Geluid (van tv-uitzending) op nieuwe set

Gestart door anon12345, augustus 8, 2024, 16:21:38

Vorige topic - Volgende topic

anon12345

Hoi,

Ik ben nieuw op dit forum en weet niet of ik dit in de juiste categorie plaats. Maar ik hoop hier een paar mensen te vinden die mij willen helpen met het instellen van mijn nieuwe en eerste set. Het gaat voornamelijk om het geluid van standaard revisie-uitzendingen. Muziek klinkt nu al geweldig in vergelijking met de soundbar die we hadden, maar wellicht valt op dat punt ook nog wat te verbeteren. Ik ben geen professional en wil dat ook niet worden. Wel hoor ik wat goed (genoeg) is of gewoon slecht. Ook ben ik nieuwsgierig naar de mogelijkheden. Het gaat om een gewone thuissituatie in de woonkamer. De apparatuur is niet het beste van het beste, maar voor ons ruimschoots voldoende.

Wat ik momenteel heb is:

Receiver Denon avr-x1800h
Speakers Argon Audio Forus 55

Geen subwoofer en geen center speaker.

Muziek van bijvoorbeeld Spotify, maar ook die van radio en reguliere tv, klinkt nu al goed. Zeker in vergelijking met de vorige soundbar en het geluid van de televisie zelf. Een film van bijvoorbeeld Pathé Thuis hebben we nog niet gekeken.

De vragen die ik heb staan hieronder, maar andere suggesties zijn zeker welkom.

1) Er komt een zacht gezoem uit de receiver zolang die op de tv kast staat en ingeschakeld is. Wat is dit? Als ik de receiver vasthoud en hij dus niet op de kast staat, is de zoem weg.

2) Een aparte subwoofer overwegen we niet, omdat de baas nu al geweldig is. Een centerspeaker hebben we ook niet. Is deze laatste wel aan te raden? En gebruik je die bij reguliere tv?

3) Is het met de huidige set zonder subwoofer en center speaker nog steeds aan te raden om de Audyssey calibratie te doen?

4) Wat is de beste instelling voor reguliere tv-uitzendingen? Zoals een soap en het nieuws. Op een of andere manier kan ik niet wennen aan het geluid en soms luister ik nog liever naar de standaardspeakers van de tv (Samsung). Het geluid uit de nieuwe speakers is zeker wel beter, maar dan vooral op het punt van de muziek en geluidseffecten. Stemmen zijn met regelmaat blikkerig, ver weg, ondergesneeuwd door bijbehorend geluid. Een andere geluidsmodus selecteren helpt soms, maar bij de meeste uitzendingen niet.

5) De set is uit de doos met een standaard setup zo te gebruiken. Ik heb niet de illusie dat dat al goed is. Zie ik (standaard) instellingen over het hoofd als niet-kenner?

Hopelijk wil iemand (of meer) mij op weg helpen. Alvast dank!

toetertje

Heb je in het menu aangegeven dat je geen centerspeaker hebt?

En in je huidige setup, werkt de instelling stereo het best.

Zelf vind ik een centerspeaker altijd een aanvulling, zeker als je niet lekker in het midden
van je speakers zit.

Ik zou wel even een meting doen met Audyssee, als het niet bevalt zet je het gewoon weer uit.

Het zoemen zou de voeding van de versterker kunnen zijn. Dit hoort echter niet.
Je zou het kunnen oplossen door een paar van die antikras vilt plakkers onder de pootjes te doen.

anon12345

Mijn excuses voor de late reactie. Door omstandigheden kon ik niet eerder reageren. Ja, wat extra viltjes eronder lijkt te werken. De zoem is een stuk minder nu.

De kalibratie gedaan. Voor het geoefende oor maakt dat misschien verschil, zelf merk ik niet echt een verbetering. We hebben de set inderdaad op stereo staan nu. Kan ik dan alsnog een center speaker inzetten en gaat dat verschil maken (ook al is het stereo)?

In het midden klinkt het voor beide oren inderdaad prettiger. Maar we zitten zelden precies in het midden. Ontdekt dat je de db's per box kunt instellen. Nu staat de ene box net iets luider dan de andere. Helpt een beetje.

minplus

Ik heb nooit ook maar een enkele behoefte aan een center speaker gehad.
Met een juiste opstelling en goede speakers is die mi overbodig.
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

gerard1

Citaat van: minplus op augustus 19, 2024, 18:22:44Ik heb nooit ook maar een enkele behoefte aan een center speaker gehad.

Toevallig laatst ook geprobeerd, wij zitten naast elkaar dus niet in het midden.
Zit ik alleen in het midden geen center nodig, maar anders 100% ja een center.
Er kan met stereo maar 1 perfect in het midden zitten.
Arcam AVR5, Kef model 2. rel sub stampede.

blue-eyes

Citaat van: minplus op augustus 19, 2024, 18:22:44Ik heb nooit ook maar een enkele behoefte aan een center speaker gehad.

