De nieuwe Epsons, wow! EH-QB1000, QL3000 en QL7000

Gestart door J.A.F._Doorhof, augustus 21, 2024, 09:11:16

« vorige - volgende »

J.A.F._Doorhof

Epson EH-QL3000B  24 - August 09, 2024-Edit.jpg
Een revolutie op projectorgebied ?
Er zijn evoluties en revoluties in projectoren.
Dit is al jaren zo en zal ook wel altijd zo blijven.

Maar wat bedoel ik daarmee?
Meestal zul je bij een upgrade een vooruitgang zien. Maar vaak in dezelfde kast, dezelfde opties etc. gewoon lekker vertrouwd maar wel weer net iets beter. En laten we eerlijk zijn, een totaal nieuwe lijn opzetten is natuurlijk altijd een gok, Helemaal in een markt als home theater waar de kaarten redelijk geschud lijken te zijn.

Epson EH-QL3000B  21 - August 09, 2024-Edit.jpg
En wat doet Epson?
Ik denk dat dit een van de meest interessante series is die Epson in lange tijd heeft uitgebracht.

Een paar weken geleden heeft Epson me gevraagd om samen met hun te kijken naar de nieuwe modellen, en meteen wat sfeerfoto's te maken van het topmodel. Wat je hier gaat lezen is geen volledige review aangezien het om beta samples ging en bij dit soort samples kun je er eigenlijk altijd vanuit gaan dat er nog dingen gaan veranderen, helemaal als je ze zo vroeg onder handen krijgt. Maar wat ik gezien heb is al zeer indrukwekkend.

We hebben hier de EH-QB1000 en EH-QL3000 onder handen genomen.
Epson EH-QL3000B  41 - August 09, 2024-Edit.jpg
De QB1000
Dit is zover ik het kan inschatten een opvolger voor de EH-LS12000.
Het beeld is ronduit spectaculair te noemen, frame interpolatie is heel duidelijk een flinke stap beter geworden.
Maar ook het aantal bewerkingen die op de achtergrond worden uitgevoerd maken dat het beeld een zeer "organische" en smoothe look geeft.
Ook werkt de 4 phase pixelshift zeer rustig en moet ik eerlijk zeggen dat het verschil met een native 4K projector nu echt niet meer te zien of te horen is.

De EH-QB1000 zet een rag scherp zeer natuurlijk beeld neer.
Vooral films met veel kleine details en beweging is het echt te zien dat de nieuwe projectoren op frame interpolatie een flinke stap voorwaarts hebben gezet. Maar ook de verdere afhandeling van het beeld is ronduit fantastisch en zonder enige twijfel de beste Epson die ik ooit gezien heb voor Home Theater toepassingen.

Ook moeilijkere scenes met frame interpolatie worden weer beter weergegeven.
Mensen zeggen wel eens dat er niet veel vooruitgang is, maar vooral met frame interpolatie en HDR afwerking (later meer) is het toch bij elke generatie weer een stapje voorwaarts. En zoals al eerder aangegeven bij deze nieuwe serie zie je echt dat Epson weer een nieuwe basismachine heeft neergezet waar ze weer een aantal jaar op kunnen bouwen. En dat is zeer positiief bedoeld, bijna alles ziet er meer "volwassen" uit in het beeld.

Laat ik dat even wat beter uitleggen.
Als je naar een film kijkt wil je meegezogen worden in het verhaal. Artifacts halen je als kijker uit die ervaring.
En vooral met de overstap naar laser projectoren zien we dat het beeld een stuk rustiger is geworden. Dit heeft als nadeel dat je ook hele kleine details en artifacts eerder gaat zien. Natuurlijk worden processoren sneller waardoor een betere beeldbewerking mogelijk wordt en dat is eigenlijk waar ik hier op doel. Het is niet zo dat de vorige generaties staan te schudden in het beeld, maar je merkt gewoon dat als je een EH-QB1000 neer zet het beeld er enorm rustig uit ziet maar zelfs bij bewegingen gewoon ragscherp blijft, geen kleine ruisartifacts in egale velden en ook de manier waarop het dynamisch systeem werkt is minder opvallend (sneller en beter getuned).

Tevens is er door een nieuwe lichtweg minder strooilicht, wat vaak ook tussendoor veranderd wordt en eigenlijk altijd zorgt voor een wat beter zwartniveau en schaduwdetail of kleurinfectie. Veel oudere LCDs kregen soms al bij nieuw een behoorlijke afwijking in het zwart wat eigenlijk zelden weg te calibreren was. Natuurlijk moet de tijd het leren, maar bij de nieuwere generaties zien we dit soort afwijking steeds minder, mede door de extra grayscale aanpassingen natuurlijk. En ook het instellen op uniformiteit is daar natuurlijk een goed hulpmiddel bij. Maar ook de panelen zelf worden gewoon elke generatie weer wat beter. En met deze nieuwe pixelshift denk ik dat Epson het gat met native 4K echt ongelofelijk (nagenoeg) onzichtbaar gemaakt heeft.

De EH-QL3000 en EH-QL7000
Deze units zijn helemaal nieuw voor Epson en dit kan wel eens een enorm interessante markt gaan worden.
Beide projectoren hebben een zeer moderne vormgeving, die me meteen de Tesla CyberTruck vibes gaf en zijn beide gericht op een markt die absolute beeldkwaliteit willen in hun home theater maar geen concessies willen doen aan leefruimte.

Het zwart niveau van de EH-QL3000 en EH-QL7000 ligt hoger als de EH-QB1000 maar de lichtoutput maakt dit meer dan goed. Dit zijn echt projectoren die je gewoon in een witte woonkamer kan hangen en zonder al te veel problemen een scherm van 3-3.5 meter kunnen belichten.

Daarnaast kun je de lensen nu wisselen. Wat betekent dat je van zeer dichtbij het scherm, tot een flinke afstand kan overbruggen.
Aangezien ik nog nooit een UST projector heb gezien die een redelijk beeld gaf lijkt dit me de geniale oplossing.

maar......
de grootste update
En dit is echt een GIGANTISCHE sprong voor Epson.
Epson EH-QL3000B  57 - August 09, 2024-Edit.jpg
HDR tone mapping
Epson was nooit de beste met HDR tone mapping. Niet dat het beeld slecht was, absoluut niet. Sterker, in zijn prijsklasse kan ik geen enkele projector noemen die een beter beeld geeft dan de EH-TW9400, EH-LS11000/12000 maar met HDR is een Sony of JVC gewoon een stuk beter.
En waar Sony in de laatste generatie een flinke upgrade heeft gekregen voor HDR is de update bij Epson "niet leuk meer" het is echt een volledig andere klasse geworden.

HDR zonder de tonemapping aangeschakeld geeft het bekende HDR beeld. Het is lekker dynamisch, mooi van kleur maar je kan niet zeggen dat het echt van het scherm knalt maar het is beter dan de SDR versie bij 90% van het materiaal. Wel, dat verschil kun je nu echt volledig wegstrepen. De nieuwe tone mapping optie voor de Epson series geeft het beeld een enorme boost. Je kan het effect ook mooi instellen op verschillende punten, plus de oude versie van HDR mapping is ook nog aanwezig.

Ik weet zeker dat als je deze functie in actie ziet je snapt wat ik bedoel. Dit is niet meer subtiel.
Ik heb hem niet naast een Envy (scaler) gehouden natuurlijk en de Envy zal absoluut nog meer uit het beeld halen, maar ik denk wel dat dit een enorme stap voorwaarts is in hoe we HDR bekijken in ons home theater op de Epsons.

