De nieuwe Epsons zijn aangekondigd

Gestart door home@the movies, augustus 20, 2024, 16:22:44

Vorige topic - Volgende topic

buckler

Hmmmm daar had ik toch wat meer van verwacht toen ik het gerucht hoorde...
Geen native 4k dus? Correct?

Maar zeker kudo's voor de lumens
JVC NZ9 met Hushbox, MadVR Envy , Panamorph Palladin DCR , Stewart ST100 en ST130G4  2.40:1 , Trinnov Altitude 16 , MK Sound MPS2520P (5X) - X15+ push pull (2X) - MP150 (atmos) Parasound , ROGOZ-audio speaker stands , ATV 4K CineMike , Zappiti CineMike , Kaleidescape , Keces CineMike , CineMike Optical fiber hdmi , CineMike switch (glasvezel) , CineMike UTP en Powercables , Crowson actuators (2X) , Smyth Research Realiser A16/Sennheiser HD800s

home@the movies

Citaat van: buckler op augustus 20, 2024, 17:12:18Hmmmm daar had ik toch wat meer van verwacht toen ik het gerucht hoorde...
Geen native 4k dus? Correct?

Maar zeker kudo's voor de lumens

Dat is niet de strategie van Epson, en persoonlijk schenk ik nu minstens evenveel, zoniet meer, aandacht aan dynamische tone mapping en lichtopbrengst, de nieuwste generaties vanE-shift zijn verbazingwekkend goed.

Robert

Ik lees 8000, 15.000 en 30.000 dollar? Pffff....

maximus79

Citaat van: Robert op augustus 20, 2024, 18:32:09Ik lees 8000, 15.000 en 30.000 dollar? Pffff....

Dat meen je niet.....Epson was zo een beetje de laatste hoop voor "normale" prijzen..... ???
7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC NZ500 | Adeo 120" | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: LG 77" | Bluesound Node 2 | TACTILE en BEQ topic

home@the movies

Citaat van: maximus79 op augustus 20, 2024, 18:45:56Dat meen je niet.....Epson was zo een beetje de laatste hoop voor "normale" prijzen..... ???

In dit segment zijn dat "normale" prijzen, en voor de twee hoogste modellen zelfs "goedkoop"

home@the movies

Ik was even "on the road" toen ik bovenstaande gepost heb, dus ik had niet zoveel tijd om even wat meer neer te schrijven en mijn eerste gedachten neer te pennen, bij geef ik wat meer uitleg waarom dit voor ons, op papier althans, bijzonder groot nieuws is.

Zoals jullie weten is onze core business het bouwen van Home Theaters van A tot Z, als er één ding is wat de laatste jaren als trend mag worden beschouwd, dan is het groot, groter groots.
Niet alleen de ruimtes worden groter, maar vooral de vraag naar grotere schermen is iets wat gewoon standaard gevraagd wordt door onze klanten.
Nu weet iedereen hier dat je erg snel tegen bepaalde beperkingen aanloopt, van zodra je groter dan een dikke 3 meter gaat, en je er ook nog een keer een akoestisch scherm tegenaan gooit, dan gaat de punch en kwaliteit van je plaatje zienderogen achteruit.

Dan kan je een paar dingen doen;

1)Je gaat mee in de wens van de klant om met de huidige beschikbare projectoren toch voor een groot scherm te gaan, met de duidelijke boodschap dat het niet aan te raden is en de uitleg waarom dat zo is.

2)Je gaat voor een projector die niet bestemd is voor HT gebruik maar veel lichtoutput heeft, met alle gevolgen vandien voor alweer het eindresultaat.

3)Je gaat naar de Barco's en Christies van deze wereld, waarbij het budget plots met factor X gaat worden vermenigvuldigd, en ook de On Off contrastwaarden met rasse schreden achteruit gaan.

4)Je gaat gewoon voor het juiste kleinere scherm dat bij de gekozen projector hoort en vergeet het grote scherm.

Veel meer andere goede opties om aan de wensen van de klant te voldoen zijn er niet, ja een hoger gain scherm, een extra lens enz, die zaken helpen maar dat zijn geen sprongen van een paar duizend lumen extra.