Imo is een 100% identieke speaker het beste. Maar....

Phantoom speaker, mits zoals je stelt, goed opgesteld, etc. kan ook erg goed zijn.
Heb ik ook tijden mee gedraaid, met mijn toenmalige Ti-K10 frontspeakers was er geen passende center waardoor een Phantoom veel mooier klonk.

Speakers: Front: WB Vector, rear: WB Vertex, center: WB Fulcrum 650, 2 * Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; Versterker / processor: Lyngdorf MP40, Lyngdorf MXA-8400, Lyngdorf SDA2400; Bron: Hifi Rose RS130, Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Zidoo Z3000 PRO; Kabels: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Audioquest, USB: Audioquest Coffee, XLR: Linn, DHZ, Stroomvoorziening: Audioquest, Belden, Supra, Furutech; TV: Sony KD-75XE9005; Data: 2 * Synology 19" RS818+; Rack: DHZ;

anon12345

Fantoom heb ik ook zijdelings iets over gehoord... Maar kan iemand mij uitleggen wat dat precies is? Hoe noem je zoiets in het Engels? Heb naar meer informatie op dit punt gezocht, maar kom eerder uit bij een merk speakers dan dat ik een handleiding kan vinden. Neig nu toch wel wat meer naar een center speaker als dat ook bij stereo zoveel uitmaakt.

blue-eyes

Fantoom center is dat je geen fysieke center hebt, maar je linker en rechter front speakers daarvoor gebruikt.
Je processor creëert het center geluid, geeft dit aan de beide fronts.

Met een goede set hoor je dan een homogeen geluid. Fysiek alle speakers identiek is keus nr1, maar weinigen hebben dezelfde center als een front speaker.
Nr.2 is een speaker met identieke units. Enzovoort.
Ander merk, ander serie gaat meer en meer afwijken van het principe alles identiek te houden.

Acoustiek, fysieke mogelijkheden, geld wellicht, allemaal zaken die van invloed zijn op je keuze.
Speakers: Front: WB Vector, rear: WB Vertex, center: WB Fulcrum 650, 2 * Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; Versterker / processor: Lyngdorf MP40, Lyngdorf MXA-8400, Lyngdorf SDA2400; Bron: Hifi Rose RS130, Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Zidoo Z3000 PRO; Kabels: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Audioquest, USB: Audioquest Coffee, XLR: Linn, DHZ, Stroomvoorziening: Audioquest, Belden, Supra, Furutech; TV: Sony KD-75XE9005; Data: 2 * Synology 19" RS818+; Rack: DHZ;

anon12345

Als ik een center speaker koop, dan zal ik hetzelfde merk gaan doen.

Momenteel heb ik twee grote staande speakers aan beide zijden. Ik ben al een beetje aan het spelen geweest met bijvoorbeeld de levels van elke speaker om toch meer stereo te krijgen als je niet in het midden zit.

Maar hoe stel je fantoom center het beste in?

Dura

Heb je al eens geprobeerd het 2-kanaals geluid van je tv aan je receiver aan te bieden? Via optisch of HDMI. Dan weet je zeker(der) dat je ongeprocessed stereo heb. Is niet waar een HT receiver voor bedoeld is, maar gezien dat je toch twee speakers heb, heb je momenteel een stereo set toch?
Harbeth P3ESR, Powernode N331, LG G3 55'. Less is more.

anon12345

@Dura Je bedoelt rechtstreeks vanaf de televisie? Momenteel is het kastje van KPN met hdmi eARC aangesloten op de receiver. Dat is toch oké?

CinéHome

Voor de duidelijkheid:
- een center speaker gaat niets doen voor stereo
- bij gebruik van een center moet je voor de reguliere programma's een processing toepassen (dolby of dts) waarbij je voornamelijk -haast uitsluitend- de center zal horen. Dat is naar mijn idee geen verbetering.

Probeer de speakers goed op te stellen en geef ze wat tijd om in te spelen (een 100-tal uur).
Wanneer je last hebt om stemmen te begrijpen, vraag je af of het kan komen van een teveel aan bas. Een mogelijke oplossing is dan de speakers als 'small' in te stellen en dan bvb een crossover op 60Hz te kiezen (je moet dan wel aangeven dat je een sub hebt - ook al is die er niet).
Dit kan ervoor zorgen dat het midden beter gaat klinken en zo ook de stemmen.

