectoren NZ700 en NZ500

Gestart door Christof_G, september 3, 2024, 18:34:57

Vorige topic - Volgende topic

Vik

Michael B. Rehders heeft weer een mooie review geschreven over de JVC DLA-NZ500 laser.

Linkje naar de review.
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

Adeo Screens - Arcam - Ascendo - Barco - CineMike - Denon - JL Audio - JVC- Kef - Lyngdorf - Lumagen - M&K Sound - Marantz - REL - Screen Research - Sony - Stewart - Trinnov

Mcbeans

Heeft iemand al ervaringen met input lag van de NZ500 tijdens gamen?

maximus79

Citaat van: Mcbeans op maart  5, 2025, 17:02:47Heeft iemand al ervaringen met input lag van de NZ500 tijdens gamen?

Niets gemeten, maar merk geen lag met call of duty multiplayer.
7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC NZ500 | Adeo 120" | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: LG 77" | Bluesound Node 2

Vik

Michael B. Rehders  "TEST: JVC DLA-NZ700 – der Star unter den 4K-Heimkino-Projektoren"

Linkje naar de review.

Adeo Screens - Arcam - Ascendo - Barco - CineMike - Denon - JL Audio - JVC- Kef - Lyngdorf - Lumagen - M&K Sound - Marantz - REL - Screen Research - Sony - Stewart - Trinnov

hillie

Hoi, ik heb een JVC DLA-X5000 (wit) en ik denk aan de NZ500 als opvolger. Ik vraag mij af in hoeverre de NZ500 een vooruitgang is. Iemand deze switch gemaakt om kan er iets meer over zeggen? Is inruilen van de X5000 mogelijk?

Cheer, Gerald

reza

Het verschil is MEGA in elk opzicht!
Scherpte
Lichtopbrengst
HDR kunnen kijken
Blacklevel beter
Ansi contrast beter.
Totaal geen vergelijk meer.
Ik denk niet dat een dealer op je 5000 zit te wachten
Maar goed, ik ben geen dealer :D
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

hillie

De X5000 is nog steeds een prima projector. Ik kijk er nog steeds met plezier naar. Contrast, kleuren en zwartwaarden zijn in orde. Ik merk dat mijn voorkeur uit gaat naar native 4K en HDR10+. De vorige versie met lamp heb ik bewust overgeslagen in de hoop dat laser binnen mijn budget komt.

riwi

De projectoren doen geen HDR10+ of DV. Je kan aan de JVC HDR10 signaal aanbieden en dan kan de projector dat mappen naar SDR. Dat doet de JVC best goed sinds de N5 en ook de NP5. De NZ500 was daarin ook prima. Volgens ons vergelijk was de mapping niet duidelijk beter of slechter dan de bij NP5.

Let wel dat je wat gaat inboeten op de motion flow/clear motion drive omdat die in de NZ500 ontbreekt. Maargoed ik vond de native 24p op de NZ500 erg mooi en zag geen problemen. Natuurlijk zijn er snelle pans die met CMD beter zouden zijn, maar ook CMD kent daar grensen en gaat artifacts vertonen.

Maargoed X5000 -> N5  betere scherpte en rust, beter HDR, iets minder licht
N5 -> NP5 nog betere scherpte, meer contrast, meer licht
NP5 -> NZ500 weer een tikje scherper, meer ansi contrast, weer iets meer licht

Wat je terug krijgt voor de X5000 hangt ook af van de uren die erop staan. €500-750 ? Als je hem zelf verkoopt.

hillie

Dank voor je reactie Riwi.