Wat op het verlanglijstje staat van menig custom installer zoals wij, is dus een projector die wel degelijk gebouwd is voor HT gebruik en met zorg voor beeldkwaliteit, accurate kleurweergave, HDR tone mapping  enz is ontworpen, en tegelijkertijd ook de combinatie van een hoge lichtopbrengst met een aanvaardbaar contrast kan voorleggen.
Keuze van verschillende lenzen om de plaatsing eenvoudiger te maken, en andere zaken zijn nog een extra kers op de taart.

Wat ik nu op papier zie staan
We kunnen nu uiteraard alleen nog maar afgaan op de specs die Epson heeft vrijgegeven, maar zelfs al zijn die nog een stuk lager dan de beloofde waardes, dan nog zijn de twee meest lichtsterke toestellen op papier zeer welgekomen producten.

Ik besef maar al tegoed dat de meeste HT forum leden voor de hoogst mogelijke kwaliteit gaan zonder compromissen te willen sluiten, dat is nu eenmaal eigen aan de hobby en daar is uiteraard niets mis mee, zelf ben ik ook een purist.
Echter er zijn een pak meer mensen die letterlijk met heel andere ogen naar hun beeld kijken, en dus graag met een scherm van 4 meter willen uitpakken. (en ze zijn met velen)
Als je deze groep van mensen een mooi gemiddelde kan aanbieden in licht, contrast, kleur accuraatheid, HDR verwerking, en alles wat van een HT projector een HT projector maakt voor een aanvaardbare prijs, wel dan heb je een groot gat in de HT markt gevuld.

Ik ben dus razend benieuwd welke prestaties deze toestellen gaan neerzetten, ik kan niet wachten om ze onder handen te nemen en de nodige metingen en conclusies daaruit te trekken.

home@the movies

EU Prijzen volgen zo spoedig mogelijk

N1v3K

Citaat van: Robert op augustus 20, 2024, 18:32:09Ik lees 8000, 15.000 en 30.000 dollar? Pffff....
Meen je??

En dan nog steeds pixel shift ipv native 4K?
Kan toch niet.?  :eh:

reza

En wij maar denken dat JVC duur is  :D
Deze Epsons moeten daarvoor wel een heeeel mooi plaatje geven, anders zakken ze wel behoorlijk door het ijs.
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

home@the movies

Citaat van: reza op augustus 20, 2024, 19:09:08En wij maar denken dat JVC duur is  :D
Deze Epsons moeten daarvoor wel een heeeel mooi plaatje geven, anders zakken ze wel behoorlijk door het ijs.

Je hebt blijkbaar mijn uiteenzetting niet gelezen ;-)
Noem mij één merk dat dit kan neerzetten voor een bedrag dat zelfs maar in de buurt komt van deze prijs, en voor alle duidelijkheid, we kennen nog geen prijzen hier voorlopig.

Jullie vergelijken het alweer direct met een JVC die maximaal 3300 lumen neerzet, (en die kost dan 25000 Euro)als je mijn bovenstaande verhaal gelezen hebt, dan begrijp je dat welke markt dit soort toestellen wil bedienen, en dat is gewoon een game changer in prijs/specs (los van de effectieve resultaten die we gaan zien bij een review)

Ik vrees eerder dat anderen door het ijs gaan zakken :-)

Sisirider68

Maar feit blijft dat het gros van de liefhebbers niet meer dan 5k spendeert aan een projecto lijkt mij! Maar neem aan dat de 11000 en 12000 niet door deze apparaten vervangen gaan worden in de lijn?

home@the movies

Citaat van: Sisirider68 op augustus 20, 2024, 19:40:02Maar feit blijft dat het gros van de liefhebbers niet meer dan 5k spendeert aan een projecto lijkt mij! Maar neem aan dat de 11000 en 12000 niet door deze apparaten vervangen gaan worden in de lijn?

Dat zou ik niet durven beweren, je moet dit niet in een eng verhaal van Belgie/Nederland bekijken, maar wereldwijd. Er zijn echt wel gigantisch veel mensen die dit soort bedragen met veel plezier zullen neertellen, en vergeleken met de huidige andere alternatieven, zijn deze toestellen echt niet duur. je bekijkt het teveel op ons eigen "kleine" zakdoekje, maar dat is niet waar men in dit segment op mikt.