En een gouden (controversele) tip kan ook zijn om een betere kabel naar de speakers te testen. Dat kan het geluid van sloom/dof richting rithmisch/helder doen evolueren.
CinéHome Whatsapp +32(0)495475580 - [email protected]
"High to mid end hifi aan real world" prijzen
Home to A*BNB - A*Brand NewBox
Actieve speakers, subs en versterkers op maat. PrePro: Acurus, Trinnov en Storm Audio.
Officieel dealer van oa. Arcam, Bryston, M&K Sound, Monitor Audio, Audiovector, Elipson, Q-Acoustics, Atoll Electronique, Pro-Ject Audio, JBL, MoFi, EAT Audio, Earthquake subs & more, Atlas Cable, Supra, QED en WireWorld.

Dura

Citaat van: gwbonline op augustus 20, 2024, 12:48:37@Dura Je bedoelt rechtstreeks vanaf de televisie? Momenteel is het kastje van KPN met hdmi eARC aangesloten op de receiver. Dat is toch oké?
Je weet dan niet precies wat voor geluid er naar de receiver gaat. Als je de optische uit of de HDMI gebruikt van de tv en je in je tv menu afstelt dat dat stereo moet zijn weet je dat wel. Gewoon even als experiment, kost niets en staat ie gelijk lipsynchroon.
Ik vind je beschrijving van het geluid zo vreemd, zelf heb ik ook stereo en ik krijg een zeer coherent vrij geluid met heldere, zeer goed verstaanbare stemmen. Wat jij beschrijft doet mij  denken aan wat er gebeurt als je een 5.1 signaal aanbied aan een 2.0 systeem, ooit, decennia geleden eens gehoord.
Maar dat kan ik helemaal mis hebben. Enniewee, even proberen kost niets en kan verhelderend zijn.
Harbeth P3ESR, Powernode N331, LG G3 55'. Less is more.

Struis

Wat ook nog kan natuurlijk is dat de + en - verwisseld zijn op een van de speakers, dan is de fase verkeerd, en dat klinkt raar...

En ik ben het met de anderen eens. Ik ben een jaar geleden ofzo overgestapt van 5.1 naar gewoon stereo. Geen center nodig.

Maar dat 5.1 signaal aan 2.0 is wel een ding. Mijn oude DAC waar ik het signaal in stopt maakt een hoop vreselijk geluid. Hij verwacht 2.0 en krijgt 5.1. Dat zal met moderne apparatuur beter zijn, maar blijft een mismatch..
Harbeth M30.1 speakers, Accuphase C-11/P-11 voor- en eindversterker, Tribute (made in Grunn) voorversterker, Thorens TD-124/Jelco SA-750DB/Ortofon 2M-Blue (nu met Woodsong lager), dCS Verona klok, dCS Media Bridge streamer, Meitner MA-2 CD speler en DAC, Nakamichi 682ZX cassettedeck, Tascam MD-350 minidisc recorder, Rel 212SE subwoofer, PS Audio Power Plant. Interconnects van Oyaide, Audioquest (Sky en Earth), power zelfmaak, Puritan en nog wat random spul, ethernetkabels van QED en Audioquest (Carbon).

gerard1

De 1 zegt, ja een center, de ander zegt nee niet nodig :D
Ga je dus niet wijzer van worden, zelf uitproberen dan maar.

Soundbar maar dan een betere?

sandervg

Citaat van: gwbonline op augustus  8, 2024, 16:21:381) Er komt een zacht gezoem uit de receiver zolang die op de tv kast staat en ingeschakeld is. Wat is dit? Als ik de receiver vasthoud en hij dus niet op de kast staat, is de zoem weg.

2) Een aparte subwoofer overwegen we niet, omdat de baas nu al geweldig is. Een centerspeaker hebben we ook niet. Is deze laatste wel aan te raden? En gebruik je die bij reguliere tv?

3) Is het met de huidige set zonder subwoofer en center speaker nog steeds aan te raden om de Audyssey calibratie te doen?

4) Wat is de beste instelling voor reguliere tv-uitzendingen? Zoals een soap en het nieuws. Op een of andere manier kan ik niet wennen aan het geluid en soms luister ik nog liever naar de standaardspeakers van de tv (Samsung). Het geluid uit de nieuwe speakers is zeker wel beter, maar dan vooral op het punt van de muziek en geluidseffecten. Stemmen zijn met regelmaat blikkerig, ver weg, ondergesneeuwd door bijbehorend geluid. Een andere geluidsmodus selecteren helpt soms, maar bij de meeste uitzendingen niet.

5) De set is uit de doos met een standaard setup zo te gebruiken. Ik heb niet de illusie dat dat al goed is. Zie ik (standaard) instellingen over het hoofd als niet-kenner?

Hopelijk wil iemand (of meer) mij op weg helpen. Alvast dank!
1: Klinkt als een aardlus. Zorg dat alle je apparaten op dezelfde aarde zijn aangesloten en ook allemaal geaard zijn. Anders mogelijk een aardlus isolator (zelf geen ervaring mee).

