Is klasse D nu beter dan klasse AB en klasse A

Gestart door katwax, mei 14, 2024, 13:50:11

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

katwax

Goed artikel ivm klasse D waar men niet alleen wat "mooie" woorden gebruikt, maar ook onderbouwt oa met input van enkele gekende namen uit de audio wereld oa Paul McGowan en Bruno Putzeys
https://pmamagazine.org/is-class-d-amplification-now-better-than-class-a-b-and-class-a/

Korte samenvatting:
Het kan zeker op zelfde niveau of beter, maar belangrijkste is (zeg ik al lang) het ontwerp van de versterker (niet enkel de module).
Bij klasse A en AB heeft het veel te maken met juiste match tussen de componenten, bij klasse D is het technischer  (wiskundig).
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Kurt

#1
Wat mij betreft is het "anders", niet "beter" of "slechter". De klanksignatuur van mijn klasse AB MC 1.25KWs is totaal verschillend dan mijn Pascal klasse D gebaseerde Gato DIA-250s.
Persoonlijk geen voorkeur voor een van beide.

Vhond

Wat dat aangaat is het vergelijking tussen elektrisch of benzinegestookt rijden: allebei rijdt het maar op basis van andere techniek...

katwax

#3
Het artikel wil volgens mij aantonen dat klasse D zeker het niveau kan halen van een A of AB, mogelijk zelfs beter en dat die algemene stelling rond klasse D is slechter totaal niet meer opgaat.
Tijd dat de audiofielen hun vooroordelen laten vallen ivm klasse D.

In je zoektocht naar versterker moet je deze dus niet links laten liggen, maar gewoon mee opnemen in je zoektocht en de verschillen niet proberen te zoeken in het feit dat het om klasse D gaat.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Mediator

Al in de jaren vijftig van de vorige eeuw waren er opnames en was er apparatuur waar de hedendaagse audiofiel niets aan tekort komt. De jaren erna hebben telkens de claims met zich meegebracht dat het beter is dan wat er eerder was. Ik gebruik dan maar de term die iemand hier kortgeleden ook al gekscherend uitte. Inmiddels zitten we dus op beter dan het origineel ...

Maar een andere benadering is het wel. En kies dan vooral wat je mooi vindt ofwel wat je aanspreekt.

minplus

Samengevat, het is volgens deze mensen (met hun gehoor) anders.
Oftewel iemand kan D veel mooier vinden dan A of AB.
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

Xander32

Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

brt

Citaat van: Xander32 op mei 14, 2024, 18:32:16Beter hoeft niet mooier te zijn.

Mooier is daarentegen per definitie beter ;)
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

katwax

Citaat van: brt op mei 14, 2024, 22:45:12Mooier is daarentegen per definitie beter ;)
Nee, maar door het mooier te maken denken mensen vaak dat het beter is -> denk maar aan verpakking
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

katwax

Citaat van: minplus op mei 14, 2024, 17:57:25Samengevat, het is volgens deze mensen (met hun gehoor) anders.
Oftewel iemand kan D veel mooier vinden dan A of AB.
Het kan zich meten met de "beste" A of AB, maar daarom klinkt het niet anders.

"Class-D can be better [than the other classes], but this could change as semiconductors improve," wrote Atma-Sphere's Ralph Karsten, before asserting, "Right now, class-D can sound as good as class-A or class-AB, whether tube or solid state.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

brt

Citaat van: katwax op mei 14, 2024, 23:10:35Nee, maar door het mooier te maken denken mensen vaak dat het beter is -> denk maar aan verpakking

Het was maar een geintje, maar verschil is denk ik wel dat mooi subjectief is en goed of beter objectief te duiden zou moeten zijn. Dus bijv. beter als in hoe een apparaat meet, maar dat het dan toch minder mooi klinkt dan een andere versterker die minder sterke cijfers heeft. Dat laatste gaat dus meer over smaak.

Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

katwax

Citaat van: brt op mei 15, 2024, 10:07:57Het was maar een geintje, maar verschil is denk ik wel dat mooi subjectief is en goed of beter objectief te duiden zou moeten zijn. Dus bijv. beter als in hoe een apparaat meet, maar dat het dan toch minder mooi klinkt dan een andere versterker die minder sterke cijfers heeft. Dat laatste gaat dus meer over smaak.


Dat is wat Greg van NAD ook zegt eigenlijk:
"In our opinion," he continued. "The best class-D designs already compete and beat most class-AB and class-A amplifiers. We wouldn't offer them to audiophiles if we didn't believe in the performance. Objectively, using the benchmarks for measured performance, this is indisputable. Subjectively, this is more complicated since not all distortion sounds bad. Part of what drives the 'audio hobby' is the process of finding components with complimentary distortions that sound good together, what we call system matching.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

brt

Citaat van: katwax op mei 15, 2024, 10:24:17Dat is wat Greg van NAD ook zegt eigenlijk:
"In our opinion," he continued. "The best class-D designs already compete and beat most class-AB and class-A amplifiers. We wouldn't offer them to audiophiles if we didn't believe in the performance. Objectively, using the benchmarks for measured performance, this is indisputable. Subjectively, this is more complicated since not all distortion sounds bad. Part of what drives the 'audio hobby' is the process of finding components with complimentary distortions that sound good together, what we call system matching.