De LS11 en 12000 blijven gewoon standaard in het gamma, daar wijzigt niets aan.

home@the movies

Citaat van: home@the movies op augustus 20, 2024, 19:49:51Dat zou ik niet durven beweren, je moet dit niet in een eng verhaal van Belgie/Nederland bekijken, maar wereldwijd. Er zijn echt wel gigantisch veel mensen die dit soort bedragen met veel plezier zullen neertellen, en vergeleken met de huidige andere alternatieven, zijn deze toestellen echt niet duur. je bekijkt het teveel op ons eigen "kleine" zakdoekje, maar dat is niet waar men in dit segment op mikt.
Verder hebben we zelf ook wel de nodige kijk op de zaken en de vragen van onze klanten, dus we kunnen wel een inschatting maken of dit gaat werken of niet.

De LS11 en 12000 blijven gewoon standaard in het gamma, daar wijzigt niets aan.

maximus79

Klant: Ik vind dit duur. Winkel: Nee, deze horen zo duur te zijn....

:baaa:

Epson had altijd een sweetspot en ik persoonlijk hoopte iets anders.
7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC NZ500 | Adeo 120" | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: LG 77" | Bluesound Node 2 | TACTILE en BEQ topic

pameijer

Met 10.000 lumen hoef je niet meer te tonemappen lijkt me. Weer een probleem getackeld! Ben wel benieuwd naar het geluidsniveau van deze lichtmonsters.
Marantz Cinema 40 | Sony UBP-X800M2 CM| Technics SL2000 + NAD PP2i | Apple TV 4K en Nvidia Shield en Vero V en Ugoos AM6B+| Vu+ Duo2 | LG OLED65C4 | JVC X7900 met HDFury Integral2 en iVisions Cinema 4K 260 cm | AVI ADM9.1RS actieve speakers front en center + AVI DM5 surrounds en rears + 4x Micca M-8C Atmos + Rythmik E15HP en F15-SE subs en héél veel muziek!

Robert

Citaat van: home@the movies op augustus 20, 2024, 19:01:49In dit segment zijn dat "normale" prijzen, en voor de twee hoogste modellen zelfs "goedkoop"

Dan bedoel je met "dit segment" de CI markt?

Als ik het persoonlijk voor mijzelf bekijk als eigenaar van een Sony VPL-HW55ES dan zijn de prijzen gigantisch over de kop gegaan.
Ik snap wel dat de HT projector markt steeds kleiner is geworden en de overstap van UHP naar laser als lichtbron, maar het segment waar de Sony VPL-HW55ES zat is er gewoon niet meer.
De "fun" begint nu pas rond de 5000 euro en de prijzen lijken alleen nog maar omhoog te gaan.

En de Epson QB1000 lijkt qua uiterlijk heel veel op de LS12000, dus mijn eerste gedachte was dat het de opvolger daarvan was.

buckler

Die 6000/10.000 lumen is echt gaaf en dat zou bij HDR geweldig zijn.
En is inderdaad geen tone mapping nodig boven de 6000 nits... de ene Epson is 6000 lumen en de andere 10.000 lumen. Geen nits bedoelen ze dan.
Ze hebben nu ook dynamic tone mapping aan board ,wat super is van Epson.

Contrast zal wel wat minnetjes zijn Epson kennende met niet echt geweldige zwart waardes maar als het €30.000 voor een 1080P toestel is dan kan je hoog of laag springen maar ik vind in ieder geval dat dat tegenwoordig niet kan. Hoe goed de pixel shift ook is ik vind het voor dat geld dan tegen vallen.
Ik neem aan dat mensen dit inderdaad gaan aanschaffen voor schermen van 4meter breed en breder maar vraag me dan ook weer af of je dan niet ziet dat het een 1080 projector is??? Pixels?
De omkasting ziet er ook niet echt aantrekkelijk uit vind ik.
Al maakt dat allemaal geen bal uit natuurlijk.

Ben benieuwd hoe ze gaan presteren.
Maar zeker mooi dat ze wel een sprong in het high end sigment gaan maken.