2: als je hele goede speakers hebt en perfect in het midden zit: geen center nemen. Als je speaker wat minder goed zijn in het plaatsen van het geluid en/of je niet in het midden zit, beter een center kopen. Wel van (minstens) even goede kwaliteit als je monitoren, want 80% van het geluid (zeker bij TV) zal via de center lopen.

3: Dat is niet afhankelijk van hoeveel speakers je hebt, maar hangt af van de kwaliteit/karakter van je speakers en de akoestiek van je ruimte. Ik heb speakers met een wat gek gedrag in het mid hoog. Dat lost Audyssey (of bij mij: Dirac Live) voor me op. Ook een deel van eventuele akoestiek problemen kunnen hiermee opgelost worden. Je geeft aan geen verschil te horen: dan maakt het ook niet uit of je het instelt :-). Ik zou het voor mijn gevoel ingesteld houden.

4: Als alle instellingen goed staan (dus geen 5.1 aanbieden aan een stereo systeem, rood/zwart niet omgedraaid op de speakers etc.) denk ik dat juist dit beter wordt met een center. Je kunt dan zelfs de center een beetje harder zetten t.o.v. de fronts zodat de stemmen iets duidelijker worden. Je kunt de EQ van de center ook iets aanpassen om de verstaanbaarheid te verbeteren.

5: geen idee... daavoor ken ik je versterker niet goed genoeg.

Gratis tip 6: wat je beschrijft los je niet op met langer inspelen, andere kabels, betere stroomkabels, een nieuwe meterkast, magische onderzetters etc. Voor je aan dat soort dingen geld uitgeeft: uitproberen en (bij voorkeur blind) het verschil beluisteren. Dat voorkomt dat je veel uitgeeft aan iets dat geen oplossing is.

Als ik jouw was zou ik het volgende doen:
1. Handleiding van je receiver helemaal doorlezen om te kijken of er nog instellingen zijn die je kunt uitproberen
2. Wat spelen met sound settings, EQ, Audyssey (heb je de versie waarbij je in de app de target curve kunt instellen? Dan kun je daar mee spelen en dat kan véél verschil maken)
3. Kwalitatief goede centerspeaker thuis uitproberen. En dan wederom spelen met de instellingen, volume, EQ, Audyssey etc.

Succes!
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

blue-eyes

Zoek even op de 4G principes. Zoekfunctie van dit forum gebruiken.

Mijn tip, anders dan Sander. Kies niet een kwaliteit center, maar die center die matched met je fronts. Zelfs woofers, zelfde etc.

KLANK MATCH!!!

Serie, merk, type, fantoom.  Mijn volgorde voor centers. Centers van ander merk dan eigen fronts zijn imo uit den boze.

gerard1

Mijn zwager heeft een paartje actieve speakers van Edifier staan, kosten de wereld niet.
Op laag volume is alles ook duidelijk te verstaan, lekkere bas, bas ,treble kan je mee spelen, meerdere instellingen,geen versterker nodig, voor films/muziek kan je hem opendraaien, genoeg geweld :colgate:

Het is voor reguliere tv, waarom moeilijk doen ;)

sandervg

Citaat van: blue-eyes op augustus 24, 2024, 09:17:03Mijn tip, anders dan Sander. Kies niet een kwaliteit center, maar die center die matched met je fronts. Zelfs woofers, zelfde etc.

KLANK MATCH!!!

We zijn het wel eens hoor. Ik heb zelf vijf identieke speakers. De center van het type dat TS heeft kostte dacht ik 150 euro. Lijkt me knap om voor dat geld een goed klinkende center te maken (maar je kunt het natuurlijk altijd proberen en beoordelen wat het resultaat is). Ik ben in de loop van de tijd wel iets milder gaan denken over exacte match:
1. Eigen ervaring: voor m'n atmos ben ik wel 'vreemd gegaan', en dat hindert me helemaal niet (ik snap dat atmos niet te vergelijken is met een afwijkende center qua belang, maar toch....)
2. Ik denk dat Dirac / Audyssey het belang van klankmatching een stuk minder maken
3. Ik ben er achter gekomen hoe verschillende GELIJKE boxen klinken die op andere plekken staan puur vanwege het feit dat ze een andere akoestiek hebben (en hoe goed Dirac Live in staat is om dat vervolgens te corrigeren).

Dus ik zou niet zo heel bang zijn om een ander type center te gebruiken. Maar ik ben het in basis wel met je eens en ik zou zelf ook altijd proberen om m'n center zo veel mogelijk gelijk te houden aan m'n fronts als dat kan. Dus laat ik m'n advies nuanceren: ik DENK dat een gelijksoortige duurdere center van het zelfde merk, maar ander (hoogwaardiger) type een beter resultaat gaat geven icm Audyssey, maar ik zou dit zeker vergelijken met de bijpassende goedkopere center van hetzelfde type als de fronts.
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian