hoe gegevens oude NAS naar nieuwe NAS overzetten?

Gestart door Darthvader, mei 27, 2024, 09:24:48

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Darthvader

Mijn oude NAS, snap 212 is aan vervanging toe en waarschijnlijk wordt het de qnap 262. Heb er mijn muziek in flac opstaan en beelden bewakingscamera komen erop.

Hoe zet ik mijn gegevens van de oude NAS naar de nieuwe NAS? Hoe moeilijk is het?

Ron_Z

Dat wordt een makkie, je kan de disken van de 212 gewoon in de nieuwe 262 plaatsen. Let er wel op dat je disk 1 en 2 in dezelfde slot 1 en 2 plaatst. https://www.qnap.com/en/nas-migration/?os=qts&source=ts-212&destination=ts-262

John Wx

Versterking: Kenwood /  Bron: Pro-Ject - PC - Nokia 8000 - Kenwood CD
Luidsprekers: Chario  /  Kabels: Norstone / Oehlbach / Silent Wire / In-Akustik / Monster / StraightWire
Software: Spotify - YouTube Music - Internet
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Darthvader

Dank voor de antwoorden. Wil dus de data van de qnap 212 naar qnap 262 overzetten. In de qnap 262 komen harde schijven met grotere capaciteit. Dus oude schijven worden niet overgezet.

P_j_V

Hoe het bij QNap werkt weet ik niet precies, maar bij de Synology doe ik het zo:
1 oude disk en 1 nieuwe disk in je nieuwe nas plaatsen (oud 1 op positie 1, nieuwe op positie 2)
Dan een recovery doen naar disk 2.
Daarna de oude disk eruit en de 2de nieuwe disk erin (op de 1ste positie).
Dan recovery naar disk 1 en alles resizen.
Think before you speak. Read before you think.
― Fran Lebowitz

Darthvader

oke. even een computerzaak gebeld en die meende beide nas in netwerk hangen en dan kopieren. Blijkbaar zijn verschillende oplossingen mogelijk.

Dan nog iets; omdat die bij mij in de woonkamer staat is zo stil mogelijk belangrijk. De 264 schijnt niet zo stil te zijn en ga dan liever voor de qnap 262 die stiller schijnt te zijn, ondanks lichtere processor.

Iemand ervaring met SSD schijven? Duurder, dan WD redplus, maar veel stiller?

Kurt

In een SSD zitten geen bewegende onderdelen. Maw, die is muisstil

Richi

Maar de ventilator in de NAS hoor je nog steeds neem ik aan.
Synology DS918+ • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Richi

Citaat van: Ron_Z op mei 27, 2024, 10:15:45Dat wordt een makkie, je kan de disken van de 212 gewoon in de nieuwe 262 plaatsen. Let er wel op dat je disk 1 en 2 in dezelfde slot 1 en 2 plaatst. https://www.qnap.com/en/nas-migration/?os=qts&source=ts-212&destination=ts-262
Dit zou ik ook doen. Werkt bij Synology precies zo. Hoop ik. :tounge2: Ga het deze week uitproberen. :thumbs-up:
Synology DS918+ • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Kurt

Citaat van: Richi op mei 27, 2024, 14:50:33Maar de ventilator in de NAS hoor je nog steeds neem ik aan.
Waarschijnlijk wel

Darthvader

Welke ventilator is het stilst? Is qnap niet stiller?
Overigens ssd is wel fors duurder zie ik. Uitgaande van 2 harde schijven minstens 120,-- duurder.

jantje112

Nieuwe Nas installeren en wat je belangrijk genoeg vindt, kopieer je over naar de nieuwe. Dan zet je de oude uit en maak je af en toe nog even een backup voor wat echt belangrijk is. Een nas is geen backup immers, 1 keer bliksem en al je schijven zijn kapot.

eduard

#12
Kopiëren via het netwerk van nas 1 naar nas 2 is vaak het makkelijkst. Koppelen de drives(drive mapping) van nas 1 en 2 aan een windows pc en kopieer zo de inhoud. Afhankelijk van de snelheid van het netwerk en de nas en de grote van de opslag kan dit wel even tijd kosten.

