Geluid (van tv-uitzending) op nieuwe set

Gestart door anon12345, augustus 8, 2024, 16:21:38

Vorige topic - Volgende topic

anon12345

Hoi,

Ik ben nieuw op dit forum en weet niet of ik dit in de juiste categorie plaats. Maar ik hoop hier een paar mensen te vinden die mij willen helpen met het instellen van mijn nieuwe en eerste set. Het gaat voornamelijk om het geluid van standaard revisie-uitzendingen. Muziek klinkt nu al geweldig in vergelijking met de soundbar die we hadden, maar wellicht valt op dat punt ook nog wat te verbeteren. Ik ben geen professional en wil dat ook niet worden. Wel hoor ik wat goed (genoeg) is of gewoon slecht. Ook ben ik nieuwsgierig naar de mogelijkheden. Het gaat om een gewone thuissituatie in de woonkamer. De apparatuur is niet het beste van het beste, maar voor ons ruimschoots voldoende.

Wat ik momenteel heb is:

Receiver Denon avr-x1800h
Speakers Argon Audio Forus 55

Geen subwoofer en geen center speaker.

Muziek van bijvoorbeeld Spotify, maar ook die van radio en reguliere tv, klinkt nu al goed. Zeker in vergelijking met de vorige soundbar en het geluid van de televisie zelf. Een film van bijvoorbeeld Pathé Thuis hebben we nog niet gekeken.

De vragen die ik heb staan hieronder, maar andere suggesties zijn zeker welkom.

1) Er komt een zacht gezoem uit de receiver zolang die op de tv kast staat en ingeschakeld is. Wat is dit? Als ik de receiver vasthoud en hij dus niet op de kast staat, is de zoem weg.

2) Een aparte subwoofer overwegen we niet, omdat de baas nu al geweldig is. Een centerspeaker hebben we ook niet. Is deze laatste wel aan te raden? En gebruik je die bij reguliere tv?

3) Is het met de huidige set zonder subwoofer en center speaker nog steeds aan te raden om de Audyssey calibratie te doen?