Ik lees de discussie over CMD. Leuk! Ik gebruik CMD op de lage stand, omdat het moet, maar ik ben er geen fan van. Ik vind CMD een manier om de zwakte (latency) van de panelen kunstmatig op te heffen. Mijn opvatting is, CMD benadrukt de zwakte van de panelen. Lijkt wel of de panelen in de NZ500..900 deze zwakte niet meer hebben. Interpolatie is wel een gemis, maar is dat zo? Dat kan toch ook extern worden opgelost? Is de combinatie HTPC+madvr met de NZ500/700 ideaal?

riwi

Vroeger met de JVC HD350 had je inderdaad dat zonder CMD de meest simpele pans al opbraken. Daarvoor hadden we toen CMD zodat de pans beter liepen. Ik ben toen geswitcht naar Sony die die motion veel beter deed. Gaandeweg zijn de panelen sneller geworden en is CMD niet perse nodig voor de pans. Er blijven wel bewegings onscherpte/artifacten bestaan met 24p waar CMD nog steeds bij kan helpen. Maar als de bewegingen te snel zijn kan CMD dat ook niet aan en maakt allerlei artefacten als dubbel contouren. 't is maar net waar je je meer aan ergert.
Momenteel draai ik met de NP5 zonder CMD , voor heen altijd op CMD low.
Met de NZ500 zag ik de super moeilijke scenes wel de tekortkoming, maar met gewoon film kijken was het gewoon super. Maargoed ik heb de NZ500 maar een paar uur gezien toen.

HTPC/MadVR doet geen motion. Dat doet de officiele (duurdere) Envy wel. Voor HDR mapping is MadVR wel beter dan de mapping van de JVC projector. Maar ook daar afhankelijk van de film en hoeveel contrast daar native in zit.

hillie

MadVR kan wel smooth motion. Die optie heb is wel eens gebruikt. Is wat beperkt. Voor AMD had ik het niet nodig. NVidia komt er nu mee in de driver. Ik weet niet of dat samen gaat met Madvr. Interpolatie en opschaling zie ik liever dichter bij de bron. Ik zie liever de JVC als pure projector en alle bewerkingen er buiten. Als de JVC dat accepteert dan is de JVC voor mij een goede keuze.

hillie

Even in de manual gekeken. De NZ500/700 kan HDR10+ aan.

riwi

Citaat van: hillie op juli 26, 2025, 20:03:10Even in de manual gekeken. De NZ500/700 kan HDR10+ aan.

Ja hij gooit alleen de dynamische contrast informatie weg. Dus hij pakt het HDR10 deel van het HDR10+ signaal.
Met HDR10+ zou je per scene informatie van de bron krijgen over de komende scene / frame. Maar die info wordt door de projector volgens mij niet gebruikt. Die kijkt per frame of per scene naar de helderheidsverschillen en past daarop aan. Net als de DV dynamische info. Ook MadVR kijkt daar niet naar.

riwi

Citaat van: hillie op juli 26, 2025, 19:35:49MadVR kan wel smooth motion. Die optie heb is wel eens gebruikt.
Ik heb die optie wel gezien maar nooit gebruikt. Ik had begrepen dat dat niet heel goed werkt.
Ik heb bij hifiman thuis ook wel een een PC met SVP Smooth Video Project gezien met al het 24p materiaal op 60p.
Maaar ook daar zag je afhankelijk van de flitsende scenes allerlei artefacts. De Envy schijnt het wel te kunnen ((niet de basis versie) en mooi te doen.

hillie

Citaat van: riwi op juli 26, 2025, 21:31:28Ja hij gooit alleen de dynamische contrast informatie weg. Dus hij pakt het HDR10 deel van het HDR10+ signaal.
Met HDR10+ zou je per scene informatie van de bron krijgen over de komende scene / frame. Maar die info wordt door de projector volgens mij niet gebruikt. Die kijkt per frame of per scene naar de helderheidsverschillen en past daarop aan. Net als de DV dynamische info. Ook MadVR kijkt daar niet naar.