Qnap heeft volgens mij een windows tool qnap finder ofzo waarmee je als het goed is de nas eenvoudig op het netwerk kan vinden.

Kurt

Wellicht het gemakkelijkst, maar als je copieert via NAS1-PC-NAS2, dan draait de software op de PC en moet 1) alles over 't netwerk van NAS1 naar de PC en van de PC naar NAS2. Maw, best bedraad netwerk voor alles, en 2) je PC moet dan ook blijven opstaan zolang niet alles gecopieerd is.

ian

Volgens mij kan je daar best 'QNAP Hybrid Backup Sync' voor gebruiken
Home-Cinema: Pioneer SC-LX901, Nvidia Shield TV, Epson TW9400, Elite Screens -
Aeon edge free 100", Klipsch SW112, 11x JBL Control 1 Pro
Stereo: Sonos Amp, Focal JM Lab Electra 906

Darthvader

Dat klinkt interessant. Las op Qnap ook wel over migratie maar dan gaan ze ervan uit dat je de oude schijven in de nieuwe nas stopt. In mijn nieuwe Nas komen nieuwe schijven met meer opslagcapaciteit. Mijn oude Nas is zeker 8 jaar oud.

mmuetst

#16
Zoals @ian al aangaf is zo'n sync programma die al beschikbaar is op de Qnap het meest makkelijke. Je zorgt dat beide machines via het netwerk elkaar kunnen bereiken en synchroniseren maar. Als dit klaar is kun je de oude uit zetten en staan de bestanden op de nieuwe NAS.
Zo doe ik dat met professionele storage ook zoals Netapp.
Tip, misschien is het wel verstandig om de oude Qnap nog even van de laatste firmware te voorzien (mits je dit nog niet had gedaan).
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

Darthvader

#17
Oke. Bedankt voor de antwoorden. Dan moet het lukken.

Blijf dan wel bij qnap. Zie dat ook de goedkopere qnap 233 nog te koop is. Is de 262 zoveel beter en betere keuze?
En moet voor mezelf nog beslissing nemen over ssd schijven of niet

mmuetst

#18
Citaat van: Darthvader op mei 27, 2024, 22:00:55Oke. Bedankt voor de antwoorden. Dan moet het lukken.

Blijf dan wel bij qnap. Zie dat ook de goedkopere qnap 233 nog te koop is. Is de 266 zoveel beter en betere keuze?
En moet voor mezelf nog beslissing nemen over ssd schijven of niet
bedoel je de TS 264? PS Qnap is een prima merk, heb het zelfs zakelijk ingezet.
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

Darthvader

Bedoel de ts 262. Van wat ik zo lees is de iets duurdere en krachtiger 264 aan de rumoerige kant.

Richi

Ik zou - als het kan - altijd de schijven overzetten naar de nieuwe NAS. Dan behoud je alle instellingen, inclusief security, eventueel backup schema's, etc.
Synology DS918+ • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Darthvader

Beide schijven, wd red 1 Terabyte, zijn al 8 jaar oud.

CZ79

Ik heb destijds eerst alles overgezet naar een externe disk (sowieso handig om te hebben voor het maken van een backup van de NAS) en vanaf die externe schijf alles weer gekopieerd naar de nieuwe schijven in de nieuwe NAS.
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

katwax

Citaat van: Richi op mei 27, 2024, 22:49:47Ik zou - als het kan - altijd de schijven overzetten naar de nieuwe NAS. Dan behoud je alle instellingen, inclusief security, eventueel backup schema's, etc.
Die garantie is er zeker niet, daar de config niet noodzakelijk op die schijven staat.
Tevens is die config mogelijk niet compatible met de nieuwe Qnap.

Als je aanbevelingen van Qnap volgt zou het geen probleem mogen zijn:
https://www.qnap.com/en/how-to/faq/article/i-bought-a-new-qnap-nas-how-do-i-move-my-data-over-from-the-old-one
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Darthvader

Denk dat ik de qnap ts 262 neem. De veel goedkopere ts-233 kan ook de 4k bewakingscamera niet aan. of je moet hem al op veel lagere resolutie zetten.

Gaat de keuze nu alleen nog tussen HDD of SSD.