bi-amping...is het de moeite waard?

Gestart door Shadowfox, juni 6, 2024, 11:37:24

Vorige topic - Volgende topic

Shadowfox

Ik verveel me weer eens dus ik ga wat zoeken om me bezig te houden.  :P
Nu kwam ik op yt bi-amp tegen en ik vroeg me af of dat iets geweldigs is of waste of time?
Ik heb wel de mogelijkheid om het te doen maar dan moet ik wel een rca splitter aanschaffen maar voordat
ik dat ga doen eerst hier ff checken of iemand dit al eens gedaan heeft.

brt

Heb ik weleens gedaan en ik vond het een duidelijke verbetering.
Maar zal van de speaker afhangen ook, verwacht ik
Focal Sopra 1 | TEAC AP-701 | TEAC UD-701N | PS Audio Stellar PowerPlant P3 | Kabels van Audioquest

Spijkie

Citaat van: Shadowfox op juni  6, 2024, 11:37:24Ik verveel me weer eens dus ik ga wat zoeken om me bezig te houden.  :P
Nu kwam ik op yt bi-amp tegen en ik vroeg me af of dat iets geweldigs is of waste of time?
Ik heb wel de mogelijkheid om het te doen maar dan moet ik wel een rca splitter aanschaffen maar voordat

Heb je de speakers al eens bi-wire aangesloten ?
Lumin,T+A 1100e, Audiosolutions,Audes,plixir,cardas

Shadowfox

Citaat van: Spijkie op juni  7, 2024, 10:14:34Heb je de speakers al eens bi-wire aangesloten ?

Nee dat heb ik niet. Zal eens naar kijken.  Thx

brt

Bi-wire maakt dan weer een stuk minder verschil, vond ik.

Ben benieuwd naar je ervaringen!
Focal Sopra 1 | TEAC AP-701 | TEAC UD-701N | PS Audio Stellar PowerPlant P3 | Kabels van Audioquest

Shadowfox

Citaat van: brt op juni  7, 2024, 11:14:50Bi-wire maakt dan weer een stuk minder verschil, vond ik.

Ben benieuwd naar je ervaringen!

1ste indruk rustiger geluidsbeeld en spacyniss. Maar kan ook placebo effect zijn  :dozingoff:

brt

Ik zou gewoon een rca splitter aanschaffen voor nog geen tientje en dan ff serieus de potentie van je speakers gaan onderzoeken ;)

Spijkie

Citaat van: Shadowfox op juni  7, 2024, 21:30:421ste indruk rustiger geluidsbeeld en spacyniss. Maar kan ook placebo effect zijn  :dozingoff:

Hangt ervan af, had je jumpers of dat stukje blik er nog tussen? Bij Mijn speakers vond ik bi-wire zeker de moeite waard.
Lumin,T+A 1100e, Audiosolutions,Audes,plixir,cardas

Shadowfox

Citaat van: Spijkie op juni  8, 2024, 07:52:05Hangt ervan af, had je jumpers of dat stukje blik er nog tussen? Bij Mijn speakers vond ik bi-wire zeker de moeite waard.

Jumpers

Shadowfox

Citaat van: brt op juni  7, 2024, 22:57:41Ik zou gewoon een rca splitter aanschaffen voor nog geen tientje en dan ff serieus de potentie van je speakers gaan onderzoeken ;)

Dat zit zeker nog in de pijpleiding

Mario D

Als je dan toch verveeld kan je meteen horizontaal en verticaal bi amp testen.  ;)
4.1| LG OLED 65c4 | B&W 804D3-707S2 | SvS SB-4000 | Arcam AVR5 | Sony UBP-X800m2

5-alive

Bi-ampen is de reden waarom ik nu tri-amp

jos_br

Ik heb mijn systeem (OB) meteen Bi-amp met een MiniDSP gemaakt. Meer omdat ik het niet zag zitten een scheidingsfilter te maken. Luidspreker moet er wel geschikt voor zijn denk ik.

