Ai bedreiging muziek of niet.

Gestart door J.A.F._Doorhof, juli 24, 2024, 23:02:54

Vorige topic - Volgende topic

J.A.F._Doorhof

Met interesse volg ik ai.
Voor de fotografie, design en video kan het enorm helpen. Maar voor stock en design zullen hele groepen weg gaan vallen

Maar hoe zit het met muziek.
We hebben nu de eerste zomer hit door ai en het zal aan mij liggen maar ik word er niet warm van.

Waarom denk ik dat ai geen echte bedreiging is?

Muziek word vaak gemaakt van emotie gedreven, ai kan dat wel emuleren maar niet al die kleine facetten in expressie pakken. En dat maakt een zanger als bv Mercury uniek.

Gitaar hetzelfde.
Brian May, Steve Vai etc je herkend ze bijna meteen.

En daar zit het denk ik.
Ai is geen band.
Geen persoon.
Dus nooit geen live shows. Geen interviews etc.

Muziek op zichzelf is mooi maar uiteindelijk is de echte liefde natuurlijk ook de band of een artiest.

Ik merk dat ik flink afknap op muzikanten die in interviews half dronken op een bank hangen of aangeven dat ze niet weten wat ze spelen qua akkoorden.

Bands als Queen, Def Leppard vielen bij mij positief op door het niveau van interviews en de kennis van muziek (minder sessie muzikanten maar de band zelf)

Als je nu ook kijkt zie je dat die bands alleen maar beter worden live of gelijk zijn gebleven waar bv motley Crue een behoorlijke aanfluiting lijkt te zijn.

Al dit wat er omheen hangt kan ai nooit geven. Het zal altijd een anoniem geluid blijven wat voor 1 nummer leuk is. Maar echte binding kan ik er niet mee hebben daarvoor heb ik echt mensen nodig met karakters ;)

Wat denken jullie

Waar ik ai wel enorm handig vind trouwens is als hulp bij het schrijven van muziek. Je knalt tegenwoordig met ai session players in Moordtempo een basis neer.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"
"Een ban krijg je niet, die verdien je"

brt

Ik denk dat muziek tegenwoordig (al best een tijdje) zo ontzettend bewerkt wordt door alle plug-ins (midi drums, midi-alles, recht trekken van sporen, auto-tune, compressie, overdubs, etc etc) dat het ontzettend lastig wordt AI daarin te herkennen. Part of the game, vroeg of laat..
Paradigm Persona 3F • TEAC AP-701 • TEAC UD-701n • Melody Pro88 mk2 • PS Audio Stellar PowerPlant P3 • Kabels van Audioquest en ViaBlue

J.A.F._Doorhof

Ligt ook wel een beetje aan waar je naar luistert denk ik. Progressive rock VS dance.

Bands als polyphia gebruiken wel veel van dit soort technieken maar als je naar de muziek luistert hoor je dat niet.

Midi drums ben ik geen fan van (maar moet ze gebruiken) midi triggers heb ik minder moeite mee. Dat is wel echt een performance alleen gebruik je geen geïmpliceerde opstelling maar trigger je de perfecte snare of bekens. Drums klinken dat vaak een stuk gedetailleerder maar soms ook wat nep net wat ze gebruiken.

Autotune zou je niet nodig moeten hebben inderdaad denk aan Billy eilish heb hier een nummer van haar met alle losse vocals en dat is echt bizar hoe zuiver.

Met rechtrekken bedoel je quantinizen
Dit kan tegenwoordig met midi en audio
Hier heb ik minder moeite mee als je het ook kan spelen zonder. Het scheelt enorm veel tijd en hoeft absoluut niet te betekenen dat je iets straktrekt. Moeilijke stukken in ritme quantinize ik zelf op 1/128 wat zo subtiel is dat de meeste fouten gewoon te horen zijn maar het loopt beter...(?)

Vooral met polyrythems kan het wel een uitkomst zijn ;)

Compressie is een ramp en een geschenk
Radio stations verknallen vaak een mix omdat er op de radio minder dynamiek gewenst is. Ronduit verschrikkelijk.

Maar je hebt een compressor altijd nodig dus de compressor zelf is niets mis mee. Sterker ik zou willen dat bepaalde podcast makers eens kennis maakte met een compressor:)

Ben het helemaal met je eens dat teveel teveel is. Je haalt alle expressie eruit.

Beetje net als met Photoshop
Het kan een geschenk zijn en iets volledig om zeep helpen.

Interessante discussie.;)
Custom installer

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

brt

Ik ben bekend met alle technieken, zelf ook albums opgenomen en geproduceerd, en de techniek ligt altijd op de loer om het resultaat té glad te trekken en het menselijke aspect eruit te halen. Dat is soms een dunne lijn. Geldt voor AI toepassen in muziek ook.