Wat ook best bijzonder is dat ze toch verwisselbare lenzen aanbieden?
Correct Werner? Ook 2.40:1?
Of is dat meer 'throw ratio' ?
JVC NZ9 met Hushbox, MadVR Envy , Panamorph Palladin DCR , Stewart ST100 en ST130G4  2.40:1 , Trinnov Altitude 16 , MK Sound MPS2520P (5X) - X15+ push pull (2X) - MP150 (atmos) Parasound , ROGOZ-audio speaker stands , ATV 4K CineMike , Zappiti CineMike , Kaleidescape , Keces CineMike , CineMike Optical fiber hdmi , CineMike switch (glasvezel) , CineMike UTP en Powercables , Crowson actuators (2X) , Smyth Research Realiser A16/Sennheiser HD800s

buckler

Citaat van: pameijer op augustus 20, 2024, 20:06:59Met 10.000 lumen hoef je niet meer te tonemappen lijkt me. Weer een probleem getackeld! Ben wel benieuwd naar het geluidsniveau van deze lichtmonsters.

Nee bij 6000 nits of meer hoef je niet meer te tone mappen...
Lumen is een ander verhaal

J.A.F._Doorhof

Tone mapping is erg goed op deze nieuwe units.

Zodra het toegestaan is zal ik mijn review online zetten maar kan al zeggen dat dit de update is waar we op hebben zitten wachten.

Het beeld is fantastisch en de metingen ook.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"
"Een ban krijg je niet, die verdien je"

home@the movies

CiteerDan bedoel je met "dit segment" de CI markt?

Neen, met "dit segment" bedoel ik Echte HT projectoren die 7 tot 10000 lumen halen, geef me merken en modellen die in staat zijn om dat in deze prijsklasse te doen, die zijn er niet.

Iedereen gaat zitten vergelijken met de JVC en Sony toestellen die we in de HT markt kennen, dat is totaal geen vergelijk.
De JVC NZ900 haalt 3300 lumen en kost 25000 Euro, we spreken hier over een ander soort van doel, en daar zitten deze toestellen gewoon bijzonder goed gepositioneerd.

Je gaat me niet horen zeggen dat dit goedkoop is, wel dat het een stuk goedkoper is dan wat tot nu toe in deze categorie op de markt te vinden is.

home@the movies

Citaat van: maximus79 op augustus 20, 2024, 20:01:52Klant: Ik vind dit duur. Winkel: Nee, deze horen zo duur te zijn....

:baaa:

Epson had altijd een sweetspot en ik persoonlijk hoopte iets anders.

Niemand beweert dat ze "zo duur horen te zijn"
Ik maak alweer dezelfde opmerking, er is geen enkel merk dat dit weet neer te zetten zonder nog pakweg 10K bij de prijs te doen, en met minder goede specs voor te leggen.

SpeedyAndré

Ik kan me bijna niet voorstellen dat je dit in een woning wil, da's meer iets voor het publieke domein.
Ben wel benieuwd bij welk formaat scherm je alsnog de pixels gaat zien en wat zo'n monster verbruikt :)

André 8)
Northstar Extremo CD+dac, Soundaware D100 pro, Monster Sigma 2K, Sphinx PJ8, 2x Aragon Palladium, Infinity Renaissance 90, 3x Xtc + NBS Statement III + Dragonfly, Straightwire Virtuoso bi-wire en XLR,
Onkyo Tx-RZ50, Oppo Udp-203 + Bdp-83, Panasonic DMR-UBS80, Shield tv 4K, HDfury Vertex 2 + VRROOM, Google TV 4K +ultra, Toshiba HD-XE1, PS3, PS4 Pro +VR, PS5 + VR2, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-XW7000,  Harmony Elite, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S + UHD8000, 50TB in DS1515+, Sony MDR-HW700 (9.1), WH-1000MX3. Pc met MadVR, Decklink quad, 12Gbs SAS + 2x 14TB

buckler

Citaat van: SpeedyAndré op augustus 20, 2024, 22:19:48Ik kan me bijna niet voorstellen dat je dit in een woning wil, da's meer iets voor het publieke domein.
Ben wel benieuwd bij welk formaat scherm je alsnog de pixels gaat zien en wat zo'n monster verbruikt :)

André 8)

Dat vroeg ik ook André, best interessant om dat te weten...
Net als die uit wisselbare lenzen...

Maar mooi dat ze zoveel lumens aanbieden hoor, ik blijf zeggen veel licht doet echt veel qua impact.
Mooie optie voor als je een 4 of 5 meter breed scherm heb.
Voor 99% van ons zal die 10.000 lumen veel te veel van het goede zijn.

Is de 6000 lumen versie verder exact hetzelfde als de 10.000 lumen versie? Zit daar buiten de hoeveelheid licht verder geen (hardware)verschil in?