Zodra we de finale versies hebben zullen we ze natuurlijk verder gaan testen maar op dit moment vond ik het niet verstandig om contrast metingen te doen. Bij beta units is dit vaak zeer onbetrouwbaar omdat maar een kleine aanpassing in het zwart niveau of lichtoutput een enorme impact heeft op de uitkomst. Maar verdere metingen hebben we natuurlijk wel gedaan dus die volgen hier onder.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

J.A.F._Doorhof

Nog een aantal foto's
Zoals je ziet zijn de lenzen makkelijk te wisselen (en redelijk betaalbaar gelukkig).
Maar zoals je ook kan zien is er gedacht aan het interieur van de klant.
Je kan namelijk de kap in verschillende kleuren bestellen en deze is ook heel makkelijk te wisselen.

Je ziet hiermee ook duidelijk dat Epson met deze lijn een fantastisch alternatief wil neer zetten voor mensen die meer intergratie met hun interieur willen. Dit soort projectoren zou niet misstaan op een mooi jacht (of camper :D)

Epson EH-QL3000B  3 - August 09, 2024-Edit.jpg

Epson EH-QL3000B  8 - August 09, 2024-Edit.jpg

Epson EH-QL3000B  10 - August 09, 2024-Edit.jpg

Epson EH-QL3000B  30 - August 09, 2024-Edit.jpg   
Custom installer

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

J.A.F._Doorhof

Natuurlijk ook de metingen.
Waarbij ik meteen moet aangeven dat ze eigenlijk redelijk waardeloos zijn uit de doos.
Dit zijn beta samples en vaak worden die niet op de beste manier afgesteld, of zit er behoorlijk wat variatie in.
Maar zoals je wel kan zien zijn ze na de calibratie gewoon helemaal correct, en daar gaat het natuurlijk om.
Dit soort projectoren moet je eigenlijk gewoon kopen bij een premium dealer die ook de calibraties aanbiedt, er zit zo enorm veel potentie in dit soort projectoren dat het echt een enorme winst is om ze goed te laten calibreren.

Als eerste de QB1000
NDA QB1000-4.jpg
NDA QB1000-5.jpg

En dan natuurlijk de QL3000
NDA QB3000 natural-4.jpg
NDA QB3000 natural-5.jpg   

Zeer nette resultaten wat je dus ook terug ziet in de beelden die op het scherm "getoverd" worden.
Custom installer

J.A.F._Doorhof

Conclusie
Epson zet een revolutionaire stap voorwaarts in hun projector line up.
Epson was in het instap- en middensegment al jaren lang eigenlijk onverslaanbaar maar gaat zich nu ook mengen in het veel drukkere premium segment. En ik moet eerlijk zeggen dat ik denk dat ze het enorm goed gaan doen.

Je hoort online commentaar dat er geen real 4K panelen worden gebruikt, maar laten we eerlijk zijn.
Toen pixelshifting begon was het niet optimaal. Het beeld was duidelijk wat onrustiger en vooral in de allereerste generatie kon je nog wel eens een serie hebben waar je duidelijk een fluittoon hoorde zodra de pixelshift aanging.

Bij de nieuwe modellen zoals de 9400 was dit al enorm terug gedrongen maar toch hadden we onlangs een klant die in zijn situatie de pixelshift hoorde, dit is op de EH-LS11000/LS12000 al eigenlijk helemaal niet meer te horen, maar met de nieuwe generatie is ook de scherpte van het beeld bij pixelshift nu echt op het niveau dat als je een 4K native naast een EH-QB1000 zet ik zeker weet dat je het niet meer uit elkaar haalt en aanschakelen van de scaler heb ik bij de nieuwe generatie helemaal niet meer gehoord.

Tevens is de optie om de cover te wisselen iets wat bij bepaalde klanten groepen enorm goed zal vallen en wat ik nog niet gezien had bij projectoren.

Ook het mogelijk maken dat je de lenzen kan wisselen, en dit dan ook nog relatief betaalbaar houden vind ik echt een enorme vooruitgang in de high-end en installatie markt. Tel daarbij de enorme lichtoutput in een HT projector (normaal had je daar een data projector voor nodig of een flinke meerprijs tov de Epson) en ook plaatsing in meer lichtere omgevingen of flinke schermen word ineens een optie.