Haha, grappig. Komt idd wel op hetzelfde neer.

Ik ben ook wel benieuwd als mensen niet weten wat voor soort versterking er speelt, of ze deze kunnen herkennen. Ik vermoed van niet!

De tijden van een 'glazig' klinkende Klasse D versterker zijn wel al lang achter ons, is mijn ervaring.

En over NAD gesproken, die hadden met de M2 toen ook al een revolutionaire versterker waar ik een tijd met veel plezier naar heb geluisterd.
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

Xander32

Ik ben biased, ben er (klasse d) waarschijnlijk te vroeg mee in aanraking gekomen waardoor er bij mij op dit moment nog steeds een negatief beeld is betreffende de klasse d versterking.

In eigen keten heb ik een NCore ev gehad en een Marantz PM10. Die brachten een ietwat aangezette, maar heerlijk strakke bas. Echter ook een ietwat aangezet hoog waardoor het midden wat verder terug viel. Dat was niet mijn cup of thea  :nowink:

Daarnaast heb ik een NAD M33 1 op 1 vergeleken met een Accuphase E-380 en een Hegel H390, waarbij die eerst genoemde mij het minst wist te overtuigen. Deze klonk heel schoon, maar daardoor ook afstandelijk, deed daarin overigens weinig onder voor de H390 😄


Wanneer het zo uit komt ga ik nog weer eens luisteren naar klasse d versterking, maar dan een recente uitvoering. Ik ben wel benieuwd of- en welke stappen er zijn gezet.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

brt

Hypex Nilai schijnt wat warmer te klinken.

Ook de Warp van @Richi dacht ik
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

Kurt

Citaat van: Xander32 op mei 15, 2024, 13:39:51Ik ben biased, ben er (klasse d) waarschijnlijk te vroeg mee in aanraking gekomen waardoor er bij mij op dit moment nog steeds een negatief beeld is betreffende de klasse d versterking.
Hier idem dito. Voor de eerste keer klasse D gehoord op een Rotel eindbak op basis van de eerste generatie ICE Power modules. Viel dit tegen! Rotel is er nadien ook zelf mee gestopt.
Recentelijk een Gato DIA-250S op basis van Pascal klasse D modules aangeschaft voor in de tuinkamer. Speelt best heel aangenaam. Niet meer dat kille geluid en die typische "S" klanken als voordien. Maar, zoals reeds aangegeven, totaal andere klanksignatuur dat de Mc 1.25KWs id living. Niet beter, niet slechter, maar anderss

Rob_Dingen

Het is natuurlijk wel van wij van wc eend adviseren wc eend.
Maar er is geen slechte versterker meer.
Het gaat om de match tussen versterker en speaker wat bepaald hoe goed het is.
Kan ook niet zeggen dat er geen verschil is tussen diverse type versterkers.

Rob

Mao

Citaat van: Xander32 op mei 14, 2024, 18:32:16Beter hoeft niet mooier te zijn.

Er zijn genoeg mensen die zweren bij vinyl of buizen. Is dat uit nostalgie of hun beoogde klank beleving.
Luidsprekers: JBL 4350 Studio monitoren Versterkers: McIntosh C2700 buizen voorversterker, McIntosh MC312 voor het laaag < 250Hz, McIntosh MC2152 buizen voor midden/hoog > 250Hz, Bryston 10B Electronisch Crossover
Marantz CD 17, Roon met NAS en Lumin U2 streamer. Custombuild Interlinks en Luidspreker kabels

Xander32

Wat is "beoogde klank beleving" ? 🙄

Citaat van: Mao op mei 15, 2024, 21:00:30Er zijn genoeg mensen die zweren bij vinyl of buizen. Is dat uit nostalgie of hun beoogde klank beleving.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

mmuetst

#19
Het zou zo maar kunnen dat die zeer goed metende klasse D versterkers te "clean" zijn en daardoor juist niet in de smaak vallen. Ik hou erg van mijn single end buizen geluid, maar weet maar al te goed dat deze versterker niet al te best meet. Het gaat om wat ik prettig vind en daarom mag het best wat vervormen. Heb UCD NAD versterker gehad, was niet mijn ding. Was niets op aan te merken, maar geen buizen single end geluid. Ik ben me bewust dat ik met mijn buizen spul een MyFi systeem heb, maar dat vind ik prettig dus laat ik het zo. Voor mijn energie rekening zou een klasse D toch beter zijn. En net als @Xander32 aangaf, misschien weer eens proberen, altijd leuk om te experimenteren.
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

Kurt

Analoog met de vroegere SONY Trinitron beeldbuis. Door de gebruikte techniek waren de kleuren veel intenser, veel correcter en afgelijnder dan weergegeven via een klassieke beeldbuis. Een ideale beeldbuis voor computer monitors. Echter, als TV buis werd die slechts door een kleine groep gewaardeerd wegens "kleuren te hard". Ook al waren de kleuren veel correcter weergegeven...

Mao

Luidsprekers: JBL 4350 Studio monitoren Versterkers: McIntosh C2700 buizen voorversterker, McIntosh MC312 voor het laaag < 250Hz, McIntosh MC2152 buizen voor midden/hoog > 250Hz, Bryston 10B Electronisch Crossover
Marantz CD 17, Roon met NAS en Lumin U2 streamer. Custombuild Interlinks en Luidspreker kabels