Qnap TS-251+ nas defect

Gestart door kermy, augustus 25, 2024, 15:33:56

Vorige topic - Volgende topic

kermy

Even een vraag aan de forumleden.

Mijn Nas Qnap TS251+ heeft de geest gegeven, alle leds branden, en voor iemand de 100 Ohm modificatie voorsteld, die heb ik net uitgevoerd, zonder resultaat.

Conclusie, de data moet van de schijven afgehaald worden, maar hoe?

Ik weet dat als je een andere Qnap hebt je daar de schijven zo in over kan prikken als ze maar op dezelfde plek geplaatst worden.

De nas draait in Raid 1, beide schijven bevatten dus dezelfde data, dus in principe zou ik maar een schijf nodig hebben om de data veilig te stellen.
En als vervolg op bovenstaande, zou ik dan ook uitkomen met een 1 bay nas, of gaat die vlieger niet op?

Alle ideeën om de data eraf te halen en ergens anders op te slaan zijn welkom. Wel is het zo dat ik al aan het nadenken was om de zaak op een cloud storage onder te brengen, dus "Koop een nieuwe" 2 bay of grotere nas is geen optie.

Ik laat me verrassen door de ideeën.

Met vriendelijke groet,

Kermy

Ron_Z

Een heel smerig idee is om bij een webshop een andere 2bay Qnap te bestellen,je schijven daarin te plaatsen, je data over te zetten naar een clouddienst of externe hdd (maar die heb je niet gok ik want dan had je wel een backup) en dan de nieuwe Qnap terug te sturen binnen je WKOA bedenktijd...

Indien je in de buurt van Den Bosch woont wil ik je ook wel een Qnap uitlenen voor hetzelfde.

In iedergeval hopelijk als les geleerd dat RAID geen vervanging is voor een backup.

kermy

Citaat van: Ron_Z op augustus 25, 2024, 17:21:20Een heel smerig idee is om bij een webshop een andere 2bay Qnap te bestellen,je schijven daarin te plaatsen, je data over te zetten naar een clouddienst of externe hdd (maar die heb je niet gok ik want dan had je wel een backup) en dan de nieuwe Qnap terug te sturen binnen je WKOA bedenktijd...

Indien je in de buurt van Den Bosch woont wil ik je ook wel een Qnap uitlenen voor hetzelfde.

In iedergeval hopelijk als les geleerd dat RAID geen vervanging is voor een backup.

Het idee is natuurlijk even goed als smerig, en dat ga ik dan ook niet doen. Maar ik heb al wel gekeken op de MP of er niet een goedkope nas te koop stond. Dat word dan ook gelijk wel alleen voor het eraf halen van de data, en dan gaat die weer weg.

Kun je die schijven niet uit de nas nemen en in een houder zetten, en op die manier een connectie maken met een pc en op die manier de data overzetten?

Met vriendelijke groet,

Kermy

Faxe

Zou in principe moeten kunnen. Als je nog een ouderwetse desktop PC hebt kun je 1 van de schijven daarin ook tijdelijk aansluiten. Op de site van qnap staat nog wat info over hoe je data van een qnap schijf kunt benaderen met een windows PC: https://www.qnap.com/nl-nl/how-to/faq/article/how-to-access-an-ext4-format-external-disk-in-windows

Heb hier zelf verder geen ervaring mee.
Lyngdorf TDAI 3400 | Linn LP 12 | Primare R35 | Holo Audio Spring 3 Level 2 | Paradigm Persona 3F | REL S/510 | Synology DS920+ | Roonlabs | Rhein Z1 Plus met Forester F2 voeding | Degritter

chansig

Volgens mij zijn harddisks producten die je niet kan retourneren. Ik dacht zelfs wettelijk zo geregeld. Net zoals bv cd's.

Gr. Hans
Teleskopos,  2 x Arendal 1961, Wiim Ultra, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels, Chinese slangen, 2 x Dynavox x7000, digitaal
Coax AQ Carbon

Ron_Z

Je hoeft een NAS niet compleet met schijven te kopen. En niet retour kunnen is volgens mij niet correct. Wordt wel lastig verhaal als leverancier ziet dat deze 100 draaiuren ofzo heeft bij een controle.

kermy

Citaat van: chansig op augustus 25, 2024, 21:49:43Volgens mij zijn harddisks producten die je niet kan retourneren. Ik dacht zelfs wettelijk zo geregeld. Net zoals bv cd's.

Gr. Hans

Het zou de bedoeling zijn om zonder schijven te bestellen, dan mijn oude er in en dan via de interface de data kopiëren.

Met vriendelijke groet,

Kermy

J.A.F._Doorhof

Ok
Ik ga iets heel doms zeggen ;)

Je ziet nu hoe een ellende het is als iets misgaat. Koop dus gewoon een nas erbij en gebruik die 2 in mirror.

Ik zou dan wel een nas nemen met 4-5 slots.

Een raid1 nas is handig maar is een probleem als de nas kapot gaat. En ook die gaat ooit.

Bij sommige raid 1 systemen kan je trouwens gewoon de HDD los aan een pc hangen en worden ze herkend. Check dit wel even voor jouw nas maar toen we het computer bedrijf nog hadden hebben we zo menige nas gered ;)

Stukje free ware R-linux en we konden er in 99% van de gevallen bij.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"
"Een ban krijg je niet, die verdien je"

Faxe

Vind het inderdaad behoorlijk dom wat je zegt  :)

Als je NAS stuk gaat kun je toch ook gewoon een nieuwe kopen en daar de schijven in overzetten? Als je een NAS hebt van Synology of Qnap is er altijd wel een model beschikbaar dat geschikt is. Toen mijn NAS stuk ging tijdje terug heb ik het ook zo gedaan. Backup's maak ik in de cloud by Synology. Dus mocht het overzetten van de schijven niet goed gaan dan zet ik gewoon de backup terug.
Lyngdorf TDAI 3400 | Linn LP 12 | Primare R35 | Holo Audio Spring 3 Level 2 | Paradigm Persona 3F | REL S/510 | Synology DS920+ | Roonlabs | Rhein Z1 Plus met Forester F2 voeding | Degritter

katwax

Ik snap niet waarom zo moeilijk doen. Je hangt 1 van de 2 schijven aan je computer en kopieren die handel.
Het enige wat je wel moet hebben dan is een kabel/toestel om de schijf aan je pc te koppelen, als je daar niet direct iets voor hebt liggen kan je gewoon een lege behuizing kopen voor een externe schijf.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

zwabber

De meeste nassen formateren in ex4 formaat  , windows kan hier niets mee ,hij ziet de schijf niet eens en zal je via schijfbeheer  moeten benaderen.
Je zal dus een programma op je pc moeten installeren die dus linux kan lezen en er een stationsletter aan kan geven . Daarna is het pas mogelijk om de schijf te lezen .
LG 65cx6la. Onkyo tx-nr 5010.  Quadral aumun orkan Vlll. Audio monitor LCR GS. GSFX . Rel R505. Dune hd duo. Advance acoustic mcd 204.

kermy

Ik vond deze video van een engelse hifi dealer en hoe zij dit probleem aanpakken.

https://www.youtube.com/watch?v=XdHoX-vJTY8

En ik heb nog een laptop liggen met Ubuntu er op, dat scheelt weer een paar stappen. Morgen maar eens proberen, inmiddels is de docking station gearriveerd en kan de schijf uit de bracket genomen worden en aan de laptop gehangen worden.

Voor Katwax, nee, zo simpel is het niet met schijven uit een NAS, deze zijn geformateerd in een format wat niet door Windows herkent word.

Met vriendelijke groet,

Kermy

H B

Citaat van: kermy op augustus 28, 2024, 11:11:06Ik vond deze video van een engelse hifi dealer en hoe zij dit probleem aanpakken.

https://www.youtube.com/watch?v=XdHoX-vJTY8

En ik heb nog een laptop liggen met Ubuntu er op, dat scheelt weer een paar stappen. Morgen maar eens proberen, inmiddels is de docking station gearriveerd en kan de schijf uit de bracket genomen worden en aan de laptop gehangen worden.

Voor Katwax, nee, zo simpel is het niet met schijven uit een NAS, deze zijn geformateerd in een format wat niet door Windows herkent word.

Met vriendelijke groet,

Kermy
Met Ext2read is ext4 geformateerde schijf uit te lezen in Windows, en met dit lijkt het ook goed mogelijk.

J.A.F._Doorhof

@Faxe
Laten we zeggen dat we 25 jaar bijna dagelijks ellende hebben gezien met backups.

Een nas in raid 1 is geen veilige oplossing.
Als de nas kapot gaat moet je noodgrepen uithalen (bv R-linux) om je data terug te halen.

Het is niet altijd zo dat de oude schijven namelijk zo maar in een nieuwe nas kunnen. Heeft de nieuwe nas een hoger os kun je daar al de mist mee in gaan.

Neem je je backups serieus zorg je ten alle tijden voor 2 backups op verschillende apparaten en het liefst een 3e online of andere locatie.

Custom installer

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

kermy

N a vanmiddag de Ubuntu laptop uit het vet gehaald te hebben kan ik inmiddels zeggen dat de methode van de Engelse hifi dealer prima gewerkt heeft.

Ik heb weer toegang tot mijn files en de eerst directory is gekopieerd, morgen maar eens zien voor de rest van de directories en files.

Duimen maar weer voor morgen, komt alles toch nog goed.

Met vriendelijke groet,

Kermy

J.A.F._Doorhof

Werkte R-linux niet meer ?
Dat run je gewoon op een standaard machine.
Custom installer

kermy

Citaat van: J.A.F._Doorhof op augustus 29, 2024, 09:25:11Werkte R-linux niet meer ?
Dat run je gewoon op een standaard machine.

Nog niet geprobeerd Frank, maar ik heb nog een schijf waar ik mee kan oefenen. Jouw oplossing zou inderdaad ook met een Windows machine moeten werken.

Ik was al lang blij dat ik die video vond, en voor mij was de procedure een stuk korter, en omdat ik al in Ubuntu zat, ook zonder al die restarts die de man nodig had omdat hij Ubuntu in een virtual box draaide op Windows.

En nu maar eens na gaan denken of ik uberhaupt nog een Nas wil hebben. Kom er trouwens ook achter dat Roon naar de Nas een backup maakte. Er was iets met Roon en die backup die niet naar de cloud mogelijk was, maar ik weet niet meer precies hoe dat zat.

Met vriendelijke groet,

Kermy

J.A.F._Doorhof

Een nas is de meest veilige manier voor continuïteit. Maar geen enkele oplossing kan alleen.

Het kost inderdaad veel geld. Maar je data is gewoon veilig en gaat er een kapot hoef je geen stress te hebben. Nieuwe behuizing eventueel andere merk en de mirror weer aan tussen de 2 nassen

Het lullige is als ik dit vertel het afgedaan word in veel gevallen als onzin of te duur. Maar je wil niet weten wat een ellende data verlies met zich mee kan brengen en wat een kosten.

Voor onder de 1000,00 heb je in de meeste gevallen een dubbele backup die je nooit meer stress oplevert.
Custom installer

kermy

Citaat van: J.A.F._Doorhof op augustus 29, 2024, 13:45:25Een nas is de meest veilige manier voor continuïteit. Maar geen enkele oplossing kan alleen.

Het kost inderdaad veel geld. Maar je data is gewoon veilig en gaat er een kapot hoef je geen stress te hebben. Nieuwe behuizing eventueel andere merk en de mirror weer aan tussen de 2 nassen

Het lullige is als ik dit vertel het afgedaan word in veel gevallen als onzin of te duur. Maar je wil niet weten wat een ellende data verlies met zich mee kan brengen en wat een kosten.

Voor onder de 1000,00 heb je in de meeste gevallen een dubbele backup die je nooit meer stress oplevert.

Ik zat zelf te denken aan een nas met 1 schijf er in en dan iedere nacht een incremental backup te maken naar Google drive. Dit in samenwerking met de uitbreiding van de ruimte op Google drive naar 2TB, en deze ook nog te delen met vrouw lief.
In ieder geval een oplossing met bedrijfszekerheid en flexibiliteit hoog in het vaandel.

Met vriendelijke groet,

Kermy

J.A.F._Doorhof

Als je genoeg hebt aan 1 schijf zou ik een goede externe behuizing nemen met een goede kwaliteit drive en inderdaad een 1:1 mirror maken in the cloud en een mirror op een andere schijf.

Het nadeel met losse schijven is vaak dat de backup altijd "morgen" gemaakt word.
Het voordeel van een 2e nas en cloud is dat je het heel makkelijk kan automatiseren.

Je moet gewoon kijken wat je aan data kwijt moet, onze situatie is niet te vergelijken met normaal :D
Kun je met 4TB af dan zijn er legio goede externe oplossingen.
Heb je meer nodig zou ik toch naar een NAS gaan dan is in ieder geval de hoeveelheid data goed verdeeld over meerdere schijven.

Er zijn trouwens ook oplossingen waar je een mirror oplossing hebt maar NIET als NAS, dus je trekt gewoon een HDD eruit als je wil, kijk bv eens naar de The Big Dock van Lacie bv.
Daar hebben we tijden mee gedraaid voor de documenten en dat werkte perfect.
Custom installer

kermy

Citaat van: J.A.F._Doorhof op augustus 29, 2024, 15:17:48Als je genoeg hebt aan 1 schijf zou ik een goede externe behuizing nemen met een goede kwaliteit drive en inderdaad een 1:1 mirror maken in the cloud en een mirror op een andere schijf.

Het nadeel met losse schijven is vaak dat de backup altijd "morgen" gemaakt word.
Het voordeel van een 2e nas en cloud is dat je het heel makkelijk kan automatiseren.

Je moet gewoon kijken wat je aan data kwijt moet, onze situatie is niet te vergelijken met normaal :D
Kun je met 4TB af dan zijn er legio goede externe oplossingen.
Heb je meer nodig zou ik toch naar een NAS gaan dan is in ieder geval de hoeveelheid data goed verdeeld over meerdere schijven.

Er zijn trouwens ook oplossingen waar je een mirror oplossing hebt maar NIET als NAS, dus je trekt gewoon een HDD eruit als je wil, kijk bv eens naar de The Big Dock van Lacie bv.
Daar hebben we tijden mee gedraaid voor de documenten en dat werkte perfect.

Om het allemaal even in perspectief te plaatsen, ik heb net gekeken hoeveel data de gecreëerde directory nu bevatte, dat is 179 GB.

Dus om de veiligheid omhoog te schroeven gaan we zo wie zo naar Google drive om daar de zaken op te slaan. Blijft die Roon backup die niet naar Google drive mogelijk zou zijn, iemand daar nog ideeën over?

Het is wel mogelijk naar Dropbox, maar als ik niet hoef ga ik niet meer accounts creëren dan strikt noodzakelijk.

Of, en dat is ook nog een mogelijkheid, ik gooi Qobuz en Roon er uit en schakel naar een Spotify account, die heeft mijn vrouw al voor haar praktijk en kan dan naar een familie account uitgebreid worden.

Ik ben er nog niet helemaal uit, tips zijn welkom.

Met vriendelijke groet,

Kermy

J.A.F._Doorhof

179GB is niets :D
Dat kan inderdaad makkelijk op 2 externe schijven.

Als het om grotere databestanden gaat zou ik toch nog steeds een NAS adviseren met bv cloud opslag.
Maar ondanks dat het meer kost vind ik de 2 NAS oplossing nog steeds erg handig omdat je altijd weet dat het werkt en je niet na een update bv ineens je toegang tot online storage kwijt bent voor dat apparaat.

Dropbox heeft ook flinke prijzen voor grotere opslag, als je dat op een paar jaar kijkt is het snel handiger het zelf te doen.

hou ons op de hoogte wat je beslist.
Maar voor de 179GB zou ik gewoon 2 drives gebruiken

Custom installer

hatfylld

Als ik het goed begrijp ben je aan Windows gebonden voor het maken van backups. Als je geen Dropbox-account hebt of wilt, kun je ook naar Google Drive of One Drive (MS) backuppen, alleen dan met een tussenstap.
Je zou de Roon backup naar een eigen map op je Windows PC weg kunnen schrijven en dan iedere nacht (of een andere interval) automatisch deze backup-map synchroniseren met de map op Google/One Drive.
Dit kan gratis met heel veel programma's, maar ik zag toevallig CBackup voorbij komen.

Tannoy Arden mk.I - Luxman C-02 / M-02 - Technics SL-1500C / CineMag 3440A (SUT) / Denon DL-103 (FG2) - Mac Mini (Roon)

kermy

Citaat van: hatfylld op augustus 29, 2024, 16:12:42Als ik het goed begrijp ben je aan Windows gebonden voor het maken van backups. Als je geen Dropbox-account hebt of wilt, kun je ook naar Google Drive of One Drive (MS) backuppen, alleen dan met een tussenstap.
Je zou de Roon backup naar een eigen map op je Windows PC weg kunnen schrijven en dan iedere nacht (of een andere interval) automatisch deze backup-map synchroniseren met de map op Google/One Drive.
Dit kan gratis met heel veel programma's, maar ik zag toevallig CBackup voorbij komen.

Er staat hier in huis noodgedwongen (minidsp) een Windows laptop, voor de rest enkele Chromebooks en een oude laptop met Ubuntu er op.

En wat ik zeg, misschien maar eens de hele zaak overdenken, en gelijk de kosten omlaag brengen, ik vind Roon best mooi, maar in combinatie met Qobuz lopen de kosten per maand best op. Als ik dat tegen Spotify afzet, en gelijk verlost ben van de NUC met Roon Rock er op, dan bied dat perspectieven.
Ik weet alleen niet of je via Spotify connect ook muziek van je Nas af kan spelen, of in de toekomst, van Google drive.

Met vriendelijke groet,

Kermy

hatfylld

Als je niet heel erg gehecht bent aan Roon, dan zou ik wel weten wat te doen ;).
Het probleem daarna met Spotify is dan dat je beperkt bent tot de formaten .mp3 .mp4 en .m4p voor je lokale bestanden. Ik denk zomaar dat je misschien nogal wat .flac bestanden op je NAS hebt staan?
Als je je lokale bestanden importeert in Spotify, dan nog kun je ze alleen maar afspelen op het apparaat waarop je ze geimporteerd hebt.
Tannoy Arden mk.I - Luxman C-02 / M-02 - Technics SL-1500C / CineMag 3440A (SUT) / Denon DL-103 (FG2) - Mac Mini (Roon)