Je kan nu een demo reserveren en eventueel een projector reserveren.
We garanderen een leuke aanbieding en de eerste 10 bestellingen krijgen van ons gratis een nieuwe chromecast (zodra die uit is) of een jaar lang een streaming dienst naar keuze met een max van 125,00. Plus een leuk Home Theater pakket met wat snacks en drinken.
Custom installer

J.A.F._Doorhof

En dan de advies verkoop prijzen :
W=white
B=black

EH QB10000W/B   
EU 5499,00

EH QL3000B
EU 14999,00

EH QL7000B
EU 23999,00

Levertijden rond Oktober.
Reserveringen vanaf nu.
Custom installer

J.A.F._Doorhof

Custom installer

J.A.F._Doorhof

En de laatste folders om het compleet te maken.
Custom installer

Annewiek

alle modellen zijn er in witte en zwarte uitvoering, voor dezelfde prijs.
www.hometheater.nl
www.studioFD.nl

simsalabim

Gaaf die complete overhaul qua looks 8)

Enige dat ik dan niet begrijp (je gaf al aan dat daar veel over geschreven is) is dat in een 2025(!) model, geen 4k paneel zit, dit vind ik wel echt appart, een 8k e-shift op een native 4k paneel had toch een stuk mooier geweest?

toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

pameijer

Als die data kan ik niet echt interpreteren. Maar wat kun je zeggen over de zwartwaardes?
Anthem MRX1120 | Sony UBP-X800M2 CM| Technics SL2000 + NAD PP2i | Apple TV 4K en Nvidia Shield en Vero V en Ugoos AM6B+| Vu+ Duo2 | LG OLED65C4 | JVC X7900 met HDFury Integral2 en iVisions Cinema 4K 260 cm | AVI ADM9.1RS actieve speakers front en center + AVI DM5 surrounds en rears + 4x Micca M-8C Atmos + Rythmik E15HP en F15HP-SE subs en héél veel muziek!

AudioEnZo

Mooi spul hoor!

Je gooit alleen in een paar berichten QB en QL door elkaar. QB3000 zal QL3000 moeten zijn en QB7000 is QL7000  ;D

N1v3K

Ja. Mooi.

Maar geen 4K is voor mij een no go.
Om lumens en HDR geef ik helemaal niks.
Maar goed, dat is mijn persoonlijke ongezouten mening.

Er zal vast een groepje mensen zijn die hier heel blij van wordt.  :)

home@the movies

CitaatJa. Mooi.

En dat zeg je zonder ook nog maar één pixel van deze toestellen te hebben gezien ;)

J.A.F._Doorhof

Over geen 4k
Daar kan ik heel kort in zijn.
Kom het bekijken en je ziet dat dit helemaal geen issue meer is. En de nieuwe tonemapping met HDR zal ook je mening van HDR materiaal misschien wel veranderen. HDR knalt echt van het scherm.

De moderne Pixelshift is in geen enkele vorm te vergelijken met de eerste generaties. Dat is echt geen enkele reden om hem over te slaan.

Zwartwaardes zijn van de QB1000 beter dan de ls12000 en zit nu ongeveer op het niveau van de Sony lijn. Ook detail in het zwart is erg goed qua doortekening.

QL3000 is veel helderder en daardoor ligt het zwart niveau ook hoger. De QL3000 zou ik zelf niet in een batcave plaatsen, tenzij je 4 meter breedte wil. Maar in een ruimte met lichte muren en ok verduistering kan dit met een ALR scherm een geniale combinatie worden.
Custom installer

reza

Super gaaf Frank! Bedankt voor de (pre)view!
Citaat van: N1v3K op augustus 21, 2024, 11:46:01Ja. Mooi.

Om lumens en HDR geef ik helemaal niks.
Maar goed, dat is mijn persoonlijke ongezouten mening.

Er zal vast een groepje mensen zijn die hier heel blij van wordt.  :)

Aan native 4k heb je vrij weinig als je beeld geen goede motion hebt, dan zijn heel veel scènes nog steeds onscherp.
Als deze upscaler betere motion heeft, is die indd net zo scherp of misschien in sommige scènes nog scherper.