Kortom: als je het subtiel gebruikt lijkt me er niets mis mee.

Punt is wel dat iets unieks als creativiteit in gevaar komt. Dat is wel het verschil met andere techniek; ook al is die zanglijn onzuiver ingezongen, het is wel een authentieke, originele melodie. Dat moet je bij AI nog maar afwachten.
Paradigm Persona 3F • TEAC AP-701 • TEAC UD-701n • Melody Pro88 mk2 • PS Audio Stellar PowerPlant P3 • Kabels van Audioquest en ViaBlue

J.A.F._Doorhof

@brt
100% mee eens
Ik ben jammer genoeg aangewezen op ai drums en Keys maar weet wel hoe ongelofelijk veel beter echte zijn.

Voordeel is wel dat zelfs mensen als ik nu de creativiteit kunnen uiten die ik normaal niet echt kon.

Een sr16 of rx5 en een tascam 4 sporen en een AKAI sampler ben ik ook mee begonnen.

Nu gebruik ik Logic met alles wat ik nodig heb maar ik laat rustig een foutje zitten. Het moet wel menselijk blijven.

En ondanks dat ik ai drummer gebruik ben ik wel uren bezig om elke drum loop aan te passen, te fine tunen etc een echte drummer had me in zijn bassdrum gestopt ;)

Dan vind ik het toch wel mijn muziek
Gewoon invullen en gaan nah
Een echte drummer of muzikant hoeft geen fouten te maken maar Slides, ghost notes etc

Dat mis ik wel dan.

Hulpmiddel waanzinnig ;)
Songwriting tool voor de basis waanzinnig
Daarna moet je toch echt zelf.

Vind bv het spelen met een clicktrack al irritant. Maar goed je moet wel ;)
Heerlijk om met een live band te versnellen of te vertragen :)
Custom installer

DofN

Citaat van: brt op juli 25, 2024, 09:30:21Ik ben bekend met alle technieken, zelf ook albums opgenomen en geproduceerd, en de techniek ligt altijd op de loer om het resultaat té glad te trekken en het menselijke aspect eruit te halen.

Hoe glad vind je bijv. The Nightfly van Steely Dan? Hoor jij daarin nog een menselijk aspect?
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
Voorversterker: Anthem STR PRE, Eindversterker: Bryston 3B³ Cubed, Fronts: Analysis Audio Omega en 2 x JL-E112 subwoofers, met als DSP:  Bacch Audiophile+, ORC binaural software (bass absorbers) en akoestische maatregelen.

DofN

Voorversterker: Anthem STR PRE, Eindversterker: Bryston 3B³ Cubed, Fronts: Analysis Audio Omega en 2 x JL-E112 subwoofers, met als DSP:  Bacch Audiophile+, ORC binaural software (bass absorbers) en akoestische maatregelen.

minplus

Het wachten is op een clubje dat op het podium AI playbackt.
Met een gelikte show heb je zo 10.000 gillende pre-pubers, zoals bij Swift.
Of gebeurt dat al?
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

J.A.F._Doorhof

Geen idee.
Maar als je geen mensen hebt waar je je mee kan identificeren dan wordt het moeilijk om een following te bouwen.

Tenzij je de makers als muzikanten ziet
Maar daar heb ik moeite mee. Heel veel moeite ;)
Custom installer

minplus

Ach, de Monkees..
Begon het daar niet ongeveer mee?
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

brt

Citaat van: DofN op juli 25, 2024, 15:53:08Hoe glad vind je bijv. The Nightfly van Steely Dan? Hoor jij daarin nog een menselijk aspect?

Het is wel glad, maar er wordt hoorbaar en menselijk gemusiceerd, dus ja! Jij niet dan?

Bovendien klinkt het zo gedateerd dat AI zijn intrede nog niet kon hebben gedaan  :tounge:

DofN

Absoluut, ook. Maar was benieuwd hoe je dat zag. Nightfly is een van de meest exact geproduceerde albums die ik ken.

Rowdy

Mijn vrouw heeft vorige week een muziek tekst geschreven in haar moedertaal. Het gaat over haar vader en moeder hoe zij hun ziet toen ze nog leefden. Ze zijn allebei in maart 2014 overleden.
Met behulp van AI, denk Deep Seek, heeft ze de muziek en zang gemaakt.
Ze heeft me de resultaat laten horen op haar telefoon. Het klink goed, maar te schoon, te gepolijst. Op den duur kan het saai worden.

Voordat ik het muziekstuk hoorde heeft ze me de vertaling van de tekst gegeven.