Jos.

myself

Citaat van: Shadowfox op juni  6, 2024, 11:37:24Ik verveel me weer eens dus ik ga wat zoeken om me bezig te houden.  :P

Als je een HT versterker hebt, kun je waarschijnlijk ook zonder rca splitter meerdere amps inzetten. Is vaan standaard functionaliteit van n HT versterker.

Bi-ampen doet best veel. Je hebt meer controle over je speakers, meer drive in t geluid, meer rust in de muziek, betere scheiding van instrumenten.

Vooral de amp die de bas speakers aanstuurt zal het zwaarder hebben en de 2e amp op die speaker die de mid/hoog aanstuurt zal geen interferentie van de bas feedback hebben.
Stereo: Linn Selekt Edition dual mono Organic + Klimax Twin, Arcam CD33T, B&W 802D3
HT: Sony A84J (65"), Arcam AVR300 + DV79, VU+ Ultimo 4K, Rel strata II
LS.kabel: Crystal Cable Ref. Diamond, Digitaal: Siltech, Chord, Analoog: Crystal Ref. Diamond, Stroom: Crystal Cable Reference/AQ Blizzard, Vibex, Kemp powerstrip

Mao

Bi-Ampen levert je meer op dat je denkt. Met Bi ampen bedoel ik dus gebruikt maken van aparte versterkers voor hoog en laag gescheiden door een electronisch wisselfilter. Heb verscheidene "standaard" luidsprekersystemen omgebouwd van passief naar aktief. Verschil van dag en nacht mits je het goed doet.
Luidsprekers: JBL 4350 Studio monitoren Versterkers: McIntosh C2700 buizen voorversterker, McIntosh MC312 voor het laaag < 250Hz, McIntosh MC2152 buizen voor midden/hoog > 250Hz, Bryston 10B Electronisch Crossover
Marantz CD 17, Roon met NAS en Lumin U2 streamer. Custombuild Interlinks en Luidspreker kabels

Mao

Citaat van: jos_br op juni 11, 2024, 21:27:32Ik heb mijn systeem (OB) meteen Bi-amp met een MiniDSP gemaakt. Meer omdat ik het niet zag zitten een scheidingsfilter te maken. Luidspreker moet er wel geschikt voor zijn denk ik.

Jos.

Iedere luidspreker is geschikt om te bi ampen. Je moet wel wat waarschijnlijk wel wat modificaties doorvoeren in je bestaande passieve wisselfilter.
Luidsprekers: JBL 4350 Studio monitoren Versterkers: McIntosh C2700 buizen voorversterker, McIntosh MC312 voor het laaag < 250Hz, McIntosh MC2152 buizen voor midden/hoog > 250Hz, Bryston 10B Electronisch Crossover
Marantz CD 17, Roon met NAS en Lumin U2 streamer. Custombuild Interlinks en Luidspreker kabels

Mao

HansnrZoveel

Onlangs de herstelde luidsprekers gebiampt: aanzienlijk verschil, mn meer rust en detail rondom het midden, iets meer zuiverheid in het hoog en wat strakker en subtieler bas.
Ik biamputeer ze iig niet meer.   

lezen lezen, gebiwired dus-;)
Yamaha A-S1000 Cambridge CXN100 Denon DCD 1450AR JKE interlinks Kef Model Two Kef Q11

Shadowfox

Hmm als ik hiermee iets wil doen heb ik een 6kanaals eindversterker nodig. Dat gaat wel wat in de papieren lopen dus voorlopig niks in de planning

jos_br

Citaat van: Mao op juni 14, 2024, 10:31:15Iedere luidspreker is geschikt om te bi ampen. Je moet wel wat waarschijnlijk wel wat modificaties doorvoeren in je bestaande passieve wisselfilter.

Ik heb een OB speaker gebouwd, en meteen besloten om deze te bi-ampen. Het afstellen van de MiniDSP heeft een kamaraad van me gedaan. Das ook wel een iets dat je moet kunnen.

Jos.