Het verbaast mijzelf bijvoorbeeld altijd dat mensen een projector kopen van 5,6,7 of meer duizend euro en dan bij elke film de gehele film door naar stotterende pans zitten te kijken en dit eigenijk normaal vinden of accepteren.

Ik ( en het ht groepje waar ik mee "hang" :D ) zijn al heel lang bezig om te kijken waar we nu nog winst uit kunnen halen en dat is indd op het gebied van tonemapping maar vooral op het gebied van betere motion! 60 frames zijn  :inlove: dan blijft alles namelijk scherp en haal je wat mij betreft alles uit je Sony,JVC of Epson.
Dus als deze machine een goede beeldverwerking heeft maken die beeldlijnen niet meer uit.
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

buckler

Leuk Frank, en je bent er snel bij.
Gave foto's ook en ik moet zeggen dat ik de omkasting er toch zo wel stoer uit vind zien terwijl mijn eerste gedachte was dat het een draak van een kast was lol.

Weet jij wat van die uitwisselbare lenzen?
Zijn die er ook voor 2.40:1 ratio ?
En hoe schat jij hem in tegen over de JVC lijn? Bv de 6000 lumen Epson tegen de NZ8/NZ800 met dezelfde prijs?

En op welk scherm heb jij de 6000 lumen versie gezien/getest? Op jou a 3 meter breed of breder?
Ik neem aan dat daar ook een low mid en high laser op keuze op zit?

Maargoed daar geef je voor mijn geval eigenlijk in je laatste post al het antwoord... te veel lumen voor een 280 cm breed (2.40:1) scherm, correct?
Of?

Jammer dat het geen native 4k is maar zoals jullie zeggen het gaat om de performance en dat zit wel goed begrijp ik.
Ps, ik zelf vond de frame interpolatie van de oude ls10500 al heel goed dus daar vertrouw ik Epson wel in.

Dank je
JVC NZ9 , MadVR Envy , Panamorph Palladin DCR , Stewart ST100 en ST130G4  2.40:1 , Trinnov Altitude 16 , MK Sound MPS2520P (5X) - X15+ push pull (2X) - MP150 (atmos) Parasound , ROGOZ-audio speaker stands , ATV 4K CineMike , Oppo UDP 203 CineMike stuffe 2 , Isotek , Crowson actuators (2X)

J.A.F._Doorhof

Ik heb hem maar een paar dagen gehad en alleen de SL3000
De QB1000 heb ik alleen even wat materiaal op gekeken na de calibratie.

Ik moet dan gaan gokken en daar hou ik niet zo van. Maar ik denk dat je de QB1000 zeker wel naast een XW5000 mag zetten. En het zal dan de HDR tonemapping en frame interpolatie zijn die het verschil maakt. Maar dat moet ik echt beter testen.

De nieuwe JVC lijn heb ik te weinig ervaring mee op dit moment om het direct te vergelijken.

Beide zijn bekeken op een 2.45 breedt scherm.
Beide projectoren knallen echt van het scherm en je kan de laser flink terug draaien wat natuurlijk ook het zwart level verlaagd.

De QB1000 vind ik echt fantastisch op dat formaat en je irissen kraken soms van de punch.
De QL3000 vind ik te helder (dat ik dat ooit zou zeggen) en die heeft echt een groter scherm nodig of plaatsing in een lichtere ruimte natuurlijk.
Custom installer

reza

Martin denkt: LUMENS, MEER LICHT, HUMMMM,HUMMMM  :D

buckler

Hahahaha... nee hoor, heel eerlijk gezegd vraag ik dit allemaal voor mijn maat
JVC NZ9 , MadVR Envy , Panamorph Palladin DCR , Stewart ST100 en ST130G4  2.40:1 , Trinnov Altitude 16 , MK Sound MPS2520P (5X) - X15+ push pull (2X) - MP150 (atmos) Parasound , ROGOZ-audio speaker stands , ATV 4K CineMike , Oppo UDP 203 CineMike stuffe 2 , Isotek , Crowson actuators (2X)

reza

Logix

Citaat van: reza op augustus 21, 2024, 13:17:5560 frames zijn  :inlove: dan blijft alles namelijk scherp en haal je wat mij betreft alles uit je Sony,JVC of Epson.
Dus als deze machine een goede beeldverwerking heeft maken die beeldlijnen niet meer uit.