Volgens de handleiding wordt HDR10+ voluit ondersteunt. Ook adverteert JVC ermee. 

pameijer

Welke bronnen heb jij dan met HDR10+?
Marantz Cinema 40 | Sony UBP-X800M2 CM| Technics SL2000 + NAD PP2i | Apple TV 4K en Nvidia Shield en Vero V en Ugoos AM6B+| Vu+ Duo2 | LG OLED65C4 | JVC X7900 met HDFury Integral2 en iVisions Cinema 4K 260 cm | AVI ADM9.1RS actieve speakers front en center + AVI DM5 surrounds en rears + 4x Micca M-8C Atmos + Rythmik E15HP en F15-SE subs en héél veel muziek!

Kjelt

Wat Riwi al zegt.
Tussen detecteren en de data daadwerkelijk gebruiken is een verschil. JVC heeft zijn eigen frame dynamische tonemapping implementatie (Frame Adapt HDR Generation 2) en dat gebruikt hij intern. Of daar dan per scene extra informatie uit het hdr10+ metadata voor gebruikt wordt denk ik niet.

IMG_2763.jpeg

IMG_2764.jpeg

hillie

Oh op die manier. Helder. Dank je wel Kjelt en Riwi.

hillie

Vraagje. Bij de NZ500/700 ontbreekt IMAX. Hoe belangrijk is IMAX? Heeft Sony Bravia 7 niet een streepje voor?

home@the movies

Citaat van: hillie op juli 27, 2025, 19:46:01Vraagje. Bij de NZ500/700 ontbreekt IMAX. Hoe belangrijk is IMAX? Heeft Sony Bravia 7 niet een streepje voor?

Totaal niet belangrijk, IMAX is heel kort gezegd niet meer of minder dan "soort preset, eender welke projector van de laatste generaties heeft alles aan boord om dit te kunnen weergeven. net zoals andere labels zoals THX, of Dolby enz, kost het een fabrikant een behoorlijke som geld om het logo op hun toestellen te mogen "kleven".

Sony of JVC, je kan met geen van beide fout gaan, het is meer een geval van smaak en/of voorkeur voor bepaalde zaken die de keuze zal bepalen.
Je kan alle toestellen bij ons naast elkaar vergelijken, dus perfect om een één op één vergelijk te kunnen maken.

riwi

Er is nieuwe firmware voor de NZ serie JVC projectoren. Doet iets met de fan stand zeggen ze. Ik heb hem erop gezet zonet en merk geen verschil. versie 1.03 is het.
・Improved cooling fan control

https://www.jvc.com/global/support/download/pj202501_firmware/

Ik heb de laser stand langzaam opgeschroeft. Op 47 gaat ie harder blazen en bij 75 ook weer, en dan bij 100,
Dat was volgens mij eerder ook al zo. Ik zit met SDR content meestal op 36 of 40 dus de vrij lage fan stand.

Vik

MLCinema

Ook maar even doen dan van het weekend.
HT - Weergever: JVC NZ500 | Scherm: Adeo 21:9 120" Reference White | Processor: Denon AVC-X8500H | Versterking: Nord Acoustics Triple Mono NC500, A*BNB NC4.250, A*BNB 3x NC252MP | Bron: Panasonic UB9004 | Apple TV 4K Rega P8 ND7 | Fronts: Klipsch RF7iii | Center: Klipsch RC64iii | Surrounds: Klipsch RP502s ii | Rear Surrounds: Klipsch RF82mk2 | Front Height: Klipsch RB51 | Top Middle: Klipsch RB51 | Rear Height: Klipsch RB51 | Subwoofers: Dual Klipsch R115SW | Console: Xbox Series X |

Woonkamer - Weergever: LG OLED 65C1 | Versterker: Rega Elex R | Bronnen: Rega RP6 Ortofon 2M black | Bluesound Node 130 | Speakers: KEF R3 | Console: Nintendo Switch 2, PS5

riwi

Duurt maar 2 minuten en alle settings blijven bewaard. Ik heb nog steeds niet gevonden wat er verbeterd is.