Ik snap goed wat je bedoelt kwa scherpte op 60 frames. Echter, het grote nadeel vind ik daarvan dat alles zo plastic en nep uitziet als je film kijkt, opera effect. Het filmische is er compleet vanaf. Grove stutters bij pans is niet lekker, maar motion op high vind ik persoonlijk ook niet om aan te zien. De tussen weg is dan een Envy?

SpeedyAndré

Citaat van: J.A.F._Doorhof op augustus 21, 2024, 13:42:02Maar ik denk dat je de QB1000 zeker wel naast een vw5000 mag zetten.
De VW5000ES is van 2019 met een 'iets' ander prijskaartje dan de XW5000ES :)
Ben wel benieuwd hoe de QB1000 zich verhoudt, dan heb je een gemotoriseerde lens als pluspunt en meer licht.

André 8)
Northstar Extremo CD+dac, Soundaware D100 pro, Monster Sigma 2K, Sphinx PJ8, Aragon Palladium, Infinity Renaissance 90, Xtc + NBS Statement III powercords, Straightwire Virtuoso,
Onkyo Tx-RZ830, Panasonic DMR-UBS80, Oppo Udp-203 + Bdp-83, Shield 4K, HDfury Vertex 2, Google TV 4K +ultra, Toshiba HD-XE1, PS3, PS4 Pro +VR, PS5+VR2, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-XW5500,  Harmony Elite + Companion, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S+UHD3000, 50TB in DS1515+, Sony MDR-HW700 (9.1), WH-1000MX3

simsalabim

Citaat van: reza op augustus 21, 2024, 13:17:55Super gaaf Frank! Bedankt voor de (pre)view!
Aan native 4k heb je vrij weinig als je beeld geen goede motion hebt, dan zijn heel veel scènes nog steeds onscherp.
Als deze upscaler betere motion heeft, is die indd net zo scherp of misschien in sommige scènes nog scherper.

Het verbaast mijzelf bijvoorbeeld altijd dat mensen een projector kopen van 5,6,7 of meer duizend euro en dan bij elke film de gehele film door naar stotterende pans zitten te kijken en dit eigenijk normaal vinden of accepteren.

Ik ( en het ht groepje waar ik mee "hang" :D ) zijn al heel lang bezig om te kijken waar we nu nog winst uit kunnen halen en dat is indd op het gebied van tonemapping maar vooral op het gebied van betere motion! 60 frames zijn  :inlove: dan blijft alles namelijk scherp en haal je wat mij betreft alles uit je Sony,JVC of Epson.

Hier zeker mee eens, destijds met SVP goede resultaten behaald, het blijft lastig vloeiende scherpe motion
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

N1v3K

Citaat van: home@the movies op augustus 21, 2024, 13:14:36En dat zeg je zonder ook nog maar één pixel van deze toestellen te hebben gezien ;)
Absoluut.
No brainer.

N1v3K

Citaat van: J.A.F._Doorhof op augustus 21, 2024, 13:15:05Over geen 4k
Daar kan ik heel kort in zijn.
Kom het bekijken en je ziet dat dit helemaal geen issue meer is.

Zet het stukje film eens op van "Kingsman - The Secret Service", waar Harry en Eggsy naast elkaar over straat lopen.
(Time-stamp heb ik zo niet paraat voor je, maar als het moet kan ik even de Oppo aanzwengelen. Ik heb de disc liggen.)
Daar zie je met E-shift namelijk enorme "stutter" in het jasje van Harry.
Als dat met deze generatie nog steeds zo is, valt Epson gewoon door de mand, zoals dat bij de vorige generatie(s) was.